).Maar heb dus een vraagje over de beloning, omdat dit een belangrijk onderdeel is en ik niet goed weet wat ik het beste kan doen. Het zit zo dat als beloning en voor de motivatie snoep (of bv. stukjes wortel, zijn er nog andere dingen?) super zou werken. Pony leeft voor eten ... Maar of het zo'n goed idee is?
Mijn bedoeling is te werken met de clicker, dit lijkt me het meest handige. Dus eerst klikje, daarna belonen. Kan natuurlijk dan belonen met mijn stem of een aai, maar ik twijfel of dat voor de pony genoeg is om door te gaan (of de volgende keer opnieuw te doen). Zoals al gezegd: pony leeft voor eten ...
Maar pony wordt ookal dik van het naar eten kijken
Dus om hem bij wijze van spreken vol te proppen met snoep (ik overdrijf natuurlijk nu even) is misschien ook niet zo interessant?Voor het gaan bedelen of happerig worden of ... heb ik niet zo meteen schrik. Pony krijgt nu ookal op vaste momenten een snoepje, bv. als we uit de weide zijn en hij vast staat (omdat hij niet altijd evenveel zin heeft om mee te komen) of als we terugkomen van een rit ofzo. Pony weet dit en wacht erop, maar wordt niet opdringerig. Doe bv. soms ook eerst wat andere dingen zodat het net een fractie later is dan anders. En als de pony toch met z'n neus richting zakken gaat kan ik gewoon iets zeggen als "neen" en eventueel z'n neus wegduwen en dan is het ook weer ok. Maar misschien dat dit toch kan veranderen als we éénmaal volop bezig zijn?
Ik heb er dus niet veel ervaring mee en weinig verstand van .. Weet dat er topic zijn over het al dan niet belonen met voer, maar ieder paard is anders dus vandaar dit topic specifiek over wat ik moet doen met die van mij, een pony die leeft voor eten, dik wordt van het zien van eten en waarschijnlijk een beloning met stem of een aai niet voldoende vindt om zijn best te blijven doen ...
Alle andere tips waar ik wat aan heb (bv. interessante lectuur of dingen die ik zeker moet weten) zijn natuurlijk ook welkom

Weet niet of het nodig is, maar om te weten waar we het over hebben even 2 (recente) foto's van het beest

Het is ook meer het idee van beloond worden, dan echt de kilo's snoep, dat voor het paard telt. (als vb: als ik een boterham geef, dan is dat leuk, maar als ik dezelfde boterham in twee breek, dan geef ik dus twee dingen, en dat is nog leuker
Denk alleen dat ik dan snel uitgegrabbeld ben, zoveel krijgt ie helemaal niet

).