Lange lijnen, Gevaarlijk? Zoja ,hoe aanleren.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SuzanH

Lange lijnen, Gevaarlijk? Zoja ,hoe aanleren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 18:11

Hoi.
Ik heb lange lijnen een x op een ponykamp gedaan en vondt het erg leuk. Dat deden we toen ook met een shetlander die het gewend was. Maar als een pony het niet gewend is, hoe leer je dat dan aan. Of weet een pony gelijk wat je bedoelt? Want mij lijkt het wel gevaarlijk als die naar achter bokt :')
Groetjes Vosje456 ;) .

Suprice_Iris

Re: Lange lijnen, Gevaarlijk? Zoja ,hoe aanleren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:53

Je moet eerst heel goed de commando's stap-draf draf-stap erin hebben !

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 18:31

Suprice_Iris schreef:
Je moet eerst heel goed de commando's stap-draf draf-stap erin hebben !

Okè.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:28

Tsja, waar moet je beginnen :D
Als een shetlander naar je bokt als je erachter loopt moet je er gewoon niet mee aan de lange teugel gaan werken, dat is toch echt te gevaarlijk :)

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:36

Ik zou eerst er achter gaan lopen met wat langere teugels, zodat als hij bokt, hij je niet raakt.
Een soort van droogmennen dus.
En eerst met longeren de commando's er goed hebben.
Mischien daarna met dubbele lijnen longeren, en dan droogmennen?
Veel succes iig :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:35

Cheetahfan schreef:
Ik zou eerst er achter gaan lopen met wat langere teugels, zodat als hij bokt, hij je niet raakt.

Ik neem aan dat de TS het over werk aan de lange teugel heeft, en dat is iets anders dan droogmennen.

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:51

Bizzybijtje schreef:
Cheetahfan schreef:

Ik neem aan dat de TS het over werk aan de lange teugel heeft, en dat is iets anders dan droogmennen.

Ja weet ik :D
Maar gewoon voor het idee dat je er achter loopt ;)
Om te wennen aan het sturen etc.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:53

Van opzij beginnen, dus niet er vol achter, maar gewoon ter hoogte van de buik staan aan de zijkant en dan met zo'n 2 á 3 passen eraf.

Zo heb ik het bij die van mij gedaan (pony, 1.45 hoog).
Helemaal erachter doe ik eigenlijk ook nooit, ik zorg dat ik altijd in haar gezichtsveld ben.

Verder, als je de pony goed kent en dus weet wat je aan je dier hebt, gewoon eens proberen!
*Als je bijvoorbeeld weet dat die snel bokt ofzo*

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 10:04

_CS_ schreef:
Van opzij beginnen, dus niet er vol achter, maar gewoon ter hoogte van de buik staan aan de zijkant en dan met zo'n 2 á 3 passen eraf.

Zo heb ik het bij die van mij gedaan (pony, 1.45 hoog).
Helemaal erachter doe ik eigenlijk ook nooit, ik zorg dat ik altijd in haar gezichtsveld ben.

Verder, als je de pony goed kent en dus weet wat je aan je dier hebt, gewoon eens proberen!
*Als je bijvoorbeeld weet dat die snel bokt ofzo*

Okè

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:22

En anders eens met iemand erbij doen. Dat een voor bij je paard loopt en helpt in de 'leiding' en jij er schuin achter gaat lopen. Volgens mij (voor zover ik nog uit een boek weet) is het sowieso niet de bedoeling dat je zo dicht op je paard loopt dat jij in zijn 'trap-gebied' zit.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:50

Een pony die normaal gesproken niet gauw bokt, zal dat ook niet ineens aan de lange teugel wel gaan doen. Dus als je dat weet dan is het grootste probleem vooral om hem te leren voor je uit te blijven lopen. Er zijn verschillende manieren om het aan te leren. Er zijn hier al een paar goede tips neergezet. Het simpelst vind ik zelf om (zodra ze de stemcommando's van het longeren goed beheersen) je pony op de hoefslag te zetten , ongeveer ter hoogte van de schoft/flanken te gaan staan (let op dat je teugels dan op de goede maat zijn en niet op de grond kunnen komen) en hem te vragen om te gaan stappen. 9 van de 10 keer zullen ze zich eerst omdraaien of achteruit willen of opzij. Zo ongeveer alles behalve vooruit ;) Dit corrigeer je rustig door je pony weer op de startpositie te zetten en het nogmaals te vragen, eventueel met een zweepje erbij om het commando te verduidelijken (dus een tikje erbij te geven). Vrijwel altijd na een paar pogingen snapt de pony dat het gewenste resultaat is om naar voren te gaan (dit uiteraard heel duidelijk belonen) dan is het een kwestie van tijd voor ze een heel rondje stappen, en daarna kun je aan het sturen en weer later aan het draven gaan beginnen.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 10:24

Eliine schreef:
Een pony die normaal gesproken niet gauw bokt, zal dat ook niet ineens aan de lange teugel wel gaan doen. Dus als je dat weet dan is het grootste probleem vooral om hem te leren voor je uit te blijven lopen. Er zijn verschillende manieren om het aan te leren. Er zijn hier al een paar goede tips neergezet. Het simpelst vind ik zelf om (zodra ze de stemcommando's van het longeren goed beheersen) je pony op de hoefslag te zetten , ongeveer ter hoogte van de schoft/flanken te gaan staan (let op dat je teugels dan op de goede maat zijn en niet op de grond kunnen komen) en hem te vragen om te gaan stappen. 9 van de 10 keer zullen ze zich eerst omdraaien of achteruit willen of opzij. Zo ongeveer alles behalve vooruit ;) Dit corrigeer je rustig door je pony weer op de startpositie te zetten en het nogmaals te vragen, eventueel met een zweepje erbij om het commando te verduidelijken (dus een tikje erbij te geven). Vrijwel altijd na een paar pogingen snapt de pony dat het gewenste resultaat is om naar voren te gaan (dit uiteraard heel duidelijk belonen) dan is het een kwestie van tijd voor ze een heel rondje stappen, en daarna kun je aan het sturen en weer later aan het draven gaan beginnen.

Okè, bedankt voor de uitleg ;)