Waarom noem je VD VRIJHEIDSdressuur als...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Waarom noem je VD VRIJHEIDSdressuur als...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 10:32

... het paard de oefening helemaal niet 'in vrijheid' uitvoert of aangeleerd krijgt?

Ik zie ook op bokt ontzettend veel filmpjes van paarden die aan een halster en touw hun kunsten uitvoeren en wat VD genoemd wordt... Of dat paarden in plaats van een lichte aanwijzing een aardige tik of pijnlijk tikje met de zweep krijgen om hun been op te tillen, wat mijns inziens eerder op dwang duidt dan op 'een vraag' van de trainer. Of dat het been nog in het compliment getrokken/gezet wordt door de begeleider van het paard. Of het oor nog moet worden aangeraakt om 'nee' te schudden.

Ik begrijp wel dat er 'bij gebrek aan beter' de term VD maar ge(mis)bruikt wordt..

Noem het dan bijvoorbeeld... circusdressuur. Daar worden de paarden met allerlei hulpmiddelen oefeningen aangeleerd en hebben de paarden met optredens vaak een hoofdstel, bit en bijzet aan. Dat dekt de lading beter. :) VD onder de man vind ik ook niet passen onder de paraplu VD. Een betere naam zou Rij-Kunst zijn. ;)
Bij VD in het circus hebben de paarden niets 'aan', behalve misschien een pluim op het hoofd.

Wat betekent het woord 'vrijheid' in vrijheidsdressuur voor jullie?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:35

Vrijheid in vrijheidsdressuur; Het in vrijheid dresseren van je paard.
In vrijheid betekend dan in mijn ogen ook, de vrijheid om weg te lopen, de vrijheid om te proberen, de vrijheid om het een keer fout te doen, maar ook de vrijheid van eigen intrepretatie (met een niet té grote marge uiteraard ;) ).

[edit] typo
Laatst bijgewerkt door kehdra op 23-02-10 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 10:36

Mooi verwoord, Kehdra!

Voor mij betekent het dat de oefeningen in vrijheid uitgevoerd worden, dus niet aan het halster of hoofdstel. En in vrijheid aangeleerd worden. :j

Captain

Re: Waarom noem je VD VRIJHEIDSdressuur als...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:13

Ben het niet helemaal met je eens.
Wat is er mis met een halster en halstertouw? Ik snap dat je er tegen bent als er constant druk op staat maar wat is er mis met een lekker loshangend touwtje maar toch wel de zekerheid hebben dat je peerd bij je blijft? :) Tuurlijk moet je paard weg kunnen lopen als hij/zij dat wil maar ik ken zat (beginnende) VD-ers die graag een beetje zekerheid willen en hun paard dus even vasthouden.

Ik help mijn paard ook nog in het compliment ook al zijn we dit op zweephulp aan het zetten. Ik trek of sjor niet aan mijn paard, nee ik til zijn been op en hij brengt zijn gewicht naar de achterhand en hopsa het compliment! Vind dat je dat niet als dwang kunt zien.

Ben eigenlijk wel benieuwd, kan jou paard(en) nee schudden? Zo ja, hoe heb je dat aangeleerd dan? Elk 'nieuw' gedrag dat je op commando zet heb je een enige vorm van dwang nodig. Of dit nou veel of weinig is. Ik probeer het zelf zo min mogenlijk te ontwijken maar om nee te schudden heb ik toch even aan zijn oor moeten kriebelen met een zweep.. Is dat meteen slecht? :+

Vrijheidsdressuur betekent voor mij kunsten aan je paard leren in vrijheid, maar ik zie geen enkel probleem in een halster en halstertouw of een keer een oor aanraken! :+

Suprice_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:15

Helemaal met Hannah eens !

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:22

Voor mij is helpen in het compliment, nog even aan een touwtje houden of een keer iets harder aanraken vooral een manier van uitleggen. Je moet je paard toch ergens een keer uitleggen wat je van hem wilt. Tevens is vrijheidsdressuur net als vrijwilligerswerk niet vrijblijvend. Het is vrij, dus hij mag aangeven als hij dingen moeilijk vindt, liever niet wil doen of vervelend vindt. Maar hij moet wel zijn best doen en aandacht voor me hebben. Net als bij vrijwilligerswerk, ik moet daar wel mijn best doen en met mijn aandacht erbij blijven.

Vrijheid suggereert idd dat het paard volledig de vrije keuze heeft, in de praktijk is dit natuurlijk niet het geval. Alles doet 'ie op commando en dus niet uit vrije eigen wil, maar omdat ik het vraag. De vrijheid zit 'em in wat de kijker ziet, een paard wat ogenschijnlijk uit vrije wil oefeningen uitvoert.

Ik neem veel beginnende paarden in het begin ook aan een touwtje. Ze hebben vaak niet geleerd om met hun aandacht bij je te blijven en hebben geen idee wat we gaan doen, dus weten ook nog niet dat het leuk is om de aandacht bij je te houden. Dan is het wel makkelijk om een touwtje te hebben als zekerheid dat je de tijd krijgt om uit te leggen wat je van hem wilt. Ik probeer overigens wel zo snel mogelijk altijd om het touwtje over de hals te gooien.

En trouwens, werk jij in een afgesloten ruimte? Of in de vrije natuur? Want een afgesloten ruimte maakt de vrijheid natuurlijk ook alweer erg betrekkelijk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:32

Mijn eerste poging "vrijheids"dressuur gebeurde met een vrij paard (wel afgesloten paddock, niet midden in het bos :+ ) en resulteerde in een zéér opdringerig paard dat geen respect meer voor mij had omdat hij enkel interesse had in de snoepjes ..

Dit heb ik toen een paar maanden laten rusten en toen heb ik weer een nieuwe poging gedaan, aan het halster met het touw, gewoon zoals we grondwerk deden. Dat kende hij al .. In het begin probeerde hij nog wel zich op te dringen en in mijn ruimte te komen, maar dan was het genoeg om hem "tegen het touw" te laten oplopen, net hetzelfde als ik bij het grondwerk doe (wat hij zoals gezegd dus al kende, hij weet dat ik mijn ruimte nodig heb en dat hij daar niet zomaar mag inkomen).

Dit was dus 1x .. Ondertussen hebben we een keer of 3 geoefend, waarvan dus laatste 2 keer in vrijheid .. Ik had enkel het touw in de buurt voor als het nodig zou zijn, maar het halster bleef in de kast liggen. Is het nu geen vrijheidsdressuur omdat hij het "aangeleerd" heeft met halster? Denk persoonlijk dat we het best wel goed doen zoals het nu gaat :+ Als je een paard nieuwe dingen wil leren moet je toch altijd werken met dingen die hij al kent? Een paard heeft het zoal moeilijk om te weten wat je van hem wil :=

Ik zie jouw voorbeeld over het neen schudden, dat het oor aanraken een vorm van dwang is. Hoe zou jij zoiets dan aanleren? En dwang .. dan ken je die van mij nog niet, ik heb daar een kwartier met mijn zweep z'n oor staan kietelen en hij stond gewoon te slapen :')

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:40

Ik vind de naam vrijheids dressuur wel gepast.
Maar het is denk ik ook wel net hoe de begleider of trainer het uitvoert.
Je hebt mensen die proberen de pony dingen te leren en doen daar tegelijk strenge hulpen bij enz.
Maar je hebt ook mensen die het paard begleiden maar het merendeel zelf laat uitvoeren.
De basis van vrijheids dressuur is ook dat ze je los kunnen volgen in stap draf en eventueel ook in galop. Ook dat ze naar je komen als je het vraagt en blijven als je dat vraagt.
Dat ze dus los "in vrijheid" naar jou luisteren.
Als ze niet willen komen ze niet, maar toch als je het goed hebt geleerd komen ze.
Niet iedereen zou het hier mee eens zijn maar dit is wat ik hierover denk :D

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:38

Tsja, je moet ergens een grens trekken he? :) Om nieuwe kunstjes te leren zul je je paard toch een beetje moeten begeleiden. Daarmee bedoel ik niet de grond in timmeren omdat hij/zij het niet doet, maar bijv. een been begeleiden bij een compliment of wat druk op het halster bij het zitten om omhoog te komen. Ik heb mijn paard altijd in vrijheid, behalve als ik van plan ben om nieuwe dingen aan te leren. Het komt ook regelmatig voor dat ze geen zin meer heeft en wegloopt. Dan roep ik haar bij me en is het weer goed. Dit vind ik toch aardig vrij :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 17:14

Even in het algemeen: ik ben niet tegen lichte mate van druk, alleen tegen veel druk.

Amable schreef:
Voor mij is helpen in het compliment, nog even aan een touwtje houden of een keer iets harder aanraken vooral een manier van uitleggen. Je moet je paard toch ergens een keer uitleggen wat je van hem wilt. Tevens is vrijheidsdressuur net als vrijwilligerswerk niet vrijblijvend. Het is vrij, dus hij mag aangeven als hij dingen moeilijk vindt, liever niet wil doen of vervelend vindt. Maar hij moet wel zijn best doen en aandacht voor me hebben. Net als bij vrijwilligerswerk, ik moet daar wel mijn best doen en met mijn aandacht erbij blijven.

Blijft jouw paard niet bij je als je hem wat nieuws leert? Hoe zie je dan als hij het niet begrijpt of vervelend vindt als hij niet kan/mag weglopen? Ik zeg niet dat weglopen de enige manier is van het paard om met de trainer te communiceren, hoor. Gewoon nieuwsgierig hoe jouw paard iets zegt. ;)

Amable schreef:
Vrijheid suggereert idd dat het paard volledig de vrije keuze heeft, in de praktijk is dit natuurlijk niet het geval. Alles doet 'ie op commando en dus niet uit vrije eigen wil, maar omdat ik het vraag. De vrijheid zit 'em in wat de kijker ziet, een paard wat ogenschijnlijk uit vrije wil oefeningen uitvoert.

Dat ben ik met je eens.

Amable schreef:
Ik neem veel beginnende paarden in het begin ook aan een touwtje. Ze hebben vaak niet geleerd om met hun aandacht bij je te blijven en hebben geen idee wat we gaan doen, dus weten ook nog niet dat het leuk is om de aandacht bij je te houden. Dan is het wel makkelijk om een touwtje te hebben als zekerheid dat je de tijd krijgt om uit te leggen wat je van hem wilt. Ik probeer overigens wel zo snel mogelijk altijd om het touwtje over de hals te gooien.

En trouwens, werk jij in een afgesloten ruimte? Of in de vrije natuur? Want een afgesloten ruimte maakt de vrijheid natuurlijk ook alweer erg betrekkelijk ;)

Ik werk in een bak van 20 x 40 meter, ja. Met een hek erom! :D Het klopt dat dit de wegloopmogelijkheden beperkt. Goed opgemerkt, trouwens. Daar had ik nog niet zo over nagedacht.

Maar als mijn paard in deze redelijk grote ruimte bij me wegloopt dan is de boodschap duidelijk voor mij. Ik moet duidelijk iets veranderen in mijn trainingsaanpak of tijdstip of omgevingsfactoren. Kortom het houdt de communicatie open.

Wanneer ik haar aan een touw zou hebben, komt deze boodschap (weglopen) niet over omdat ze geleerd heeft om geen druk op het touw te geven. Daarom werk ik liever los. Voor mij is dat (soms) een leuke uitdaging en een graadmeter om te zien 'hoe leuk' ze het eigenlijk vindt, die dag.

Hannah_Menno schreef:
Ben het niet helemaal met je eens.
Wat is er mis met een halster en halstertouw? Ik snap dat je er tegen bent als er constant druk op staat maar wat is er mis met een lekker loshangend touwtje maar toch wel de zekerheid hebben dat je peerd bij je blijft? :) Tuurlijk moet je paard weg kunnen lopen als hij/zij dat wil maar ik ken zat (beginnende) VD-ers die graag een beetje zekerheid willen en hun paard dus even vasthouden.

Aan een halster en een touw kan een paard niet weglopen. Je schrijft dat je dan de 'zekerheid hebt dat hij bij je blijft'. Waar is dan de vrijheid voor het paard? Of zit het hem voor jou alleen in het uitvoeren, als de eindoefening maar in vrijheid kan?

Hannah_Menno schreef:
Vrijheidsdressuur betekent voor mij kunsten aan je paard leren in vrijheid, maar ik zie geen enkel probleem in een halster en halstertouw of een keer een oor aanraken! :+

Je vindt dus het één en doet het ander... Of snap ik het niet goed?

@pernill: mooi gezegd.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:18

Ik denk dat Hannah bedoelt dat ze er als begeleiding een touwtje en halster om heeft, maar alles bij het doen van de kunstjes los hangt. Dat ze het erom heeft hangen wil niet zeggen dat ze eraan hangt en rukt :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:16

Precies, ik gebruik geen halster of halstertouw aangezien mijn paard niet wegloopt maar ik kan begrijpen dat andere mensen het fijn vinden om een beetje zekerheid te hebben. :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:30

Overigens staan er in jou profiel ook foto's van VD met halster en touw HL? :)
Als je voor volledige vrijheid bent oefen je ook niet in die afgesloten bak maar helemaal los in het bos o.i.d.
Ik snap echt het probleem van een halster+touwtje niet.. :+
(Of ben ik nou zo vreselijk blond?) Je paard kan ook op andere manieren laten merken dat hij er geen zin meer in heeft.

Maar nog even terug komend op de vraag waar ik nog geen antwoord op heb gekregen.. Kan je paard nee schudden? En zo ja, hoe heb je het dan geleerd? Heel lang gewacht tot hij een x met zijn hoofd schudde? Ik zie de ernst van een beetje kriebelen met een zweep niet in eerlijk gezegd.. :+

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:42

Zelf heb ik wel halster + halstertouw om, maar dat noem ik nou niet bepaalt dier onvriendelijk.
Tja.. dat hij niet weg kan lopen lijkt mij op dat moment dan ook wel handig haha ;)
Zweep gebruik ik nooit om kunstjes te leren. Mede ook omdat hij kan apporteren op een zweep :+
Ik leerde voetje bijf. door heeel heeeel heeel vaak zijn voetje naar voren op te pakken, voet te zeggen en hem te belonen.
dan op en duur hoef je het been nog aan te raken, en nu kan hij als ik ernaar wijs optillen. Wil hem nog leren om als ik mijn been naar voren doe hij dat ook doet :D Maar ik vind ook dat veel mensen het niet helemaal goed doen (wel beetje dwangerig) maar en zijn ook echt heeeeeeeel veel mensen die het wel goed doen (kijk maar eens op youtube ;) )

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 19:07

Hannah_Menno schreef:
Overigens staan er in jou profiel ook foto's van VD met halster en touw HL? :)

Ik noem het geen VD. :+
Hannah_Menno schreef:
Als je voor volledige vrijheid bent oefen je ook niet in die afgesloten bak maar helemaal los in het bos o.i.d.
Ik snap echt het probleem van een halster+touwtje niet.. :+

Dan is de term vrijheidsdressuur misleidend, vind je ook niet?
Mijn topic is geen aanval, hoor.

Hannah_Menno schreef:
Je paard kan ook op andere manieren laten merken dat hij er geen zin meer in heeft.

Hoe laat jouw paard dat merken?

Hannah_Menno schreef:
Maar nog even terug komend op de vraag waar ik nog geen antwoord op heb gekregen.. Kan je paard nee schudden? En zo ja, hoe heb je het dan geleerd? Heel lang gewacht tot hij een x met zijn hoofd schudde? Ik zie de ernst van een beetje kriebelen met een zweep niet in eerlijk gezegd.. :+

Dat kan ze niet. Vandaag heb ik haar dat wel een keer zien doen, dus heb ik geclickt. Een mooie freeshaping opportunity. ;)

Maar hoe kom je bij het idee dat ik het kriebelen met een zweep aan het oor not done vind? Dat zeg ik nergens.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:43

Je zei ergens in je beginpost dat je het geen VD vond, ik denk dan dat je niets VD kunt noemen aangezien overal wel een onprettige prikkeling aan te pas komt. Overigens was mijn reactie niet aanvallend bedoeld, sorry als het zo overkwam! :)

Mijn paard laat merken geen zin meer te hebben door mij gewoon te negeren. Dan kan ik trekken aan een halster wat ik wil, hij verzet geen STAP! :+
(En dat doe ik niet aangezien ik zonder optoming train)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 21:33

@Hannah_Menno: ik snap nu waar je vraag over dat oor vandaan kwam. Hiervan?

HippoLogic schreef:
Of het oor nog moet worden aangeraakt om 'nee' te schudden.

Ik haalde even twee dingen door elkaar in mijn beginpost. :+
Ik zie soms dat mensen optreden terwijl ze (naar mijn mening!) nog in de aanleerfase zijn en de aanleer-hulpen gebruiken als ze het "kunstje" als zijn compleet presenteren. Dat is een ander topic.. :P

Maar het topic is:

Wat is voor jou 'vrijheid' in de VD?
En zou het eventueel een andere benaming moeten hebben?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:34

Ohh oke! :j
Ik heb al gezegd wat VD voor mij betekent, ik zie een halster+touw niet als dwang (als het goed gebruikt word) dus vind ik het prima bij VD kunnen passen! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:54

Ik denk dat vrijheid moet gezien worden als de vrijheid om het niet leuk te vinden ... Maar dan moet je als eigenaar/verzorger natuurlijk wel je paard kennen en dat aanvaarden als je paard er (even) geen zin meer heeft en deze dan met rust laten ..

Mijn pony is daar heel goed voor .. Als je hem mee hebt dan doet hij veel voor je en wil hij veel doen, maar als hij het niks vindt of het gewoon beu is laat hij dat ook heel goed merken en dan moet je kunnen zeggen: nu stop ik, en volgende keer proberen we weer eens .. Als je dat niet kan en persé nog dat ene kunstje erin wil hebben, tja, dan gaat de term vrijheidsdressuur zijn doel een beetje voorbij natuurlijk ..

En in deze tekst heb ik het dus over het VD-aspect, mijn pony laat ook wel eens merken dat hij geen zin heeft om te lopen ofzo, maar als dit gebeurt in the middle of nowhere ben ik toch niet geneigd hem zijn zin te geven :+ Er zijn dingen waarvan hij gewoon moet accepteren dat ik bepaal wat er gebeurt, maar er zijn ook dingen waarvan ik accepteer als hij er geen zin (meer) in heeft, zoals het VD'en ... . Maar ik moet ook zeggen dat als je het goed aanpakt, je zelfs een pony zoals die van mij héél veel zin kan doen krijgen, heb ik recent ontdekt .. Het is allemaal een leerproces, voor zowel het paard/de pony als voor de eigenaar/verzorger. Het gaat niet alleen om die kunstjes kunnen, er is zoveel meer ... Of zo zie ik het toch ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:08

Ik vind het zo grappig dat iedereen van dressuur roept 'het is onnatuurlijk!'. Terwijl ik een paard eerder een galopswissel zie maken in de wei dan dat hij een compliment maakt :D

Ik vind wel dat sommige VD'ers vrij onrespectvol doen tegen hun paard. Imo moet je toch met vriendelijkheid en respect met je paard omgaan, ipv de kunstjes aanleren 'omdat het er zo leuk uitziet'.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:43

Bizzybijtje: Waarom zou je geen knsjes aanleren omdat het er mooi uitziet? Daar is niks mis mee vind ik. Het ligt er meer aan hóé het aangeleerd. Met duwen/trekken/ alles binnen 1 minuut willen kunnen red je het niet denk ik.

Met geduld kom je verder.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 10:30

Bizzybijtje schreef:
Ik vind het zo grappig dat iedereen van dressuur roept 'het is onnatuurlijk!'. Terwijl ik een paard eerder een galopswissel zie maken in de wei dan dat hij een compliment maakt :D

Hengsten (ruinen) die vechten en spelen happen elkaar naar de voorbenen om de ander te domineren. Om te voorkomen dat ze aan het voorbeen gewond raken laten ze zich daarop vallen zodat de ander daar niet meer bij kan.

Afbeelding

Ik heb even gegoogled en de meeste plaatjes die ik snel kon vinden, waren die van het knielen en niet het compliment (verkeerde zoekterm gebruikt denk ik). Maar om een idee te krijgen van de houdingen in een gevecht/spel:

http://www.photographersdirect.com/buye ... id=2086102

http://www.photographersdirect.com/buye ... id=2086100
http://www.horsearoundacres.com/images/ ... laying.JPG

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 23:00

@ BB; Mijn ruin past tijdens het spelen zijn VD truukjes ook toe hoor, hij is inmiddels 'gevorderd' in de jambette, en maakt daar handig gebruik van gebruik van. ook het truucje 'flexen' (neus naar kont) zie ik regelmatig langs komen.

Ook heb ik hem geleerd om, wanneer ik ter hoogte van zijn kont sta, hij terug moet lopen tot dat hij met zijn hoofd bij mijn hoofd staat. Dit past hij ook toe wanneer stalgenootjes hem, nietswetend over dit truucje, hem uit de paddock haalt.

Is dat dan ook onnatuurlijk, of is VD, in dit geval gebruik, maken van wat je paard aanbied?

Ik vind VD gebruik maken van wat je paard je aanbied. en niet je paard opdringen wat jij wilt...