longeren met pessoa

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

illie_1990

longeren met pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 20:53

Ik heb tijdje geleden de tip gekregen om mijn paard us te gaan longeren met een pessoa.
Vandaag voor het eerst gedaan..
Hij reageerde hier heel goed op.. ik had verwacht dat ie heftig zou tegensputteren haha!
Dit gebeurde gelukkig niet.

Wat nu mijn vraag is hoe bouw je dit goed op?
Kun je met een pessoa om ook gallopperen?
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

lizetowen

Re: longeren met pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:40

Met een pessoa-tuig kan je alle gangen van je paard vragen. Als je de lijnen via de lage ringen laat lopen, train je meer lang en laag . Zet je ze hoger dan richt je hem wat meer op.
als je de lijnen inkort, dwing je je paard meer de achterhand onder te brengen.

vergis je niet in de inwerking van zo'n teugel. Ze kunnen er behoorlijk spierpijn van krijgen.

Op bokt staan plaatjes genoeg van hoe je de teugel kunt bevestigen

illie_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 22:55

lizetowen schreef:
Met een pessoa-tuig kan je alle gangen van je paard vragen. Als je de lijnen via de lage ringen laat lopen, train je meer lang en laag . Zet je ze hoger dan richt je hem wat meer op.
als je de lijnen inkort, dwing je je paard meer de achterhand onder te brengen.

vergis je niet in de inwerking van zo'n teugel. Ze kunnen er behoorlijk spierpijn van krijgen.

Op bokt staan plaatjes genoeg van hoe je de teugel kunt bevestigen

Nog meer mensen met een reactie hierop?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:56

Dit hoort meer in GLV. Daarom een verplaatsing van HAR-->GLV.

illie_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 00:08

Revanches schreef:
Dit hoort meer in GLV. Daarom een verplaatsing van HAR-->GLV.

hier nog mensen met tips enz?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:20

Volgens de handleiding van de pessoa, mag je er niet mee galopperen.

Wij gebruiken hem (af en toe) bij het zadelmak maken van een paard. Je kunt hem ook gebruiken als het zadel er op ligt, als je maar zorgt voor touwlussen aan de zijkanten van het zadel, waar de pessoa doorheen kan lopen. (wellicht ten overvloede: natuurlijk niet opstijgen :o? )
Zelf ben ik in het algemeen niet zo van de hulpteugels, maar vriendin waarmee ik de paarden samen beleer, kan er goed mee om gaan.

illie_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 23:54

gem schreef:
Volgens de handleiding van de pessoa, mag je er niet mee galopperen.

Wij gebruiken hem (af en toe) bij het zadelmak maken van een paard. Je kunt hem ook gebruiken als het zadel er op ligt, als je maar zorgt voor touwlussen aan de zijkanten van het zadel, waar de pessoa doorheen kan lopen. (wellicht ten overvloede: natuurlijk niet opstijgen :o? )
Zelf ben ik in het algemeen niet zo van de hulpteugels, maar vriendin waarmee ik de paarden samen beleer, kan er goed mee om gaan.

gek dat je zegt dat in de handleiding staat dat je er niet mee mag galopperen..
ik heb er gisteren eentje gekocht.. enne in een bepaalde stand staat er dat je er wel mee kunt galopperen..

hmm apart.. iedereen zegt inderdaad iets anders:O..

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 00:09

Ik zal morgen eens kijken of ik de handleiding nog kan vinden.
Natuurlijk heeft een jong paard wel eens de kolder in de kop en galoppeert springend in het rond, maar dan vind ik toch best een beetje een gevaarlijk ding, eerlijk gezegd. Meestal longeren we dus eerst even zonder en na uitrazen pas met de pessoa.

illie_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 08:45

gem schreef:
Ik zal morgen eens kijken of ik de handleiding nog kan vinden.
Natuurlijk heeft een jong paard wel eens de kolder in de kop en galoppeert springend in het rond, maar dan vind ik toch best een beetje een gevaarlijk ding, eerlijk gezegd. Meestal longeren we dus eerst even zonder en na uitrazen pas met de pessoa.

okej!
Noujah die van mij is eik vrij rustig.. hij gaf dur ook niks om dat de pessoa omging gelukkig!
Hij volgde meteen braaf de instucties.;)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:50

De ruin die we aan het beleren zijn is in principe ook erg braaf, maar ja ... soms komt de joligheid toch even naar boven en ben ik toch wel een beetje bang dat hij bijvoorbeeld zijn voorbenen over de teugel heen slaat. Verder vind ik het geen straf ding; en is ook handig wanneer je een toekomstig menpony aan een broek wil laten wennen.

illie_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 10:05

gem schreef:
De ruin die we aan het beleren zijn is in principe ook erg braaf, maar ja ... soms komt de joligheid toch even naar boven en ben ik toch wel een beetje bang dat hij bijvoorbeeld zijn voorbenen over de teugel heen slaat. Verder vind ik het geen straf ding; en is ook handig wanneer je een toekomstig menpony aan een broek wil laten wennen.

ja dat is ook zo;)
Had jij je handleiding nog gezocht/bekeken of nog niet meer naar gekeken..??

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:10

Ik ben nog niet op stal geweest; zal er straks eens even naar zoeken.

illie_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 10:51

is goed hoor!
ik heb vandaag toch een lange dag op school haha!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:06

Nou Illie, ik zat er idd gedeeltelijk naast Y;( .
Het volgende staat in de beschrijving, letterlijk overgenomen:

"Lage instelling: deze instelling bevordert de aanspanning en ontwikkeling van de rugspieren. Tevens stimuleert deze instelling het paard losser en ruimer vanuit de schouders te bewegen. Uiteinde onderdeel 3 tussen de voorbenen aan de singel bevestigen. Bewegingsvorm: draf

Midden instelling: Deze instelling bevordert vooral de ontwikkeling van de bovenhalsspieren, waarbij tevens de achterhand wordt geactiveerd. Bewegingsvorm: draf

Hoge instelling: Deze instelling is gelijk aan de rijhouding van het paard en draagt ertoe bij dat het paard tijdens de galop in balans en met meer kracht gaat bewegen. Bewegingsvorm: draf / galop

Dressuur instelling: Deze instelling bevordert onder andere een hogere halshouding. De beide uiteinden van onderdeel 3 kruisen elkaar op de schoft, voordat ze bevestigd worden aan de singel. Bewegingsvorm: draf / galop"

Oftewel: galop kan wel uitgevoerd worden met de Pessoa, maar dan mag de hulpteugel niet bevestigd zijn, zoals genoemd bij "Lage instelling", dus tussen de voorbenen door aan de singel.
En daar ging ik dus de mist in met mijn eerste reactie; wij hebben tot nu toe gelongeerd in de "Lage instelling".

Ik hoop dat e.e.a. duidelijk is Y;( .

illie_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 18:12

gem schreef:
Nou Illie, ik zat er idd gedeeltelijk naast Y;( .
Het volgende staat in de beschrijving, letterlijk overgenomen:

"Lage instelling: deze instelling bevordert de aanspanning en ontwikkeling van de rugspieren. Tevens stimuleert deze instelling het paard losser en ruimer vanuit de schouders te bewegen. Uiteinde onderdeel 3 tussen de voorbenen aan de singel bevestigen. Bewegingsvorm: draf

Midden instelling: Deze instelling bevordert vooral de ontwikkeling van de bovenhalsspieren, waarbij tevens de achterhand wordt geactiveerd. Bewegingsvorm: draf

Hoge instelling: Deze instelling is gelijk aan de rijhouding van het paard en draagt ertoe bij dat het paard tijdens de galop in balans en met meer kracht gaat bewegen. Bewegingsvorm: draf / galop

Dressuur instelling: Deze instelling bevordert onder andere een hogere halshouding. De beide uiteinden van onderdeel 3 kruisen elkaar op de schoft, voordat ze bevestigd worden aan de singel. Bewegingsvorm: draf / galop"

Oftewel: galop kan wel uitgevoerd worden met de Pessoa, maar dan mag de hulpteugel niet bevestigd zijn, zoals genoemd bij "Lage instelling", dus tussen de voorbenen door aan de singel.
En daar ging ik dus de mist in met mijn eerste reactie; wij hebben tot nu toe gelongeerd in de "Lage instelling".

Ik hoop dat e.e.a. duidelijk is Y;( .

Haha geeft niks hoor!
Altijd fijn om die gebruiksaanwijzingen weer us door te lezen;)
ik heb um nu op dit moment ook in de laagste stand.. dusjah in ieder geval niet om mee te galopperen dus!!

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:09

lizetowen schreef:

Precies, dat onderschatte ik ook.

illie_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 19:14

Jeanneee_ schreef:
lizetowen schreef:

Precies, dat onderschatte ik ook.

waar merkte je dit dan aan?

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:18

Had hem lang en laag getraind met de pessoa, en volgende dag was hij erg stram en wilde niet over de rug lopen onder het zadel.
Instructrice herkende het en zei direct dat hij waarschijnlijk spierpijn had.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:23

Je kunt merken dat je paard wat stijver is dan normaal :) De Pessoa strak doen is niet goed... laat hem van voren zo los mogelijk. Ik heb me hier ook in vergist, deed hem eerder strakker maar mijn osteopaath zei dat je hem juist van voor zo los mogelijk moet laten...

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:27

Ik heb ook een pessoa, maar die is overgenomen van iemand. Ik heb er dus geen boekje bij. Heeft iemand voorbeeld foto's van de verschillende standen? Ik improviseer altijd maar wat, maar het werkt super :D Ik ben er erg blij mee.. Het is een goede training.

illie_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 19:29

Sammetje_ schreef:
Je kunt merken dat je paard wat stijver is dan normaal :) De Pessoa strak doen is niet goed... laat hem van voren zo los mogelijk. Ik heb me hier ook in vergist, deed hem eerder strakker maar mijn osteopaath zei dat je hem juist van voor zo los mogelijk moet laten...

Hoe bedoel je van voren zo los mogelijk?
Hoe deed jij hem dan strakker? Want ik begrijp uit je verhaal dat je hem voor losser liet..

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:02

Ik train mijn pony's met een pessaoteugel, lang en laag ook in galop. Dit geeft geen probleem, maar niet lang en vooral niet plankgas.
Al je begint zet dan de teugel de eerste paar minuten links en rechts om niet vast. Zie dit als een warming-up. Daarna teugel vast maken. Niet strak. En langzaam opbouwen, begin met 10 min. 5 links en rechts. Ik longeer ze niet langer dan 30 min. met de pessoa, en laat ze zonder nog een paar min. draven als cooling-douwn. Veel plezier er mee.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:13

aikon schreef:
Ik train mijn pony's met een pessaoteugel, lang en laag ook in galop. Dit geeft geen probleem, maar niet lang en vooral niet plankgas.
Al je begint zet dan de teugel de eerste paar minuten links en rechts om niet vast.

Gebruik jij de teugel tussen de voorbenen door aan de singel vast, of links en rechts?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:59

Tussen de voorbenen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:09

Volgens de beschrijving zou je dan niet "mogen" galopperen. Maar goed, ieder zijn manier ;) .