Ik ben op zoek naar Lysa, mijn 19-jarige volbloed merrie. Dit is het verhaal van Lysa:
In september 2013 besloot ik een goed plekje te zoeken voor Lysa (Gora), mijn lieve volbloed die in haar leven voor mij al veel ellende had meegemaakt. Ik wilde enkel een plaatsje waar ze niet veel meer hoefde te doen. Weidemaatje of hooguit 1x in de week een kort ritje. Ik zocht naar een plaatsje waar ze meer aandacht kon krijgen dan ik haar op dat moment kon geven.
Via bokt vond ik iemand die Lysa als weidemaatje wou en om af en toe eens mee te nemen naar het bos. Ik heb haar persoonlijk naar Brabant gebracht, Het meisje mocht Lysa van mij op stal hebben, onder voorwaarde dat wanneer ze haar ooit weg wilde doen, ze met mij contact op zou nemen en ik haar terug halen. Helaas heb ik uit goed vertrouwen alleen een mondelinge overeenkomst gemaakt. (Achteraf gezien had ik een contract op moeten stellen, maar daar is nu niets meer aan te doen.)
In het begin had ik nog contact met het meisje en ontving ik foto's. Het leek de perfecte thuisbasis voor Lysa. De laatste tijd vertrouwde ik het niet meer. Ik vernam niets meer en kreeg geen foto's, enkel late reacties en smoesjes etc. Ik vertrouwde het niet meer en besloot het te gaan uitzoeken.
Even googlen bracht mij bij een advertentie op bokt en een verwijderde advertentie op marktplaats. Mijn merrie stond al in december 2013 te koop! Voor 1000,- euro notabene! Ik heb direct contact opgenomen met het meisje en ze reageerde onkennend. De merrie zou er nog zijn. Ze wou haar verkopen vanwege omstandigheden, maar uiteindelijk was het toch niet nodig. Haar verhaal klopte niet. Ze gaf in de advertentie aan:inruil mogelijk.
Ik heb haar direct via whatsapp geconfronteerd en in het begin kreeg ik rare excuses, maar ik mocht gerust langskomen. Ik vertelde haar dat ik zondag (vandaag 23-03-2014) langs zou komen. Toen ik haar vroeg of ze Lysa echt kwijt wilde, zodat ik de trailer bij voorbaat mee zou kunnen nemen kreeg ik enkel een overtrokken reactie en het was prima dat ik kwam. Ze zou er na 4 uur zijn. Vervolgens hoorde ik tot op de dag van vandaag niets meer.
Ik ben vandaag toch naar de stal gegaan, het adres waar ik haar had gebracht. Zoals ik al vermoedde was ze er zelf niet. Na wat rondvragen bleek dat Lysa zoals ik al verwacht had inderdaad in december al was verkocht. Ik heb haar adres kunnen achterhalen, maar ik trof enkel haar vader aan die aangaf dat ze me niet wilde spreken.
Na een tocht van in totaal meer dan 4 uur sta ik nog steeds met lege handen. Ik hoorde op de stal dat Lysa waarschijnlijk is verkocht naar België, een handelaar in de buurt van de Ardennen?
Wie helpt mij om Lysa te vinden? Het liefst haal ik haar terug naar huis, maar als ik weet of en waar ze een goed plekje heeft gevonden ben ik ook tevreden.
Kenmerken van Lysa:
Naam: Lysa Gora
Moeder: Ly
Vader: Helikon (v. Königstühl)
Moeders vader: Riboprince
Kleur: bruin
Aftekeningen: Kol op voorhoofd, ra halve witvoet, lv witte hoefballen
Lysa heeft rv een bokvoetje, een stijle voet
Lysa is 19 jaar, een volbloed merrie uit van oorsprong Duitsland.
Ze heeft ook Duitse papieren, maar een nieuw Nederlands nrps paspoort, omdat ze vroeger niet gechipt is voor het oude originele paspoort.[/b]

http://www.mijnalbum.nl/Foto650-JXLNV7Y6.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto650-NU7TBOVS.jpg
De inmiddels gesloten advertentie. Vanwege een lopende aangifte en privacyschending is de naam van de 'verkoper' niet in beeld
Lysa heeft vroeger veel meegemaakt en in de vier jaar dat ik haar gehad heb, heeft het me meer dan een jaar geduurd voor ik haar vertrouwen terug had. Iemand die niet met haar om kan gaan kan haar veel schade toebrengen.
Lysa is vanwege haar conditie niet meer geschikt om te rijden en ook niet om te fokken, vanwege een aandoening die ze heeft, drachtig worden lukt niet.
Ook is Lysa niet geschikt voor menselijke consumptie vanwege een bemerking in haar paspoort.
Deze foto is gemaakt op de dag dat ik haar achterliet.
http://www.mijnalbum.nl/Foto650-WK7PRGW6.jpg
Weet je waar Lysa is, of heb je haar de afgelopen maanden ergens gezien neem dan alsjeblieft contact met me op!
Nog even een toevoeging.
Lysa ziet er op dit moment waarschijnlijk zo uit, met wintervacht:
http://www.mijnalbum.nl/Foto650-YJSX8CQE.jpg