Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
lizetowen schreef:Met een pessoa-tuig kan je alle gangen van je paard vragen. Als je de lijnen via de lage ringen laat lopen, train je meer lang en laag . Zet je ze hoger dan richt je hem wat meer op.
als je de lijnen inkort, dwing je je paard meer de achterhand onder te brengen.
vergis je niet in de inwerking van zo'n teugel. Ze kunnen er behoorlijk spierpijn van krijgen.
Op bokt staan plaatjes genoeg van hoe je de teugel kunt bevestigen
gem schreef:Volgens de handleiding van de pessoa, mag je er niet mee galopperen.
Wij gebruiken hem (af en toe) bij het zadelmak maken van een paard. Je kunt hem ook gebruiken als het zadel er op ligt, als je maar zorgt voor touwlussen aan de zijkanten van het zadel, waar de pessoa doorheen kan lopen. (wellicht ten overvloede: natuurlijk niet opstijgen)
Zelf ben ik in het algemeen niet zo van de hulpteugels, maar vriendin waarmee ik de paarden samen beleer, kan er goed mee om gaan.
gem schreef:Ik zal morgen eens kijken of ik de handleiding nog kan vinden.
Natuurlijk heeft een jong paard wel eens de kolder in de kop en galoppeert springend in het rond, maar dan vind ik toch best een beetje een gevaarlijk ding, eerlijk gezegd. Meestal longeren we dus eerst even zonder en na uitrazen pas met de pessoa.
gem schreef:De ruin die we aan het beleren zijn is in principe ook erg braaf, maar ja ... soms komt de joligheid toch even naar boven en ben ik toch wel een beetje bang dat hij bijvoorbeeld zijn voorbenen over de teugel heen slaat. Verder vind ik het geen straf ding; en is ook handig wanneer je een toekomstig menpony aan een broek wil laten wennen.
gem schreef:Nou Illie, ik zat er idd gedeeltelijk naast.
Het volgende staat in de beschrijving, letterlijk overgenomen:
"Lage instelling: deze instelling bevordert de aanspanning en ontwikkeling van de rugspieren. Tevens stimuleert deze instelling het paard losser en ruimer vanuit de schouders te bewegen. Uiteinde onderdeel 3 tussen de voorbenen aan de singel bevestigen. Bewegingsvorm: draf
Midden instelling: Deze instelling bevordert vooral de ontwikkeling van de bovenhalsspieren, waarbij tevens de achterhand wordt geactiveerd. Bewegingsvorm: draf
Hoge instelling: Deze instelling is gelijk aan de rijhouding van het paard en draagt ertoe bij dat het paard tijdens de galop in balans en met meer kracht gaat bewegen. Bewegingsvorm: draf / galop
Dressuur instelling: Deze instelling bevordert onder andere een hogere halshouding. De beide uiteinden van onderdeel 3 kruisen elkaar op de schoft, voordat ze bevestigd worden aan de singel. Bewegingsvorm: draf / galop"
Oftewel: galop kan wel uitgevoerd worden met de Pessoa, maar dan mag de hulpteugel niet bevestigd zijn, zoals genoemd bij "Lage instelling", dus tussen de voorbenen door aan de singel.
En daar ging ik dus de mist in met mijn eerste reactie; wij hebben tot nu toe gelongeerd in de "Lage instelling".
Ik hoop dat e.e.a. duidelijk is.
Sammetje_ schreef:Je kunt merken dat je paard wat stijver is dan normaalDe Pessoa strak doen is niet goed... laat hem van voren zo los mogelijk. Ik heb me hier ook in vergist, deed hem eerder strakker maar mijn osteopaath zei dat je hem juist van voor zo los mogelijk moet laten...
aikon schreef:Ik train mijn pony's met een pessaoteugel, lang en laag ook in galop. Dit geeft geen probleem, maar niet lang en vooral niet plankgas.
Al je begint zet dan de teugel de eerste paar minuten links en rechts om niet vast.