Wie scheert er alleen een strook?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Wie scheert er alleen een strook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 23:26

Misschien een beetje moeilijke titel maar zal het even uitleggen.

Ik kan me nog herinneren dat er iemand was die alleen de strook onder de hals en tussen de voorbenen scheerde zodat de pony zijn warmte kwijt kon maar geen deken op hoefde.

Wie heeft er ervaring mee?

Ik denk er namelijk over om als het werkt mijn mini ook zo te scheren zodat hij geen deken op hoeft maar toch wat minder nat zal worden met werken.

Karin

Re: Wie scheert er alleen een strook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 23:27

Wordt veel gedaan in de endurance. Idd om toch warmte kwijt te raken, maar het paard kan gewoon zonder deken naar buiten.

Zoek anders even op 'racestreep', zo wordt het meestal genoemd.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 23:28

Ahhh het heeft gewoon een naam.

En dat bevalt goed? Kan ook voor een paard dat 24/7 buiten loopt dan neem ik aan?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 23:33

Geen idee of het de officiële benaming is Haha! maar in de endurancewereld weet zo'n beetje iedereen wat je bedoelt als je het over een racestreep hebt. Haha!

De meeste mensen die ik ken die zo scheren hebben hun paarden idd 24/7 buiten lopen. Heb het zelf nooit gedaan, ik scheer bij mijn paard de hele hals en de schouders tot aan de voorbenen (en hij krijgt wel een deken op).

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 23:40

Kijk dat is super, weet je toevallig een bokker die dat heeft? Kan ik een Pb-tje sturen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 23:47

In ieder geval Ganna is er bekend mee, maar zij is niet zo vaak online. Een PB'tje sturen kan natuurlijk altijd. Ja

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 23:53

Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar een foto. Mijn paard staat ook altijd zonder deken 's winters, maar wordt tijdens het rijden wel behoorlijk nat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 23:54

Ik heb het in het verleden ook gedaan bij mijn haflinger. Ik scheer dan een strook op de hals en de boeg vrij. Verder een soort halve bol bij de flanken. Ik noem het idd ook racestreep Clown Moet er ergens ook nog wel een foto van hebben.

Pony staat verder 24/7 buiten op een paddock met open stal.

Was even zoeken. HEb een mooi plaatje :
Afbeelding

zo'n beetje 10, alleen de buik niet dan, het stopt bij de boeg.

Mijn andere pony (wegens lange winterharenvacht) heb ik wel geheel geschoren met een dikke deken op, en ook 24/7 buiten. Dat is op zich ook goed bevallen.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 23:59

Ik ben van plan mijn paard ,de hals aan de onderkant te scheren en dan door naar de buik,daar ook de onderkant van en dan laat ik het eindigen aflopend naar de liezen.Dus de rug en de hele kont blijft ongeschoren.Deze clip zie je ook veel op de renbanen in Engeland.Je paard/pony koelt dan niet zo snel af als je uitstapt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 00:07

Ah, daar is het handige plaatje. Ja

De nummers 8 en 10 komen het meest in de buurt van wat ik bedoel. Ja

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 00:10

Maar ziet het er niet een beetje vreemd uit dan als de rest van het paard in z'n winterhaar zit?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 00:12

Maakt toch niet zoveel uit of het er vreemd uit ziet? Als het maar functioneel is. Ik wil dat misschien ook wel gaan doen. Mijn paard zweet ook zoo erg in de winter met die lange haren van dr.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 00:13

en ik zit te denken aan 7, 9 of 10. Mijn tinker krijgt een dikke vacht en zweet erg maar ik wil niet met dekens rommelen. Hij gaat overdag naar buiten.
maar hij moet het niet te koud krijgen natuurlijk!

mijn vorige tinker heeft al eens model 6 gehad en dat beviel heel erg goed.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 00:16

Ja ,misschien ziet het er naar de maatstaven van een dressuurruiter niet uit,maar rij toch alleen lange bosritten ,dus voor mij maakt het niet uit.Het gaat mij erom dat mijn paard het niet te warm heeft ,en toch geen kou kan vatten omdat hij te bloot is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 00:18

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 00:20

Sodeletuut schreef:
Maakt toch niet zoveel uit of het er vreemd uit ziet? Als het maar functioneel is.

Dat is idd ook mijn gedachte.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 00:27

Nooit geweten dat die uitvoering een naam had (al is het in-officieel Knipoog ) ik gebruik hem al jaren Haha! Ook puur om het paard de warmte wat makkelijker kwijt te laten raken. En ja idd het ziet er niet uit Clown (en ook wel een hele erge foto Clown )
Afbeelding

Maar het werkt wel Knipoog
Moet alleen wel erbij zeggen dat de mijne wel gewoon met deken staat s'winters. Die foto was van begin voorjaar.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 06:10

Ik heb ook een aantal keer geschoren ongeveer zoals plaatje 10 en dat is me heel goed bevallen. Pony's staan ook altijd buiten op paddoc met schuistal zonder deken. De regen loopt er gewoon netjes vanaf (niet te hoog scheren dan onder de buik) en ze krijgen het niet snel te warm. Ik deed het wel altijd vrij vroeg zodat het buikhaar weer een beetje aangegroeid is voordat de grond bevriest, ivm het liggen.
Het scheelt in het voorjaar ook heel veel met het kwijt raken van het buikhaar.

Of ik het dit jaar weer ga doen moet ik nog zien. Ik ga naar een andere stal waar ze ik plaats van midden in de stad midden op het open land staan en dus minder beshut ondanks de schuilstal.

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 06:24

Ik heb het vorig jaar ook gedaan bij mijn shet (de hals en de borst niet de buik) en het beviel me erg goed. Zij staat ook dag en nacht buiten en heeft een schuilstal (waar ze nooit in staat). Ze stond soms met alleen maar stilstaan al te zweten met al die haren en nadat ik de hals en borst geshoren had, had ze ook weer meer energie met het werk.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 07:44

ik het dit vorig jaar ook gedaan bij mijn shet, alleen had ik de onderkant buik ook laten staan ivm het liggen. Het werkt goed, maar heeft een nadeel. In het voorjaar vroeg iedereen of hij geopereerd was.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 11:25

Super zeg al die reacties.

Ik ga het nu dus in ieder geval doen, dat het geen P is maakt me niks uit. Het gaat mij om het mennen en niet om keuringen of shows.

Alleen dan nog inderdaad even kijken welk model nou het beste past.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:33

Heb het zelf ook gedaan bij mijn ijslandse merrie. Stond niet echt super mooi (heb het ook te laat gedaan eigenlijk), maar het was wel heel functioneel.

Als ik ging rijden als ze een normale wintervacht had dan was ze heel erg nat. Ze drogen zo goed op en ze kunnen hun warmte beter kwijt. Hier een fototje:

Afbeelding

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 19:16

Ja ,nou zo doe ik de hals ook,maar dan ga ik wel door tot de flanken.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:07

Anouar had vorig jaar dit model. Zelf bedacht.
Afbeelding

Als hij dit jaar weer zoveel haar krijgt gaat hij helemaal kaal. Vorig jaar wilde ik dat niet doen omdat hij toen nog dag en nacht buiten stond.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:21

En zo kunnen ze gewoon buiten 24/7 zonder deken zonder dat ze ziek worden ofzo? Want het is natuurlijk wel superhandig..