Academische rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MeFlower

Academische rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 15:28

Iemand ervaring met academische rijkunst? Ik rijd zelf op z'n Engels, maar de academische rijkunst blijf ik erg interessant vinden om allerlei redenen die ik maar even niet noem ;). Clinics e.d. zijn alleen zo duur en ver weg....dus blijft het meestal maar bij 'interessant vinden'. Heb wel veel info van Marijke de Jong (paardenbegrijpen.nl), maar les is wel een pré merk ik als je het wilt leren.

Meer mensen met de combi dressuur en ac. rijkunst?

heavon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:42

Ik ben me op het moment erg aan het verdiepen in de Academische rijkunst en het rechtrichten. Ik wil als het me even lukt de instructeursopleiding gaan doen volgend jaar.

Wat ik fijn vind is dat je bij elke oefening ook duidelijk uitgelegd krijgt wat het doel er van is.

Ik geef hier wel eens mensen les die al 10 jaar dressuur rijden bijvoorbeeld. Dan vraag je of ze weten wat het doel van een schouderbinnenwaarts is en dan krijg je dit als antwoord: "Nou ik rij al 10 jaar dressuur maar dat zou ik eigenlijk niet weten, misschien omdat het er mooi uitziet" ? Ppff daar vallen je de schoenen toch van uit he :P Zegt mij wel iets van het niveau van de lesgever.

Ik denk wel inderdaad dat het fijner is als je er ook les in krijgt. Degene op de grond ziet net iets beter of het paard zijn achterbeen wel echt in de juiste positie zet of dat jij als ruiter zijnde iets net iets anders moet doen.

Maar ik blijf dit super interessant vinden, ook omdat je ziet dat paarden die eerder veel problemen hadden een stuk beter gaan lopen. Of dat zelfs dressuurpaarden die Z lopen nog steeds schots en scheef zijn en door dit te combineren met de Academische Rijkunst los je dit probleem op en gaat je paard nog beter en soepeler lopen.

Eknowledge

Re: Academische rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 00:26

Ik ga er binnenkort mee beginnen.
Hier in Belgie heeft er iemand zijn squire test behaalt, waarbij ik ook ga les nemen :) Als je intresse hebt in lessen van haar, pb maar :)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 00:29

weet je, ik weet niet eens precies wat academische rijkunst inhoud.
Ik denk daarbij aan Spaanse paarden die heel mooi lopen maar dat klopt vast niet.
Geloof dat ik eens ga googelen. Of weten jullie een site waar een duidelijke uitleg staat?
De tekst van heavon klinkt iig wel erg interesant!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 00:52

Combi dressuur en ac. rijkunst bestaat niet, dat is namelijk hetzelfde.
Academische rijkunst valt onder de klassieke rijkunst, netzoals AdB ed.

Heavon13: uitgelegd krijgen wat het doel is van een oefening is niet iets specifiek voor de academische rijkunst, meer iets voor bij de klassieke rijkunst.

Zijn een aantal dingen bij de Academische Rijkunst waar ik zelf niet voor zou kiezen, omdat ik de reden erachter niet snap. Maar misschien is dat ook wel onbegrip, ik ken het namelijk niet in de praktijk. (Dan heb ik het oa. over oefeningen (in mijn ogen) incorrect uitvoeren, de teugelvoering (en bit) ed.)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 00:55

Air schreef:

Heavon13: uitgelegd krijgen wat het doel is van een oefening is niet iets specifiek voor de academische rijkunst, meer iets voor bij de klassieke rijkunst.

Zijn een aantal dingen bij de Academische Rijkunst waar ik zelf niet voor zou kiezen, omdat ik de reden erachter niet snap. Maar misschien is dat ook wel onbegrip, ik ken het namelijk niet in de praktijk. (Dan heb ik het oa. over oefeningen (in mijn ogen) incorrect uitvoeren, de teugelvoering (en bit) ed.)

helemaal mee eens!!! weer zo een stroming die doet of het helemaal nieuw is wat ze doen of verhelderend ,maar dat wiel is al 100x uitgevonden :+

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 01:21

zodiacje schreef:
weet je, ik weet niet eens precies wat academische rijkunst inhoud.
Ik denk daarbij aan Spaanse paarden die heel mooi lopen maar dat klopt vast niet.
Geloof dat ik eens ga googelen. Of weten jullie een site waar een duidelijke uitleg staat?
De tekst van heavon klinkt iig wel erg interesant!

www.paardenbegrijpen.nl ;)

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 01:46

MeFlower schreef:
Iemand ervaring met academische rijkunst? Ik rijd zelf op z'n Engels, maar de academische rijkunst blijf ik erg interessant vinden om allerlei redenen die ik maar even niet noem ;). Clinics e.d. zijn alleen zo duur en ver weg....dus blijft het meestal maar bij 'interessant vinden'. Heb wel veel info van Marijke de Jong (paardenbegrijpen.nl), maar les is wel een pré merk ik als je het wilt leren.

je kunt niet "engels rijden"

als je daar al niet over uit bent zou ik me geneens wagen aan ook maar een muizen stapje richting de klassieke rijkunst :')

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 01:58

knollentuin schreef:
Air schreef:

helemaal mee eens!!! weer zo een stroming die doet of het helemaal nieuw is wat ze doen of verhelderend ,maar dat wiel is al 100x uitgevonden :+

Opzich vind ik dat geen verkeerde ontwikkeling, hedendaags is het namelijk niet meer vanzelfsprekend dat er goed les geven wordt en dat er goed gereden wordt.
Als er dan paarden mee geholpen kunnen worden ookal is dat wiel al 100 keer uitgevonden vind ik dat niet erg, alleen maar goed.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 02:00

PetraVANL schreef:
MeFlower schreef:

je kunt niet "engels rijden"

als je daar al niet over uit bent zou ik me geneens wagen aan ook maar een muizen stapje richting de klassieke rijkunst :')

Juist wel. Dan leert ze wat dressuur eigenlijk is.

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 02:04

de dressuur die zij rijdt is 100% duitse rijschool, in engeland worden zadels gemaakt daar komt geen enkele rijtechnische vorm vandaan..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 02:05

Ja en? Iemand die dus iets snapt of niet weet mag van jou niet leren?

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 02:06

OVerigens ben ik 100% pro klassiek dressuur maar ik lees al 2 jaar boeken heb ontiegelijk veel geleerd van iemand maar ik zit nog steeds met grote regelmaat met mijn handen in het haar..

Ik krijg hier echt de indruk dat klassieke rijkunst wordt gezien als

"zo nu kan ik wel proberen over 90cm heen te springen"!

en ik heb geen IQ van 90 ofzo ;)

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 02:07

dat zeg ik niet.. je moet alleen je vijand kennen voor je oorlogje gaat voeren ;)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 02:23

Wat vind ik fijn aan academische rijkunst?

- Het academische kaptoom (rechtrichten aan de hand, ter introductie op het bit, handig bij inrijden, handig met longeren, bitloos rijden)
- Het rechtrichten aan de hand:
* Je ziet je paard vanaf de grond zich verbeteren en steeds sterker worden
* Vanaf de grond kan je specifiek zien hoe een paard zijn lichaam gebruikt (denk aan benen, in hoeveel sporen loopt het paard?, valt hij op zijn binnenschouder?, hoe ontwikkeld de "helikopter" in de bekken zich?
* Fijne warming-up voor het rijden gaan
* Vanaf de grond kan je alvast de rust en ontspanning opzoeken voor het rijden gaan
* De bui van het paard is goed in te schatten
- Eerst het paard oefeningen als SB en travers aan de hand leren om het later onder het zadel te bevestigen.
Ik vind dat toch een heel erg groot pluspunt! Je paard weet wat je wilt, hij kan het, zijn spieren zijn er goed voor, nu is het een kwestie van onder het zadel te bevestigen zonder problemen in alle harmonie.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 02:28

Dat is niet iets van de academische rijkunst maar van de klassieke rijkunst/het rechtrichten.

PetraVANL: Ik snap niet echt waar je heen wilt.. :)

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 02:46

nou, toen ik uit de sport dressuur kwam (duitse school) ging er een wereld voor mij open.. ik bedoel daar mee te zeggen dat als je al niet weet wat je doet de klassieke rijschool een stapje te hoog gegrepen is.. het is niet even je teugels 3 keer in de knoop leggen en omdraaien..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:05

Klassieke rijkunst is basis, iets waar iedereen mee hoort te beginnen, skala der ausbildung.

Niet gek dat je niet weet wat je aan het doen bent als het je nooit uitgelegd wordt, iets wat bij een goede instructeur WEL uitgelegd wordt.

heavon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:21

Ja ik weet dat Academische dressuur eigenlijk een nieuwe vorm van de klassieke dressuur is. Ik noem het alleen vaak hetzelfde of andersom wat ik waarschijnlijk niet mag doen omdat er uiteindelijk toch kleine verschillen in zitten xD :P

Ik vind ook dat iedereen de Klassieke rijkunst zou kunnen leren, ik vind het zelfs eigenlijk heeeel belangrijk dat zoveel mogelijk mensen het leren. Als je weet waar je op moet letten en hoe je paard eigenlijk hoort te lopen schrik je je kapot als je ziet hoe het gros van de paarden om je heen loopt. Tenminste zo ervaar ik het. Ik vind het dan ook heel belangrijk om de ruiters daarop attent te maken.

Wat ik wel vind is dat als iemand uit de "engelse" dressuur komt niet meteen met een travers moet gaan beginnen. Je moet bij de basis beginnen en leren hoe je scheefheid ziet en of die z`n achterbenen goed onder de massa zet etc. en waarom je die oefeningen doet. Daarom is les krijgen hierin dan ook heel belangrijk in mijn ogen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:14

Ik ga met Doei mee.
Om dezelfde redenen ben ik ook met werken aan de hand begonnen. Juist om het voor mijn pony makkelijker te maken om na een lange revalidatieperiode beide kanten correct in te buigen.

Voor mij is het idd loswerken ter voorbereiding op het werken onder de man of voor de wagen.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 11:27

Engels, ik bedoel gewoon 'dressuur' zoals we hier in NL rijden, sorry...

Klassiek en academisch is dus ook nog verschillend? Wist niet dat acad. nieuw was??

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:16

academisch is allemaal in het leven geroepen door 1 man, en 2 extreem comemrcieel ingestelde dames(zal hier geen namen noemen) maar er zit geen verschil tussen..

das net als ik baucher zou beheersen (wat voor iedereen minstens de basis zou moeten zijn) en het dan "petras nieuwe rijden" ga noemen:P

de correcte benaming is klassiek dressur, dat academische is gewoon een verkoop praatje:D

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:19

stal kroon in hippolytushoef geeft er les in, helemaal top

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:34

volgens wie? volgens branderup die "het allemaal wel even opnieuw doet" volgens baucher? volgens Karl? volgens Racinet?

das toch allemaal wat anders hoor

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:16

Ik snap het nu even allemaal niet meer :?
Ik voer het beestje uit, maar ik vind het ook wel zo interessant om de naam van het beestje te weten!

- Engelse dressuur is dus eigenlijk duits?
- Hoe zit het nou met klassiek en academisch?

Bij academische rijkunst denk ik aan Bent Branderup en bv. Marijke de Jong.
Wat is dan klassieke rijkunst aan wie kan je dan denken?
Wat is het verschil tussen klassiek en academisch?

Wie kan mij dit helder uitleggen?