Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kuggur schreef:Geloof me als je paard het zich veroorlooft zich zó tegen je te gedragen ziet hij je nergens als leider, en daar moet je voor eigen veiligheid meteen aan gaan werken. En vermoedelijk houd dat in dat je de boodschap wél "op die manier" moet overbrengen of je dat nu leuk vind of niet. Vergeet niet "zo zacht als het kan maar zo hard als het moet" (en gezien de toestand waar je je momenteel met je paard in bevindt zou dat wel eens behoorlijk hard kunnen zijn...)
Pieder schreef:Ik zou het antwoord van Kugger toch nog maar eens goed doorlezen. Een paard dat zo op jou reageert (ook al is het maar 1 x per dag) ziet jou niet als leider. Waarschijnlijk vindt hij het doorgaans prima en geeft hij jou het gevoel dat jullie een prima band hebben maar op het moment dat jij in zijn ogen te dichtbij zijn eigen "ruimte" komt heb je de poppen aan het dansen.
_Tara_ schreef:Een paard moet, zodra jij de stal instapt, voor jou aan de kant gaan. Dat heet eigen ruimte. Jij hebt jouw eigen ruimte en dat heeft jouw paard te respecteren. Kennelijk doet jouw paard dat dus totaal niet.
_Tara_ schreef:Je eigen ruimte aangeven. Pak een halstertouw en slinger daarmee rond je lijf bv. Als een paard naast je staat, mag hij met z'n neus niet aan je komen.
Als jij denkt dat hij 't uit bangheid doet, is 'ie ooit geslagen ofzo toen er iemand z'n stal in kwam lopen? Dat zou 't ook wel verklaren dan.
Wat betreft dat winnen, een paard wint in mijn ogen niets.
_Tara_ schreef:Dat touw is dan niet bedoelt om 'm te slaan/bang te maken. Maar gewoon puur en alleen om jouw eigen ruimte aan te geven. Dat is jouw plekje waar jouw paard niet zomaar in mag komen.
Shattered schreef:Je paard is gewoon vervelend en ziet jou totaal niet als leider..
Een onderdanig paard zal het uit zijn hoofd laten om te dreigen naar de leider, steigeren al helemaal. Paard is de baas over jou, dat moet andersom.![]()
Heeft het paard niet gewoon voernijd?
LeonieL schreef:Wat doe je als ie bijt enz? Niks? Laat je dat gebeuren? Er zijn hier zoveel goede tips gegeven. En meer tips kan ik je eigenlijk ook niet geven . Alleen dat je je ogen moet openen, en dat je af en toe gewoon hard zijn.
Zoals je het nu beschrijft komt die band op mij over als:
Zolang ik doe wat mijn paard leuk vind, is het leuk. Maar kom ik tedicht bij hem gaat hij raar doen..
Dat komt omdat hij de leider is van jullie twee. En je niet in zijn persoonlijke ruimte mag komen.
Kuggur schreef:LauraBeauty schreef:dan spring ik wegmaar hij steigert, bijt,.. niet altijd hoor, heb dit nog maar 2 keer gehad..
hij wil gwn wat uitdagen,..
Dat is vast een hele troost als jij "gwn" in het ziekenhuis belandt...
_Tara_ schreef:Onbewust maak je hem misschien zo. Dat doe je niet expres. Maar als jouw pony niet weet dat jij de leider bent. Wie moet dan de leider zijn? Jouw pony dus. Dan kan 't zijn dat jouw pony dit soort gedrag gaat vertonen.