vanaf welke leeftijd longeren en hoe beginnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

B_ettine

vanaf welke leeftijd longeren en hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 09:05

mijn haflinger van 2jaar en 3 maand wil ik graag leren longeren maar als ik dus ga beginnen loopt ze altijd direct naar mij toe en ze wil dan niet in een mooi rondje lopen, want ze snapt dat niet

maar hoe kan ik nou leren dat ze gewoon mooi om een rondje om mij heen moet gaan lopen ?

xxx Bettine

Alet74

Re: vanaf welke leeftijd longeren en hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 09:08

Persoonlijk zou ik nog een jaartje wachten. Je paard is nog zo jong, nog even lekker verder laten groeien!
Je hebt een boek van Lammert Haanstra, dat gaat helemaal over longeren. Dat is wel een tip.

B_ettine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 09:17

Alet74 schreef:
Persoonlijk zou ik nog een jaartje wachten. Je paard is nog zo jong, nog even lekker verder laten groeien!
Je hebt een boek van Lammert Haanstra, dat gaat helemaal over longeren. Dat is wel een tip.

bedankt ;) maar waar kan ik z'n boek kopen gewoon bij een paardenwinkel?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 09:20

ik zou ook nog minimaal een jaar wachten :) paard is nog te jong,, en longeren is vrij heftig voor paarden :)

je kunt even op lammert haanstra googlen, dan kom je er vanzelf wel :)

groetjes

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 09:21

B_ettine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 09:23

Thirsa_ schreef:
Ik zou ook nog even (een hele tijd...) wachten. Zo'n boek kun je misschien bij een paardenwinkel kopen, of anders een boekhandel of internet! Hier bijvoorbeeld http://www.bol.com/nl/p/boeken/longeren ... index.html

maar vanaf welke leeftijd kan je een paard/pony longeren dan

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 09:43

Niet beginnen voor ze 3 jaar zijn.
De kans op het beschadigen van je pony is te groot. Spieren en pezen zijn nog niet sterk genoeg.

Als ze 3 is dit langzaam opbouwen.

Mocht je echt wat met haar willen doen kan je natuurlijk nu al wel met haar gaan wandelen. Maar dan dus rechtuit.
Leren om gaan (wijken voor druk), verder lekker poetsen, hoefjes geven enz. Gewoon de basis opvoeding.

Dark4ngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:00

ik ben nu ook net begonnen met het (aanleren van) longeren met een 3 jarige hengst. heb hem met 2 personen het principe 'rondjes lopen' geleerd. een iemand aan de longe, en een iemand met het paard meelopen. hij snapt het nu vrij goed, en probeer het ook zo te houden :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:10

Boek is leuk, maar een jonge pony/paard leren longeren leer je niet uit een boek.. maar uit ervaring, nét als met al die andere dingen in het leerproces van het jonge dier..

Niet zelf aan beginnen, maar laten doen door iemand die ervaring heeft in het beleren van jonge paarden..
Beter gelijk goed aanleren dan 'onbewust' fouten maken en tegen problemen aan gaan lopen straks..

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:31

Ik zelf ben van mening dat je er al mee kan beginnen, het risico is er wel, maar is zeer minimaal! dit is echter wel heel groot met inrijden voor het derde jaar. Ons veulen, rent gewoon mee met de moeder als die gelongeerd word, hij vind dit hardstikke leuk en hij word er ook echt niet slechter van (maar dat hij mee rent gebeurd ook weinig hoor niet elke week dus ofso)

En dan nog over hoe jet het aan moet leren... daar zou ik je niet mee kunnen helpen in heb er zelf namelijk nog geen ervaring mee.

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:14

femmefatale1 schreef:
Boek is leuk, maar een jonge pony/paard leren longeren leer je niet uit een boek.. maar uit ervaring, nét als met al die andere dingen in het leerproces van het jonge dier..

Niet zelf aan beginnen, maar laten doen door iemand die ervaring heeft in het beleren van jonge paarden..
Beter gelijk goed aanleren dan 'onbewust' fouten maken en tegen problemen aan gaan lopen straks..

Dat heb ik ook begrepen, dat je een hoop verkeerd kan doen. Ik laat die van mij denk ik dan ook door iemand anders doen als hij zover is. Het boek koop ik toch wel, dat kan nooit kwaad.
Bij de paardendrogist verkopen ze ook veel boeken.

lindabrother

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:50

Kun je ook niet beginnen voordat ze 3 zijn als je het af en toe doet.
1 keer in de 2 weken licht longeren, alleen voor het gevoel?

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:53

een paard mag je longeren vanaf de 2,5 jaar ongeveer maar dat is standaard genomen
je moete even zelf goed naar je paard kijken hoe volwassen en volgroeid hij al is
er zijn paarden van 2,5 jaar die al behoorlijk volwassen en volgroeid tonen maar je hebt ook van die ielige paardjes; die laatste kun je beter wat langer de tijd geven zodat ze wat sterker zijn

lindabrother

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:55

het ligt dus meer aan de bouw van het paard

lindsaydb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:01

met ze tweeen zijn dat er 1 iemand even mee loopt en dan de lijn steeds langer laat met een zweepje er tussen niet aanraken maar gewoon tussen houden en steed de lijn langer houden

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:04

Dat je eens longeert is niet zo'n ramp.
Maar laat het dan bij hoogstens 2 keer in de maand en tussen de 5 en 10 minuten, hooguit.
En ga pas wat meer doen als hij 3 is.

Heb je geen ervaring in het aanleren, zoals jij.
Vraag dan hulp.

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 00:07

met longeren kan je gerust beginnen voor dat ze 3 is,
ik zou nu beginnen, neem een longeer zweep, en drijf je paard naar buiten, ik ehb zelf ook een paard wat nu ongeveer even oud is, dus je laat haar kopen en je drijft haar naar buiten met de zweep. probeer kleine rondje te maken, en dan steeds groter, of je neemt je zus/ familielid als hulp, die haar 10 minuten meeloopt er naast,ik zou het allebei proberen, als ze 3 zijn kan je beginnen met het zadel, het is ook handig dat je na het longeren een week hebt gedaan een beetje op gaat leunen, doen wij ook en gaat goed !zo leer je je paard stap voor stap het echte werk, je kan niet ene paard zadel mak maken en inrijden als hij/zij nog niet kan longe,

succes ermee