Problemen met longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WhatsUp

Problemen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 00:43

Dag bokkers,

Ik heb sinds een maandje een 3-jarige die prima aan de longe liep (gezien bij de oude eigenaar). Ook de eerste 2/3 weken bij mij was er niets aan de hand. Sinds een weekje wil ze niet meer lopen. Als ik ga longeren gebeurt het volgende:

Paard mee naar de bak met longeerlijn en longeerzweep.
Paard aan de longe (met hoofdstel of halster, sinds ze niet meer wil lopen met halster om het 'dwingende' aspect eraf te halen).
Zodra ik haar op de volte wil zetten draait ze haar hoofd naar me toe en haar kont van me af. Hierdoor kan ik niet meer bij haar achterhand komen om de drijvende positie aan te nemen. Als ik het toch probeer begint ze naar achteren te lopen of te draaien.
Als ik door middel van meedraaien haar uiteindelijk toch op de volte (kleine rondjes om me heen, niet echt mooie voltes) krijg, herhaalt ze dit na een paar rondjes.

Afgelopen week is het me één keer gelukt om haar (zelfs dravend en galopperend) te longeren met halster door het eindeloos opnieuw te blijven proberen, zodra ik probeerde haar op de andere hand te longeren begon het weer van voren af aan.

Ik weet hoe ik moet longeren, dat is het punt niet. Ik denk zelf dat het toch een beetje uitproberen is. Ze is ook tijdens het longeren een keer geschrokken, waardoor ze er vandoor is gegaan met de longeerlijn achter zich aan wapperend, dat heeft ook niet echt geholpen.

Heeft iemand hier ervaring mee en/of tips hoe ik hier nu verder mee kan? Zoals eerder gezegd, paard en ik weten beiden hoe longeren werkt.

doei

Re: Problemen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 02:25

Wat je kan doen is het volgende:
(Ik probeer het goed uit te leggen over de computer)
Je wijst met je longeerzweep langs de schouder richting het hoofd toe. Dan moet het paard van je aflopen. Reageert hij niet dan zwieber je wat heftiger met de zweep.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 02:54

Simone0308 schreef:
Dag bokkers,

Ik heb sinds een maandje een 3-jarige die prima aan de longe liep (gezien bij de oude eigenaar). Ook de eerste 2/3 weken bij mij was er niets aan de hand. Sinds een weekje wil ze niet meer lopen. Als ik ga longeren gebeurt het volgende:

Paard mee naar de bak met longeerlijn en longeerzweep.
Paard aan de longe (met hoofdstel of halster, sinds ze niet meer wil lopen met halster om het 'dwingende' aspect eraf te halen).
Zodra ik haar op de volte wil zetten draait ze haar hoofd naar me toe en haar kont van me af. Hierdoor kan ik niet meer bij haar achterhand komen om de drijvende positie aan te nemen. Als ik het toch probeer begint ze naar achteren te lopen of te draaien.
Als ik door middel van meedraaien haar uiteindelijk toch op de volte (kleine rondjes om me heen, niet echt mooie voltes) krijg, herhaalt ze dit na een paar rondjes.

Afgelopen week is het me één keer gelukt om haar (zelfs dravend en galopperend) te longeren met halster door het eindeloos opnieuw te blijven proberen, zodra ik probeerde haar op de andere hand te longeren begon het weer van voren af aan.

Ik weet hoe ik moet longeren, dat is het punt niet. Ik denk zelf dat het toch een beetje uitproberen is. Ze is ook tijdens het longeren een keer geschrokken, waardoor ze er vandoor is gegaan met de longeerlijn achter zich aan wapperend, dat heeft ook niet echt geholpen.

Heeft iemand hier ervaring mee en/of tips hoe ik hier nu verder mee kan? Zoals eerder gezegd, paard en ik weten beiden hoe longeren werkt.

Gooi het dwingende aspect er maar weer eens op, duidelijkheid is wat een paard zoekt en nodig heeft.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 04:48

idd wat de bokker boven mij zegt...
Ben je al eens écht boos geworden? En dan met in je achterhoofd ook "en NU ga je lopen". ipv "ik hoop dat het lukt"...
Wees duidelijk in waar je staat en wat je wil. Pak anders een heel klein deel van de join up mee. Niet dat je die moet doen maar stuur haar overduidelijk met een grote beweging van je weg.

En anders, even vals spelen, doe er een dubbele longe aan. Zodra ze naar binnen draait kan je haar dan terug "trekken" aan de buitenste longe waarna je haar alsnog aan het lopen zet.

Zodra ze loopt rust inbouwen en belonen.

Succes!

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 10:36

zodiacje schreef:
idd wat de bokker boven mij zegt...
Ben je al eens écht boos geworden? En dan met in je achterhoofd ook "en NU ga je lopen". ipv "ik hoop dat het lukt"...

Ja, zeker toen het op een gegeven moment op de 'lieve' manier niet wilde lukken. Op een gegeven moment begon ik toch een beetje mijn geduld te verliezen ;) Alleen toen leek het er voor mij op dat ze angstig werd en dat is natuurlijk helemaal niet de bedoeling.

Edit: Met de dubbele longe heb ik nog geen ervaring, dus dat lijkt me niet zo handig als ik daarmee aan de slag ga. Het risico daarmee is dat ik het helemaal verpest als ze er eventueel in verstrikt raakt ofzo.

migomirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 10:51

Mijn paard heeft het ook een tijdje heel erg gehad. En niet alleen bij mij, mijn moeder en zelfs mijn oom die al meerd dan 50jaar paarden longeert er inrijdt. Hij maakt er een spelletje van!
idd met een zweep langs de schouder, maar ook erg boos worden. Dat hij even weet wie de baas is. IK moest wel uitkijken dat hij met weg schieten niet over MIJ heen densde. Dat vind ik het gevaar als ze met achterbenen zo meedraaien dat ze met hun hoofd bij jou blijven.JA ik herken het heel duidelijk. Mijn ruin doet het eigenlijk nooit meer alleen als hij echt geen zin heeft in werken, maar weet inmiddels ook dondersbest dat hij daarvoor niet bij mij moet zijn.

Heb verder een hele goede band met paard, kan met hem lezen en schrijven!

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 10:55

doei schreef:
Je wijst met je longeerzweep langs de schouder richting het hoofd toe. Dan moet het paard van je aflopen. Reageert hij niet dan zwieber je wat heftiger met de zweep.

migomirre schreef:
Mijn paard heeft het ook een tijdje heel erg gehad. En niet alleen bij mij, mijn moeder en zelfs mijn oom die al meerd dan 50jaar paarden longeert er inrijdt. Hij maakt er een spelletje van!
idd met een zweep langs de schouder, maar ook erg boos worden. Dat hij even weet wie de baas is. IK moest wel uitkijken dat hij met weg schieten niet over MIJ heen densde. Dat vind ik het gevaar als ze met achterbenen zo meedraaien dat ze met hun hoofd bij jou blijven.JA ik herken het heel duidelijk. Mijn ruin doet het eigenlijk nooit meer alleen als hij echt geen zin heeft in werken, maar weet inmiddels ook dondersbest dat hij daarvoor niet bij mij moet zijn.

En hoe heb je het uiteindelijk voor elkaar gekregen dat hij wel ging lopen dan? Door boos te worden?
En begrijp ik het goed dat met de longeerzweep langs de schouder is als je ernaast staat? Want als ze met d'r hoofd naar mij toe gericht staat kan ik hem toch niet langs de schouder leggen, of begrijp ik het verkeerd?

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 11:00

Ik zou wel een hoofdstel in doen, een halster kan heel erg gaan draaien als ze gaan trekken of iets dergelijks. Verder vind ik dat je wel goed bezig bent, je zal alleen nog sneller en duidelijker moeten zijn. Goed je paard leren kennen, als je haar al ziet denken dat ze om wil keren meteen erbij zijn. En dat volhouden, niet een keer toch toelaten. Als ze te dicht om je heen blijft lopen kan je haar met je zweep richting de buik van je af drijven.
Met zwepen gaan slaan vind ik overdreven, zolang ze je nog niet aanvalt of iets dergelijks. Zo te lezen is het een merrie, dus ik ga er niet vanuit dat ze steigerend recht voor je gaat staan. Dan wordt het een ander verhaal, maar dan zou ik er ook een meer ervaren iemand bijhalen die daar ervaring in heeft.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 11:03

Even terugkoppeling naar paarden in de natuur :) Om te laten zien wie de baas is over wie, proberen paarden elkaar vooruit te laten lopen.

Als jou paard naar binnen komt tijdens het longeren, zegt deze eigenlijk dat jij niet de leider bent, omdat jij hem niet naar voren kan krijgen!

Ik heb dit probleem zelf ook gehad (vaak, en met meerdere paarden helaas) , maar uiteindelijk heeft het voor mij gewerkt om enorm op te letten. Als ik een klein teken zie, dat het paard DENKT naar binnen te komen, geef ik een schreeuw / waarschuwing. Soms trek ik het paard op een kleinere volte en loop ik actief met zweep achter haar aan, om te laten zien dat ik haar naar voren kan laten lopen. Dan weer heel langzaam de volte vergroten.

Dit werkt bij mij heel goed, en heb een aantal keer achter elkaar zonder dit probleem kunnen longeren (maar het is wel vechten, haha) . Laatst kwam ze toch een keer naar binnen, ik gaf een schreeuw en deed 1 stap richting haar en ze vloog er vandoor, haha! Je moet gewoon proberen respect te verkrijgen van je paard ( en dat is nog aardig lastig... )

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 11:07

ik denk dat je sneller moet worden in je reactie en echt een tijdje als het ware "achter" je paard aan moet lopen/staan. Dus dat je steeds "overdreven" je paard alleen maar de keuze naar voren op de cirkel geeft en ze niet meer kan uitdraaien. Dus jouw positie ten opzichte van je paard veel meer naar achteren leggen en de cirkel niet te groot laten worden.

en streng optreden op het moment dat ze van je af probeert te draaien. Meteen doorlopen verder naar haar achterhand en flink doorjagen naar voren met de zweep. En dan in de positie bij haar achterhand blijven totdat het gedrag vermindert.

Is vooral een kwestie van op tijd en met de goede intensiteit (dus optreden, maar niet bangmaken) ingrijpen. En heeeeeel goed opletten.

Jij geeft aan dat je weet hoe je moet longeren, maar mijn ervaring is dat veel mensen alleen maar een beetje in het midden staan. Wellicht is het toch verstandig om professionele hulp erbij te halen of zelf een cursus longeren te volgen. Het zou zonde zijn om je paard op deze manier te "verpesten".

Succes ermee!

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 11:09

2005 schreef:
Goed je paard leren kennen, als je haar al ziet denken dat ze om wil keren meteen erbij zijn. En dat volhouden, niet een keer toch toelaten. Als ze te dicht om je heen blijft lopen kan je haar met je zweep richting de buik van je af drijven.
Met zwepen gaan slaan vind ik overdreven, zolang ze je nog niet aanvalt of iets dergelijks. Zo te lezen is het een merrie, dus ik ga er niet vanuit dat ze steigerend recht voor je gaat staan. Dan wordt het een ander verhaal, maar dan zou ik er ook een meer ervaren iemand bijhalen die daar ervaring in heeft.

Kiichi schreef:
Even terugkoppeling naar paarden in de natuur :) Om te laten zien wie de baas is over wie, proberen paarden elkaar vooruit te laten lopen.

Als jou paard naar binnen komt tijdens het longeren, zegt deze eigenlijk dat jij niet de leider bent, omdat jij hem niet naar voren kan krijgen!

Je moet gewoon proberen respect te verkrijgen van je paard ( en dat is nog aardig lastig... )

Haha, ja ik moet wel zeggen dat ze behoorlijk dominant is, het is een pittige tante kan ik wel zeggen. Wbt het leiderschapsaspect gaat het steeds beter, eerst liep ze aan de hand gewoon keihard door me heen, nu weet ze dat ze niet mag en kan.

Wat betreft de zwepen: daar ben ik het helemaal met je eens 2005, ik vind ook niet dat ik haar moet gaan slaan zolang het niet nodig is. De zweep heeft bij mij meer een drijvende functie, het is een verlenging van mijn arm.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 11:11

Nog even een toevoeging.
Hoe langer zij bij jou naar binnen kan draaien, hoe moeilijker dit wordt om af te leren. Heel veel succes in ieder geval :)

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 11:13

Marita schreef:
ik denk dat je sneller moet worden in je reactie en echt een tijdje als het ware "achter" je paard aan moet lopen/staan. Dus dat je steeds "overdreven" je paard alleen maar de keuze naar voren op de cirkel geeft en ze niet meer kan uitdraaien. Dus jouw positie ten opzichte van je paard veel meer naar achteren leggen en de cirkel niet te groot laten worden.

Ja dat is exact wat ik nu aan het doen ben, ik probeer haar aan de longe zeg maar voor me uit te laten lopen, zodat ze niet anders kan. Dit gaat goed, maar zodra ik de volte probeer te vergroten gaat ze stil staan en weer met haar hoofd naar me toe draaien.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 11:19

Je zegt dat je weet hoe je moet longeren. Maar dat betwijfel ik eerlijk gezegd. :D

Het zijn eigenlijk kleine dingetjes waarmee je onwijs veel zegt naar je paard. Kun je hierop antwoord geven?

Hoe sta je met je centrum tegenover haar? Richting haar hoofd, middenhand of achterhand?
Hoe is je eigen houding, wat zeg je ermee? Stel je je rustig op, dwingend, agressief, open?
Hoe zet je je eigen voeten neer tijdens het longeren? Overkruis je of zet je ze naast elkaar neer? (Heeft ook weer met je centrum te maken) :)

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 11:26

suus_ schreef:
Je zegt dat je weet hoe je moet longeren. Maar dat betwijfel ik eerlijk gezegd. :D

Het zijn eigenlijk kleine dingetjes waarmee je onwijs veel zegt naar je paard. Kun je hierop antwoord geven?

Hoe sta je met je centrum tegenover haar? Richting haar hoofd, middenhand of achterhand?
Hoe is je eigen houding, wat zeg je ermee? Stel je je rustig op, dwingend, agressief, open?
Hoe zet je je eigen voeten neer tijdens het longeren? Overkruis je of zet je ze naast elkaar neer? (Heeft ook weer met je centrum te maken) :)

Ik longeer al zo'n 7 jaar paarden, óók jonge paarden, dus ik denk wel dat ik het kan :)
Maar om mezelf even te bewijzen:

Met mijn centrum (buik dus) sta ik richting haar achterhand, om maar zoveel mogelijk de 'drijvende' factor te zijn. Zeker bij haar is dat nodig, omdat ze anders direct naar binnen valt.
Ik ben zeker niet dwingend naar haar. Mijn handen en houding zijn in de 'pizzapunt', open dus, om haar de mogelijkheid te geven om voorwaarts te lopen.
Ik overkruis mijn voeten niet, zet ze naast elkaar om gericht te blijven op haar achterhand. Hierbij probeer ik zo min mogelijk met haar mee te lopen (zo klein mogelijke rondjes dus) en zoveel mogelijk op mijn plek te blijven staan, zodat zij degene is die loopt en ik niet meer doe dan zij.

Natuurlijk ben ik geen prof, dat probeer ik ook helemaal niet te zeggen en dat is ook de reden dat ik hier om tips vraag. Als je tips hebt hoor ik ze graag :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 11:39

Ah dat is mooi
Volgens mij schreef ik het nogal raar maar zo bedoelde ik het niet :).

Ik denk óf gewoon aan een paard wat meer aan het werk gezet wil worden. Dan is de tip die voor mij overblijft toch echt dubbele longe longeren. Evt met iemand met meer ervaring hiermee, die je misschien ook de gouden tip kan geven voor dit probleem.
Mijn instructrice is altijd zo origineel en heeft een hele trucendoos voor zulke dingen, zo een zal er ook wel eenbij jou in de buurt rondlopen.
Óf dat je eerder zijn met het zien aankomen van het naar je toe draaien, en het hoofd van je afgooien en naar voren drijven :). Goed anticiperen en tijdig reageren dus.

Ik hoop dat het gauw goed komt, is een vervelend probleem...

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 11:59

suus_ schreef:
Ah dat is mooi
Volgens mij schreef ik het nogal raar maar zo bedoelde ik het niet :).

Ik denk óf gewoon aan een paard wat meer aan het werk gezet wil worden. Dan is de tip die voor mij overblijft toch echt dubbele longe longeren. Evt met iemand met meer ervaring hiermee, die je misschien ook de gouden tip kan geven voor dit probleem.
Mijn instructrice is altijd zo origineel en heeft een hele trucendoos voor zulke dingen, zo een zal er ook wel eenbij jou in de buurt rondlopen.
Óf dat je eerder zijn met het zien aankomen van het naar je toe draaien, en het hoofd van je afgooien en naar voren drijven :). Goed anticiperen en tijdig reageren dus.

Ik hoop dat het gauw goed komt, is een vervelend probleem...

Geeft niet, het is niet verkeerd om kritisch te zijn.

Het eerste wat je zegt kan er ook wel mee te maken hebben, het is een heel werkwillig en leergierig paard. Ik ben op zoek naar een instructrice (zelfs hier op bokt al een advertentie geplaatst), dus ik hoop dat ik daar binnenkort mee aan de gang kan. Ook heb ik wel hulp van een stalgenootje dat ook les geeft en zelf ook een jong paard heeft.

Dank je, dat is het zeker.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:07

Ik heb dit probleem ook gehad... na een tijd zelf aangeklooit te hebben toch maar hulp ingeschakeld. Iemand hier op bokt heeft me super geholpen. Moest wel een andere manier van longeren aanleren, meer met lichaamshouding van mezelf werken.. want ik gaf verkeerde (tegenovergestelde) signalen.

Die van mij was dus echt al in het stadium van niet meer vooruit te krijgen en alleen maar tegenover me staan... degene die me geholpen heeft had hem met 5 minuten aan het lopen. Mocht je meer willen weten moet je maar even Pben voor haar naam.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:08

ik vind de tip om de schouder weg te drijven een goede tip.

Verder zou ik longeren met een kaptoom of touwhalster. een stalhalster is niet zo geschikt.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:10

M'n jonkie deed het ook in de rijbak, in een paddock of longeerbak is er niets aan de hand. Doormiddel van touwtjes heb ik de rijbaan verkleind en nu is er niets meer aan de hand. Hij snapte totaal niet wat hij met zo'n grote ruimte moest doen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 15:08

Ik heb gekeken of ik het ergens op film heb staan...
Ik probeer vandaag een filmpje ervan te maken voor je.

Eigenlijk hoef je niet boos te worden dan, want je paard moet wel hij kan niet anders als dat.
Hoogstens gaat je paard stilstaan dan kan je hem drijven met je stem of met je andere hand waar de longe in hangt.

Simone0308 schreef:
doei schreef:

migomirre schreef:

En hoe heb je het uiteindelijk voor elkaar gekregen dat hij wel ging lopen dan? Door boos te worden?
En begrijp ik het goed dat met de longeerzweep langs de schouder is als je ernaast staat? Want als ze met d'r hoofd naar mij toe gericht staat kan ik hem toch niet langs de schouder leggen, of begrijp ik het verkeerd?

migomirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 17:48

Mijn paard bleef maar met zijn hoofd voor mij staan. Als ik naast hem wilde gaan staan, dan bleef hij mee lopen.
De zweep heb ik gebruikt (als een verlengstuk van mijn arm) om hem zeg maar met zijn hoofd een andere kant op de sturen (absolut niet uit dwang). Op een gegeven moment kon ik dan bij de flank, en lukte het mij om hem weer voorwaarts te krijgen.
Omdat hij het echt deed om uit te proberen, werd ik op een gegeven moment Boos (boos is niet geschikte woord, meer stem verheffen). Nadat ik zeker wist dat hij een spelletje met mij speelde, kreeg hij bij mij (op moment dat hij weer aan het ouwehoeren was, een tik op zijn kont met de zweep.
Daarom geef ik ook aan zorg er voor dat je dan niet voor je paard staat.
Maar als je er niet uit komt, raadt ik idd aan om hier hulp voor te zoeken. Ik heb het ook geleerd met behulp van Anderen (mijn oom, Pieter Baalbergen) ik zou het ook niet via de pc goed uit kunnen leggen. Helaas woon je ook niet in de buurt, anders had ik je graag willen helpen. Je zou het echt moeten zien. Dus als je echt niet uitkomt, zoek dan alsjeblieft hulp.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 21:07

doei schreef:
Ik heb gekeken of ik het ergens op film heb staan...
Ik probeer vandaag een filmpje ervan te maken voor je.

Eigenlijk hoef je niet boos te worden dan, want je paard moet wel hij kan niet anders als dat.
Hoogstens gaat je paard stilstaan dan kan je hem drijven met je stem of met je andere hand waar de longe in hangt.

Als het lukt om een filmpje te maken, graag!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 01:08

Het is vandaag niet gelukt om een filmpje te maken. Maar hij volgt snel!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 08:34

Simpele tip, drijf niet de achterhand, maar drijf de voorhand weg! :D
Eerst met een kleine hulp, bij geen reactie een wat grotere hulp!

Probeer niet te veel te focussen op de achterhand, dan krijg je inderdaad dat ze 'netjes' hun achterhand voor je opzij zetten.

En probeer ook wanneer ze wel netjes op de cirkel loopt niet te drijven naar de achterhand, maar zorg dat je focus ligt ter hoogte van de schouder.

Klinkt simpel, maar ik kom dit probleem heel vaak tegen!

Succes :)