Moet ik mijn Haflinger nou wel over niet longeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:24

Meid, ik vind het wel super dat je verschillende meningen iig serieus wilt nemen.
Wat Stabledoor en Mirandafuego zeggen klopt.
Een paard zijn rug is pas uitgegroeid op zijn 6e, dus eigenlijk hoe later je er op gaat zitten hoe beter.
Als jouw haflinger 4 jaar wordt is hij/zij al een stuk meer uitgegroeid.

Voorbeeld; Spaanse hogeschool paarden, ofwel lipizzaners.
Ze worden tot hun 8e aan de hand getraind, daarna tot hun 12e onder het zadel. Vervolgens lopen ze tot hun 25e ongeveer mee in shows, en daarna dienen veel paarden nog een jaar of 5 a 10 als leerpaard voor nieuwe ruiters.

IjJslanders worden ook later ingereden (5e levensjaar) en raad eens? IJslanders worden gemiddeld ook een stuk ouder.

Denk dat dat toch zeker een verband is. Paarden takelen gewoon eerder af als ze op jonge leeftijd overbelast zijn.

princequillo
Fotograaf

Re: Moet ik mijn Haflinger nou wel over niet longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:28

Maar gewoon even uit nieuwsgierigheid hoor, maar hoe zit dat dan met mennen? Aangezien een paard, dacht ik, meer trekkracht dan draagkracht heeft. Maar is het dan ook minder schadelijk?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:33

In de (verder absoluut interessante en correcte posts) van StableDoor mis ik de nuance 'goede training'. Rijd je een paard in met 4 jaar en begin je direct met het rechtrichten en het doelgericht trainen van dit paard, dit in combinatie met een kritische kijk op het eigen rijden dan gaat er niets fout en word het paard juist geconserveerd tot op hogere leeftijd. Je kunt een paard op zn 10e inrijden, er als onkundige prutser op gaan zitten en hem constant in de krul getrokken door de bak jagen dan krijgt ook dat paard problemen. Word een jonger paard vanaf het begin opgeleid en gereden door een ruiter met een goede zit dan is de kans op problemen eerder erg klein. Mijn persoonlijke richtlijn zou 4,5 jaar zijn. Dat in combinatie met goede les. TS, je komt in dit topic erg betweterig over en je weet duidelijk niet waar je mee bezig bent. Een paard onder de 3 jaar longeren is erg slecht, ze zijn er nog lang niet klaar voor om continu te functioneren op een kleine cirkel. Waarom ga je er niet lekker op uit met je paard, aan de hand wandelingen maken. Is niet alleen goed voor jou, maar de rechte lijnen zijn beter voor je paard. Ook is het een fijne manier om ze al verkeersmak te maken. Als je paard de juiste leeftijd heeft bereikt, zoek dan aub hulp bij iemand die ervaring heeft met het inrijden en rechtrichten van paarden. Maar niet alleen, neem ook zelf (zit)les om je eigen rijden te verbeteren en je jonge dier beter te kunnen begeleiden. Hoe meer geduld je nu hebt en hoe meer je bereid bent te werken aan je eigen rijden hoe langer je plezier zult hebben van je paard.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:37

ik zie niet echt wat het probleem is. dat 1 site dat zegt, verder zegt iedereen gewoon 3/3,5 om te beginnen met beleren. kan prima en je hoeft het niet zo te doen dat je met 4 wedstrijden loopt maar met 3,5 kan je er best op zitten en rijden. dan leren ze vind ik ook het best. dus rustig een speels maar wel correct beginnen kan vind ik prima .

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:40

unihorses schreef:
ik zie niet echt wat het probleem is. dat 1 site dat zegt, verder zegt iedereen gewoon 3/3,5 om te beginnen met beleren. kan prima en je hoeft het niet zo te doen dat je met 4 wedstrijden loopt maar met 3,5 kan je er best op zitten en rijden. dan leren ze vind ik ook het best. dus rustig een speels maar wel correct beginnen kan vind ik prima .

Dat iedereen het zegt maakt het nog geen waarheid.

LisannePony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 19:41

StableDoor schreef:
Mooi zo!

Ik zal het nog een keer proberen uit te leggen:
Een paard groeit tot ongeveer zijn 6e jaar. Dan is zijn rug pas uitgegroeid. Ga je er voor die leeftijd op zitten, dan is de kans groot dat hij er later last van krijgt. Hij kan rugpijn krijgen, kreupel worden en ook gedragsproblemen krijgen. Wat ik je nu vertel gaat niet over mijn mening. Mensen hebben dit onderzocht, en het is dus bewezen dat een paard pas uitgegroeid is tussen zijn 5e en 6e jaar.
Vergelijk het maar met jezelf. Jij bent 10, toch? Als ik jou nou heel hard laat werken. Je moet allemaal zware dingen sjouwen. Hier krijg je misschien niet meteen last van, maar als je dit blijft doen wel. Dit doet pijn aan je lichaam, je krijgt last van je rug en van je benen, maar het zal ook stress veroorzaken, en stress kan ook weer voor lichamelijke klachten zorgen. Zo werkt het ook bij je paard.

Ja, dat snap ik. Ik ben inderdaad 10, ja.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:43

@ LaraSilver: dat klopt inderdaad! Waarschijnlijk zal een paard dat op zijn 4e is ingereden via het Skala der Ausbildung minder problemen krijgen later dan een paard datop zijn 6e is ingereden en met de 'geen-gelul-trek-hem-in-de-krul' methode is gereden. Maar omdat een 10 jarige denk ik nog niet met trainingsmethodes bezig is had ik het daarbij gelaten. Maar je hebt helemaal gelijk hoor!

TS: je kunt hele leuke dingen doen met je paard! Je kunt schriktraining gaan doen, gaan wandelen, poetsen,... Allemaal leuk en niet schadelijk! En je paard leert er ook nog eens van!

@Shona: een paard kan inderdaad meer trekken dan dragen. Trekken vraagt minder van een paard (tenminste, op een goede bodem, natuurlijk niet in mul zand). Daarom kan je een paard beter eerst voor de kar beleren en daarna gaan rijden. Zo heeft een paard minder belasting en kan hij toch de stem en teugelhulpen al leren als voorbereiding op het rijden. Dit zorgt met inrijden dan ook voor minder stress, omdat hij sneller begrijpt wat je van hem wilt. Maar hiet geldt ook: zo laat mogelijk beginnen en met een goede training!

En TS: voor een 10-jarige doe je het goed hoor! Je probeert echt wat te leren hier :)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:44

Shona schreef:
unihorses schreef:

nee maar heb zelf ook op 3,5 beleerd geen problemen mee. zie verder iedereen zo "vroeg" beginnen. en nergens problemen. dus ervaring is dat vanaf 3 speels en correct prima gaat

stellanoella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:46

ik zou het op bouwen eerst 15 min daarna 20 enzo ...
wat kan die nu al =D

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:46

unihorses schreef:
nee maar heb zelf ook op 3,5 beleerd geen problemen mee. zie verder iedereen zo "vroeg" beginnen. en nergens problemen. dus ervaring is dat vanaf 3 speels en correct prima gaat

Op latere leeftijd zul pas de problemen hiervan gaan ondervinden, zadelmak maken met 4 jaar kan prima maar inrijden echt pas rond 5 a 6 jaar

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:48

unihorses schreef:
Shona schreef:

Maar ik neem aan dat jouw paard nog geen 20 is.

LisannePony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 19:48

Lara_Silver schreef:
In de (verder absoluut interessante en correcte posts) van StableDoor mis ik de nuance 'goede training'. Rijd je een paard in met 4 jaar en begin je direct met het rechtrichten en het doelgericht trainen van dit paard, dit in combinatie met een kritische kijk op het eigen rijden dan gaat er niets fout en word het paard juist geconserveerd tot op hogere leeftijd. Je kunt een paard op zn 10e inrijden, er als onkundige prutser op gaan zitten en hem constant in de krul getrokken door de bak jagen dan krijgt ook dat paard problemen. Word een jonger paard vanaf het begin opgeleid en gereden door een ruiter met een goede zit dan is de kans op problemen eerder erg klein. Mijn persoonlijke richtlijn zou 4,5 jaar zijn. Dat in combinatie met goede les. TS, je komt in dit topic erg betweterig over en je weet duidelijk niet waar je mee bezig bent. Een paard onder de 3 jaar longeren is erg slecht, ze zijn er nog lang niet klaar voor om continu te functioneren op een kleine cirkel. Waarom ga je er niet lekker op uit met je paard, aan de hand wandelingen maken. Is niet alleen goed voor jou, maar de rechte lijnen zijn beter voor je paard. Ook is het een fijne manier om ze al verkeersmak te maken. Als je paard de juiste leeftijd heeft bereikt, zoek dan aub hulp bij iemand die ervaring heeft met het inrijden en rechtrichten van paarden. Maar niet alleen, neem ook zelf (zit)les om je eigen rijden te verbeteren en je jonge dier beter te kunnen begeleiden. Hoe meer geduld je nu hebt en hoe meer je bereid bent te werken aan je eigen rijden hoe langer je plezier zult hebben van je paard.

Heb je de rest al wel gelezen? Ik wist nog niet heel veel van inrijden maar het gaat mij ook niet om het rijden. Ik snap er nu al meer van en ik doe het gewoon rustig aan. Omdat ik haar nog maar heel kort heb moeten we ook aan elkaar wennen en ik geef haar daar natuurlijk alle tijd voor. Misschien ga ik wel schriktraining doen of vrijheidsdressuur. Maar ben ik betweterig? Sorry, maar ik vind het niet zo leuk dat je dat zegt. Ik doe gewoon mijn best en probeer hier zoveel mogelijk van te leren...

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:51

Douraque schreef:
unihorses schreef:

Op latere leeftijd zul pas de problemen hiervan gaan ondervinden, zadelmak maken met 4 jaar kan prima maar inrijden echt pas rond 5 a 6 jaar

nou dan wacht ik af . hij is nu al ouder en nog geen problemen duss. . ik zie wel dan gedaan is gedaan. en hij loopt nog goed dus. .

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:52

@TS: voor een 10jarige vind ik dat je juist goed reageert (en keurig Nederlands), je bent bereid om te leren en luistert goed naar andere hun mening. Daar mogen sommige een voorbeeld aan nemen. Goed dat je besluit om het rustig aan te doen. Zet je paard lekker in een wei en ga idd vrijheidsdressuur of schriktraining doen

LisannePony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 19:53

sorry, maar ik vind het niet meer zo leuk, al die reacties. Ik voel me nu net iemand die helemaal niks van paarden weet, en ik wil niet opscheppen, maar ik weet heel veel van paarden hoor! Heb je mijn paardenverhaal al gelezen? Ik ben opgegroeid tussen de dieren, en ben sinds mijn geboorte paardengek...

LisannePony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 19:55

zeg eens eerlijk, ben ik echt betweterig? (dan kan ik er iets aan doen want ik wil niet zo overkomen...zo bedoel ik het echt niet)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:56

LisannePony schreef:
zeg eens eerlijk, ben ik echt betweterig? (dan kan ik er iets aan doen want ik wil niet zo overkomen...zo bedoel ik het echt niet)

Meisje lees mijn post eens goed, dan zie je dat ik je juist een compliment geef

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:57

en heb het iedee dat mijn teks t niet goed word gelezen. zeg met 3/3,5 beginnen met beleren / rijden maar NIET zo dat je met vier wedstrijden loopt.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:58

En omdat je geen wedstrijden rijdt op 4 jarige leeftijd, is het ineens goed voor een paard?

LisannePony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 19:58

unihorses schreef:
en heb het iedee dat mijn teks t niet goed word gelezen. zeg met 3/3,5 beginnen met beleren / rijden maar NIET zo dat je met vier wedstrijden loopt.

wedstrijden? Ik ga geen wedstrijden rijden hoor, ze mag het gewoon lekker rustig aan doen, het is een pony voor mijn plezier...

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:59

LisannePony schreef:
unihorses schreef:

wedstrijden? Ik ga geen wedstrijden rijden hoor, ze mag het gewoon lekker rustig aan doen, het is een pony voor mijn plezier...

nee snap ik ik bedoel eigenlijk dat ze met 4 in de krul loopt en helemaal klaar en uitgeleerd is.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 20:01

Wij zeggen dat het prima kan met 4 jaar om een zadel erop te leggen, maar inrijden/gewoon rijden in een bak niet verstandig is aangezien de rug van een paard pas met 5 a 6 jaar is volgroeid. Dan maakt het niets uit of je gewoon losjes in een bak rijdt of wedstrijden rijdt. Hoe je het wend of keert, het levert op latere leeftijd voor problemen. En met latere leeftijd bedoel ik rond de 15 a 16 jaar

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 20:03

Shona schreef:
unihorses schreef:

Dit gaat over een tweejarige, niet over een 3-en half jarige, dat is al een stuk ouder.
Met 6 jaar beginnen zie je maar weinig, maar twee is écht te vroeg!
Problemen komen meestal pas later.
Dat kun je ook lezen hoor, over al zie je genoeg problemen met paarden, juist heel veel eigenlijk!
Er komt gewoon steeds meer inzicht, juist omdat paarden eerder naar de dokter gaan, vroeger moesten ze gewoon doorlopen, waren ze vervelend en anders naar de slager.
Zo was het ook met honden, daar zijn ook veel meer dingen ook bekend dan vroeger.
Ik vind je niet betweterig hoor, maar probeer gewoon alles te bekijken en dan zelf te beslissen wat je er mee doet.
En jij bent 10, ik ben 43 en rij ook al van kleins af aan.
Er veranderen altijd dingen, wat 2 jaar geleden nog oké was, kan nu wel toch niet meer zo goed zijn.
Ook met bijv. het gras zijn nieuwe dingen bekend geworden de laatste jaren, met het fructaangehalte waarvan ze eerst dachten dat het eiwitgehalte gevaarlijk was.
Dus zo leer je steeds nieuwe dingen!
En er zijn heel veel sites waar het gaat over groei van paarden, niet maar één.
Het is juist goed om dat soort dingen te leren, zodat je later veel meer plezier kan hebben van je paard en niet dat je op z'n 10e telkens bij de dokter staat.
En er zijn heel veel leuke dingen te doen voordat je gaat rijden, je bouwt zo een hele goede band op en dat is ook heel leuk. :j

LisannePony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 20:07

Bedankt MirandaFuego. Ik denk dat ik haar ga inrijden op haar 5e - 6e jaar...

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 20:40

Wat goed meid! Super +:)+ Een hoop volwassenen kunnen nog wat van jou leren!

Je typt keurig Nederlands, je luistert goed naar iedereen, je blijft heel netjes reageren, je kiest het beste voor je paar... Helemaal geweldig meid *\o/*