kent iemand deze manier van longeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke129

kent iemand deze manier van longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 19:58

Bopje

Re: kentiemand deze manier van longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:59

Dit kan je toch gewoon met 2 halstertouwen maken??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:00

Het lijkt haast wel een vorm van een gogue, maar dan zonder dat je een singeltje nodig hebt.

daniekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:01

ik doe me slof altijd zo..
Het is dat ze dan niet 'vast' zitten, dus geen constante druk hebben

_Sammy_

Re: kent iemand deze manier van longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:02

Ik vind het er maar eng uitzien zo dat touw om die rug.
Maar paard ziet er ontspannen uit, hou dit topic in de gaten, zoek verschillende hulpteugels voor longeren.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:02

Ik heb ook zo gelongeerd nadat mijn paard behandeld was voor de bekkens. Dit was op aanraden van de DA en heb ik 4 weken gedaan om het paard los te krijgen in de rug en bekkens anders was er volgens mij weer een kans dat de bekkens weer schuin gingen staan. Ik mocht niet longeren met singel en zadel.
Heb het met 2 halstertouwen gedaan.

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 22:00

en hoe doe je dat met 2 halstertouwen? met slof ken ik dat doe ik ook weleens.. wat heb je met deze methode meer dan met slof? lossigheid in de rug omdat er geen singel zit wat evt ook naar voren over en rug kan schuiven?

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:06

Je maakt de clip aan het bit vast, doet de touwen tussen de benen door en knoopt het op de rug vast

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:07

Ziet er wel makkelijk uit in gebruik, maar ik vraag me echt af, hoe krijg je dit ding in godsnaam over de rug heen? ...... Of kijk ik daar nou helemaal overheen?

EDIT; hm ik denk dat ik het al zie bij de begin van de tweede 'soort' touw. Is dit niet in Nederland te krijgen?

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 22:10

irissahorse schreef:
Je maakt de clip aan het bit vast, doet de touwen tussen de benen door en knoopt het op de rug vast

dan moet je wel hele lange halstertouwen hebben..

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:16

Ik heb halstertouwen van normale lengte, ik gebruik er 2 :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:17

Ik longeer op deze manier op aanraden van manueel arts. Heb het zelf gemaakt van, van dat touwhalstertouw. Gewoon lang stuk gepakt, aan de ene kant vastgenoopt aan musketon en die aan bit vast geklikt. Vervolgens tussen benen door over rug heen en weer terug tussen de benen en weer aan een haakje en het bit. Heb ook nog stukje overgehouden om langer/korter te maken. Enkel zit die niet vast tussen de voorbenen wat bij deze volgens mij wel zo is?

Deze manier van longeren bevalt me prima :j , paard loopt heerlijk over de rug!

Edit:
Zo heb ik hem dus:
http://www.superhorse.nl/Webshop/groot/afbeelding.php?naam=HO-Longeerhulp&id=426106

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:26

ijssnuiver schreef:
Ik longeer op deze manier op aanraden van manueel arts. Heb het zelf gemaakt van, van dat touwhalstertouw. Gewoon lang stuk gepakt, aan de ene kant vastgenoopt aan musketon en die aan bit vast geklikt. Vervolgens tussen benen door over rug heen en weer terug tussen de benen en weer aan een haakje en het bit. Heb ook nog stukje overgehouden om langer/korter te maken. Enkel zit die niet vast tussen de voorbenen wat bij deze volgens mij wel zo is?

Deze manier van longeren bevalt me prima :j , paard loopt heerlijk over de rug!

Edit:
Zo heb ik hem dus:
http://www.superhorse.nl/Webshop/groot/afbeelding.php?naam=HO-Longeerhulp&id=426106

ik ook :)

mejanieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:38

op mijn stage zetten ze de hengsten zo in de molen om door de rug te laten lopen en dat ze minder opvliegerig zijn anders rennen ze altijd de matten kapot. maar me longeren hb ik wel eens gedaan het is heel fijn om zo te longeren weet iemand als je dit in de winkel wil kopen hoe het heet?
Laatst bijgewerkt door mejanieke op 05-02-10 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:44

Ik heb dit ook wel vaker gezien, ziet er vriendelijk uit :j

Alleen even een vraagje voor de mensen die m gebruiken, hoe weet je ongeveer hoelang je m moet zetten? Want als je paard echt met zn neus naar beneden gaat, gaat het touw dan niet tussen de benen 'zwabberen'?

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:52

Heb bovenstaand touw gekocht op equitana, vind het ideaal. Die van mij houd er niet van om te vastgezet te worden en zo kan hij zelf bepalen waar hij loopt. Hij kan zijn neus alleen niet ver naar boven over naar voren bewegen.

Hierdoor loopt je paard heerlijk over de rug. Doe het ook vaak in combinatie met balkjes, supertraining.

Had eerst de slof zo (denk er dan wel aan om de slof te kruizen zodat deze niet tussen de oksels gaat hangen) maar heb dit touw gelijk gekocht toen ik het zag. Doordat je tussen de voorbenen bij elkaar doet door het ringetje zit het niet in de oksels en blijft het mooi bij elkaar.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:53

Eliine schreef:
Ik heb dit ook wel vaker gezien, ziet er vriendelijk uit :j

Alleen even een vraagje voor de mensen die m gebruiken, hoe weet je ongeveer hoelang je m moet zetten? Want als je paard echt met zn neus naar beneden gaat, gaat het touw dan niet tussen de benen 'zwabberen'?

Daarom maakte ik altijd gebruik van een elastiek.
Niet te elastisch zodat het zijn dienst niet deed, niet ging zwabberen en niet een te strakke elastiek zodat men geen ontspanning kan bereiken.
Het paard wat ik destijds trainde liep er prima op en was op deze manier heel prettig te longeren :j

Jessica1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:06

Dit lijkt mij een erg fijne manier van longeren. maar denk wel dat je het in een afgezette longeerbak moet doen. Anders gaat je paard lijkt mij onwijs naar buiten vallen met zijn schouder en de stelling ook de verkeerde kant op.
Of kun je hier ook de stelling goed mee bepalen. Ik heb een jong paard dus die is nog niet voldoende in balans dus die heeft de ondersteuning van de stelling nodig.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:12

Ik longeer al jaren op deze manier, 'als ik even geen zin heb om een longeersingel om te doen'. Ideaal, ik vind het alleen makkelijker met een slof met klipjes.

Iris_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:20

Post niet zo vaak, maar hier kan ik wel wat over kwijt.

Ik gebruik hem ook regelmatig!, vind het een fijne manier van longeren.

Kunt hem door "schuifjes" instellen qua lengte, dus je ziet vanzelf wel of hij goed hangt aan het paard.

Zwabberen tussen de voorbenen geen last van.

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 10:38

weet iemand waar je hem in nederland kan kopen?

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:44

ik heb het ook wel eens gedaan, longeert heerlijk!
maar..... een stalgenootje deed het ook, ze deed het al heel lang(dus daar ligt het niet aan!), maar het paard schrok, wou zn hoofd omhoog gooien wat dus niet lukte door het touw, en raakt helemaal in paniek. Er zat een snee in zn tong(door het bit) en ze heeft een maand niets kunnen doen met het dier, aangezien de tong helemaal moest genezen, want deze konden ze niet hechten.

pyrrhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:55

Ik longeer ook al jaren vaak op deze manier. Die paarden worden er heerlijk los van door de rug. Trouwens op aanraden van Rodinde. ;) .
Ik heb het ook zelf gemaakt met touw en aan het einde twee knipjes. En om het gedeelte van het touw wat op de rug en zijkant buik zit heb ik een stuk tuinslang gedaan tegen het schuren. Het werkt super!

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:47

heb dit ook gedaan bij een paard op stage.. ik vond het wel fijn om mee te werken.. paard had wat last van zijn rug en stond een weekje op rust.. ik moest hem elke dag zo longeren.. na een week liep hij weer lkkr..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:02

mariskalove schreef:
ik heb het ook wel eens gedaan, longeert heerlijk!
maar..... een stalgenootje deed het ook, ze deed het al heel lang(dus daar ligt het niet aan!), maar het paard schrok, wou zn hoofd omhoog gooien wat dus niet lukte door het touw, en raakt helemaal in paniek. Er zat een snee in zn tong(door het bit) en ze heeft een maand niets kunnen doen met het dier, aangezien de tong helemaal moest genezen, want deze konden ze niet hechten.

Vervelend :(:) , maar dat soort dingen kunnen altijd gebeuren :j . Ik heb er zelf ook nog wel overgedacht om er iets tussen te zetten, dat bij onverwachtse harde druk zal breken. Maar kan niks bedenken, dus als jullie iets weten?

Overigens, kon je stalgenootje niet bitloos rijden?