Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
unihorses schreef:ik zie niet echt wat het probleem is. dat 1 site dat zegt, verder zegt iedereen gewoon 3/3,5 om te beginnen met beleren. kan prima en je hoeft het niet zo te doen dat je met 4 wedstrijden loopt maar met 3,5 kan je er best op zitten en rijden. dan leren ze vind ik ook het best. dus rustig een speels maar wel correct beginnen kan vind ik prima .
StableDoor schreef:Mooi zo!
Ik zal het nog een keer proberen uit te leggen:
Een paard groeit tot ongeveer zijn 6e jaar. Dan is zijn rug pas uitgegroeid. Ga je er voor die leeftijd op zitten, dan is de kans groot dat hij er later last van krijgt. Hij kan rugpijn krijgen, kreupel worden en ook gedragsproblemen krijgen. Wat ik je nu vertel gaat niet over mijn mening. Mensen hebben dit onderzocht, en het is dus bewezen dat een paard pas uitgegroeid is tussen zijn 5e en 6e jaar.
Vergelijk het maar met jezelf. Jij bent 10, toch? Als ik jou nou heel hard laat werken. Je moet allemaal zware dingen sjouwen. Hier krijg je misschien niet meteen last van, maar als je dit blijft doen wel. Dit doet pijn aan je lichaam, je krijgt last van je rug en van je benen, maar het zal ook stress veroorzaken, en stress kan ook weer voor lichamelijke klachten zorgen. Zo werkt het ook bij je paard.
Shona schreef:unihorses schreef:ik zie niet echt wat het probleem is. dat 1 site dat zegt, verder zegt iedereen gewoon 3/3,5 om te beginnen met beleren. kan prima en je hoeft het niet zo te doen dat je met 4 wedstrijden loopt maar met 3,5 kan je er best op zitten en rijden. dan leren ze vind ik ook het best. dus rustig een speels maar wel correct beginnen kan vind ik prima .
Dat iedereen het zegt maakt het nog geen waarheid.
unihorses schreef:nee maar heb zelf ook op 3,5 beleerd geen problemen mee. zie verder iedereen zo "vroeg" beginnen. en nergens problemen. dus ervaring is dat vanaf 3 speels en correct prima gaat
unihorses schreef:Shona schreef:Dat iedereen het zegt maakt het nog geen waarheid.
nee maar heb zelf ook op 3,5 beleerd geen problemen mee. zie verder iedereen zo "vroeg" beginnen. en nergens problemen. dus ervaring is dat vanaf 3 speels en correct prima gaat
Lara_Silver schreef:In de (verder absoluut interessante en correcte posts) van StableDoor mis ik de nuance 'goede training'. Rijd je een paard in met 4 jaar en begin je direct met het rechtrichten en het doelgericht trainen van dit paard, dit in combinatie met een kritische kijk op het eigen rijden dan gaat er niets fout en word het paard juist geconserveerd tot op hogere leeftijd. Je kunt een paard op zn 10e inrijden, er als onkundige prutser op gaan zitten en hem constant in de krul getrokken door de bak jagen dan krijgt ook dat paard problemen. Word een jonger paard vanaf het begin opgeleid en gereden door een ruiter met een goede zit dan is de kans op problemen eerder erg klein. Mijn persoonlijke richtlijn zou 4,5 jaar zijn. Dat in combinatie met goede les. TS, je komt in dit topic erg betweterig over en je weet duidelijk niet waar je mee bezig bent. Een paard onder de 3 jaar longeren is erg slecht, ze zijn er nog lang niet klaar voor om continu te functioneren op een kleine cirkel. Waarom ga je er niet lekker op uit met je paard, aan de hand wandelingen maken. Is niet alleen goed voor jou, maar de rechte lijnen zijn beter voor je paard. Ook is het een fijne manier om ze al verkeersmak te maken. Als je paard de juiste leeftijd heeft bereikt, zoek dan aub hulp bij iemand die ervaring heeft met het inrijden en rechtrichten van paarden. Maar niet alleen, neem ook zelf (zit)les om je eigen rijden te verbeteren en je jonge dier beter te kunnen begeleiden. Hoe meer geduld je nu hebt en hoe meer je bereid bent te werken aan je eigen rijden hoe langer je plezier zult hebben van je paard.
Douraque schreef:unihorses schreef:nee maar heb zelf ook op 3,5 beleerd geen problemen mee. zie verder iedereen zo "vroeg" beginnen. en nergens problemen. dus ervaring is dat vanaf 3 speels en correct prima gaat
Op latere leeftijd zul pas de problemen hiervan gaan ondervinden, zadelmak maken met 4 jaar kan prima maar inrijden echt pas rond 5 a 6 jaar
LisannePony schreef:unihorses schreef:en heb het iedee dat mijn teks t niet goed word gelezen. zeg met 3/3,5 beginnen met beleren / rijden maar NIET zo dat je met vier wedstrijden loopt.
wedstrijden? Ik ga geen wedstrijden rijden hoor, ze mag het gewoon lekker rustig aan doen, het is een pony voor mijn plezier...
Shona schreef:unihorses schreef:ik zie niet echt wat het probleem is. dat 1 site dat zegt, verder zegt iedereen gewoon 3/3,5 om te beginnen met beleren. kan prima en je hoeft het niet zo te doen dat je met 4 wedstrijden loopt maar met 3,5 kan je er best op zitten en rijden. dan leren ze vind ik ook het best. dus rustig een speels maar wel correct beginnen kan vind ik prima .
nee maar heb zelf ook op 3,5 beleerd geen problemen mee. zie verder iedereen zo "vroeg" beginnen. en nergens problemen. dus ervaring is dat vanaf 3 speels en correct prima gaat