Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Simone0308 schreef:Dag bokkers,
Ik heb sinds een maandje een 3-jarige die prima aan de longe liep (gezien bij de oude eigenaar). Ook de eerste 2/3 weken bij mij was er niets aan de hand. Sinds een weekje wil ze niet meer lopen. Als ik ga longeren gebeurt het volgende:
Paard mee naar de bak met longeerlijn en longeerzweep.
Paard aan de longe (met hoofdstel of halster, sinds ze niet meer wil lopen met halster om het 'dwingende' aspect eraf te halen).
Zodra ik haar op de volte wil zetten draait ze haar hoofd naar me toe en haar kont van me af. Hierdoor kan ik niet meer bij haar achterhand komen om de drijvende positie aan te nemen. Als ik het toch probeer begint ze naar achteren te lopen of te draaien.
Als ik door middel van meedraaien haar uiteindelijk toch op de volte (kleine rondjes om me heen, niet echt mooie voltes) krijg, herhaalt ze dit na een paar rondjes.
Afgelopen week is het me één keer gelukt om haar (zelfs dravend en galopperend) te longeren met halster door het eindeloos opnieuw te blijven proberen, zodra ik probeerde haar op de andere hand te longeren begon het weer van voren af aan.
Ik weet hoe ik moet longeren, dat is het punt niet. Ik denk zelf dat het toch een beetje uitproberen is. Ze is ook tijdens het longeren een keer geschrokken, waardoor ze er vandoor is gegaan met de longeerlijn achter zich aan wapperend, dat heeft ook niet echt geholpen.
Heeft iemand hier ervaring mee en/of tips hoe ik hier nu verder mee kan? Zoals eerder gezegd, paard en ik weten beiden hoe longeren werkt.
zodiacje schreef:idd wat de bokker boven mij zegt...
Ben je al eens écht boos geworden? En dan met in je achterhoofd ook "en NU ga je lopen". ipv "ik hoop dat het lukt"...
doei schreef:Wat je kan doen is het volgende:
(Ik probeer het goed uit te leggen over de computer)
Je wijst met je longeerzweep langs de schouder richting het hoofd toe. Dan moet het paard van je aflopen. Reageert hij niet dan zwieber je wat heftiger met de zweep.
migomirre schreef:Mijn paard heeft het ook een tijdje heel erg gehad. En niet alleen bij mij, mijn moeder en zelfs mijn oom die al meerd dan 50jaar paarden longeert er inrijdt. Hij maakt er een spelletje van!
idd met een zweep langs de schouder, maar ook erg boos worden. Dat hij even weet wie de baas is. IK moest wel uitkijken dat hij met weg schieten niet over MIJ heen densde. Dat vind ik het gevaar als ze met achterbenen zo meedraaien dat ze met hun hoofd bij jou blijven.JA ik herken het heel duidelijk. Mijn ruin doet het eigenlijk nooit meer alleen als hij echt geen zin heeft in werken, maar weet inmiddels ook dondersbest dat hij daarvoor niet bij mij moet zijn.
Heb verder een hele goede band met paard, kan met hem lezen en schrijven!
2005 schreef:Goed je paard leren kennen, als je haar al ziet denken dat ze om wil keren meteen erbij zijn. En dat volhouden, niet een keer toch toelaten. Als ze te dicht om je heen blijft lopen kan je haar met je zweep richting de buik van je af drijven.
Met zwepen gaan slaan vind ik overdreven, zolang ze je nog niet aanvalt of iets dergelijks. Zo te lezen is het een merrie, dus ik ga er niet vanuit dat ze steigerend recht voor je gaat staan. Dan wordt het een ander verhaal, maar dan zou ik er ook een meer ervaren iemand bijhalen die daar ervaring in heeft.
Kiichi schreef:Even terugkoppeling naar paarden in de natuurOm te laten zien wie de baas is over wie, proberen paarden elkaar vooruit te laten lopen.
Als jou paard naar binnen komt tijdens het longeren, zegt deze eigenlijk dat jij niet de leider bent, omdat jij hem niet naar voren kan krijgen!
Je moet gewoon proberen respect te verkrijgen van je paard ( en dat is nog aardig lastig... )
Marita schreef:ik denk dat je sneller moet worden in je reactie en echt een tijdje als het ware "achter" je paard aan moet lopen/staan. Dus dat je steeds "overdreven" je paard alleen maar de keuze naar voren op de cirkel geeft en ze niet meer kan uitdraaien. Dus jouw positie ten opzichte van je paard veel meer naar achteren leggen en de cirkel niet te groot laten worden.
suus_ schreef:Je zegt dat je weet hoe je moet longeren. Maar dat betwijfel ik eerlijk gezegd.![]()
Het zijn eigenlijk kleine dingetjes waarmee je onwijs veel zegt naar je paard. Kun je hierop antwoord geven?
Hoe sta je met je centrum tegenover haar? Richting haar hoofd, middenhand of achterhand?
Hoe is je eigen houding, wat zeg je ermee? Stel je je rustig op, dwingend, agressief, open?
Hoe zet je je eigen voeten neer tijdens het longeren? Overkruis je of zet je ze naast elkaar neer? (Heeft ook weer met je centrum te maken)
suus_ schreef:Ah dat is mooi
Volgens mij schreef ik het nogal raar maar zo bedoelde ik het niet.
Ik denk óf gewoon aan een paard wat meer aan het werk gezet wil worden. Dan is de tip die voor mij overblijft toch echt dubbele longe longeren. Evt met iemand met meer ervaring hiermee, die je misschien ook de gouden tip kan geven voor dit probleem.
Mijn instructrice is altijd zo origineel en heeft een hele trucendoos voor zulke dingen, zo een zal er ook wel eenbij jou in de buurt rondlopen.
Óf dat je eerder zijn met het zien aankomen van het naar je toe draaien, en het hoofd van je afgooien en naar voren drijven. Goed anticiperen en tijdig reageren dus.
Ik hoop dat het gauw goed komt, is een vervelend probleem...
Simone0308 schreef:doei schreef:Wat je kan doen is het volgende:
(Ik probeer het goed uit te leggen over de computer)
Je wijst met je longeerzweep langs de schouder richting het hoofd toe. Dan moet het paard van je aflopen. Reageert hij niet dan zwieber je wat heftiger met de zweep.migomirre schreef:Mijn paard heeft het ook een tijdje heel erg gehad. En niet alleen bij mij, mijn moeder en zelfs mijn oom die al meerd dan 50jaar paarden longeert er inrijdt. Hij maakt er een spelletje van!
idd met een zweep langs de schouder, maar ook erg boos worden. Dat hij even weet wie de baas is. IK moest wel uitkijken dat hij met weg schieten niet over MIJ heen densde. Dat vind ik het gevaar als ze met achterbenen zo meedraaien dat ze met hun hoofd bij jou blijven.JA ik herken het heel duidelijk. Mijn ruin doet het eigenlijk nooit meer alleen als hij echt geen zin heeft in werken, maar weet inmiddels ook dondersbest dat hij daarvoor niet bij mij moet zijn.
Heb verder een hele goede band met paard, kan met hem lezen en schrijven!
En hoe heb je het uiteindelijk voor elkaar gekregen dat hij wel ging lopen dan? Door boos te worden?
En begrijp ik het goed dat met de longeerzweep langs de schouder is als je ernaast staat? Want als ze met d'r hoofd naar mij toe gericht staat kan ik hem toch niet langs de schouder leggen, of begrijp ik het verkeerd?
doei schreef:Ik heb gekeken of ik het ergens op film heb staan...
Ik probeer vandaag een filmpje ervan te maken voor je.
Eigenlijk hoef je niet boos te worden dan, want je paard moet wel hij kan niet anders als dat.
Hoogstens gaat je paard stilstaan dan kan je hem drijven met je stem of met je andere hand waar de longe in hangt.