Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
En 's nachts staat ie op stal, dus daar is het ook niet zo koud
verootjoo schreef:Ik begin meestal als de temperatuur overdag niet boven de 15 graden uitkomt.

arno8 schreef:Als het je alleen om het belang van het paard te doen is, zou ik geen dekens gebruiken. Dekens verstoren de temperatuurregulatie van het paard. Een paard dat dag en nacht buiten staat kan perfect aanvoelen dat de dagen korter worden en zal voldoende wintervacht aanmaken. Een paard dat te veel op stal heeft gestaan, kan de eerste twee winters dat hij buiten staat af en toe nog een dekentje nodig hebben.
Belangrijk: een paard 'verstookt' ruwvoer om warm te blijven, dus zorg dat je paard altijd (24 uur per dag) iets te knabbelen heeft.
Een deken drukt de haren plat, waardoor die niet meer overeind kunnen staan om warmte vast te houden. Daarbij 'denkt' het lichaam dat meer vacht niet nodig is, omdat er al een 'nepvacht' op zit, waardoor de aanmaak van een goede wintervacht wordt verstoord. Vroeger stonden alle paarden ook zonder dekentje buiten, maar tegenwoordig 'hoor je er niet meer bij' als je geen dekentje hebt.
Maar mensen die toch volop wedstrijden rijden e.d. die kunnen niet met zo'n mega wintervacht rijden toch? Ja, het zou wel kunnen, maar goed, je weet idd hoe veel mensen erover denken...... Nouks schreef:verootjoo schreef:Ik begin meestal als de temperatuur overdag niet boven de 15 graden uitkomt.
Euhm.... pardon? Zelfs in augustus is de gemiddelde temperatuur in Nederland maar een graad of 17. Gebeurt in een gemiddelde maand augustus dus ook geregeld dat het de 17 graden lang niet haalt. Bij 15 graden kunnen paarden echt nog prima zonder deken. Echter hangt 't dan eventueel wel een beetje van je paard en de stal en de nachttemperatuur af of je paard bij max 15 graden overdag misschien 's nachts al wel een dekentje zou kunnen gebruiken. Want bij nachtvorst of een paard dat bij 10 graden 's nachts al wintervacht begint te kweken, zou ik me eventueel kunnen voorstellen dat je er 's nachts een zomerdekentje over gooit ofzo.
Wanneer je je paard bij 15 graden al onder dek zet, kan je je paard net zo goed 10 maand per jaar onder dek zetten...
En het verschilt per paard hoor. 15 graden is bij mij trouwens meestal pas eind september, dus nu nog lang niet. Weet niet hoe koud het bij jou is, maar bij mij nu rond de 20 graden elke dag.