Longeren met dubbele lijnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

julialaninga

Longeren met dubbele lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 13:18

Hee!!

Ik longeer mijn pony Roosje ongeveer een keer per week aan dubbele lijnen.
Het gaat steeds beter, maar ik wil er wel graag wat meer over leren. Heeft iemand een goede site ofzo waarin veel informatie staat?
Of heeft iemand advies waardoor ik het kan verbeteren? Ik longer met:
Een longeerlijn die aan beide kanten een musketon en een koord heeft, die je door een van de bovenste ringen van de singel haalt, dan door het bit, en daarna terug naar de singel, ik doe hem meestal aan de een na laatste. (De longeerlijn is van Lammert Haanstra)

Alvast bedankt!!

maaike2800

Re: Longeren met dubbele lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:50

die longeerlijn heb ik ook
wat wil je er precies over weten?

julialaninga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 12:06

Hoe gebruik jij hem? Heb je tips?
maaike2800 schreef:
die longeerlijn heb ik ook
wat wil je er precies over weten?

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:09

ben eigenlijk heel simpel begonnen, lijn door de ringen aan de zijkant van de longeersingel en klipjes aan het bit. Stoei nu lekker met het niet op de lijn staan en lijn netjes achter de kont van mijn pony houden. Terwijl ik overgangen probeer te maken, achtjes, stoppen en achterwaarts oefen.
Doe ik vervolgens de klipjes door de bitringen naar beneden onder de singel vastklikken, kropt hij te veel op en loopt ie teveel met z'n kin op zn borst, daar zoek ik ook nog een oplossing voor.

julialaninga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 12:20

maaike2800 schreef:
ben eigenlijk heel simpel begonnen, lijn door de ringen aan de zijkant van de longeersingel en klipjes aan het bit. Stoei nu lekker met het niet op de lijn staan en lijn netjes achter de kont van mijn pony houden. Terwijl ik overgangen probeer te maken, achtjes, stoppen en achterwaarts oefen.
Doe ik vervolgens de klipjes door de bitringen naar beneden onder de singel vastklikken, kropt hij te veel op en loopt ie teveel met z'n kin op zn borst, daar zoek ik ook nog een oplossing voor.

Oke, bedankt!!

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 14:43

Ik liep ook een beetje tegen problemen aan met de dubbele longe , ook puur door nog niet genoeg ervaring hebben.
Ik heb een cursus gevolgt bij De Paardenlarij www.paardenlarij.nl , was echt ontzettend leerzaam en ik kan nu echt verder :D misschien een tip!

Wanneer je de lijn door de ringen vast maakt en weer terug hoef je maar net teveel druk te zetten en je pony kropt inderdaad op. Ik zou dit dan niet doen, wat je eventueel wel kan doen is naast je dubbele longe, losjes wat touwtjes aan je singel vastmaken(liefst ietsje voor de loodlijn).

Maar een cursus zal je meer handigheid geven dat je zonder hulpteugels toch je pony mooi nageeflijk kan laten lopen.

succes!

Stien_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 21:07

Hoi,

Ik wil dat ook gaan leren met dubbele lijnen longeren om zo mijn paard miss ook beter stuurbaar te maken. ik weet nog helemaal niet hoe het moet.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 08:45

Wanneer je de lijn door de ringen vast maakt en weer terug hoef je maar net teveel druk te zetten en je pony kropt inderdaad op. Ik zou dit dan niet doen, wat je eventueel wel kan doen is naast je dubbele longe, losjes wat touwtjes aan je singel vastmaken(liefst ietsje voor de loodlijn).

Hoe doe je dat dan precies met die touwtjes, dat snap ik nog niet helemaal

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:43

Touwtjes gewoon van de laagste ring aan de zijkant, van binnen naar buiten door de bitring en dan terug naar de singel en dan wat hoger vastmaken. En dan maak je je lijnen gewoon normaal aan het bit vast en ook door de laagste ringen van de singel.

Ken je dat boek van lammert haanstra? daar staat heel goed omschreven hoe je dit het beste kan doen ook met afbeeldingen ik heb zo snel niks bij de hand.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:46

Neem anders eens een lesje in het longeren met dubbele longe. Ik heb iemand gevonden die me helpt met het beleren van mijn shetlander voor de kar. Hij geeft ook longelessen en het is echt zo leerzaam. Ik heb in dat uur meer over longeren geleerd dan in al die jaren daarvoor :)

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 19:04

Raimondlover schreef:

Het opkrop probleer had ik ook, was bij mij een kwestie van de achterhand meer actieveren, hij zoekt nu constant lengte op... (en doe m nog steeds door t bit terug naar de singel toe). Heb het zelf opgelost door zodra die opkropt mn hand eraf te houden en naar voren te schakelen.. Is even een handigheidje wat je jezelf moet aanleren.

Heb t mezelf aangeleerd om met een dubbele longe te longeren en moet zeggen dat t me best heel aardig afgaat, Nim verbeterd er echt door, krijg hem er super los mee...

Dingen waar ik zelf wel tegenaan loop is dat als ik de longe hoger bevestig de buitenlijn steeds op zn rug kruipt/ of iig te hoog, kan zo niet fijn inwerken met mn buitenhand. Iemand tips om dit te voorkomen?

Daarnaast iemand nog tips om meer aan de lengtebuiging te werken? Kan m al een pasje sb vragen aan de longe, maar doe dit voor mijn gevoel nog teveel op mn binnenhand, zou het graag meer over willen nemen op mn buitenhand, maar dan draait ie om.

julialaninga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 14:24

Oke oke,
Maar wie heeft iemand die hem les geeft, hoe heet die?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:50

Ik heb het opkropprobleem ook, ze probeert het echt loslaten van de rug te ontwijken hiermee heb ik het idee. Ze vind het heel moeilijk om lang en laag te lopen (zowel onder het zadel als aan de longe). Ik los het opkroppen voorwaarts op, maar zodra ik dan iets meer verzameling vraag kropt ze weer op... Langzaamaan gaat het stukje bij beetje beter, dat wel :)

Trouwens, ook als ik de lijnen door de onderste ring van de singel aan de zijkant haal, dan door het bit heen en dan onderaan de singel (onder dr buik) vastklik blijft ze hoog lopen. Iemand tips hoe ik haar meer uit kan nodigen lager te komen?

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:42

In het boek:
"longeren met Lammert Haanstra" staan veel nuttige dingen.
Kan je aanraden het te lezen.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 16:27

Ik heb met mijn paard ook het "opkrop" probleem.Zodra ik de lijnen door de zingel haal (laag), door het bit en weer terug aan de singel vastzet(hoog), is het gewicht van de lijnen al genoeg om hem op te laten kroppen.
Ook als ik hem naar voren drijf, zoekt hij geen lengte op.

Nu heb ik de lijnen andersom vastgemaakt. Dus laag van singel naar bit en hoog vast aan singel.

Dit gaat al een stuk beter, maar toch vind ik het nog niet helemaal fijn.

Ik ga het nu proberen om de lijn oor de singel te halen en het klipje aan het bit vast te maken.

Dit heeft ook meer hetzelfde effect als dat je erop zou zitten.

Ik ben benieuwd hoe dat gaat lukken.

Uny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:02

Als ik ga longeren met dubbele lijnen loop ik tegen het probleem aan dat het paard echt super sterk wordt, en heb het idee dat ze het niet helemaal begrijpt.