Hoe steigeren op commando?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Musiess

Hoe steigeren op commando?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 10:10

ik weet niet of het hier goed staat,

maar hoe leer je een paard op comando stijgeren ?
onder de man en/of ernaast ?

X
Laatst bijgewerkt door TeeGee op 16-10-09 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typfout uit titel gehaald

Esther28

Re: Hoe stijgeren op comando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:12

gebruik de zoekfunctie eens, hier zijn al een aantal onderwerpen over, of je het aan wilt leren is maar de vraag.....

botjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:14

Weet je zeker dat je hiermee wilt beginnen. Er zijn helaas veel verhalen van mensen die hun paard leerden stijgeren, met het gevolg dat er een nieuw topic volgde met de vraag hoe het af te leren. Hoe is de verstandhouding tussen jou en je paard, en heb je al ervaring met vrijheidsdressuur? Als je nog geen ervaring hebt zijn er genoeg andere leuke oefeningen om je paard te leren.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:19

denk inderdaad eerst eens na of je dit ook wel echt wilt. het ziet er natuurlijk geweldig leuk uit, maar als jij je paard niet voor 200% onder controle hebt kan hij/zij het ook tegen je gaan gebruiken. en dan zit je echt met een vet probleem!

begin eerst eens met wat simpelere trucjes. voetjes geven, spaanse pas, kusje geven, misschien wat buigen, een opstapje, en als je er aan toe bent bijvoorbeeld liggen. uiteindelijk zal jullie vertrouwensband dan enorm gegroeid zijn en kun je misschien wel naar het steigeren toe werken. maar neem dit nóóit als eerste kunstje!!!

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:23

heb het boek voor mn verjaardag gevraagd. Weten jullie trouwens of dit geschikt is voor een paard met peesblessure?? Ze staat nu al een jaar stil en wil graag wat met haar doen om haar wat soepel te houden en het leuk te houden. Oefeningetjes als buigen vind ze heel erg interessant en leuk en de band tussen ons word er beter van. Maar is rekken en strekken, kunstjes en steigeren slecht hiervoor? Het is haar linkervoorbeen.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:32

ik denk dat steigeren niet het allerbeste zal zijn voor de pees. wat oefeningen om soepel te houden is natuurlijk goed, maar het neerkomen na het steigeren belast natuurlijk extra op de pees.
heb het er anders eens met je DA over, die kan je er misschien wel wat meer over vertellen ;)

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:34

Ik zou eerst beginnen met andere oefeningen van vrijheidsdressuur en later naar het steigeren toe werken.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:45

ja oke, dat was ik ook van plan :) ben ook bang dat als ik het steigeren nu aan ga leren ze het tegen me gaat gebruiken :P Ze is niet bepaald op d'r happy'st op het moment,,, Maar bedankt!
Wat voor oefeningen raden jullie aan?

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:47

Kijk eens rond op sites.. Staan leuke dingen zoals lachen aanleren, op blok, jambette, liggen, zitten, kusje geven..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:23

NIET!

Laatst hadden de nieuwe verzorgers het mijn shet geleerd en toen een van de vaste verzorgers wilde longeren begin ze te stijgeren en gericht naar het meisje. Conclusie heb pony op haar kop moeten geven en waarom om iets wat andere verkeerd aangeleerd hebben te kop in te drukken. Is dat niet zielig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:26

Zou het niet doen.... aangezien je dit topic moet openen laat het wel zien dat je niet weet waar je dan mee bezig bent ;)

Mijn shetter kan namelijk wel op commando steigeren, aan de lange teugel en als VD-oefening. Máár, ik weet wel waar ik mee bezig ben (oeh..arrogant :D Maar zo bedoel ik het niet :)) ) ,en hij doet het ook echt alleen wanneer ik het vraag.

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:51

Hmmm, lekker slim om dat je paard te leren!!
Als hij het dan x doet zonder dat je het wilt, moet je hem straffen...
Ik zie de lol er niet van in, om steeds naar paard zijn navel te kijken

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:45

Hoé je een paard kàn laten steigeren, daar is niet 1 truk voor. Daar heb je verschillende methoden voor. De een methode werkt al wat beter bij het ene paard dan het andere. De een is een stuk diervriendelijker dan de andere, sommige zijn erg creatief....

Zo zijn er mensen die bij shets gewoon de voorbenen optillen. Het blijkt wel te werken, maar of het verstandig is, is een tweede vraag. Je staat op een héél gevaarlijke plaats, zeker als je shet moeite blijkt te hebben met zijn evenwicht, en een maaiende shettenhoef kan je ook meer dan serieus pijn doen.
Anderen hebben dan weer een paard die uit zichzelf graag steigert en die hebben daar dan een commando op geplakt...maar er zijn methodes die een stuk beter en veiliger zijn. Het is zeker niet de bedoeling dat je deze 2 die ik beschreef zelf gaat toepassen, ik raad het je zelfs sterk af. Het is gewoon maar een voorbeeld van hoe sommige mensen hun pony hebben leren steigeren.

Maar of je het ook daadwerkelijk zelf moet aanleren aan je paard, nee. Zeker niet als je geen ervaring hebt in VD.
Toen jij voor de eerste keer op een pony zat, moest je ook niet direct in passage rijden, want dat kon je niet. Toen je pony voor de eerste keer werd ingereden, moest hij ook niet onmiddellijk appuyeren, want dat kon hij niet. Jij begon bij de basis, de pony begon bij de basis.

Met VD is dat niet anders. Wil je een zo groot mogelijke kans maken om serieuse problemen te vermijden (een pony die te pas en te onpas gaat steigeren is een serieus probleem), begin dan bij de basis. Eenvoudige oefenen (bv voetje op commando, draaien, kusje geven...) en ga zo steeds moeilijker en moeilijker (daar kruipt een héle tijd overheen, geen 2 dagen!). En reken steigeren dan maar bij de extreem moeilijke oefeningen.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 08:03

xKatleentjex schreef:
Hoé je een paard kàn laten steigeren, daar is niet 1 truk voor. Daar heb je verschillende methoden voor. De een methode werkt al wat beter bij het ene paard dan het andere. De een is een stuk diervriendelijker dan de andere, sommige zijn erg creatief....

Zo zijn er mensen die bij shets gewoon de voorbenen optillen. Het blijkt wel te werken, maar of het verstandig is, is een tweede vraag. Je staat op een héél gevaarlijke plaats, zeker als je shet moeite blijkt te hebben met zijn evenwicht, en een maaiende shettenhoef kan je ook meer dan serieus pijn doen.
Anderen hebben dan weer een paard die uit zichzelf graag steigert en die hebben daar dan een commando op geplakt...maar er zijn methodes die een stuk beter en veiliger zijn. Het is zeker niet de bedoeling dat je deze 2 die ik beschreef zelf gaat toepassen, ik raad het je zelfs sterk af. Het is gewoon maar een voorbeeld van hoe sommige mensen hun pony hebben leren steigeren.

Maar of je het ook daadwerkelijk zelf moet aanleren aan je paard, nee. Zeker niet als je geen ervaring hebt in VD.
Toen jij voor de eerste keer op een pony zat, moest je ook niet direct in passage rijden, want dat kon je niet. Toen je pony voor de eerste keer werd ingereden, moest hij ook niet onmiddellijk appuyeren, want dat kon hij niet. Jij begon bij de basis, de pony begon bij de basis.

Met VD is dat niet anders. Wil je een zo groot mogelijke kans maken om serieuse problemen te vermijden (een pony die te pas en te onpas gaat steigeren is een serieus probleem), begin dan bij de basis. Eenvoudige oefenen (bv voetje op commando, draaien, kusje geven...) en ga zo steeds moeilijker en moeilijker (daar kruipt een héle tijd overheen, geen 2 dagen!). En reken steigeren dan maar bij de extreem moeilijke oefeningen.

haha ik kan een paard van 1.80m schoft ongv helaas niet aan zn hoeven optillen,

@ derest : hij kan al behoorlijk wat, en wrm ik dit topic open omdat veel mensen ( waarvan hun eigenpaard het wel kan ) het geprobeert hebben maar mijn paard hij bijna uitlacht en bijna zn middelvinger zou opsteken;)

dus ik hoopte meer manieren te vinden , i.p.v mensen die denken te weten hoe ver ik en mijn paard in het vrijheidsdressuur ben , of wat mijn paard wel of niet kan,.
Laatst bijgewerkt door Musiess op 16-10-09 08:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 08:05

Bizzybijtje schreef:
Zou het niet doen.... aangezien je dit topic moet openen laat het wel zien dat je niet weet waar je dan mee bezig bent ;)

Mijn shetter kan namelijk wel op commando steigeren, aan de lange teugel en als VD-oefening. Máár, ik weet wel waar ik mee bezig ben (oeh..arrogant :D Maar zo bedoel ik het niet :)) ) ,en hij doet het ook echt alleen wanneer ik het vraag.

haha arogant nee, slim ook nee.
Jij heb een shet, leer het mijn paard ook eens met zn, 1.80m schoft.. ;S en 750 kilo

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:07

misschien vanuit de klassieke dressuur gaan werken eerst aan de hand, longe, lange teugel en later tussen de pilaren? Neem aub wel les want die luisterd erg nauw!

TeeGee

Re: Hoe steigeren op commando?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:38

PP > GVL

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:58

Waarom wil je dat eigenlijk? :?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:16

Wat is "kan behoorlijk wat?".
Ik ken veel mensen die "een voetje geven, een kusje, een spaanse pas iets oprapen en een buiging" behoorlijk wat vinden. Kan hij ook een compliment? Knielen? Ik zou hem eerder eerst naar de grond toewerken alvorens je naar de gevaarlijke hoogte gaat, zeker met een paard van 1.80.

Je kan het misschien vervelend vinden dat we vragen stellen waar je eigenlijk niet achter vroeg en het liefst van al gewoon een antwoord krijgen hoe je het nu aanleert, maar zonder dat we de volledige achtergrond kennen is dat gewoon onverstandig. Je zou niet de eerste kunnen zijn die dadelijk een topic opent "help, ik dacht dat de band met mijn paard super was dus heb ik hem leren steigeren. Maar hoe leer ik het hem nu weer af?" En dat is iets wat iedereen koste wat kost wil vermijden, door niet gewoon maar aan te nemen dat je toe bent aan de oefening en je het maar eventjes moet gaan proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:58

Musiess schreef:
Bizzybijtje schreef:

haha arogant nee, slim ook nee.
Jij heb een shet, leer het mijn paard ook eens met zn, 1.80m schoft.. ;S en 750 kilo

Wat bedoel je met 'slim ook nee'?
Heb het ook wel door dat het niet om een shet gaat hoor....