hoe leer ik mijn pony stijgeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxtam94

hoe leer ik mijn pony stijgeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 23:17

heey, weet iemand hoe je je pony kan leren stijgeren? ik weet niet of ik het zelf dan zou proberen, maar ik was er gewoon benieuwd naar omdat ik het sommige mensen wel eens zag doen. heeft iemand tips?
groetjes anouk Haha!

lauraP

Re: hoe leer ik mijn pony stijgeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 23:22

Eerlijk gezegt zou ik het niet doen.. Maar dat is mijn mening. Ik lees heel veel dat hij het tegen je kan gebruiken enzo. Maarja, ik denk dat je dan ff hier moet kijken
http://www.bokt.nl/forums/viewforum.php
daar staan heel veel topics en dan kan je gelijk alle (negatieve Tong uitsteken ) reacties lezen
Succes!
Groetjes

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 23:23

Als je niet weet hoe het moet, zou ik er persoonlijk niet aan beginnen om ongelukken te voorkomen. Misschien op zoek gaan naar iemand die het kan (als je het heel graag wil) en het van deze persoon leren in de praktijk...

Ik zou er niet aan beginnen.

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 23:24

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 23:51

ik vind het best flauw dat iedereen zegt dat je er niet aan moet beginnen. Het moet toch ergens beginnen ?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 10:22

Ik zou eerst beginnen met iets als een borstel optillen of een balltje trappen, dat kan minder schade toebrengen dan steigeren Vork

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 10:41

ja, dat heeft Saskia ook gedaan met Amondi, echt schattig en het kwam een keer goed van pas met vervelende jongens in het bos..... Alleen wilde de nieuwe eigenaar eens een stapje terug en belde in paniek op dat ie ging steigeren......

Tja, ga dat maar eens uitleggen. Ik kan het je dus afraden. Je leert ze eerder iets verkeerds aan dan iets goeds!

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:20

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:26

vind het ook een beejte flauw om allemaal zo te reageren. Er zijn een heleboel mensen die tegenwoordig hun pony/ paard leren steigeren, en veelal zijn deze op een zeer paard vriendelijke manier bezig. Dus waarom deze overdreven reacites?
Wanneer iemand laat zien dat zijn paard/ pony kan steigeren dan zegt iedereen, o wat knap! en als iemand vraagt hoe het moet, dan raad iedereen het ineens af? erg kinderachtig.
Idd gewoon even goed zoeken op internet naar vrijheidsdressuur, zijn meerdere mensen/ site's waar ze allemaal oefeningen uitleggen stap voor stap.

SRG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:54

Ik zou het niet doen als ik jou was... mn verzorgpaard heeft het ook geleerd van de vorige eigenaresse en het is heel lastig om dat er weer uit te krijgen. Ze gebruikt het heel soms dus ook als ze iets niet wil doen en dat is natuurlijk veeeeeel te gevaarlijk!
Ik zou gewoon beginnen met wat gemakkelijkers..

xx_Mariekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 01:39

Ik zal het niet doen, je leert het moeilijk af en kan er misschien problemen mee krijgen..
Als je het echt wil kan je op internet kijken (google)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 01:45

marlo schreef:
vind het ook een beejte flauw om allemaal zo te reageren. Er zijn een heleboel mensen die tegenwoordig hun pony/ paard leren steigeren, en veelal zijn deze op een zeer paard vriendelijke manier bezig. Dus waarom deze overdreven reacites?
Wanneer iemand laat zien dat zijn paard/ pony kan steigeren dan zegt iedereen, o wat knap! en als iemand vraagt hoe het moet, dan raad iedereen het ineens af? erg kinderachtig.
Idd gewoon even goed zoeken op internet naar vrijheidsdressuur, zijn meerdere mensen/ site's waar ze allemaal oefeningen uitleggen stap voor stap.

Het gaat hier over een pony. Die pony, daar gaat ze ooit te groot voor worden. Dan gaat word hij mis verkocht als leerpony aan een beginnent ruitertje. En dan besluit dat kind op een goede dag om eens te kijken of er ook een achteruit op zit. Ze geeft de hulpen wat onhandig, pony gaat enthousiast steigeren, kind raakt in paniek, gaat aan de teugels hangen, pony klapt achterover, kind plat.

Ik ken meer meiden die hun pony achterwaarts leerden op hulpen die lijken op die voor het achterwaarts gaan. Niet slim.
Enkel wanneer je 200 procent zeker weet dat jij die pony tot z'n dood! gaat houden, kun je 'm steigeren leren. (En als je meer vrijheidsdressuur gedaan hebt, en je zeker weet dat hij niet dominant is of het tegen je gebruikt.) Mijn vzpaard blijft ook tot z'n dood bij z'n huidige eigenaar, maar denk maar niet dat ik 'm steigeren leer. Want ik weet dat hij het gewoon tegen me zou gaan gebruiken. En da's gewoon gevaarlijk.

Kijk naar SAMMIE, die zit nu ook met de gebakken peren... Dus, het is best leuk, maar denk goed na, en begin eerst eenvoudiger. (Bovendien staat dit verkeerd.)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 02:04

Toen ik de topictitel las had ik al zo'n vermoeden... het is nog steeds kerstvakantie Vork

Acer1 schreef:
ik vind het best flauw dat iedereen zegt dat je er niet aan moet beginnen. Het moet toch ergens beginnen ?

Argumenten waarom dit meisje haar pony niet moet laten steigeren zijn al volop gegeven door mensen met normaal gezond verstand. Niks meer aan toe te voegen. En inderdaad moet je met grondwerken of vrijheidsdressuur ergens beginnen maar je pony leren steigeren terwijl je zelf al geen idee hebt waar je mee bezig bent is ronduit levensgevaarlijk. Er zijn toch zat andere leuke oefeningen die ze met die pony kan doen? Sorry dat ik het zeg maar ik vind het er een beetje op lijken dat ze haar pony wil laten steigeren omdat dat zo stoer zou zijn (net als die sneue grietjes op de filmpjes van Ponypark city die hier op bokt circuleren) dan dat ze echt serieus aan de vd wil.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:47

marlo schreef:

ja we vinden het allemaal heel knap maar als je naar die ruiters kijk die daar mee werken dan zijn ze allemaal de puistentijd al voorbij.

We hebben het hier over een pony en gezien het taalgebruik geen volwassene met een pony... dus raden wij het idd AF... maar goed, als iemand het zijn pony toch wil leren... succes.. als je even google dan kom je op antwoorden...

Dus het gaat er niet om dat we overdreven reacties geven het gaat erom dat we niet straks weer een topic geopend willen zien hoe het afgeleerd kan worden.

kivenkantaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:34

Van mij mag je je paard leren steigeren, maar ik vind het nou niet echt een goed idee ofzo. Als je paard het eenmaal kan, gaat hij het straks ook doen wanneer het hem uitkomt. Of het verliest zn evenwicht en valt, of weet ik veel wat. Bij de meesten is steigeren juist een probleem (check alle topics) en straks vind je het irritant worden en dan baal je dat je paard zo veel steigert. Terwijl het dan in feite je eigen schuld is. Maar dit is mijn mening hoor, ga gerust je gang.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:58

-> VD

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:06

Ik heb mijn paard met vrijheidsdressuur de buiging geleerd, en nu elke keer als die aandacht wilt, of gewoon een beloning gaat hij buigen, bijvoorbeeld als ik 'm doodgewoon sta te poetsen. Ik vind dit vreselijk irritant, dus ik zou m NOOIT leren steigeren. Dat gaat die alleen maar tegen me gebruiken! en niet omdat die vals is, maar omdat hij het gewoon leuk vind dan dat die dat geleerd heeft.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:57

Steigeren is in de meeste gevallen een combinatie van diverse andere oefeningen. De mijne heeft het bijv geleerd met een combinatie van volgen, halt houden, achterwaarts, hoofd omhoog en Jambette. Het is niet voor niets 1 van de oefeningen die pas als laatste aan bod komen. Ook raad ik eenieder aan om eerst de oefeningen naar de grond toe aan te leren zoals compliment, knielen en liggen en dan ook op een klein commando voor je je paard omhoog gaat vragen. Stukje veiligheid in bouwen.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:09

Ik heb me paard ook geleerd om te steigeren en ze gebruikt het nooit tegen me.. Misschien ligt het eraan hoe je het haar leert en hoe je paardje zelf is. Als hij al wat dominanter van zichzelf is zou ik er ook niet aan beginnen.
Ik doe het met een stok met een balletje aan het uiteinde,die moet ze steeds aantikken met haar neus en krijgt dan een beloning,(gebruik hier ook een clicker bij )ik begin simpel met voor haar borst houden,op haar rug enz. dan op de grond en dan hoger totdat ze er niet meer bijkomt en omhoog moet komen om hem aan te raken... werkt erg goed en zonder stok met balletje zou ze het nooit uit haar eigen doen.. (behalve als ze aan het spelen met haar vriendjes is Knipoog )

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:08

Ach lieve mensen.. Ik denk dat het de TS wel duidelijk is dat ze haar verzorgpony niet moet leren steigeren zolang je niet weet waar je mee bezig bent..

Ik heb mijn (verzorg)shetlander wel leren steigeren. Spaanse pas en op het blok kan ze al; oefeningen als buiging etc kan ik nu nog niet leren omdat we niet in de wei kunnen en het niet op straat kan Lachen Dat we haar hebben leren steigeren is vrij impulsief gegaan maar ik heb er geen seconde spijt van gehad. We hebben het haar geleerd door haar been vast te houden, koekje voor haar neus en "Up" te zeggen (dat is het commando). Misschien niet dé manier, maargoed, na 2 dagen viel het kwartje. We tilden dus eerst haar been op en dan 'up' erbij met een koekje voor haar neus, later zonder koekje voor haar neus, later het been niet meer vasthouden en nu dus alleen nog het commando.. Tenminste.. Dat is nu 3 weken geleden en we hebben het 3 weken niet gevraagd om het even rustig te laten bezinken, nu ga ik er weer wat verder mee.. Dus even zien hoe ze het doet Lachen
Een paard zal het niet tégen je gebruiken, want zo denkt een paard niet, sommigen zullen het wel doen omdat ze wat lekkers willen, en als je dat weet van je pony moet je zo'n oefening (nog) niet leren Lachen Van mijn pony weet ik dat ze dat niet doet, dus durfde ik het haar te leren, maar anders...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:19

een paard kan het wel degelijk tegen je gaan gebruiken,dat is het gevaarlijke.
alleen als je heel erg goed weet waar je mee bezig bent kan je het aanleren..........dan nog is het een gevaarlijk trucje vind ik zelf.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:22

Een paard kan het weldegelijk tegen je gaan gebruiken. Knipoog Zeker in onkundige handen.
Zodra het paard door heeft dat hij de ruiter eraf kan krijgen door te steigeren is het spelletje snel afgelopen. Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:24

Er zijn legio topics op bokt te vinden die waarschuwen om steigeren niet mee te nemen.
Er zijn legio topics op bokt te vinden van kinderen die het steigeren aan hun pony hebben geleerd en er achteraf serieuze spijt van hebben.
Probleem met een pony is dat hij het eenmaal geleerde niet vergeet. Je kunt hem maar heel moeilijk duidelijk maken dat bepaalde dingen soms ongewenst zijn. En vooral als de pony wordt verkocht, raakt de gebruiksaanwijzing nog weleens zoek. Soms resulteert het aanleren van steigeren zelfs in een enkeltje slager, omdat de pony het tegen je gaat gebruiken.
En bij een pony die niet van jezelf is, zou ik het al helemaal uit mijn hoofd halen.

Ik zal even de andere topics over steigeren opzoeken, en mag ik dan adviseren dat je ze allemaal doorleest?

[AV] steigeren op comando kan dat kwaad?

[OPG] stijgeren afleren

[AR] [VD]hoe leer je een paard het steigeren af?

hyperkind @ [ITP] saskia en mariska (welshjes) foto's + filmpjes !

[OPG] Manieren om steigeren af te leren NIET NORMAAL!

[RT-D] Steigeren waarom reageren mensen zo fel?

[WN-ITP] Deze westernknol heeft haar voetjes van de vloer!

[OPG] Erg domme actie

[VD] aanleren van steigeren, wel of niet??

[VD] Steigeren geef een GOUDEN TIP!!

[OPG] "Blij" steigeren

[VD] vraagje over het stijgeren

[RT-HAW] stoere shet @ steigeren
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 03-01-09 23:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:30

En voor degenen die de topics niet gaan doorlezen:

FILMPJE!

http://www.youtube.com/watch?v=VUyvy_8HNEQ

EEN PAARD LEREN STEIGEREN IS NIET STOER EN KAN LEVENSGEVAARLIJK ZIJN!
EN EEN PAARD KAN HET ZEER ZEKER TEGEN JE GAAN GEBRUIKEN!

(Sorry, ja ik loop te schreeuwen, maar ik heb de indruk dat de boodschap anders niet overkomt. Bekijk het filmpje, en realiseer je dat die man een hele goede beschermengel heeft gehad)

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:35

Cassidy schreef:
En voor degenen die de topics niet gaan doorlezen:

FILMPJE!

http://www.youtube.com/watch?v=VUyvy_8HNEQ

EEN PAARD LEREN STEIGEREN IS NIET STOER EN KAN LEVENSGEVAARLIJK ZIJN!
EN EEN PAARD KAN HET ZEER ZEKER TEGEN JE GAAN GEBRUIKEN!

(Sorry, ja ik loop te schreeuwen, maar ik heb de indruk dat de boodschap anders niet overkomt. Bekijk het filmpje, en realiseer je dat die man een hele goede beschermengel heeft gehad)

Nou dat filmpje is toch wel een heel duidelijk voorbeeld voor de mensen die het niet willen snappen!
Zoiets hoop ik nooit mee te maken