nu mij haflinger bijna 2 is (21-3-11) wil ik met hem schriktraining gaan doen maar weet niet zo goed hoe en waar mee te beginnen heb dit nog nooit gedaan dus tips zijn welkom (heb ook al hulp gezocht op bokt voor les)
je zou een paraplu kunnen pakken, een plastic zak aan een lange zweep doen, vlaggetjes ophangen aan de rand van de bak/paddock, een stuk zeil op de grond, alles wat normaal niet in een paardenbak staat in het begin hem gewoon alleen loslaten in de bak met de enge dingen, dan kan hij zelf eerst eens gaan kijken en snuffelen. na 5 minuutjes kan je hem aan het halster meenemen, liefst aan een lang touw, en zo langs de enge dingen begeleiden, aan het zeil en de vlaggetjes laten snuffelen e.d. Als hij er niet zo van onder de indruk is, kan je zelf de paraplu openvouwen en vasthouden, eerst naast je op de grond, en dan steeds hoger, vind hij het erg end, dan alleen op de grond houden en laten snuffelen. is hij echt heel stoer, dan kan je hem voorzichtig vragen over het zeil heen te stappen, niet er overheen trekken, maar lokken, ga zelf half op het zeil staan, houd een lekkere wortel bij je, en lok hem zo om een voetje op het zeil te zetten. Als hij aan iets 'engs' snuffelt mag je hem uitbundig belonen, want het is natuurlijk ontzettend knap dat hij dat zomaar durft!! met het plastic zakje aan de lange zweep kan je kijken of je hem daarmee aan mag raken, dus eerst langs zijn hals terwijl je naast hem staat, dan langs zijn buik, dan billen, en als dat allemaal zonder stress gaat (als hij gaat stressen, kalmeren en zakje neerleggen en laten snuffelen) dan kan je zelf steeds een stapje van hem af doen, tot je hem van een afstandje met het zakje aan de zweep kan 'aaien'.
ik denk dat vooral voor de eerste paar keer 5 minuutjes voor hem zelf + 10 minuutjes samen bezig zijn genoeg hoor, het is heel erg veel om te verwerken voor zo'n jonge knul een schrik parcours voor een 2 jarige zou je 1x in de week/2 weken kunnen doen.
ik doe dit soort dingen ook 1-2x per maand met mijn arabier, die is letterlijk bang voor z'n eigen schaduw... het is heel goed voor z'n zelfvertrouwen, en natuurlijk ook fijn dat hij niet in paniek raakt als hij op buitenrit een paraplu of vlaggetjes in een tuin tegenkomt
Nagano
Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-11 12:59
hier heb ik wat aan ga van de week naar hem toe en zaterdag met een vriendin voor foto,s in de bak dus neem wel iest mee en kijk hoe hij daar op gaat reageren
Wat tammy al zegt, er zijn genoeg voorwerpen die je kunt gebruiken. Zeiltjes, paraplu's, vlaggen, lintjes, emmers e.d. Wij zetten het paard altijd eerst los in de bak en voegen vervolgens telkens wat spulletjes toe. Zo overweldig je hem niet in één keer met een hele hoop 'enge' dingen in een bak waarin hij opgesloten is. Als hij hier rustig aan gesnuffeld heeft en er rustig onder is kan je er eens aan de lijn mee langs gaan lopen. Blijf zelf aan de kant van het voorwerp (dus tussen het paard en voorwerp in). Mocht hij wegspringen dan lig je er niet onder. Verder vééél belonen en niks forceren. Het hóeft niet.