Nee schudden aanleren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Nee schudden aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 12:49

Bij alle paarden waar ik vrijheidsdressuur mee heb gedaan was nee schudden 1 van de eerste kunstjes.
Heel simpel, met de zweep het oor aanraken = kriebel = schudden.
Snoepje om te belonen, commando aan koppelen en trucje was geleerd.

Helaas is mijn haflinger zo oor-mak dat hij niet eens reageerst op een zweepje tegen of in zijn oor :+
Iemand een ander idee om het schudden aan te leren?

Amable

Re: Nee schudden aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:05

Als je met je wijsvinger het oor ingaat kan je aan de binnenkant zijn oor aanraken. Even denken hoe ik dat nu het beste uitleg hoor :? Je vingertopje wijst dan weer jouw kant op, je hoeft maar een klein stukje het oor in, je raakt hem dus niet in de oorschelp, maar ietsje in de gehoorgang al. Niet te diep uiteraard en meestal is een aanraking voldoende om ze te laten schudden :)
Sommige paarden vinden het erg lekker, ga dan gewoon ook even lekker uitgebreid kriebelen, als je stopt schudden ze namelijk ook even lekker met hun hoofd :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 13:09

Ja, dat heb ik ook geprobeerd. Hij reageert er niet op. Onder zijn oor, op zijn oor, in zijn oor.
Lang, kort, maakt niks uit. :+
Soms schudt hij. Dan beloon ik hem uitgebreid. Maar omdat hij het echt heel weinig doet zit er geen regelmaat in en valt het kwartje niet.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:11

Ik weet iemand die iedere keer stro op het hoofd van haar pony legde, die schudde dat er dan af. Jauke interesseert het niets als er stro op zijn hoofd ligt, maar wie weet vindt Jim dat ook wel irritant ;)

En kriebelen in het oor, vindt hij dat fijn? Want daarna schudden ze ook vrijwel altijd zich even uit :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 13:19

Nee, het interesseert hem niet. Stond van de week zelfs geirriteerd te kijken omdat ik in zijn oor kriebelde :=
Stro kan ik nog proberen. Eens kijken of dat werkt :j

Mocht je nog een keer in de buurt zijn voor een les/workshop hou ik me aanbevolen... :D

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:20

Met pride ben ik nog niet zo ver, maar hij volgt met het grondwerk heel goed mijn hand als ik wil wisselen van kant, dus ik denk dat ik daar gebruik van ga maken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 13:22

Jim is al wel vrij ver. Hij vindt het ook erg leuk.
Jambette zat er in 5 minuten in. Echt bizar snel.
En hij had ook al heel snel door dat je dat ook lopend kon doen. Heel vloeiend gaat het nog niet, maar hij snapt alles wel heel snel.
Buigen lukt ook al aardig. Compliment zijn we mee begonnen, maar dat pikt hij ook snel op.

Simpele kunstjes als voetjes optillen, zweep vasthouden, kusje geven kan hij al. Alleen dat schudden wordt 'm niet :+

Priya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:34

Ik heb hetzelfde probleem! Ik probeer vanalles. Stro, zweep, vingers, niks helpt. Het paard laat alles rustig gebeuren... Ik heb eraan gedacht om hem links en rechts van zijn hoofd te targetten, maar ik denk dat dat een héél lang (en lastig) traject wordt! Dit topic ga ik in de gaten houden :D

YFY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:13

ik heb wel es gehoord dat je het met een te groot halster ook kan, dat hij het er dan vanzelf probeert van te schudden :P Ik heb het mijn paard geleerd met de clicker, zodra ik hem vanzelf zag schudden met zijn hoofd geclickt en een snoepje en hij had heel snel door waarvoor hij precies beloond werd..

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:16

je kan even bokker Quir raadplegen. haar paard verle schudt met haar hoofd op commando. wellicht heeft zij tips voor je. succes!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:20

ik heb het de mijne geleerd door richting zijn oor te blazen, niet pontificaal erin, maar gewoon in de richting ;)
resultaat is nu dat ik niet meer hoef te blazen, maar alleen nog naar zijn oor kijken _O-

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:17

Kun je het aanleren met freeshaping? Vertoont hij het schudden wel van nature?

Misschien na het rollen?