Oefeningen en echte communicatie.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Oefeningen en echte communicatie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 20:57

Hi,

Ik ben zins kort bezig met "kunstjes"
Maar loop tegen wat vragen aan, halen jullie nooit oefeningen en echte communicatie door elkaar?
Bijvoorbeeld: kauwen,gaapen, schudden. om even de eerste die in mijn hoofd nu zitten te noemen.
Een paard dat veel gaapt, kan ook pijn/ongemak ervaren. ( of.. staat hij zijn trukendoos uit de kast te halen voor een snoepje?)
zelf behandel ik mijn paarden met een soort van Reiki, af/los schudden/kauwen is daar een teken van het behandelde stukje is klaar. maar wat als mijn paard schudden geleerd heeft en bedenkt dat ik wel heel lang naast hem sta te "niksen" en begint maar wat te schudden of kauwen?

Misschien wat ver gezocht, maar ik zou niet willen dat mijn paarden hun communicatie en kunsten door elkaar gaan halen.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Oefeningen en echte communicatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 21:00

Mijn paard haalt soms zijn hele arsenaal uit de kast omdat hij wel zin heeft in een snoepje. Ik lach me kapot, maar als ik niks vraag dan krijgt hij ook niks. Hij wordt dus genegeerd, arm beest. Als je paard uit ongemak gaapt is de assciatie anders en zal hij niet meteen zoeken naar zijn beloning.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Re: Oefeningen en echte communicatie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 19:10

verder niemand dus die het idee hier tegenaan te lopen?
ik snap dat als er meer aan de hand is, ik wel door krijg dat het geen vragen om snoepjes is.
Maar toch zit mij het niet helemaal lekker om deze communicatie gebaren aan te leren als kunstjes.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:12

Ik merk dat de kunstjes er toch anders uit zien dan het echte werk. Flemen is duidelijk anders als ik het vraag dan wanneer ze wat ruiken. Een vreemde zou het misschien niet zien maar zelf vind ik het geen issue.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Oefeningen en echte communicatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:31

Allereerst is het natuurlijk zo dat je de vrijheidsdressuur oefeningen als het goed is op commando zet, dus ongevraagd ook geen vd. Daarnaast zie je het verschil omdat je paard, als hij met de oefeningen schooit, vooral heel goed in de gaten houden hoe jij reageert en of je het wel ziet. Dat is anders dan een paard die voor zichzelf bepaalt gedrag laat zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:33

Ik snap je zorgen wel. Mijn pony kent schudden en flemen wel, maar dat heb ik haar niet geleerd (vorige eigenaar wel) en vraag ik haar eigenlijk ook niet. Het trucje is hier daarom ook aan het 'uitdoven' en dat laat ik ook bewust gebeuren.
Gapen/kauwen staan niet op commando, gaat ook niet gebeuren.

Ik heb er nooit diep over nagedacht zoals jij TS, maar voor mij hoeven die kunstjes niet zo.
Ik vind een jambette of op het blok staan etc. dan veel leuker (en paardlief ook!) :j

Je kunt er dus altijd voor kiezen bepaalde trucjes gewoon niet te leren aan je paard. Maar... ik ben het wel met de rest eens. Als je het goed op commando zet en consequent bent (niet belonen als er niks gevraagd wordt) dat je wel het verschil ziet tussen het trucje en het natuurlijke gedrag ;)

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Re: Oefeningen en echte communicatie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 11:51

dank allen, ja ik zal ook echt wel zien wanneer een kunstje ongevraagd gedaan wordt of dat paarden het doen omdat ze wat mankeren.
Maar zoals MoriYT ook benoemd, zal ik deze kunstjes dan gewoon maar laten. maar was benieuwd naar hoe andere daar naar keken.
Ik weet weer wat meer, thanks

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Oefeningen en echte communicatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:54

Het voordeel van deze kleine oefeningen is dat je ze makkelijk tijdens de training als afwisseling op de grote, moeilijkere en lichamelijk inspannende oefeningen kan vragen. De meeste paarden vinden ze ook erg leuk om te doen omdat het relatief makkelijk iets lekkers verdienen is. Dat maakt dat ik dit soort oefeningetjes echt een aanvulling op je repetoire vind.

anneke006
Berichten: 6
Geregistreerd: 14-02-17

Re: Oefeningen en echte communicatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 13:06

ik snap wel wat je bedoelt inderdaad maar als ze het vanuit natuurlijk gedrag doen dan zal het er toch anders uit zien.