Longeerprobleem, paard draait om

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jooliieen

Longeerprobleem, paard draait om

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 16:56

Met rijden is mijn paard iets naar rechts gebogen (word aangewerkt)
En als ik hem dan Longeer, dan loopt hij rechts helemaal goed in stap, draf en galop, niks aan de hand.
Maar als ik dan links op de volte wil met Longeren, dan gaat stap nog goed, maar dan wil ik dat hij gaat draven, en dan steigert hij een half rondje andersom en dan staat hij dus weer op de rechterkant. En dan is er weer niks aan de hand. Je kunt zo hard trekken als je wilt als hij op de linkerhand zit, maar hij wil gewoon rechtsom, verder gebruik ik geen hulpteugels, gewoon longeren aan de longeerlijn met een halster op, iemand tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 17:07

Hij mag gewoon niet omdraaien.. Dus zweep erbij en als ie om wil draaien dit voorkomen door hem bij te drijven met de zweep.. Hij krijgt kennelijk de gelegenheid (en ok, soms zijn ze ook wel snel :+ ) om stil te gaan staan en om te draaien. Ook zou ik zorgen dat je goed contact houdt met de longeerlijn, dus deze niet in een boog laten hangen, want dan heb je ook niks te vertellen.. Hij zal toch ook gewoon linksom moeten lopen :j

Jooliieen

Re: Longeerprobleem, paard draait om

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 17:11

Ja klopt, hij doet het echt supersnel, en heel onverwachts, als ik dan een tik met de longeerzweef wil geven, dan vliegt hij weg, daar is geen houden aan, zoals vorige week toen stonden we met zen 3en die longeerlijn vast te houden haha, maar hij begint dan zo hard te galopperen dat we hem gewoon niet aan kunnen op dat moment. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 17:12

Heb je een ring afgezet? Wat dat zou ik dan eerst doen.. Ik deed gewoon een draad door de bak (EB lijn), dan had ie op het open stuk niet de ruimte om weg te vliegen en bleef ie begrensd.. Want nu krijgt ie dus alle ruimte om weg te spurten..

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 17:14

Oke bedankt, nog niet eens aangedacht :P , maar straks galoppeerd hij dan door het draad heen, is dat niet een beetje gevaarlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 17:16

Nou de meeste paarden snappen de bedoeling van een draad wel ;) Ik had gewoon een stuk wit lint met 2-3 paaltjes, geen stroom of iets erop.. Ik deed het meer omdat ie op het open stuk heel erg naar buiten viel, maar het geeft gewoon veel meer rust en je hebt meer in te brengen ;) Vaak als de ruimte niet krijgen proberen ze het niet eens..

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 17:58

Okee bedankt, ik ga het binnenkort proberen, en als het weer niet lukt, maak ik er wel een filmpje van :P

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 18:34

RT --> GVL

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 18:37

Mijn paard doet dit ook, ik heb het opgelost door een dubbele longe te gebruiken. Als ze het nu probeert dan zet ik extra druk op de "buiten"longe en draait ze dus niet meer om..
Vervelend he?!
Probeer het anders eerst met iemand erbij..

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 11:41

Oke bedankt, ja idd heel vervelend, maar hoe maak je die dubbele longe vast? door zijn hoofdstel heen?

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:43

sommige mensen staat meer richting hoofd van het paard, je moet het paard drijven van achteren. vaak is het miscommunicatie in lichaamshouding.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:45

en als je op zijn moeilijke kant begint?
Hij heeft een probleem met de buiging/stelling....ik ben op het moment met een merrie bezig die dat ook heeft,alleen zij draait zich niet om,maar is op de moeilijke hand volledig haar balans kwijt.

Gewoon veel oefenen en van hand veranderen...iedere 4 rondjes ofzo...en bijzetten,dan halen ze ook minder fratsen uit.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:49

Ik longeer ook met dubbele lijnen, op het moment nog gewoon 2 longeerlijnen. Bij Tamara maar ik die vast door de lijn door de onderste ring op de longeersingel te halen, door de bitring en dan 1 ring hoger vastmaken(moet je zelf maar kijken wat voor jullie het beste werkt).

In ieder geval zou ik je aanbevelen met kaptoom of hoofdstel te longeren (en bij het hoofdstel dubbele lijnen of de lijn door de binnenste bitring, over het hoofd en dat op de buitenring). Daarmee kunnen ze zich nl niet zo sterk maken.

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 14:54

Ik maak de dubbele longe net zo vast als Amilia beschrijft..

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 15:01

je kunt ook eerst zonder longeerlijn longeren, dan hebben ze meer eigen balans. freestyle!

SanneRobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:09

Een paard zal zich niet omdraaien als jij netjes de zweep achter hem houd, creeer een soort driehoek met het paard de lijn en de zweep. En houd hem constant achter je paard, een paard is een vluchtdier en zal zich dan ook niet omdraaien naar de kant waar de zweep is. ;)

Nimblissanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:04

Op tijd ingrijpen! Naar voren springen zodra hij omdraait, desnoods eerst een poosje los longeren zodat je geen last hebt van een longeerlijn.

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 20:54

Je kan mijn merrie dreigen met een zweep, slaan met een zweep, het interesseert haar niets, ze zal echt geen rondjes gaan lopen!!
Ze draait gewoon met de neus naar mij toe en de achterkant naar buiten..
Bij die van mij werkt echt alleen dubbele longe op dit moment, we zijn er natuurlijk wel mee aan het werk om het zonder te gaan doen..

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:00

SanneRobin schreef:
Een paard zal zich niet omdraaien als jij netjes de zweep achter hem houd, creeer een soort driehoek met het paard de lijn en de zweep. En houd hem constant achter je paard, een paard is een vluchtdier en zal zich dan ook niet omdraaien naar de kant waar de zweep is. ;)

Toch verkeerd gedacht :P
Mijn pony draait dan juist zijn kont weg, zodat de zweep er niet bij kan en rent dan de andere kant op :)

@TS: Probeer sneller te zijn en sneller te denken dan je paard. Is even oefenen. En vooral erg streng zijn als hij omdraait, zet hem dan stil en achteruit en probeer het nog een keer.
Mijn jonge pony deed dit ook telkens maar nu gaat het beter, hij wilt namelijk niet naar links. Gewoon even doorzetten en het gevecht winnen, straffen als hij omdraait en belonen als hij de goede kant op blijft lopen.

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:00

Jooliieen schreef:
Met rijden is mijn paard iets naar rechts gebogen (word aangewerkt)
En als ik hem dan Longeer, dan loopt hij rechts helemaal goed in stap, draf en galop, niks aan de hand.
Maar als ik dan links op de volte wil met Longeren, dan gaat stap nog goed, maar dan wil ik dat hij gaat draven, en dan steigert hij een half rondje andersom en dan staat hij dus weer op de rechterkant. En dan is er weer niks aan de hand. Je kunt zo hard trekken als je wilt als hij op de linkerhand zit, maar hij wil gewoon rechtsom, verder gebruik ik geen hulpteugels, gewoon longeren aan de longeerlijn met een halster op, iemand tips?

Dan heb je je paard niet voor je zweep. Dan moet je hem even de lijn korter pakken in het begin en als hij ontspant kun je hem weer langer laten. het is de bedoeling dat je paard met longeren voor je zweep is, net als met rijden voor je been.
Pak de lijn in twee handen en de zweep in de ander. zo kun je makkelijk korter en langer maken en zorg dat je attent blijft en hem met de zweep blijft volgen

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:01

Jenkins schreef:
SanneRobin schreef:

Toch verkeerd gedacht :P
Mijn pony draait dan juist zijn kont weg, zodat de zweep er niet bij kan en rent dan de andere kant op :)

@TS: Probeer sneller te zijn en sneller te denken dan je paard. Is even oefenen. En vooral erg streng zijn als hij omdraait, zet hem dan stil en achteruit en probeer het nog een keer.
Mijn jonge pony deed dit ook telkens maar nu gaat het beter, hij wilt namelijk niet naar links. Gewoon even doorzetten en het gevecht winnen, straffen als hij omdraait en belonen als hij de goede kant op blijft lopen.

Dan moet je gewoon je lijn korter nemen, zodat de zweep er wel bij kan en achter hem ligt.

Gabriellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:03

Hij draait waarschijnlijk om doordat hij het linksom erg moeilijk vind en doordat jij het iedere x toe hebt gelaten heeft hij jou door en blijft hij dat doen. Hij mag niet omdraaien. je moet zorgen dat je met longeren altijd achter je paard blijft en je zweep achter zijn kont houdt. je moet heel de tijd goed opletten dat hij niet omdraaid en als hij dat wel doet moet je hem gewoon een keer goed laten merken dat dat niet de bedoeling is, want zo loopt hij met je weg zeg maar. je moet streng voor hem zijn en goed laten merken als hij het wel goed doet. succes

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:08

Ik zou zeggen: ga longeren met een tweede persoon erbij. die houdt de zweep vast en loopt mee en zorgt dat de zweep steeds achter je paard blijft. zodra je paard stil gaat staan of omdraait, flinke tik met de zweep. De persoon met de zweep rent zich aardig moe, maar die moet alert blijven omdat hij met de zweep moet corrigeren.
Zo heb ik het ook wel eens gedaan met een paard van een stalgenoot; die vond rechtsom lopen erg moeilijk en draaide dan ook om. Dus hulp van dochter erbij geroepen en zij mocht erachter lopen met de zweep en steeds als het paard wilde omdraaien; zweep! Uiteindelijk heeft hij de bedoeling gesnapt en daarna was het omdraaien zo goed als afgelopen.
En ook een stuk afzetten waar je kan longeren zodat hij je niet de hele bak kan door slepen.

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:11

Elk paard is weer anders en verdient een andere aanpak dan de standaart longeer/ beloon of straf aanpak..
Zodra mijn merrie met mij mee moet lopen om de juiste kant op te gaan voor het longeren draait ze al om voordat ik ook maar ene meter van haar vandaan ben, zweep erbij??nee daar reageert ze gewoon niet op, ze loopt dan alleen maar naar achteren en als je doorgaat staat ze steil overeind..
Maar zodra ik druk leg dmv de dubbele longe op de buitenhand en via de achtehand is er geen probleem..
Moet er bij zeggen dat ik deze merrie nog maar 7 weken in mijn bezit heb en de vorige eigenaresse nooit gelongeert heeft (enkel bij het zadelmak maken) en dat de merrie haar de baas was..

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:12

Je legt eigelijk zelf al uit waarom je paard dit doet. Je paard is rechtsgebogen. Dus linksom op de volte is het kei moeilijk voor hem om die buiging aan te nemen, zoniet onmogelijk. De enige optie's die je paard dan heeft is: of omdraaien naar zijn goede kant. Of kei hard gaan lopen om zichzelf overeind te houden op de volte.
Dus je oplossing is toch om je paard recht te maken.
Je kunt hem best begrenzen met de zweep en slaan en wat dan ook. Maar dat maakt dan niet dat het voor je paard mogelijk wordt om die buiging goed te krijgen. Hij zal waarschijnlijk iets anders gaan doen, omdat hij die buiging gewoon niet voor elkaar krijgt.