Kürmuziek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

musiqolog

Kürmuziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 22:59

Beste mensen,

Ik ben afgestudeerd musicoloog. Een tijdje terug ben ik aangestoken door het paardenvirus en binnenkort begin ik met rijlessen (ben dus nog minder dan een beginneling; vergeef me als ik iets doms schrijf). Door mijn achtergrond kijk ik, als er paardensport op tv is, natuurlijk met bijzonder veel belangstelling naar de kür op muziek.

Onlangs (met de Spelen natuurlijk) vroeg ik me af: zou ik ook zoiets kunnen componeren? Jullie voelen mijn vraag al aankomen: waar moet goede kürmuziek aan voldoen? Wat verwacht een dressuurruiter ervan? Ik kan me al een beetje een idee vormen door de wiki, maar ik denk dat ik ook heel wat aan jullie meningen en ervaringen kan hebben.

kleinvosje

Re: Kürmuziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 23:00

Wat in mijn ogen erg belangrijk is, is dat het ritme van de muziek overeenkomt met de beenzetting van het paard. Dat geeft de kür een extra dimensie en lijkt het paard echt te dansen op de muziek!

Nista_RX

Re: Kürmuziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:36

Sowieso moet de muziek overeenkomen met de gangen, piaffe, pirouette, (uitgestrekte) galop, uitgestrekte draf, etc.! Het moet (voor mij dan :+ ) meteen een beeld in mijn hoofd oproepen hoe de dressuurruiter en paard hier op "dansen". Ik zou zeggen, probeer eens wat en vraag wat de mensen er van vinden :D

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 20:57