[EG] Sandor, ca. 10-jarige Fjord

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rosa__

[EG] Sandor, ca. 10-jarige Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 13:37

Ik ben opzoek naar de vorige eigenaar van Sandor. Was je niet de eigenaar, maar heb je hem wel gekent of verzorgd/bereden? Dan zou ik het ook graag horen. ;)

Sandor is een ruin van 1,46 hoog, een Fjord van ca. 10 jaar. Hij heeft lange manen, die had hij al toen hij bij ons kwam. Ze zagen eruit alsof ze nog nooit waren geknipt, dat vermoed ik dan ook. Ook zijn naam Sandor had hij al. Waarschijnlijk heeft hij die naam al heel lang of vanaf zijn geboorte. Helaas weten we zijn afstamming niet. We hebben hem gekocht bij een handelaar in de Hoek van Holland. Die handelaar heeft helaas gelogen over Sandors leeftijd. Hij zei dat hij ongeveer 5 jaar was, maar hij was natuurlijk ouder. Hij is nu ca. 10 jaar. De handelaar vertelde ons ook dat Sandor uit een kudde komt, dat hij daar is geboren of zo. Ik weet niet precies wat ik me daarbij moet voorstellen, maar het zal wel een speciale Fjorden kudde zijn. Later zou hij dan uit die kudde zijn gehaald. In hoeverre dat waar is, weet ik natuurlijk niet. Het kan best een verzonnen verhaal zijn. Ik weet ook dat die handelaar meerdere Fjorden heeft, waarschijnlijk ook uit die kudde. Wij hebben Sandor sinds januari 2006, daarvoor stond hij dus bij die handelaar.

Dan nu over Sandor zelf. Sandor is buiten het rijden wat lomp en onhandig, maar wel een echte schat. ;) Hij is ook lomp gebouwd, maar absoluut niet te dik of zo. Hij is laconiek en schrikt bijna nooit. Hij probeert wel eens in je kleren te bijten en hij verveelt zich erg snel. Dan gaat hij kattenkwaad uithalen. Hij is naar andere paarden héél dominant, we weten niet hoe dit komt. Misschien karakter, misschien komt het door ervaringen. Maar we weten dus niets over zijn verleden. Wat ons wel opvalt, is dat hij zich meer op zijn gemak voelt bij andere Fjorden, zelfde ras dus. Hij is heel goed bevriend met een andere Fjord op de manege, het enige paard waar hij minder dominant tegen doet. Dit zou dus kunnen wijzen op zijn verleden bij die kudde met Fjorden. Sandor is met rijden nogal lomp, hij beweegt wat onhandig. Hij heeft heel veel moeite met dressuur en springen i.v.m. zijn lichaamsbouw. Aan de teugel lopen kan hij niet, ik vermoed dat hij misschien een te groot hoofd heeft. Verder is Sandor een echte knuffelbeer. Wat ik wel even moet zeggen dat hij bijna niks kon toen hij bij ons kwam. Ik vermoed dat hij niet goed is bereden bij zijn vorige adres. Ik weet sowieso niet of hij daar wel genoeg aandacht kreeg, want hij zag er ietwat verwaarsloost uit. :o Gelukkig is dit nu helemaal in orde! :D Nog even over het rijden. Zijn conditie was erg slecht, hij kende geen oefeningen en zo te zien had hij geen ervaring met het rijden in een bak. Hij ging namelijk steeds van de hoefslag af en plakte heel erg aan andere paarden. Hij sprong ook over de hekjes en draaide zich om of stopte in hoeken. Gelukkig vertoont hij dit soort gedrag nu nooit meer. *D O ja, heel belangrijk! Wij vermoeden dat hij vooral strandritten en/of buitenritten heeft gemaakt, hij is buiten namelijk heel relaxt. Hij is helemaal bomproof en geniet echt volop van het buiten zijn. Waarschijnlijk heeft hij dus niet of zelden in een binnenbak gelopen voordat hij bij ons kwam. Hij is echt helemaal verkeersmak. Ook nog een kenmerkje: meestal geeft hij bij het aanspringen in galop bij een buitenrit een bok van plezier. Dit doet hij niet altijd, vaak als hij al een hele tijd niet meer buiten is geweest.

Foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Herken jij deze Fjord? Ik hoop dat iemand me kan helpen! :* Ik zou het echt héél leuk vinden om meer te weten over Sandors verleden. :D Sorry voor het lange verhaal. :+

Sanniejtjuh

Re: [EG] Sandor, ca. 10-jarige Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 13:44

Hee ik ken deze fjord.. Hij heeft ook een tijdje in de lessen gelopen op Manege Hoek van Holland.( ik liep daar stage en werkte daar) Hij is dus toen weer terug gegaan naar die handelaar, Van Nierop heb je hem denk ik vandaan. Als je meer wil weten PB me even. Welke stal sta je nu met sandor als ik vragen mag?

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 14:03

Je hebt PB! Dat is al snel een reactie. :)

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:24

Heeeeel lang geleden, ca. 5 jaar? ben ik op vakantie geweest in Pompadour, Frankrijk. Daar stond ook een fjordje die Sandor heette. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat deze het is hoor! hihi. Maar het zou zo maar kunnen. Die was best stout en wilde in de bak niet voorop lopen.

Succes met je zoektocht!

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:25

Als Sandor een Fjord is die is ingeschreven is (geweest) bij het Fjordenstamboek en Sandor is zijn echte naam dan wordt hij dit jaar zelfs 12 jaar want dan is hij geboren in 1997.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 00:36

Moderatoropmerking:
Op OV is het alleen toegestaan te reageren als je bruikbare informatie voor de TS hebt. Berichten zonder informatie zijn offtopic en worden verwijderd. Hier zijn dus een aantal offtopic berichten verwijderd van mensen die graag op de hoogte gehouden willen worden. Dit soort berichten dienen via de pb gestuurd te worden.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:38

Moderatoropmerking:
Wederom offtopic berichten verwijderd.Ik wil even benadrukken dat het niet de bedoeling is om een modopmerking te negeren en gewoon door te gaan met berichten die niets te maken hebben met de zoektocht. Berichten over hoe men de leeftijd kan schatten adh van de tanden van een Fjord kunnen via de pb gestuurd worden en horen niet in dit topic thuis. Als deze overduidelijke opmerking nu weer genegeerd wordt en men toch weer offtopic berichten gaat plaatsen kan men zeker een sanctie verwachten. Reageer dus alleen als je bruikbare info hebt voor de TS, heb je dat niet reageer dan niet of stuur een pb.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 23:15

Even omhoog maar. Ik vind het trouwens jammer dat er reacties worden verwijderd die zogenaamd niks opleveren, maar goed. Als dat hier de regels zijn. Dan vind ik het ook best.

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 21:42