Met Sjol nooit echt bewust wat mee gedaan, volgt keurig, houdt halt, volgt weer, kun je midden in bak parkeren op commando
etc. maar verder nooit mee bezig geweest. Vond dat gewoon basis, wat ieder paard moet kunnen.
Met Sjol wil je niet met voer werken, dan kan je net zo goed je vingers tussen de deur stoppen

Nu nieuw paard (een Knabstupper uit oude bloedlijnen) die ik bv ook de Spaanse pas wil gaan leren (uiteindelijk),
dus werd het tijd om mijn auto op zijn kop te zetten en de daar ergens in liggende clicker op te graven.
Grrrrr. Zu schlau fur mein Mensch.. Kan Tobago wel zeggen.
Weet nog niet of ik hier happy de peppy over moet zijn of moet gaan janken

Tobi vandaag een snipperdag. Althans, lichamelijk, zegt niet dat hij niets te doen krijgt

Ik had bedacht op snipperdagen mentale training te gaan doen.
Dus vorige week al eens een keer een paar wortels geinvesteerd in de click wortel actie.
Dat had hij snel genoeg door. En pakt eten beschaafd aan.
Goed Tobago was de paddock ondertussen meer dan zat en Sjol had ik er al uitgesleept.
Ik had in de auto worteltjes zitten snijden voor een herhaling van de click wortel actie.
Hoorde wat rommelen bij het hek en ben speciaal om het geheel heen gelopen om niet bij het hek uit te komen.
Snotjan verdriedikkemes.. Had die zwarte aap, het hek open!!!
(gaat dicht door klein stukje optillen en op puntje zetten)
Ik dus heel relaxt die kant opgelopen, Tobago stond net buiten het hek op het erf

Via zijkant paddock, paddock in gekropen en hem geroepen, hij kwam!!!!

Met Tobago in mijn kielzog hek dicht gedaan.
Vrees alleen dat hij dit trucje nu door heeft.
Had op dat moment nog hoop van niet, maar gezien zijn click wortel vorderingen vrees ik het ergste

Om de click wortel oefening luister bij te zetten had ik een creatieve make shift target gefabriceerd.
Een fucsia roze handschoen aan het uiteinde van mijn dressuur zweep. (je moet wat als je spontane ideeen hebt)
De click wortel snapte hij overduidelijk en ik werd ernstig geschaduwd in de paddock.
Ik halt hij halt en draait dan om je heen en houdt halt voor je.
Dus bij volgen en braaf halthouden click wortel...
Gezien zijn gretige wortel neiging de target geintroduceerd. (grijpt niet je handen of zakken)
Nou dat hoefde je hem ook maar 1 x te vertellen.
Kan nu targetten en click wortel hem nu 50 cm naar links, rechts, omlaat of omhoog target laten raken.
Nog niet de volle 1.30 van mijn zweep, waar de handschoen aan zit.
Maar vond dit al een leuk resultaat. In de regen

Tevens kent hij nu het commando terug, op stem en met lichaamstaal als je voor hem staat.
En als je naast hem staat schouder aan schouder, echter die doet hij nog scheef.
Maar voor vandaag leverde dat toch op click wortel. (kunt de wereld niet in 1 dag veroveren)
Heb nog 1 probleem, als ik halthoudt, stopt hij en draait vrij snel om je heen om bij je te gaan staan.
Hij moet dan van mij eerst de target nog aanraken, dan click wortel.
Wil hem uiteraard ook nog aan zijn verstand peuteren dat de halt naast je ook een halt moet zijn zonder daarna
te verplaatsen.
Helaas was mijn conclusie na deze snelle vorderingen dat met een beetje pech..
Hij het hek dus nu ook door heeft.

Fijn.. nog een uitbreker.. Ik had er al 1....

Nog iemand een tip om te voorkomen dat hij bij halthouden van mij snel om je heen draait?
(vandaag zonder touw eraan, dus gewoon los alles geoeffend.
Met touwtje makkelijker te sturen en halt te houden, dat snap ik ook

echter clicker, wortels en zweep met los eraan zwabberende handschoen al mijn handen vol.
Moet die handschoen vastplakken, dan heb ik nog ergens een handje over. )
Aangezien Tobago van nature graag zijn voorbenen gebruikt, wil ik daar nog even niets mee,
totdat hij netjes en geduldig zijn oefeningen doet voor een beloning.
Heb overigens al een kaptoom besteld, maar dat gaat nog even duren..Voor zijn scholing aan de hand..
Arme dier moet ook weer van alles...