Ik denk dat Shattered met consequent iets bedoelt in de aard van:
als je je pony de spaanse pas hebt aangeleerd, en je staat op een moment voor je pony en hij doet (zonder commando) de spaanse pas. Als jij dan denkt: "oh dat zag er wel netjes uit! Ik wou het hem toch net gaan commanderen, dus laat ik hem toch maar belonen ervoor"
Dan ben je niet consequent bezig. Je pony mag pas reageren vanaf het moment dat jij het duidelijk hebt gevraagd.
Je moet ook altijd hetzelfde commando houden, en goed nadenken over welk commando je gaat gebruiken.
Ik begin me nu maar iets voor te stellen: je leert je paard steigeren met het commando "hop". Als er dan een klein kindje op dat paard wilt, maar je moet het kindje er wel opzetten, dan durf ik soms wel eens zeggen tegen het kindje "1..2..3..Hopsakee!" Leuk hè als dat paard dan kaarsrecht gaat staan
Maar ik ga mee met de reacties van mijn voorgangers. Als je bewust handelt, zal het wel goed aflopen. Je moet je wel voortdurend bewust zijn van je lichaamstaal. Steigeren zou ik wel nog niet aanleren, er zijn zooo veel (onschuldige) dingen die je eerst kan aanleren.
Ohja, misschien ook nog iets eenvoudigs wat je je pony kan aanleren, is om de voorbenen te kruisen.