Zu schlau.. voor zijn mens. grondwerk en clickers..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Zu schlau.. voor zijn mens. grondwerk en clickers..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 21:10

Nieuw paard, nieuwe kansen..
Met Sjol nooit echt bewust wat mee gedaan, volgt keurig, houdt halt, volgt weer, kun je midden in bak parkeren op commando
etc. maar verder nooit mee bezig geweest. Vond dat gewoon basis, wat ieder paard moet kunnen.
Met Sjol wil je niet met voer werken, dan kan je net zo goed je vingers tussen de deur stoppen :+ , doet ook zeer.

Nu nieuw paard (een Knabstupper uit oude bloedlijnen) die ik bv ook de Spaanse pas wil gaan leren (uiteindelijk),
dus werd het tijd om mijn auto op zijn kop te zetten en de daar ergens in liggende clicker op te graven.

Grrrrr. Zu schlau fur mein Mensch.. Kan Tobago wel zeggen.

Weet nog niet of ik hier happy de peppy over moet zijn of moet gaan janken :?

Tobi vandaag een snipperdag. Althans, lichamelijk, zegt niet dat hij niets te doen krijgt ;) .

Ik had bedacht op snipperdagen mentale training te gaan doen.
Dus vorige week al eens een keer een paar wortels geinvesteerd in de click wortel actie.
Dat had hij snel genoeg door. En pakt eten beschaafd aan.

Goed Tobago was de paddock ondertussen meer dan zat en Sjol had ik er al uitgesleept.
Ik had in de auto worteltjes zitten snijden voor een herhaling van de click wortel actie.
Hoorde wat rommelen bij het hek en ben speciaal om het geheel heen gelopen om niet bij het hek uit te komen.
Snotjan verdriedikkemes.. Had die zwarte aap, het hek open!!!
(gaat dicht door klein stukje optillen en op puntje zetten)
Ik dus heel relaxt die kant opgelopen, Tobago stond net buiten het hek op het erf -O- .
Via zijkant paddock, paddock in gekropen en hem geroepen, hij kwam!!!! *\o/*
Met Tobago in mijn kielzog hek dicht gedaan.
Vrees alleen dat hij dit trucje nu door heeft.
Had op dat moment nog hoop van niet, maar gezien zijn click wortel vorderingen vrees ik het ergste |(

Om de click wortel oefening luister bij te zetten had ik een creatieve make shift target gefabriceerd.
Een fucsia roze handschoen aan het uiteinde van mijn dressuur zweep. (je moet wat als je spontane ideeen hebt)
De click wortel snapte hij overduidelijk en ik werd ernstig geschaduwd in de paddock.
Ik halt hij halt en draait dan om je heen en houdt halt voor je.
Dus bij volgen en braaf halthouden click wortel...
Gezien zijn gretige wortel neiging de target geintroduceerd. (grijpt niet je handen of zakken)
Nou dat hoefde je hem ook maar 1 x te vertellen.
Kan nu targetten en click wortel hem nu 50 cm naar links, rechts, omlaat of omhoog target laten raken.
Nog niet de volle 1.30 van mijn zweep, waar de handschoen aan zit.
Maar vond dit al een leuk resultaat. In de regen :z

Tevens kent hij nu het commando terug, op stem en met lichaamstaal als je voor hem staat.
En als je naast hem staat schouder aan schouder, echter die doet hij nog scheef.
Maar voor vandaag leverde dat toch op click wortel. (kunt de wereld niet in 1 dag veroveren)

Heb nog 1 probleem, als ik halthoudt, stopt hij en draait vrij snel om je heen om bij je te gaan staan.
Hij moet dan van mij eerst de target nog aanraken, dan click wortel.
Wil hem uiteraard ook nog aan zijn verstand peuteren dat de halt naast je ook een halt moet zijn zonder daarna
te verplaatsen.

Helaas was mijn conclusie na deze snelle vorderingen dat met een beetje pech..
Hij het hek dus nu ook door heeft. >;) _-:( -:(-
Fijn.. nog een uitbreker.. Ik had er al 1.... -:(-

Nog iemand een tip om te voorkomen dat hij bij halthouden van mij snel om je heen draait?
(vandaag zonder touw eraan, dus gewoon los alles geoeffend.
Met touwtje makkelijker te sturen en halt te houden, dat snap ik ook :Y) vond voor vandaag
echter clicker, wortels en zweep met los eraan zwabberende handschoen al mijn handen vol.
Moet die handschoen vastplakken, dan heb ik nog ergens een handje over. )

Aangezien Tobago van nature graag zijn voorbenen gebruikt, wil ik daar nog even niets mee,
totdat hij netjes en geduldig zijn oefeningen doet voor een beloning.

Heb overigens al een kaptoom besteld, maar dat gaat nog even duren..Voor zijn scholing aan de hand..
Arme dier moet ook weer van alles...

Balou_k

Re: Zu schlau.. voor zijn mens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:12

Ik snap er weinig van, he dat hek ? Hoe wat waar !!??

Sjolvir

Re: Zu schlau.. voor zijn mens. grondwerk en clickers..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 21:15

Ach ik ben altijd wat chaotisch..

Voor we gingen trainen had hij het hek open gekregen.
Ik dacht toen nog, ach toeval.. Dat weet hij niet.
Echter gezien zijn slimheid in de training, ben ik nu bang dat hij het wel weet (hoe dat hek open moet) na 1 x.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:18

En anders probeert hij het vast nog wel een keer :)) Leuk verslag van je training! Ik zou voor het halthouden naast je hem tussen jou en het hek mee laten lopen. Op het moment dat je halt wil gaan houden hou je ook de zweep op ooghoogte voor zijn neus. Hierdoor kan hij niet voor je langs draaien. Geef daar direct de click bij en je beloont hem voor het naast je halt houden :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 21:23

Amable schreef:
En anders probeert hij het vast nog wel een keer :)) Leuk verslag van je training! Ik zou voor het halthouden naast je hem tussen jou en het hek mee laten lopen. Op het moment dat je halt wil gaan houden hou je ook de zweep op ooghoogte voor zijn neus. Hierdoor kan hij niet voor je langs draaien. Geef daar direct de click bij en je beloont hem voor het naast je halt houden :)

Dat is inderdaad ook een goed idee, hoef ik geen touw mee te nemen!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:28

Beestje is slimmer dan baas. _O- :')

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:59

wauw, wat een slimmerd zeg! Vwb dat halthouden en niet om je heen lopen, zou je je ook met je gezicht naar hem toe kunnen draaien, dan kan je even zien wat hij doet? Natuurlijk wel gewoon doorlijven lopen (achteruit dan dus), anders gaat hij het omdraaien van jou weer associeren met halt houden. Volg je het nog? Op het moment dat hij dan om je heen wil gaan lopen, zie je dit sneller en kan je een pas die kant uitdoen, handen iets omhoog, waarschijnlijk is het wel duidelijk dan denk ik? Ben wel benieuwd, laat je weten hoe het verder gaat met Mr Smart?

Even een vraagje nog, hoe laat je hem naar het uiteinde van je zweep gaan dan? Lok je hem met een peentje? Of als hij het bij toeval de eerste keer goed doet, click+peentje ofzo? Wil dit ook wel beginnen met Lianne, lijkt me het begin van een hoop mogelijkheden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 22:33

Ging eigenlijk heel makkelijk.

Tobago is nieuwschierig van aard en met zijn mens aan zijn zijde durft hij heel veel. (in zijn eentje stuk minder)
Dus had handschoen over handvat van mijn dressuur zweer geschoven.
Hield dat op ca 30 cm scheef voor zijn neus (had zweerp halverwege vast) en aangezien hij nieuwsgierig is, ging hij eraan neuzen, click wortel en commando target.

Ding stuk de andere kant op. commando target.. hij nog steeds nieuwsgierig, weer erheen met neus, click wortel.
Dat had hij dus heel snel door. Gelukje denk ik, maar daar heb ik grif gebruik van gemaakt.

Een groot deel van de truc zit hem natuurlijk in je vaardigheid met clicken, dus dat je beloning precies op tijd is.

Beken wel dat het met Sjolvir een ramp zou worden, die is te gefixeert op eten. Die moet dan eerst nog heel heel heel erg getraind worden op beleefdheid of zoiets, maar pakt haar hele
leven al dusdanig lomp eten aan, dat ik daar geen risico mee neem. Echter die doet veel voor een verbale beloning of een kriebel, we kennen elkaar al wat langer.

Draai me overigens liever niet om, als paard volgt of halt moet houden, hij moet het leren zonder dat ik hem aankijk.
Achteruit lopen en hem mee laten lopen is denk ik raar, dat is tegen natuurlijk.
Wat wel kan is gewoon terwijl je met rug naar hem toeloopt handen iets optillen, echter hij moet gewoon stoppen als ik halthou, zonder dat ik daar extra voor moet bewegen.
En dat snapt hij redelijk, behalve dat hij dan vervolgens een andere positie in neemt.

Ga het denk ik proberen langs de omheining, aangezien hij uiteraard, buiten om mij langs draait met zijn achtereind.
Als hij dan soort van klem zit tussen omheining en mij kan hij dat niet.

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:23

Sjolvir, dank je voor je uitgebreide uitleg. Maar wat bedoel je met target commando als ie het dus goed doet? Succes met oefenen met halthouden. Het is trouwens niet de bedoeling dat je achteruit blijft lopen he, maar gewoon een keer om eerder erbij te kunnen zijn als Tobago het weer zou wilen doen zeg maar, volgens mij pikt hij dat heel snel op. Succes met bij de omheining oefenen, ben erg ebnieuwd hoe dat gaat.