Vrijheidsdressuur met mijn Shetlander (8 jaar)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brxttt

Berichten: 2
Geregistreerd: 28-11-16

Vrijheidsdressuur met mijn Shetlander (8 jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 02:02

Hoi! Ik heb sinds kort een Shetlander overgenomen van kennissen. Aangezien ik niet op haar kan rijden wilde ik graag wat vrijheidsdressuur gaan doen met haar. Ik vroeg me echter wel af of dit mogelijk is omdat ze 1.5 jaar geleden gered is van een boer waar ze erg verwaarloosd werd. Ze is nu weer ontzettend mensgericht maar je weet maar nooit.
Moet ik daarnaast rekening houden met het feit dat het een Shetlander is? Mijn D-Pony heb ik namelijk ook een aantal oefeningen geleerd kan me voorstellen dat het anders is I.v.m bijvoorbeeld de lengte van haar beentjes.
Alvast bedankt!

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Vrijheidsdressuur met mijn Shetlander (8 jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 03:03

Natuurlijk moet je rekening houden met het feit dat ze een shetlander is. Ze is dan niet zo groot, dus bijvoorbeeld een blok is dan handiger als het wat kleiner is.

Vooral moet je rekening houden met je pony. Wat het verleden ook is, elke pony / paard leert anders, en in een ander tempo, met weer andere dingen die gemakkelijker te begrijpen zijn. Probeer van daaruit te denken.

Wees er wel op voorbereid dat sommige ponies er echt niets aan vinden. Mijn pony vindt het niet veel. Ze doet het dan wel, maar het gaat niet van harte.

quintenvo
Berichten: 706
Geregistreerd: 25-03-15

Re: Vrijheidsdressuur met mijn Shetlander (8 jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:59

Hoi! Ik doe zelf ook vrijheidsdressuur met mijn twee shetlanders. In principe kunnen ze eigenlijk alle kunstjes wel doen. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe oud de shetlander is.De ene pony vindt het ene kunstje moeilijker als de andere, maar dit merk je vanzelf en hier kan je dan in kleine stapjes mee oefenen. Als je met de shetlander 'speelt' moet je altijd haar verleden onthouden. Als ze bijvoorbeeld van de zweep bang is, moet je hier niet boos om worden, maar juist rustig mee oefenen. Een van mijn pony's voelt zich bijvoorbeeld bedreigd als ik een zweep/touw door de lucht heen 'zwaai', door te blijven oefenen is dit al een stuk minder geworden, door haar verleden. Ik moet dus zelf in de gaten houden dat ik niet per ongeluk met het touw of de zweep in de lucht 'zwaai'. Een ding wat heel belangrijk is is dat je begint bij de basis. Ook raad ik het handboek vrijheidsdressuur van Eva Roemaat en Jesse Drent heel erg aan, alles staat hier erg duidelijk in uitgelegd, van begin tot gevorderd. Ik hoop je hier een beetje mee geholpen te hebben en als je nog vragen hebt mag je deze natuurlijk altijd stellen :)

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: Vrijheidsdressuur met mijn Shetlander (8 jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:47

Ik doe ook vrijheidsdressuur met m'n shetlander, en nog heel veel meer! In mijn onderschrift staat een topic over hem :)