uitbreken bij longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
x_janss

Berichten: 69
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Woerden

uitbreken bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 01:57

hoii Bokkers :)
Ik heb een vraagje. Ik heb sinds donderdag mijn eigen paard, een Numero Uno ruin van 3,5 jaar! :o Deze is pas net van het land af en vrijwel helemaal groen; het enige wat hij wel kent is hoe het longeren ongeveer zit (het aan het lijntje rondjes lopen). Ik ben maandag begonnen met het longeren, vooral ook om de stemhulpen er eerst goed op te zetten voor het inrijden zelf. Ik heb echter een probleem..
Sinds vandaag is hij nogal vaak gaan uitbreken tijdens het longeren (rechtsom loopt hij rechtdoor ipv. de bocht door en linksom hetzelfde verhaal). Wij hebben op stal alleen een binnenbak en geen longeercirkel. Wat is de beste oplossing tegen het uitbreken? Hij is te sterk om vast te houden wanneer hij eenmaal gaat..
Ik ben al een aantal eerdere discussies afgegaan (de meest recente die ik kon vinden was geloof ik uit 2011) maar kon niet een specifiek antwoord op mijn vraag vinden. De baan afzetten is eigenlijk het enige echte antwoord dat ik nu heb, maar er zouden toch wel andere opties moeten zijn? Hij kent het hoofdstel dus bit nog niet en ik wil hier ook pas mee beginnen wanneer ik de stemhulpen erop heb zitten.

Ik ben benieuwd!

edit: het uitbreken is alleen in galop, in stap en draf loopt hij gewoon braaf zijn rondjes.
Laatst bijgewerkt door x_janss op 11-01-17 02:14, in het totaal 2 keer bewerkt

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 02:04

Niet zo vreemd- je paard kent het idee nog helemaal niet, hij snapt waarschijnlijk helemaal niet wat je wilt.

Afzetten zodat hij steun kan zoeken aan de bak randen/afzetting lijkt me een goed idee inderdaad. Daarnaast kun je proberen eerst een paar rondjes mee te lopen, dan een beetje naar achteren gaan staan, zeg maar bij zijn flank.
Daarna een beetje meer er vanaf, opsluiten tussen jouw lichaam en de zweep, en weer een beetje verder... en dan gewoon in het midden gaan staan met de juiste positie.

Wanneer er iemand op stal is die (nog) meer ervaring heeft met longeren dan jij, zou je kunnen vragen of hij/zij kan helpen.

edit: natuurlijk ook gefeliciteerd met je nieuwe paard! :D

x_janss

Berichten: 69
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 02:11

Bedankt! :) en ik zal het proberen! Geduld is een schone zaak haha
Wat ik eerst was vergeten te melden maar nu erbij heb gezet: het uitbreken is alleen in galop. De rest doet hij gewoon super braaf! Dus het principe snapt hij (in ieder geval grotendeels) wel.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: uitbreken bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 02:21

Ah kijk :)

Heb je hem al eens vantevoren los laten rennen in de bak? Soms is galop zo'n 'wiiiiieeeeee' moment en willen ze lekker spelen. Wanneer ze dit vantevoren hebben gedaan is dat vaak wat minder

x_janss

Berichten: 69
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Woerden

Re: uitbreken bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 02:26

Dat heb ik zeker gedaan, misschien alleen nog niet genoeg haha :) Ik ga het morgen proberen met afzetting en zal daarna wel een update geven!

nesretepc
Berichten: 4
Geregistreerd: 26-07-16

Re: uitbreken bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 05:02

Vaak verliezen jonge paarden in galop hun balans. Een goede binnenstelling helpt met bijzetteugels.

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: uitbreken bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 07:32

Waarschijnlijk vind je paard galop op een volte gewoon nog heel erg moeilijk. Hij is ongetraind en komt van het land, dat moet je niet vergeten.
Verder zou ik de bak afzetten zodatje iets van een longeercirkel hebt. Dan kan ie steun zoeken aan de randen. Dat werkt vaak goed.
Hoe longeer je? Bijgezet? Wellicht dat je eerst kan zorgen dat ie wat meer balans krijgt voordat je de galop meepakt tijdens longeren. Dus alleen even stap en draf de komende paar longeersessies.

Elco
Berichten: 2071
Geregistreerd: 20-08-06

Re: uitbreken bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 07:41

Ik zou de galop gewoon even weg laten tot hij meer balans heeft.
En ik zou juist niet de bak af gaan zetten, maar de hele bak benutten.
Een jong paard vaak longeren is ook niet goed, teveel eenzijdige belasting dat kan je voorkomen om de hele bak te gebruiken.
Veel plezier met je paard.

scrabbel

Berichten: 946
Geregistreerd: 25-04-14

Re: uitbreken bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 23:48

Allereerst korte stukjes vragen voor de balans. Dus bijvoorbeeld net iets voor c in de bocht aangalloperen en direct na de volgende bocht terug nemen. Zo voorkom je uitbreken op het open stuk. Later kun je er ook voor kiezen om bijvoorbeeld bij x aan te galloperen als hij al in de goede wending zit. Daarnaast is het ook een kwestie van zelf tijdig reageren. Dus zodra hij zijn hoofd naar buiten wil brengen al corrigeren. Eventueel een goed touwhalster (dus scherpere inwerking) kan je hier ook nog een beetje mee helpen

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 23:55

Er zijn al goede tips gegeven. Maar wat ik mij afvraag is dat als het paard nog vrijwel niets kent, waarom je zelfs maar probeert te gaan longeren. Mijn eerste vraag is of het paard fatsoenlijk op lichte druk kan wijken voor deze druk. Kan het paard meewandelen aan een leidtouw zonder problemen? Kan je joggen met het paard en volgt het paard dan in draf? Kan het paard op lichte druk achterwaarts gaan?

Ik kan me moeilijk voorstellen dat een bijna groen paard echt WEET hoe die moet longeren. En aan de resultaten te zien is dat ook niet het geval. Begin bij de basis en kijk wat het paard precies kent. Bouw vandaar af verder op. Neem de nodige tijd om de basis er goed in te krijgen en laat het longeren voor wat het is zolang die basis er niet goed in zit. Tijd om te longeren gaat er altijd nog zijn. Tijd om de basis goed te maken niet.

En als je begint met longeren, leg het paard dan uit wat je wil. Wandel eerst een stuk mee en vergroot langzaam aan de afstand tussen jou en het paard als je mee wandelt, tot je niet meer hoeft mee te wandelen en het paard echt weet wat de bedoeling is. Onthoud dat longeren niet gewoon wat rondjes lopen is, maar dat het eigenlijke doel erachter behoort te zijn om de signalen die je aanleert bij wijken voor druk, op afstand gaat oefenen. Het is dus versnellen, vertragen, achterwaarts en zijwaarts. Het is naar je toe komen en van je afsturen. En dit alles op lichte druk.

mmvs

Berichten: 191
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: uitbreken bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:42

De bak voor een deel afzetten in een klein vierkant of cirkel een optie ? Even paaltjes in de bak en daarna er weer uit als dat lukt. En anders misschien met wat bijzet /longeerhulpen gaan werken een idee ? Dan heb je iets meer Hulp om hem terug te krijgen. Maar in ieder geval super leuke afstamming en ik wens je veel plezier en succes met hem :o

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: uitbreken bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 11:36

Hmm, ik ga mee met de tips die hierboven ook staan. Dus misschien eerst wat langer alleen draven / stappen. En galoppeer idd aan als je voorbij X bent en de bakrand weer hebt naast je paard (zou niet op X aanspringen, misschien schiet hij weg naar de andere kant en dan heb je een probleem). Je kan hem dan weer terug nemen voordat hij op het open stuk komt.

En ik had nog een tip. Je zou een longeer singel om kunnen doen en dan je longeerlijn door het halster halen en vast klikken aan de longeer singel (ik weet niet hoe ik t moet uitleggen, maar die ring die zeg maar zou zitten ter hoogte van de onderkant van een zadel). Als je dan zou trekken aan je longeer lijn, trek je zijn hoofd naar binnen. Zonder dat je m aan alle kanten hoeft bij te zetten. Want als de druk op de lijn weer minder wordt, wordt die bijzet ook weer slapper (mits je lijn goed kan "rollen" langs het halster). Iemand die ik ken zet haar paard ook altijd zo bij. Die longeert wel in een longeer cirkel en met bit. Ze vindt het fijn dat ze zo de stelling kan controleren. Ik heb geen idee of deze constructie ook helpt in jouw geval (misschien breekt hij nog steeds uit), maar misschien is het een idee.

x_janss

Berichten: 69
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Woerden

Re: uitbreken bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-17 02:02

Heel erg bedankt voor de tips iedereen :) hier mijn *update* van een week geleden O:)
Ik heb de bak afgezet, eerst een aantal dagen met balken en momenteel met vlaggetjes van de blokker (, mocht hij erdoorheen gaan knapt het touw meteen en is er verder geen schade). Dit gaat erg goed! linksom galoppeert hij nu al zonder steun van de wand of afzetting, rechts vindt hij nog een beetje lastig. +:)+
@jensvl, alles wat jij noemt kan hij en doet hij super! het longeren was het grootste probleempje.

Momenteel luistert hij erg goed naar mijn stem tot op zo'n niveau dat ik heb besloten maandag te beginnen met hoofdstel en als hij daaraan gewend is alles rustig verder op te bouwen *\%/*