Pessoa longeer hulpteugel.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempotje

Pessoa longeer hulpteugel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 16:36

Nouja, ik weet niet of het hier goed gaat. Maar mij leek het wel omdat ik dit echt aan de 'naturals' wil vragen :P.

Wat vinden jullie nou van een pessoa longeer hulpteugel ? Ik vond het van de ene kant wel wat, omdat hij dan wel zijn goede spieren gebruikt, maar van de andere kant. Hij word wel gedwongen, en dat is niet mijn manier. Dus ben nu erg in de knoei met het aanschaffen ervan. Doe het nu liever niet dan wel, maar ik weet het dus niet.

Dus vraag ik aan jullie wat jullie ervan vinden, en of ik hem wel of niet aan zou moeten schaffen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:02

Ik heb er ook een.. ik vind het een top ding. Vandaag voor het eerst bij mijn Welsh gebruikt en zag gelijk verbetering.
Als het paard zijn neus omhoog brengt en zo dus zijn rug wegdrukt trekt hij zijn achterhand eronder waardoor zijn rug bol wordt en hij omlaag komt en weer ontspant. Dat zou het enige zijn wat de meeste naturals als nadeel zien denk ik.

Ik was er ook niet aan begonnen als ik zo een dure moest kopen (vaak zijn er geen goedkope) maar op Paardenzoekservice.nl krijg je er 1 op maat en nog eens goedkoop en super service :) :) ..

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 17:12

Ja dat is het hem juist, hij word gedwongen zo te lopen. Dat vind ik minder, maar aan de andere kant, hij leert wel 'goed' lopen zeg maar. De goede spieren, en lekker ontspannen als het goed is.

Hier moeten ze wel een bit voor in, toch ?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:16

Als jij er teveel problemen mee hebt dat hij gedwongen wordt dan doe je het toch niet :) ? Dan ga je aan de hand werken om zo zijn achterhand gebruik te verbeteren. Ik combineer het. Ik longeer niet langer dan 10-15 minuutjes. Daarna ga ik vaak verder aan de hand met deze oefeningen .. en daarna nog een keer 10-15 minuutjes.

Bij het werken aan de hand haal ik de voorste touwtjes los zodat alleen het bontje nog achter haar billen zit maar ze dus niet meer in de houding 'gedwongen' wordt.
Ze moeten inderdaad een bit in. Ik doe er een touwhalster overheen (over het hoofdstel) en daar mijn leadrope aan dus dat ik het bit niet in mijn hand heb als het ware (het bit wordt al te veel gebruikt door de pessoa ;) ) ..

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:19

Ik ben er niet zo fan van eerlijk gezegd. Bij iedere stap die het paard zet wordt hij ook in zijn mond getrokken, wie dat bedacht heeft :?
Nee, ik werk liever met een kaptoom aan zijgangen om zijn achterhand te versterken :)

ZusJacobs

Re: Pessoa longeer hulpteugel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:21

Ik ben totaal niet van al die hulpteugels etc. doe het het liefst op de natural manier [wil wel even zeggen, ik ben geen die hard natural] maar ik heb er ook een aangeschaft omdat mijn pony een moeilijke rug heeft en niet makkelijk onderstapt, ik doe dus alleen het bontje achter haar kont en werk dan met lange lijnen. Kan dus bitloos, wat erg prettig is en je kan die spieren zo krijgen als je zelf wilt.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:25

Of je werkt met je pessoa teugel die je aan je halster of je bitloze hoofdstel vast maakt!

Zo doe ik het althans!

Sinds kort doe ik ook rechtricht oefeningen maar omdat ik die nog niet zo goed ken pak ik tussendoor de pessoa erbij.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 17:27

Heb je een foto Lady1969 ?

Ik weet dus niet of ik er een aan moet schaffen. Van de ene kant vind ik het dwang, maar van de andere kant wel weer goed.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 20:01

Ik verplaats hem van NA naar GVL omdat het hier longeren betreft en niet iets naturals.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 20:36

xChantal94 schreef:
Heb je een foto Lady1969 ?

Ik weet dus niet of ik er een aan moet schaffen. Van de ene kant vind ik het dwang, maar van de andere kant wel weer goed.

Nee sorry heb er geen foto van
Maar ik kan je wel vertellen dat op de manier waarop ik hem gebruik het in mijn ogen geen dwang is.
Jap kan links rechts omhoog en omlaag met zijn hoofd, hij wordt alleen, net zoals bij gewoon rijden op bepaalde momenten begrenst.

Natuurlijk kun je hem zo strak zetten dat ze bijna geen kant meer opkunnen, maar daar ben jezelf bij toch!?

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:16

Ik vind de passoa een heel goed middel. Als je hem goed instelt kun je het paard er super los en ontspannen mee krijgen. Natuurlijk kun je hem ook hoger inzetten van voor in een dressuurhouding om wat meer gericht te gaan trainen. Ik doe bij het bit altijd de musketons met katrolletjes om daar al heel veel druk mee weg te halen bij het bit. Stel hem eerst laag in.. en dan later nog evne wat hoger en bouw het weer laag af. Het paard heeft er heel veel baat bij, omdat het nogal vaak op de voorhand loopt en hierdoor de achterhand er wel onder moet zetten. Het is een hele vriendelijke manier. Als je hem maar goed instelt!

n_twinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:08

ik heb ook een pessoa en het bevalt me helemaal goed ze traint al haar spieren in het lichaam en wordt veel sterker