Welke manieren longeren(pessoa, touwtje, longeerhulp...)

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Welke manieren longeren(pessoa, touwtje, longeerhulp...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:44

Wie wisselt er regelmatig af met de manier van longeren en welke manier/manieren gebruik je dan en waarom?

Ik heb nu een longeerhulp liggen, echter vind ik die wat twijfelachtig omdat hij wat schuift.

Mijn doel met longeren is sterker maken, goed leren de buikspieren aan te spannen zodat de rug ook sterker wordt en het goed onderbrengen van het achterbeen.
Mijn pony heeft de neiging wat uit elkaar te vallen, vooral de achterhand moet een stukje actiever worden. (uiteraard houd ik hem goed voorwaarts met longeren).

Nu twijfel ik wat tussen touwtjes en pessoa. Of wellicht allebei, afgewisseld.

Ik longeer standaard 1x per week, soms 2x en dan dus wel echt om te trainen.
Wat rondsloffen kan hij 24/7 op de weide al doen... :D

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Welke manieren longeren(pessoa, touwtje, longeerhulp...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:47

Het voordeel van de pessoa vind ik dat deze de achterhand meer stimuleert.
Ik heb er 1 die makkelijk hangt en dat kan goed in touwtjes. Met pessoa kan dit niet omdat hij dat bij zijn achterhand voelt. Waardoor hij eigenlijk in de goede balans moet gaan lopen op eigen benen en hij geen steun kan zoeken aan de voorkant.

Het liefst zou ik de dubbele lijnen er ook nog bij pakken, maar ook daar krijgt hij het voor elkaar te gaan hangen of te duiken.

Longeerhulp vind ik niet fijn, vanwege het hangen, maar ook vanwege het schuren in de oksels. Maar ik zie paarden het er ook goed op doen. Touwtjes ook trouwens, dat vind ik een prima hulpmiddel, maar niet voor die van mij dus :D

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:48

Gewoon aan de enkele longe met een hoofdstel. Ik stuur hem recht (in verticale balans) op de volte waardoor hij mooi kan ontspannen. Als ik nog specifieker wil trainen zou ik de dubbele longe pakken maar dat wil ik niet dus ik hou het bij de enkele longe. :D

NikkivanOlst

Berichten: 7853
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:49

Helemaal geen hulpteugels hier. Ik wil een paard met longeren leren om op eigen benen en in balans te lopen, en een goede eigen houding aan te laten nemen... ik longeer met kaptoom, en ook daarmee kun je een paard flink aan het werk zetten.

Hulpteugels kan een paard alleen maar in gaan hangen of zijn lijf blokkeren. Een longeerHulp geeft bijvoorbeeld bij elke pas een ruk in de mond, heeft weinig toegevoegde trainingswaarde

fjordjes

Berichten: 12098
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Welke manieren longeren(pessoa, touwtje, longeerhulp...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:51

Ik vind zelf dubbele lijnen en pessoa het fijnste. Nadeel van een longeerhulp vind ik dat er behoorlijk gezaagd wordt in de mond van het paard. Het liefste longeer ik met helemaal niks.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:52

Ik heb zelf onlangs een pessoa gekocht en mijn paard reageert daar echt super op. Mooie aan de pessoa vind in dat je hem op 4 verschillende manieren in kunt stellen, dus je paard ook.
Longeerhulp ben ik zelf geen fan van want dan komt de druk op enkele wervels te liggen wanneer het paard het hoofd omhoog beweegt.

Nu met de pessoa komt haar achterhand er ook mooi onder en in het rijden merk ik duidelijk verschil. Ik vind het een fijne manier van longeren en trainen.

Je zou ook kunnen kijken naar een dubbele longe, al staat die niet als optie gegeven. Touwtjes vind ik persoonlijk niet prettig werken voor mezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:53

Ja zonder iets longeren en rechtrichten doe/deed ik ook maar ik wil dat niet alleen.

Overigens doe ik niks met bit, ik rijd en longeer bitloos.

NikkivanOlst

Berichten: 7853
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Welke manieren longeren(pessoa, touwtje, longeerhulp...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:55

Probleem met alle hulpteugels is dat je paard continue in dezelfde houding blijft lopen omdat de hulpteugels tijdens het trainen niet te verstellen zijn.

Longeren met kaptoom of werken met dubbele longe geeft veel meer mogelijkheden.

Anoniem

Re: Welke manieren longeren(pessoa, touwtje, longeerhulp...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:57

Ik denk daar anders over. Heb zelf ook veel les gehad in AR en dus ook t rechtrichten en doe al jaren alles op kaptoom.
Maar toch drukt hij zich er makkelijk onder uit als ik niks gebruik, heb toch het idee dat hij dan minder aan t werk gaat.

maralyn

Berichten: 10500
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Welke manieren longeren(pessoa, touwtje, longeerhulp...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:05

Hier in het begin (vooral met halspaarden- tuig paarden) eerst een stootteugel met elastiek aan de onderste ring van het halster, tussen de voorbenen, naar de singel.
Eerste weken zo los mogelijk. Dat ze enkel wennen aan het idee dat er iets aan ze zit.
Vervolgens stel ik ze zo af, dat ze enkel niet meer hun hoofd recht op kunnen gooien, waardoor ze worden genodigd voor het laten vallen van de hals.
Daarnaast werk ik aan de hand, met bix en het woordje "Laaaaag" en wanneer ze zakken, clickeren, en lekkers. Op den duur enkel klikkeren.
Daarna...
In samenwerking van de stootteugel en wanneer paard zakt. "Klik. Klak,"
Eerder werkte ik met Daaar braaaf... Maar ik merk dat met de clicker sneller gaat.

Het verschilt per paard. Maar sommige doe ik ook met een chambon.
Dat zijn de enigen die ik gebruik. Tot ze bevestigd op commando laag rijken.

Daarna ga ik over op dubbele longe, wanneer alle stemcommando's bevestigd zijn.
Eerst op kaptoom, en daarna op bit.

Geen enkel paard die hier opgekruld loopt...Tenzij je zelf te veel aan de voorkant loopt te prutsen.

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Welke manieren longeren(pessoa, touwtje, longeerhulp...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:08

Hier ook geen opgekruld paard aan de pessoa. Hij zit los genoeg, kan makkelijk zijn neusje eruit duwen. Maar niet hangen. En door de stimulans aan de achterkant, loopt hij ontspannen in het juiste frame.
Ik werk met veel paarden juist het liefste aan de dubbele lijn, maar doe ik dat bij de mijne, ben ik een week bezig om hem onder het zadel weer recht en op de achterkant te krijgen. Terwijl de pessoa juist een positief effect heeft in de soepelheid en gedragenheid.

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:08

Ik wissel af tussen pessoa, touwtjes en niks. Dat laatste is echt alleen als hij zijn ei even kwijt moet, dan is het ook voornamelijk longeren tot de gekke sprongen eruit zijn en dan nog even "spelen". Met pessoa moet hij echt werken en hiermee stimuleer ik dan ook de achterhand en met de touwtjes is het voornamelijk weer even werken aan de aanleuning en nageeflijkheid.

Longeerhulp heb ik niet, wel geprobeerd maar dit "zaagt" bij hem enorm in zijn mond door zijn manier van lopen en dat wil ik natuurlijk niet.

Anoniem

Re: Welke manieren longeren(pessoa, touwtje, longeerhulp...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:11

Tijd terug heb ik de mijne dus eens aan de pessoa gehad(vorige plek waar hij stond)en daar liep hij dus wel fijn op. Mooi actief en achterhand eronder.
In de krul trekken of aan de voorkant prutsen ben ik ook geen fan van.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Welke manieren longeren(pessoa, touwtje, longeerhulp...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:13

De pessoa vind ik echt een bul ding. Ik longeer meestal met dubbele longe en anders met touwtjes. Longeerhulp vind ik alleen nuttig als je met kaptoom werkt.

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Re: Welke manieren longeren(pessoa, touwtje, longeerhulp...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:21

geen een van alle ;) haha heb nu gevoel dat ik nu echt als bitlozen muts klink, maar ik longeer toevallig laatste paar maanden met touwhalster en longerlijn. heb ook paar gave longeerles gehad. en gemerkt dat je ook zonder al die hulpmiddelelen goed kan trainen.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:22

Ik wissel regelmatig af tussen een kaptoom icm met bijzetteugels, logeerhulp icm met kaptoom en enkel kaptoom om te controleren. Kaptoom icm met bijzet is om wat gerichter aan de kracht en rechtheid te werken, dwz bewust met stelling en met contrastelling werken. Longeerhulp, die ik trouwens fijn stabiel krijg met een bontje tussen de benen dat doorloopt richting het bit, is een beetje routine beweging geven en of het werk weer op te pakken na vakantie. Enkel met kaptoom is om te controleren hoe hij de training oppakt zonder enige vorm van begrenzing, meestal na een paar weken met begrenzing gelongeerd en normaal gereden te hebben. In geen enkel van de gevallen zit bij mij de longeerlijn vast aan het bit, deze zit altijd op de neus, enkel de bijzetteugels of longeerhulp gaan naar het bit. Dit laatste omdat ik gemerkt heb dat er bij de longeerlijn aan het bit (welke manier van bevestiging) dan ook, er altijd éénzijdige druk op het bit ontstaat en dat wil ik absoluut niet hebben als het niet is om het hoofd ergens naartoe te vragen. (daar heb ik immers de bijzets voor bv.)

MonDos
Berichten: 57
Geregistreerd: 08-02-15

Re: Welke manieren longeren(pessoa, touwtje, longeerhulp...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:28

Ik wissel af dmv dubbele longe en bijzettouwtje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 14:33


Anoniem

Re: Welke manieren longeren(pessoa, touwtje, longeerhulp...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 14:50

leuk!