Paard weigert van mij weg te lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
eqxsam
Berichten: 27
Geregistreerd: 30-06-16

Paard weigert van mij weg te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-16 00:02

Hoi! Vandaag ging ik mijn verzorgpaard proberen te longeren. Ik wilde dus beginnen maar zodra ik haar de volte op wilde sturen wilde ze al meteen niet. Ze bleef alleen maar naar mij toe komen. Zodra ik naar haar kont toe liep om haar te drijven wijkte ze met haar voorhand naar me toe om bij me te blijven... Op een gegeven moment deed ik de longeerlijn los en probeerde het zonder longeerlijn (longeerhulp nog om). Alsnog bleef ze bij me en kwam niet van me af. Ook als ik haar negeerde en wegliep bleef ze me achterna lopen. Ik ging dus maar uit de bak en proberen om haar weg te krijgen van de bakrand maar ze ging echt zo dicht mogelijk bij me staan. Ik ben geduldig gebleven en heb geen keiharde tikken lopen geven want daar reageert ze best heftig op. Het gekke is dat de vorige keer longeren met alleen hoofdstel alles prima ging, en dat ze na 10 minuten afhaakte... Iemand tips?


elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Paard weigert van mij weg te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 00:19

meelopen op de cirkel hand op de hals om haar 'steun' te geven, hand met longeerlijn vrij van het hoofd.
paar rondjes, en dan een stapje meer naar binnen toe, waarbij de hand nog steeds op de hals ligt, hand met longeerlijn vrij, ook stap je nu meer richting de achterhand.. niet naar de kont toelopen, maar alleen je voet die richting uit..

paar minuten en dat is genoeg voor de eerste paar keer..

als dat goed gaat, dan begin je weer zoals hierboven, maar vervolgens na een paar minuten extra stapje van haar af en de hals loslaten, valt ze naar binnen, dan gelijk terugstappen en 'druk' weer op de hals/schouder, zodat ze snapt dat ze op de circel moet blijven..

dit steeds herhalen tot je uiteindelijk in het midden kunt blijven staan.


overigens als een paard naar je toe komt terwijl jij druk uitoefend, is dat ook een teken dat ze je leiderschap niet erkend.. want zelfs een paard dat niets van longeren snapt, hoort weg te wijken voor druk.

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard weigert van mij weg te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 00:31

Jij drijft de achterhand weg en dan komt het hoofd automatisch naar je toe. Om op de volte te sturen drijf je eerst de voorhand weg in de richting die je wil dat paard gaat. Vervolgens pas drijf je de achterhand er achteraan om beweging te krijgen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

eqxsam
Berichten: 27
Geregistreerd: 30-06-16

Re: Paard weigert van mij weg te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-16 01:11

Mij is altijd aangeleerd dat je de achterhand moet drijven, dus meteen naar achter lopen...

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Paard weigert van mij weg te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 01:13

Ik stuur zelf eerst het hoofd van me weg en dan drijf ik bij de achterhand.
Heb je zelf je lichaamshouding goed dat je hem niet gewoon weer naar binnen vraagt.

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.

eqxsam
Berichten: 27
Geregistreerd: 30-06-16

Re: Paard weigert van mij weg te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-16 10:31

O,ja op die manier doe ik het ook hoor! Dat zal best kunnen... Maar iemand anders heeft het ook al geprobeerd met meer ervaring met longeren enzo...


Leo

Berichten: 50105
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Paard weigert van mij weg te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:39

Klinkt als 'ruis' in de lichaamstaal. Zoals al gezegd duw je door naar haar achterhand te lopen, deze van je af, waardoor de voorhand naar jou draait.

Zorg dat je tenen in de looprichting wijzen. Breng dan je leidende hand in de richting dat je haar op wilt en breng dan je drijvende hand omhoog richting haar achterhand. Jij stapt met haar mee in de positie net achter de schouder.

Is het paard wel eens vaker gelongeerd?

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers