Vrijheidsdressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paardXXX
Berichten: 154
Geregistreerd: 03-03-15

Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 09:27

Hoi allemaal,
Ik ben bezig met vrijheidsdressuur. Ik doe het met mijn VP (welsh/130cm).
Ze pakt het erg snel op en kan al jambette, beginnende spaanse pas, achteruit lopen, om mij heen draaien en steigeren. Voordat er reacties komen dat steigeren gevaarlijk is... Dat weten we maar mijn VP deed het al en doordat we er een commando erbij hebben gezet doet ze het niet meer uit protest, vandaar *\o/* . Nu is mijn vraag;

Wat kan jouw paard/pony allemaal en het liefst, hoe heb je het aangeleerd? :)
Ik zou haar heel graag de spagaat willen leren en kusje. :*

Brand los :D

Dylana_Z

Berichten: 87
Geregistreerd: 18-01-17

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 15:11

Hoooi! Mijn paard kon kusje geven al maar dat is makkelijk aan te leren door een snoepje bij je wang te houden en als ze het aanraakt meteen belonen! En zo ga je door dan doe je het een keer met alleen je vinger en dan tik je op je wang en zeg je '' Kusje '', Zo heb ik het de shet geleerd.

Dan de spagaat, Je paard moet sowieso de Jambette, Voetje geven goed beheersen! Spagaat kon mijn paard nog niet heb ik dus zelf aangeleerd, Hoe ik dat heb gedaan;
Ik heb dat gedaan door ZONDER Balk te werken, De meeste mensen gebruiken wel een balk maar mijn paard pikte het sneller op zonder balk. Je tikt met het zweepje op het been ( Zweepje is niet bedoeld om te slaan gewoon een verlenging van je had!!) en je moet een handje met brokjes vasthouden en dan strekt je paard de hals erna, En tegelijkertijd doe je dus ook zorgen dat die Jambette doet en als die ook maar een mini stapje zet, Beloon je het meteen. En dan ga je het andere been en zo ga je door! Vraag niet meteen te veel van je paard want de spagaat is een zeer lastige oefening voor je paard!

Chevaloe

Berichten: 73
Geregistreerd: 26-12-16

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 10:19

Hooi!
Ik heb sinds een tijdje het vrijheidsdressuur boek van Eva en Jesse gekocht en ik ben er zeer tevreden over. In het boek worden allemaal oefenen uitgelegd en welke commando's je het best kan gebruiken.
Hij kan al:voedsel weigeren, parkeren, wijken (van me af+naar mij toe) ,toucheren,komen,flemen,apporteren,kruisen,en een beetje jambette :D

Anoniem

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:05

Dat boek van Eva en Jesse is inderdaad een giga aanrader. Ik heb mijn pony pas 4 maanden dus wij zijn nog niet zo heel ver. Tot dusver kent ze voedsel weigeren, toucheren (dichtbij en op afstand), jambette, spaanse pas, spagaat, kusje, nee schudden, flamen en op het blok staan.

Steigeren en liggen staan hier nog hoog op het lijstje maar daar wacht ik nog even mee toch het weer warmer is.

Ik heb een filmpje gemaakt over hoe je de spagaat aan kunt leren, deze is te vinden op mijn youtube kanaal (link in onderschrift) :j

EmilyxTessa

Berichten: 75
Geregistreerd: 31-12-16
Woonplaats: Limburg

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 22:17

hey ik doe met nibbit vrijheidsdressuur en hij kan al voedsel weigeren, jambette, spagaat, buiging, steigeren, op het blok staan, knuffel geven, rondje draaien, ergens neerzetten en dan dat hij blijft staan dan dat ik weg loop en dat ik dan fluit dan komt hij naar met toe, achteruit lopen.
hij doet het liefst steigeren en op het blok staan en dan ook de jambette

met tessa doe ik ook vrijheidsdressuur zij kan al flemen, voedsel weigeren, jambette, bezig met de spagaat, achteruit lopen. :j

marlefeenstr
Berichten: 52
Geregistreerd: 20-05-14

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 18:42

mijn pony snap eindelijk dat voer een beloning is. inmiddels kunnen wij voer weigeren, benen optillen op commando, target, parkeren, achterwaarts, mooi staan en we werken nu aan de spagaat. de volgende keer wil ik ook gaan beginnen met het kusje geven.

EmilyxTessa

Berichten: 75
Geregistreerd: 31-12-16
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 19:18

marlefeenstr schreef:
mijn pony snap eindelijk dat voer een beloning is. inmiddels kunnen wij voer weigeren, benen optillen op commando, target, parkeren, achterwaarts, mooi staan en we werken nu aan de spagaat. de volgende keer wil ik ook gaan beginnen met het kusje geven.


leuk en succes :j /3

Ney
Berichten: 58
Geregistreerd: 20-12-16

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 12:34

Met vrijheidsdressuur ben ik begonnen met belonen met kleine stukjes worte en daarna overgegaan op de clicker.
Tegenwoordig kan Ra wel een paar dingen, ze vindt het ontzettend leuk en doet enorm haar best. Nu kan ze kusje, jambette, flehmen, spaanse pas, spagaat, shake, apport, op het blok, rondje draaien, achteruit lopen en gewoon de basisdingen van grondwerk zoals netjes meelopen.
Aan steigeren werken we nog, dat lukt opzich wel maar soms is ze een beetje té enthousiast. Het meeste van hierboven doet ze ook als ik erop zit, voor zover dat bij trucjes mogelijk is want met kusje gaat dat moeilijk.

Aan het boek van Jesse Drent heb ik ook veel hulp gehad, deze is zeker aan te raden.

Jiildou23

Berichten: 147
Geregistreerd: 05-09-16
Woonplaats: Veenhuizen

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:54

Ik ben vorige week ofzo begonnen met oefenen na aanleiding van het boek van Nalanta. Hij kan al voetjes geven en toucheren, maar nu probeerde ik te oefenen met het nee schudden: dus een beetje kriebelen in de oren, maar daar reageert hij HELEMAAL niet op. Hij heeft denk ik jeuk in zijn oortjes, want hij kriebelt dan zo met zijn neus. Dus dat is nog niet echt een succes, maar gelukkig zijn er nog een heleboel andere kunstjes die we kunnen leren :)

marlefeenstr
Berichten: 52
Geregistreerd: 20-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 09:24

EmilyxTessa schreef:
leuk en succes :j /3


Dank je wel!!

Jiildou23 leuk dat je begonnen bent.
Haha, dat vind ik Joost het leuke aan vrijheidsdressuur, je gaat opzoek naar een manier waarop je paard snapt wat hij moet doen, en eigenlijk zijn dat best gekke dingen die ze moeten doen.

Kusje geven gaat niet zo heel hard, ze moet de link nog even leggen. Ondertussen werken we ook aan het naar voren doen van haar oren op commando

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 09:30

Ik kwam dit topic al eens vaker tegen.
Ik doe met mijn tinker best vaak vrijheidsdressuur, ICM clickertraining.
Ik heb ook het boek van Nalanta, en is echt een super fijn en handig boek.
Afbeelding


Mijn fjord vind de kunstjes die ze kent heel leuk, nieuwe kunstjes aanleren vind ze stom en is totaal niet gemotiveerd, dus doe het niet vaak met haar.
Op het blok staan vind ze wel helemaal geweldig <3
Afbeelding


Dan hebben we nog een fjord en die kent al best veel, ben bezig compliment en buiging op commando te krijgen en begin van de spaanse pas. Hij kent als enigste ook het steigeren

Afbeelding
Heb niet echt veel foto's van vrijheidsdressuur, misschien toch eens maken ;)

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 10:02

ik doe inmiddels al een lange tijd aan vrijheidsdressuur met mijn haflinger, hij is 19 jaar en beheerst al veel oefeningen. wat ik hem de komende tijd nog wil aanleren is spaanse pas(begin is al bevestigd nu alleen nog uitbreiden) knielen en gapen.

wij hebben ons ook opgegeven voor equiday dit jaar :)

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 10:02

Nadja mijn Shet x appaloosa kan: Toeteren, schudden met hoofd, flemen, lig, zit, op het blok, spagaat, rondje lopen, jambette, buiging, spaanse pas, steigeren.

Van toeteren staat een foto in het boek van Eva en Jesse bij de uitleg van toeteren.

Haar favoriete vrijheidsdressuur trucje was altijd jambette tot ik het cadeautje van haar kreeg om steigeren op commando te zetten. Nu vind ze steigeren erg leuk en doet het ook heel beheerst vanaf moment 1.

Nadja vind vrijheidsdressuur ook erg leuk sowieso. Met vrijheidsdressuur doe ik ook altijd of touwhalster of neckrope om. Nadja weet dan ook al gelijk wat we gaan doen en begint enthousiast trucjes uit te voeren zoals rondje, schud en flemen. Altijd zo leuk om dat te merken dat ze het leuk vind.

Met Nadja heb ik ook vrijheidsdressuur les gehad van Thamar Gotthjalpsen om dingen te perfectioneren. Zij traint ook paarden voor films en Shadow in penny's Shadow is van haar net als de shet rakker.


Bailey met welsh A kan: schudden met hoofd, Jambette, Toeteren, op blok staan. Zij kan nog niet zoveel omdat ze nog jong is.

Om alle trucjes uit te leggen hoe ik heb aangeleerd is beetje veel haha. Als je een specifieke wilt weten stuur maar een berichtje met welke je wilt weten haha

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 10:04

FleurSandro schreef:
ik doe inmiddels al een lange tijd aan vrijheidsdressuur met mijn haflinger, hij is 19 jaar en beheerst al veel oefeningen. wat ik hem de komende tijd nog wil aanleren is spaanse pas(begin is al bevestigd nu alleen nog uitbreiden) knielen en gapen.

wij hebben ons ook opgegeven voor equiday dit jaar :)
[ Video ]


Leuk ik heb mij opgegeven met mijn Tinker, maar ze kent bijna niks dus denk niet dat ik een filmpje inlever

joannetaris

Berichten: 27
Geregistreerd: 24-12-16

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 10:37

Ik doe vhd met mijn pony, ze kent bijna alles wel maar sommige dingen moeten nog wat worden bevestigd zoals het liggen, en het compliment.

SkyTheWelsh
Berichten: 8
Geregistreerd: 18-10-16

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 22:45

Mijn B pony kan kusje geven (aangeleerd door confituur op mijn wang te smeren), op het blok (aangeleerd door eerst te leren op een plaat te staan en deze telkens hoger te leggen), nee schudden (aangeleerd door met mijn vinger in haar oor te friemelen zodat het wat kriebelde), jambette ( Geen idee hoe ik dat heb aangeleerd eigenlijk :D), high five (ik duwde met mijn voet tegen de achterkant van haar hoef/hiel totdat ze die omhoog hief), Terug (d.m.v druk op de borst), steigeren (Weet ik ook niet exact meer hoe ik haar dat geleerd heb), flehmen (aangeleerd door een NIET AANGESTOKEN sigaret voor haar neus te houden), Spaanse pas (aangeleerd vanuit de jambette), draai (aangeleerd door het touw over haar nek te leggen en dan achter haar te gaan staan en dan druk geven met het touw zodat ze naar mij toe draaide), knielen (geleerd door 1 voet op te heffen en haar met een wortel naar haar onderbuik te leiden), gapen (ze lekt altijd graag aan mijn hand en nadat ze dat gelekt had moest ze altijd geeuwen) Spagaat kan ze ook maar weet ik ook niet goed meer hoe ik haar dat geleerd heb :D

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 22:51

Is er een huiskamer/centraal topic voor dit onderwerp. Misschien is dat wel leuk om beetje elkaar te helpen en je nieuwe kunstjes te showen.

Anoniem

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 23:26

Leuk idee, wellicht kan dit topic daar gewoon voor gebruikt worden? Rijmt wel een beetje met de vraag van de TS volgens mij? :)

paardXXX schreef:
Nu is mijn vraag;

Wat kan jouw paard/pony allemaal en het liefst, hoe heb je het aangeleerd? :)
Ik zou haar heel graag de spagaat willen leren en kusje. :*

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 23:55

Marron kan: jambette(door met mijn hand in zijn "knie" te duwen zodat hij hem optilde-kusje(door een snoepje voor m'n gezicht te houden-nee schudden(door aan zijn oor te kriebelen tot hij schudde-Spaanse pas(via de jambette-flemen(door op zijn lip te kriebelen-touch(door hem te belonen als hij mijn hand aanraakte-knuffelen(door mijn hand met wat lekkers achter m'n rug te houden zodat hij zijn hoofd over mijn rug heen vouwde als het ware-buigen(niet de echte buiging maar gewoon dat hij zijn hoofd tussen zijn benen doet

marlefeenstr
Berichten: 52
Geregistreerd: 20-05-14

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 00:12

SkyTheWelsh, ik wil ook gaan beginnen met het aanleren van kusje, ik vind dit een erg goed idee. ik ga dit de volgende keer al proberen

ik heb vandaag vrijheidsdressuur les afgesproken voor het einde van de maand. ik ben heel benieuwd!
Het doel is vooral kijken of we op de goede weg zitten en ik hoop dat we het los cirkelen en de jambette dan kunnen beginnen

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 08:25

Van wie heb je les,marlefeenstr?

marlefeenstr
Berichten: 52
Geregistreerd: 20-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 20:55

JoycexEnya schreef:
Van wie heb je les,marlefeenstr?


Van dagmar, dit is de eerste keer en ik ken haar verder niet dus ik ben heel benieuwd. Ik woon in midden Nederland, en als ik van wat bekendere les wil kom ik al gouw op 100 euro uit. Dus dit lijkt me goed om mee te beginnen :)

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 22:15

Ja inddd.
Vandaag weer Vd gedaan met Betsy. Ze deed zelfs een pasje Spaanse pas <3 . Verder moet ik ook erg goed uitkijken waar ik sta, ze onthoud precies waar ik het commando geef.

marlefeenstr
Berichten: 52
Geregistreerd: 20-05-14

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 19:02

Wow... Mijn vriend heeft vorige week foto's gemaakt van spullen van mijn sponsor. Hij heeft dit shot uit een filmpje gehaald. Volgens mij is hij best netjes. Ik vraag met de zweep altijd een voetje en "lok" haar hoofd met een worteltje. Ze doet altijd een stapje en dan denk ik dat het nog niet voldoende is, maar ze zet schijnbaar grote stappen Afbeelding

EmilyxTessa

Berichten: 75
Geregistreerd: 31-12-16
Woonplaats: Limburg

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 22:26

wat kunnen jullie pony's / paarden al veel.
ik doe met Nibbit al best lang vrijheidsdressuur. hij vind het helemaal geweldig! vooral steigeren <3 :j