Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
xKatleentjex schreef:Hoé je een paard kàn laten steigeren, daar is niet 1 truk voor. Daar heb je verschillende methoden voor. De een methode werkt al wat beter bij het ene paard dan het andere. De een is een stuk diervriendelijker dan de andere, sommige zijn erg creatief....
Zo zijn er mensen die bij shets gewoon de voorbenen optillen. Het blijkt wel te werken, maar of het verstandig is, is een tweede vraag. Je staat op een héél gevaarlijke plaats, zeker als je shet moeite blijkt te hebben met zijn evenwicht, en een maaiende shettenhoef kan je ook meer dan serieus pijn doen.
Anderen hebben dan weer een paard die uit zichzelf graag steigert en die hebben daar dan een commando op geplakt...maar er zijn methodes die een stuk beter en veiliger zijn. Het is zeker niet de bedoeling dat je deze 2 die ik beschreef zelf gaat toepassen, ik raad het je zelfs sterk af. Het is gewoon maar een voorbeeld van hoe sommige mensen hun pony hebben leren steigeren.
Maar of je het ook daadwerkelijk zelf moet aanleren aan je paard, nee. Zeker niet als je geen ervaring hebt in VD.
Toen jij voor de eerste keer op een pony zat, moest je ook niet direct in passage rijden, want dat kon je niet. Toen je pony voor de eerste keer werd ingereden, moest hij ook niet onmiddellijk appuyeren, want dat kon hij niet. Jij begon bij de basis, de pony begon bij de basis.
Met VD is dat niet anders. Wil je een zo groot mogelijke kans maken om serieuse problemen te vermijden (een pony die te pas en te onpas gaat steigeren is een serieus probleem), begin dan bij de basis. Eenvoudige oefenen (bv voetje op commando, draaien, kusje geven...) en ga zo steeds moeilijker en moeilijker (daar kruipt een héle tijd overheen, geen 2 dagen!). En reken steigeren dan maar bij de extreem moeilijke oefeningen.
Bizzybijtje schreef:Zou het niet doen.... aangezien je dit topic moet openen laat het wel zien dat je niet weet waar je dan mee bezig bent![]()
Mijn shetter kan namelijk wel op commando steigeren, aan de lange teugel en als VD-oefening. Máár, ik weet wel waar ik mee bezig ben (oeh..arrogantMaar zo bedoel ik het niet
) ,en hij doet het ook echt alleen wanneer ik het vraag.
Musiess schreef:Bizzybijtje schreef:Zou het niet doen.... aangezien je dit topic moet openen laat het wel zien dat je niet weet waar je dan mee bezig bent![]()
Mijn shetter kan namelijk wel op commando steigeren, aan de lange teugel en als VD-oefening. Máár, ik weet wel waar ik mee bezig ben (oeh..arrogantMaar zo bedoel ik het niet
) ,en hij doet het ook echt alleen wanneer ik het vraag.
haha arogant nee, slim ook nee.
Jij heb een shet, leer het mijn paard ook eens met zn, 1.80m schoft.. ;S en 750 kilo