Vrijheidsdressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
yarkayunda
Berichten: 837
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 21:45

Hoe leren jullie steigeren aan?

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship


nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 09:28

Die vraag heb ik ook al een keer gesteld, en de meeste doen het vanuit het spelen. Dus als je pony een keer lekker vrolijk is en dan een keer steigert gelijk belone. Alleen bij mij is het probleem, pony lief steigert nooit.... <<)
Aan de ene kant fijn, maar ja steigeren op commando, das toch prachtig! <3
Dus ik weet alleen dat het vanuit het spelen kan en dat dat de natuurlijkste manier is, er bestaat ook manier van aan allebei de kanten de jambette, maar ik weet niet wat jouw pony allemaal kan... :)

Kleine sterren blinken 't meest

Kunga

Berichten: 325
Geregistreerd: 09-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 18:29

Leuk om te zien wat iedereen doet qua vrijheidsdressuur!

Ik doe het zelf ook met mijn pony Kunga!
Ze kon al wat dingetjes toen ik haar kocht, namelijk pas en buigen!
Zelf heb ik haar nog geleerd om nee te schudden, terug te knuffelen, touch, te flemen en we zijn al begonnen met op het blok, kusje en spaanse pas op Nalanta ponykamp.

Het was wel leuk om te zien dat mijn shetlander Misty, die ik helaas heb moeten verkopen, bijvoorbeeld het kusje geven helemaal geweldig vond en me daarmee altijd enthousiast begroette terwijl Kunga het kusje geven niet zo goed snapt. Klein voorbeeld, maar het verschil in het uitvoeren van oefeningen per paard blijft geweldig om te zien!

paardeninsta: @kwpn.zamacho
{இ}ڿڰۣ-ڰۣ~—

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 07:00

Leuk kunga, zodra je steeds meer vertrouwen krijgt gaan ze ook wel echt de uitdaging aan!

Kleine sterren blinken 't meest

marlefeenstr
Berichten: 52
Geregistreerd: 20-05-14

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 08:05

Ik ben ook wel benieuwd hoe je steigeren aan leert zonder te spelen.
Wij zijn er nog lang niet aan toe om te beginnen aan het steigeren, en misschien gaan we het wel nooit doen, maar toch ben ik benieuwd. Mijn pony is niet zo van het contact en het spelen. Ze speelt of knuffelt nooit in de wei, ze vind poetsen niks aan. Maar ze vind het machtig mooi om te werken.

Callista en joy

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 13:45

ik ken iemand die haar paardje het geleerd heeft door been op te tillen hem omghoog te drukken en een ander dier er voor stond het comando te geven. of dit nou natuurlijk is :\

She wears short skirts, I wear jodhpurs.
She's cheer captain. And I jumping oxers.

Kunga

Berichten: 325
Geregistreerd: 09-06-14

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 15:13

Je kan het steigeren ook leren door het omzetten van de beweging. Dus eerst aan de hand draven op hoog tempo en dan plotseling stoppen en de bewegen opwaarts proberen te krijgen door bijvoorbeeld je zweep en armen in de lucht te doen. Zelf zou ik als commando eerst op de grond tikken en dan je handen omhoog, want dat is duidelijker en dus veiliger. Als je goed op youtube kijkt is er over deze manier ook een video, alleen wel engels.

paardeninsta: @kwpn.zamacho
{இ}ڿڰۣ-ڰۣ~—


marlefeenstr
Berichten: 52
Geregistreerd: 20-05-14

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 20:22

ik denk dat deze tips wel bruikbaar zijn, dank jullie wel!

Callista en joy

lisanne_15
Berichten: 61
Geregistreerd: 09-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 12:37

stijgeren is een oefening die ik mijn paardje niet ga aanleren, bang dat hij het veel te leuk gaat vinden :')
wat ik hem nu aan het aanleren ben is spaanse pas en we hebben een beginnetje gemaakt met spagaat.
verder heb ik hem leren kusjes geven en kan hij een beetje buigen. en jambette verbetert, dat kon hij namelijk al aardig. verder kon hij ook al flamen, schudden met zijn hoofd en voedsel wijgeren.

hoewel hij erg slim is en dingen snel oppakt is hij geen makkelijke; als ik hem niet uitvoerig met stem en lekkers beloon (lekkers gewone brokjes en porties van max 5 korrels) zal hij de volgende keer het met veel minder inzet en enthousiasme doen.
daar tegenover staat weer dat als je hem teveel beloont met eten hij enthousiast zijn kunsten laat zien zonder de commando's

stitchlover

Berichten: 2601
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 13:02

Steigeren heb ik die van mij aangeleerd vanuit het vragen van een extra grote jambette op een afstand van een meter of drie. Eerst hebben we wel jaren geoefend om andere oefeningen er goed in te krijgen voordat ik überhaupt aan het steigeren wilde beginnen.

Been optillen en omhoog drukken zou ik nooit als methode kiezen. Kunnen ze erg door de war gaan gooien bij het hoeven krabben, de smid of een buigproef van de dierenarts!

Ushi Rust zacht 01-12-2011
Stitch Professioneel grasmaaier
Busted B+13 / L1+14/ L2+12/ M1+20/ M2+10/ Z1+18/ Z2+15/ ZZ-L+13/ ZZ-Z+11/ PSG+5/ InterI+3
Murphy Basis

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:57

Hi!
Weten jullie hoe je je paard uit zichzelf kan laten parkeren? Dus dat hij zelf naar het opstapblok loopt en zichzelf goed draait en neerzet terwijl jij gewoon staat te wachten bij het blok? Op instagram zie ik dit veel voorbij komen en het lijkt me best handig :j en dan bedoel ik NIET met zweep druk geven op de bil, maar gewoon alles vanuit vrijheid.

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Duality

Berichten: 3840
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 15:58

woepsie90 schreef:
Hi!
Weten jullie hoe je je paard uit zichzelf kan laten parkeren? Dus dat hij zelf naar het opstapblok loopt en zichzelf goed draait en neerzet terwijl jij gewoon staat te wachten bij het blok? Op instagram zie ik dit veel voorbij komen en het lijkt me best handig :j en dan bedoel ik NIET met zweep druk geven op de bil, maar gewoon alles vanuit vrijheid.


Heup en/of schoudertarget aanleren! Ik gebruik daar geen zweep maar een targetstick bij (tennisbal op een selfie stick haha!)! Maar je kan ook een pion of wat je handig vind als target gebruiken. En dan je paard dus leren met zijn heup de target aan te raken door een stap ernaartoe te zetten, zelfde kan ook met de schouder. Hier is geen druk voor nodig, want het paard moet zelf uitvogelen dat hij naar de stick toe moet stappen! Je hoeft je paard er dus ook niet mee aan te raken en het kan uit volledige vrijheid!

Bij sommige paarden is dit heel makkelijk aan te leren, bij sommige duurt het even wat langer voor het kwartje valt, maar als ze dit kunnen is het parkeren vaak heel simpel aan te leren! Wel merk ik dat paarden het parkeren sneller doorhebben met heuptarget dan met schoudertarget!

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 07:39

Inderdaad, heuptarget. Wat ik doe is ze eerst leren om het krukje van alle kanten naast ze te zetten, erop kunnen staan en van bovenaf aanraken. Dus dat ze het krukje en jouw bovenop het krukje al niet meer spannend vinden. Tevens leer ik ze de handtarget, dus mijn hand aan komen raken en ik leer ze de heuptarget, heup naar mijn hand bewegen. Dan ga ik op het krukje staan, roep met de handtarget zodat de neus naar me toe komt. Als ze dan recht voor mijn neus staan dan vraag ik de heuptarget, zodat de billen mijn kant op komen en doordat je met de neus naar voren start komen ze eigenlijk vanzelf mooi evenwijdig aan het krukje te staan :)

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:27

Ik wil me ook graag melden. Ik heb vandaag het boek van Jesse en Eva binnengekregen, waar ik morgen mee wil gaan beginnen.
Zadel gestolen en heb nog geen nieuwe, dus ik dacht vrijheidsdressuur is leuk om de tijd te overbruggen :D

Ik ga morgen eerst maar eens proberen om eten te weigeren, meneer hapt altijd overal in en verwacht altijd snoepjes of iets anders te eten :')

Volg de avonturen van Ami, Lookie en mij op instagram: http://www.instagram.com/trotter_amidepapion

Mira283

Berichten: 3525
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:43

Met mijn mini Shetlander doe ik al een tijdje vrijheidsdressuur. Ben ooit jaren geleden begonnen met clicker training met mijn kat. Die kende ook gigantisch veel trucjes. En toen kwam Pip en zo ben ik begonnen met vrijheidsdressuur. Heb alles aangeleerd vanuit zijn gedrag wat hij aanbood. Pip kan nu: steigeren,flemen, op het blok, nee schudden, ja knikken, jambette, Spaanse pas drie pasjes, targetten (maar dat is zo saai vind Pip), vast pakken van de zweep, achterwaarts op stemcommando, achter benen op tillen op zweep commando, voer weigeren. Enige wat ik hem niet leer is een kusje omdat hij dan 9x niet zijn tanden gebruikt en de 10e keer wel.

Afbeelding

Afbeelding

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 21:35

Iselda schreef:
Ik wil me ook graag melden. Ik heb vandaag het boek van Jesse en Eva binnengekregen, waar ik morgen mee wil gaan beginnen.
Zadel gestolen en heb nog geen nieuwe, dus ik dacht vrijheidsdressuur is leuk om de tijd te overbruggen :D

Ik ga morgen eerst maar eens proberen om eten te weigeren, meneer hapt altijd overal in en verwacht altijd snoepjes of iets anders te eten :')


Daar staat mijn pony in,in het boek van eva en jesse *\o/*

Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 21:51

Kimmiee_D schreef:
Iselda schreef:
Ik wil me ook graag melden. Ik heb vandaag het boek van Jesse en Eva binnengekregen, waar ik morgen mee wil gaan beginnen.
Zadel gestolen en heb nog geen nieuwe, dus ik dacht vrijheidsdressuur is leuk om de tijd te overbruggen :D

Ik ga morgen eerst maar eens proberen om eten te weigeren, meneer hapt altijd overal in en verwacht altijd snoepjes of iets anders te eten :')


Daar staat mijn pony in,in het boek van eva en jesse *\o/*


O echt? Wat leuk! Welke is t? :D

Volg de avonturen van Ami, Lookie en mij op instagram: http://www.instagram.com/trotter_amidepapion

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 13:05

Iselda schreef:
Kimmiee_D schreef:


Daar staat mijn pony in,in het boek van eva en jesse *\o/*


O echt? Wat leuk! Welke is t? :D


Bij de uitleg van toeteren op de rechter pagina. Nadja heet ze.

JoycexEnyaJarig

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 13:12

Leuk zeg, vriendin staat ook bij horse event foto is het publiek haha.

Morgen weer vrijheidsdressuurles van Janinr super veel zin in!

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

lovelucydan

Berichten: 2064
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 13:28

leuk ik praat ook graag mee in dit topic. ik heb een shet en haflinger en doe vhd met de shet. zal binnenkort foto's plaatsen

my haflinger horse lucydan!

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 13:37

O ja Nadja was laatst jarig en ze kan sinds januari 2017 op commando steigeren. Daar moesten toch wel even foto's van gemaakt worden met slingers en ballonnen.

Afbeelding

NikkivanOlst

Berichten: 7813
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 13:44

Vandaag fanatiek met Django getraind, Spaanse pas moet hoger worden, komt nu al 20cm boven de borst, compliment verbeteren op zweep commando en de piaffe los en licht :j

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 13:48

20cm boven de borst?
Heb je daar een foto van want volgens mij stel ik het me helemaal verkeerd voor :+
Moet die niet soort van recht vooruit gaan?

NikkivanOlst

Berichten: 7813
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 14:24

Granoek schreef:
20cm boven de borst?
Heb je daar een foto van want volgens mij stel ik het me helemaal verkeerd voor :+
Moet die niet soort van recht vooruit gaan?



Afbeelding

Nu zijn spanjaarden wel vrij flexibel natuurlijk :')

Mira283

Berichten: 3525
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 15:17

Jeetje wat hoog! Zie ik mijn mini niet doen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers