Ik heb sinds een half jaartje ongeveer een shettie als gezelschap voor mijn paard gekocht. Ben haar een beetje aan het longeren geweest en ben nu rustig aan bezig met lange lijnen om te kijken of ze misschien ooit voor de kar kan.
Heb al heel lang het idee dat de vorige eigenaresse haar allemaal kunstjes heeft geleerd maar dan een beetje op de bonnefooi. Zo gaat ze bijvoorbeeld op elk obstakel staan wat ze tegen komt(trailerlaadklep van de zijkant, kofferbak van de auto) en zo komt het verhaal over het stijgeren.
Aan de longeerlijn is ze best wel braaf, ze snapt wat draf en galop en ho betekent en doet dit ook vrij netjes. De ene kant op doet ze super alleen de andere kant op wil ze nog wel eens omdraaien en stijgeren. Hier gingen nog niet echt alarmbellen rinkelen, paarden hebben nou eenmaal een favoriete kant en ze heeft heel lang een nogal vrije opvoeding gehad heb ik het idee. Doe haar iedere keer weer de andere kant op sturen en het gaat al steeds een stuk beter.
Alleen nou ben ik ook bezig met erachter lopen als voorbereiding op het mennen(hier ga ik uiteraard nog hulp bij inschakelen, wil geen ongelukken). Ze deed dat wonderbaar vrij braaf en snapte aardig wat de bedoeling was, alleen heb ik af en toe het idee dat ze nog niet helemaal snapte wat ik wilde en stond een paar keer recht overeind. En echt mooi stijgeren, alsof ze een kunstje aan het vertonen was.
Ik ben dus bang dat de vorige eigenaresse dit haar als kunstje heeft aangeleerd en ze het nu gebruikt als ze niet helemaal snapt wat ik bedoel of gewoon om onder het werk uit te komen. Doe alles zonder zweep en corrigeer met mijn stem als ze steigert en beloon haar met stem als ze braaf is. Wel heb ik gemerkt dat als ik "braaf" zeg dat ze sneller geneigd is om weer te gaan steigeren dan dat ik haar beloon met "goed zo". Misschien dat ze het steigeren associeert met het woord braaf?
Zou graag kijken of jullie nog wat tips hebben om dit kunstje weer af te leren. Ze is verder heel speels en leergierig. Voer haar nooit uit de hand omdat ze dan manisch wordt, en dit werkt goed. Eten krijgt ze alleen in een emmer op de grond.
Ze is trouwens 5 jaar oud.
Als het verhaal nog niet helemaal duidelijk is probeer ik het wel verder uit te leggen. Graag reacties waar ik wat mee kan.
Mischien straffen of in ieder geval als ze gaat steigeren een keer laten merken dat dat niet de bedoeling is, d.m.v je stem of een keer corrigeren door middel van een rukje aan het halster. Dit is negatief gedrag, dat moet je afleren(maar dat is mijn mening). Veel praten als je achter haar mee loopt, dan weet ze dat je er bent en veel belonen, klopje op de hals als ze het goed doet en je hebt haar bij je staan, als je bijvoorbeeld hebt gelongeerd, en je haalt haar bij je en ze heeft het goed gedaan een beetje overdreven belonen.
Misschien juist negatief gedrag negeren en positief gedrag belonen?? Een paard snapt niet wat de betekenis van een woord of zin is. Wanneer je iets tegen hem zegt (in jouw ogen, hem straffen), kan hij het associeëren als een beloning. Door niets te zeggen, weet je pony niet of het goed of slecht is.
Iets afleren is zeer moeilijk. Simpelweg toont een paard een gedrag als gevolg op een stimulus omdat het paard vertrouwt dat op dit gedrag er een positief gevolg zal komen. Dit positief gevolg kan een beloning zijn in de vorm van aandacht, een aai; of net het wegnemen van een onaangename prikkel, zoals druk of jouw aanwezigheid.
Om een gedrag af te leren is het het beste dat je het positieve gevolg weghaalt.
Maar daarvoor zul je eerst moeten weten wat de pony als positief ziet.
Is het jouw aandacht of net het omgekeerde? Is het een stemhulp, een aai, rust?
Verder kun je haar een tegenstrijdige oefening leren, zoals hoofd laag of de grond raken met de neus. Dit zijn oefeningen die steigeren onmogelijk maken. Je leert ze de oefening en vraagt ze elke keer als ze gaat steigeren (eventueel kun je ze ook laten draven als dat lukt, of haar flank laten aanraken, hou het wel veilig!).
Mijn eerste gedachte is dat je het steigeren het best kan negeren. En wat Poes al zegt, in elk geval het positieve gevolg weghalen.
Je vermoeden is dat ze steigert op het moment dat ze iets niet snapt. Ik herken dat van mijn paard en hond. Als ze iets niet snapt, zoeken ze naar iets wat ze kunnen om daarvoor de beloning te krijgen. Ik negeer dan het niet gewenste gedrag (steigeren in jou geval) en ga door met de oefening die ik vroeg (achteruit gaan) als ze dat weer doet, dan beloning.
Negatief op een actie reageren kan soms ook al een beloning zijn (aandacht bijvoorbeeld) daarom werk ik het meest met negeren (tenzij het gevaarlijk wordt)
Komen hier een aantal goede tips voorbij, ga hier even flink mee aan de slag. Hoop dat ze het op een gegeven moment wel helemaal afleert want zou haar graag ooit voor het karretje zien maar dan moet ze dit natuurlijk niet meer doen want dat is levensgevaarlijk.
NiKip
Geplaatst: 07-02-10 19:40
Er is geen mogelijkheid om contact te krijgen met de vorige eigenaar? Dan ben je er snel achter namelijk
Ze doet het met longeren nou al minder, probeer het te negeren en haar gewoon dr rondjes laten lopen en dat lijkt te werken.
Mijn zusje heeft vorige week een beetje parelli met haar gedaan en daar ging ze ook 2 keer de lucht in maar met negeren deed ze het later niet meer. Hoop dat mijn zusje ook met haar verder wil trainen met parelli(en het mij wil leren) want ik denk dat dat een stuk nuttiger is dan iedere keer longeren.
Vorige eigenaar heb ik wel mail adres van, kan dr wel eens mailen maar mijn zusje zei ook van het lijkt er inderdaad op dat het een kunstje is en ze het doet als ze iets niet snapt.
manex
Geplaatst: 07-02-10 20:15
Heel herkenbaar. Ik train mijn paard ook met NH en als ze een oefening moeilijk vind of ik leg te veel druk op haar, dan wil ze ook nog wel eens steigeren.
Gewoon negeren en doorgaan met de oefening die je wilde doen. Maar dan van een iets grotere afstand, vaak is 1 stap verder ervandaan al goed (minder druk) of duidelijker uitleggen.
Volgens mijn trainer ben ik soms ook niet beleefd genoeg. Mijn paard wijst me daar dan op. Klinkt raar, maar als ik bv haar hoofd naar beneden vraag door druk op de lijn te zetten, ben ik geneigd teveel druk op die lijn te zetten. Zij reageert dan door haar hals vast te zetten en tegendruk te geven. Als ik dan even opnieuw begin met maar een heeeeel klein beetje druk (oftewel, beleefder) doet ze zo wat ik vraag.
Wie is wie dan aan het trainen
Shattered
Geplaatst: 07-02-10 21:54
Negeren blijft toch de beste oplossing, als het gedrag niets oplevert zal het vanzelf "slijten". Ga meteen door met de oefeningen nadat het paard gesteigerd heeft, wacht niet, stel het paard ook niet gerust maar ga meteen door. Zo merkt het paard dat het gedrag niets op zal leveren.
Paarden kunnen echter ook prachtig steigeren zonder dat dit is aangeleerd of juist is aangeleerd door het paard zelf om zo onder het werk uit te kunnen komen. In dat geval zou ik eens proberen om streng op te treden, streng toe te spreken en evt. een kleine tik erbij zodat het duidelijk wordt dat steigeren negatief gedrag is. Aan de hand van de reactie van het paard hierop kun je dit nog eens herhalen mocht het nodig zijn, maar kijk goed naar je paard. Je wil het dier niet straffen voor iets wat hem eerst is aangeleerd.