Steigeren --> negeren of bestraffen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Steigeren --> negeren of bestraffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 19:04

Hee allemaal,
Sinds dinsdag staat er een veulentje (Chris) bij me paard
Vandaag ging er mee lopen, maar ik kwam bij een probleem
Hij ging soms steigeren als hij het er niet mee eens was
Moet ik dit bestraffen of negeren?
Morgen ga ik er weer naar toe (eerst voor me eigen en dan met Chris)
Misschien beetje onduidelijk verhaal maar weet niet echt hoe ik het anders moet zeggen :P

fenna2324
Berichten: 28
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 21:51

Ik zou zeggen:
Slecht gedrag nergeren, goed gedrag belonen.
Als je paardje ziet dat je er niet op reageerd en het gewoon nergeerd denk ik dat hij er van zelf wel mee op houd. En als ie dan een keertje de hele wandeling of iets anders braaf naast je loopt hem dan heel goed belonen.

Je kan ook iets anders doen maar daar heb je heeel veel geduld voor nodig. Hij wil vast wel graag wandelen, en dan gewoon een keer in de bak gaan wandelen en steeds als hij steigeren gaat terug naar stal lopen en hem op stal zetten. 10 minuten daar laten staan en dan weer naar de bak gaan en gaan lopen en telkens als hij steigert hem dus terug brengen naar stal, 10 minuten in stal laten en weer terug gaan. Tot dat hij bijvoorbeeld 10 min. gewoon netjes naast je loopt. En dan elke keer steeds hetzelfde en iets langer laten lopen (de volgende keer bijvoorbeeld 15min, daarna 20 enz. enz.). Ik zou wel dat in de bak doen want als je bijvoorbeeld weg gaat dan duurt het weer een tijdje voor je terug bent, dus heeft hij toch voldoende beweging gehad.
Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Pb je als het werkt ;) :+ ?

Daihyo

Berichten: 88140
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Steigeren --> negeren of bestraffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:22

GVL --> OPG

Nell_

Berichten: 11191
Geregistreerd: 27-12-06
Woonplaats: Asperen

Re: Steigeren --> negeren of bestraffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 11:45

Ik zou idd proberen wat Fenna zegt! Eerst; slecht gedrag negeren, goed gedrag belonen! Dus zodra hij een paar passen zet zonder te steigeren belonen!

Eponastable

Berichten: 3577
Geregistreerd: 29-04-08

Re: Steigeren --> negeren of bestraffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 11:49

Ja probeer maar eerst met het negeren van slecht gedrag...
hopelijk helpt het je vooruit!
en vooral het belonen niet vergeten...

Bramasole
Berichten: 3815
Geregistreerd: 30-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 11:53

Als je dit negeert, hangt het veulen binnen de kortste keren in je nek. Wil je dit niet dan zou ik hem "straffen" door je stem flink te verheffen. Er zijn nog meer goede methoden maar probeer eerst maar eens dit.

Ik zou het veulen nooit als straf op stal zetten, zo creëer je stalgebreken en/of een gefrustreerd veulen. Stal moet een fijne plek zijn. 10 minuten is voor een veulen best lang om zijn concentratie te houden.

Wandel met je paard en het veulen volgt zeker weten. Beloon het veulen met je stem dat hij het zo goed doet. En wil je steeds iets verder weg, bouw dit dan op.

Lees eerst eens een goed boek over veulens en zoek er wat over op internet. Zo voorkom je problemen voor nu en later!

Ben het met de post onder mij eens, een kontkoord werk prima.
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 11-09-09 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Eponastable

Berichten: 3577
Geregistreerd: 29-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 11:56

Maar je zegt dat het een veulen is?Loopt hij al goed mee?
meeste veulens aanvaarden die druk nog niet... wij werkten ook met een kontkoord als ze alleen moesten lopen.

Monster_tos

Berichten: 3823
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:05

Ik zou zeker niet in de bak gaan oefenen zoals Fenna zegt! Daar heeft je veulen helemaal nog niet genoeg concentratie voor. En ook de stal gebruiken als straf methode zou ik niet doen, zoals Less ook al zegt.
Stem verheffen lijkt mij prima oplossing. En als hij gewoon naast je loopt hou hem lekker vrolijk door bijvoorbeeld zn manen te kroelen, werkt bij mijn veulen super. Zo blijft wandelen ook leuk!

En ik neem dan aan dat wandelen leuk gebeurt en dat je hem niet mee trekt ? Want dan zou ik ook op mn achterbenen gaan staan.

ggit

Berichten: 95
Geregistreerd: 02-11-07
Woonplaats: schuinesloot

Re: Steigeren --> negeren of bestraffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:11

nog los van de stal als straf gebruiken (wat inderdaad niet goed is, stal moet veilig zijn) lijkt de suggestie van fenna me niet handig: dan wordt het bijna een beloning. want: steigeren = naar stal; dat wil je hem niet aanleren! als 'ie een een keer ergens geen zin in heeft (of met rijden later)...
en inderdaad, wel bestraffen: bij voorkeur met stem.

MizzMontana

Berichten: 5697
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:19

Is er ook iemand bij je op stal die je kan helpen? Als er iemand achter loopt die hem voorwaarts kan houden tot hij snapt dat het de bedoeling is om mee te lopen kun je na een paar keer wel alleen wandelen. Waarschijnlijk begrijpt ie het nu gewoon nog niet.

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:40

Met de meeste reacties ben ik ook mee akkoord.
Toen mijn pony nog hengst was(op 3 is hij gecastreerd), steigerde hij ook regelmatig(vooral als 2jarige, dus geen veulen meer), ik had er vele blauwe plekken van.
Eerst strafte ik hem als hij steigerde, maar hoe straf je een steigerend paard? Als hij in de lucht is, kan je hem vrij moeilijk raken, zeker als hij met zijn benen slaat(wat die van mij dus deed) Hem straffen als hij neerkomt, is ook verkeerd, want dan straf je hem omdat hij neerkomt, dat is dus weer niet de bedoeling...
Toen ik dus merkte dat straffen geen enkel nut had, en ik merkte dat Romeo er alleen maar plezier in had, was ik hier onmiddellijk mee gestopt.

Ik heb een hengstenketting gekocht(op aanraden van een kennis) en ben met Romeo aan het wandelen gegaan. Als Romeo ging steigeren, strafte hij zichzelf doordat ik de ketting gewoon op maat hield en ik niet meegaf als Romeo omhoog ging. Ikzelf deed gewoon alsof er niets aan de hand was, ik keek niet naar Romeo, ik liep gewoon rustig door. Romeo was wel érg geschrokken toen hij de eerste keren die ketting voelde, maar het positieve is dat hij gestraft werd op het juiste moment en hij had niet door dat ik hem die pijn bezorgde.
Als hij braaf was, beloonde ik hem erg hard, zo heb ik het wel een hele tijd moeten volhouden. Het was écht geen gemakkelijke periode, maar Romeo heeft al een héle lange tijd niet meer gesteigerd. De hengstenketting gebruik ik nu alleen nog maar voor fotoshoots. :+

larrylurex
Berichten: 702
Geregistreerd: 18-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:54

halt zetten, een strafminuut vond mijn paard vreselijk....

Of een zakje water en een ei, maar daar heb ik geen ervaring mee..... (lijkt me lastig om mee te nemen) :D :D

Bramasole
Berichten: 3815
Geregistreerd: 30-03-07

Re: Steigeren --> negeren of bestraffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:00

Jongens voordat Ts aan een hengstenketting met eieren naar het veulen gaat gooien, zou ik gewoon even afwachten of ze nog reageert.

Ts je kan echt beter gewoon hulp vragen aan iemand die naast je kan staan met advies.

Eponastable

Berichten: 3577
Geregistreerd: 29-04-08

Re: Steigeren --> negeren of bestraffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:04

Ik heb ooit is een topic geopend omdat mijn paard ook steigerde man wat een kritiek kreeg ik daar op... wacht maar even af TS en zoek misschien eerst de oorzaak? is het spelen? is het omdat hij de druk niet verdraagt van je halster, of iets anders?

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:14

Wat Eponastable zegt klopt inderdaad. (dat ben ik vergeten te vermelden in mijn post :o )
Ik had bij mijn pony ondervonden dat hij het doet om te spelen (dominantiespelletje). Zulke dingen mag je als baas/mens niet accepteren.

Je zegt dat het een veulen is, dus kunnen het verschillende dingen zijn, zoals eponastable zegt, misschien verdraagt hij de druk niet aan het halster.

Het is altijd slim om iemand er even bij te roepen die kan helpen uitzoeken waarom het veulen steigert. Die persoon kan dan kijken hoe jouw lichaamstaal is (misschien reageert het veulen daarop), en wat het veulen zijn lichaamstaal is.
Mijn pony steigerde achteraf soms nog naar mijn vriend, mijn vriend wist uiteraard niet wat er aan de hand was. Toen heb ik even gekeken, en ik zag dat mijn vriend dmv zijn lichaamstaal het steigeren uitlokte.(onbewust uiteraard)

Met mijn post wou ik je vooral even zeggen hoe ik het heb opgelost, dit wil niet zeggen dat je er straks een hengstenketting moet aanhangen hé ;) Je moet alles rustig even bekijken, de reacties hier afwachten, goed het veulen bestuderen en hulp van anderen(in je buurt) vragen. Met veel geduld kom je er wel uit. Succes!

Gini
Berichten: 17984
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Steigeren --> negeren of bestraffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:41

Steigeren straf ik meteen af door een ruk naar beneden en een stemverheffing. Veulen of niet, als ik met paarden bezig ben moeten ze hun voeten netjes op de grond houden.

Equidea

Berichten: 6347
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Steigeren --> negeren of bestraffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:43

steigeren naar de mens toe? Grenzen leren dat beest...
En schaam je dan niet om goed uit te halen, zo iets mag nooit meer gebeuren...
Anders gaan er in de nabije toekomst ongelukken gebeuren.

MizzMontana

Berichten: 5697
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:53

@ TS: Hoe oud is het veulen eigenlijk? Kent hij het meelopen aan een halster al wel?

Ik hoor hier veel negeren en straffen maar als het veulen niet weet hoe het moet?? Reactie van een paard is nou eenmaal vluchten voor druk. Dus trek je te veel aan het halster misschien?

Natuurlijk wil ik steigeren niet goedkeuren, van paarden waarvan ik weet dat ze kunnen meelopen keur ik dit ook absoluut niet goed! Maar als wij met veulens bezig gaan voor het eerst is er altijd iemand achter met een longeerzweep die ze even op de kont kan tikken als ze niet voorwaarts willen of gaan steigeren. Een ruk aan het halster kan het erger maken als hij gewoon nog niet begrijpt wat hij moet doen en zich nog meer gaat verzetten tegen de druk.

Merel_93
Berichten: 157
Geregistreerd: 26-06-09

Re: Steigeren --> negeren of bestraffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 14:06

Ik zou niet gaan straffen door bijvoorbeeld te slaan ofzo, dat lost niks op. Het is namelijk een dominantiespelletje dat hij speelt, in het Engels heet dat 'who moves who'. Als jij schrikt van het steigeren en een stap verzet heeft hij gewonnen, zo spelen paarden in het wild ook met elkaar om de rangorde te bepalen. Je kunt het gedrag dus negeren maar als dit weinig nut heeft is het het beste om hem steeds als hij steigert een paar passen achteruit te sturen zodat jij weer de controle hebt over zíjn bewegingen. Dan win jij dus het dominantiespelletje.

Ik zag ook een reactie van iemand die hem een minuut stilzette maar vaak vinden paarden dat alleen maar fijn! Betekent namelijk rust, wat paarden opvatten als een beloning op dat wat ze net verricht hebben. Maargoed een heel erg voorwaarts paard kan dit natuurlijk wel weer verschrikkelijk vinden, ligt maar net aan het type paard dat je voor je hebt!

Verder niet vergeten dat het nog maar een veulen is, die proberen alles nog uit en later zal dit gedrag heus wel overgaan, het is geen ramp ofzo dat hij nu steigert.

Gini
Berichten: 17984
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:18

MizzMontana schreef:
Ik hoor hier veel negeren en straffen maar als het veulen niet weet hoe het moet?? Reactie van een paard is nou eenmaal vluchten voor druk. Dus trek je te veel aan het halster misschien?


Tja, dan leert het veulen maar dat die onwetendheid niet uit door te steigeren. Zou nogal iets zijn, elke keer als je een paard iets nieuws leert en hij snapt het niet meteen, hup steigeren. Ja daaaag. ;) Steigeren richting mens is gewoon supergevaarlijk en not done, als ze dat doen krijgen ze op hun donder, of ze nu veulen, volwassen, bejaard, bruin, wit of zwart zijn.

Natuurlijk ga ik er wel vanuit dat TS het veulen op de juiste manier aan het halster leert lopen.

Destino

Berichten: 13293
Geregistreerd: 01-04-08

Re: Steigeren --> negeren of bestraffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:49

Ik heb ook altijd geleerd dat je goed gedrag moet belonen. Straffen werkt vaak averrechts heb ik gemerkt.
Het is nog een veulen, met een harde stem een keer EHH! zeggen als hij het doet en als hij daarna braaf mee loopt belonen, werkt denk ik het beste.
Ik zou in ieder geval niet gaan slaan o.i.d. dan maak je zo'n veulen bang.

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Re: Steigeren --> negeren of bestraffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 18:20

Vandaag heb ik weer gelopen (ik loop in een hele grote wei zodat hij ook soms mag gaan eten als beloning)
Hij heeft een paar keer gesteigerd
Toen ik de wei in wou lopen, wou hij eerst niet (later had hij wel door dat het heeell leuk is) en weer op stal (nee hij wou niet op stal) het is een veulen van 5 maanden oud ofzo (we hebben hem sinds dinsdag en hij is net bij de moeder weg --> moeder ken ik niet hij is van een veiling)
Maar het ging super vandaag :D
Ik stafte hem al af met stem verheffing en de eigenaar zei als ie steigerd (het is een shetter van 50/60 cm ofzoo of nog wel kleiner) dan gewoon weer naar beneden doen (dus met het touw hem weer naar beneden trekken en dat helpt heel goed :D) volgens mij vindt hij het fijn dat ik duidelijk aangeef wat wel en niet mag (het veulen)

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Re: Steigeren --> negeren of bestraffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 18:21

Ohja, verder bedankt voor alle reacties :D
Foto ga ik nu ff uploaden

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Steigeren --> negeren of bestraffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 00:53

Negeren is een goed advies, bij dingen als schrapen, draaien, niet stil willen staan, tegen de boxdeur aanbeuken omdat het paard als eerste zijn eten wil....maar NIET bij steigeren. Op geen enkel punt, niet aan de hand, niet onder het zadel. Een paard behoort alle vier benen op de grond te houden, punt. Een veulen dat gaat steigeren doet dit omdat de verhoudingen niet duidelijk zijn, en omdat hij ermee weg kan komen. Ga eerst met buttrope leren dat het veulen mee moet lopen, ga niet overmatig druk zetten op dat halster. En mag ik je een advies geven dat, als je ooit aan vrijheidsdressuur mocht gaan denken met een paard, je het steigeren gaat overslaan?

SaBiNa_S

Berichten: 3738
Geregistreerd: 03-12-08

Re: Steigeren --> negeren of bestraffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:00

Licht er aan, als hij van de schrik steigerd hem rustig maken, door tegen m te praten.e n als ie bijv. niet mee wil lopen, en hij steigerd zou ik m een rukje geven of klein tikje tegen ze neus.. Maar als je er op zit negeren;)