dekens...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

FBN

dekens...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 14:24

Wat voor deken(s) heb je eigenlijk nodig hebt voor een paard
dat overdag buitenstaat in een paddock en 's afonds op stal staat ( staat altijd iedere dag buiten ook als het sneeuwt regent enz. uiteraard met inloopstal).
moet je dan een waterdichte kopen en een andere deken voor binnen of gewoon dezelfde ophouden?
en hoeveel gram ongeveer ( paard heeft geen shettevacht maar wel een beetje beertjesvacht waardoor ze in de winter drijfnat is)

ellepel

Re: dekens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:29

ik heb 2 dekens.
een ongevoerde regendeken voor temperaturen zo ongeveer tussen de 4 en de 10/13 graden boven nul.
en als het kouder word gaat er een 300 grams winterdeken op.

mijn dekens zijn waterdicht.
op mijn stalling hebben ze geen tijd om steeds dekens te verwisselen voor je dus als de mijne dan eenmaal een deken op heeft dan houdt hij die ook op.
voordeel van mijn dekens is dat ze ademen, fijne pasvorm hebben en hij er zo dus dag en nacht mee kan rondlopen Haha!

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:34

Heb 0gr regendek, 150gr 15-10graden, 300gr 10-0graden en een 500 gr.onder de nul. Ze zijn allen regendicht en ademend. Mijn paard gaat alleen overdag een paar uurtjes naar buiten en heeft niet zo'n dikke vacht.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 15:07

ik wil zelf denk ik gewoon een100 grams regendeken en als het echt koud is 5 tot -.... een 200 grams er op want ik vind 300 gram eigenlijk al best veel het moet geen watje worden die bij ieder koudje direct ziek is vind ik en ik denk dat je als je paard 500 grams opheeft ook bijna geen weerstand meer heeftof zo
maar dat is mijn mening

en hebben ze 's avonds een adere nodig als overdag?
omdat het 's nachts kouder is of zo?
Laatst bijgewerkt door Judje op 27-08-08 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

jellybean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:39

ninz schreef:
ik denk dat je als je paard 500 grams opheeft ook bijna geen weerstand meer heeftof zo

Als je dit soort dekens gaat gebruiken, hebben ze in de winter ook bijna geen wintervacht of zijn ze geschoren. Dan bouw je ook op in dikte naarmate het kouder wordt zoals Ilonka aangeeft. Voor een paard met wat vacht is het inderdaad al gauw teveel, al ademen de meeste moderne dekens goed.

Jouw paard komt zo te horen veel buiten en krijgt dan een goede wintervacht. Een licht- of ongevoerde regendeken (of outdoordeken, is hetzelfde) is dan al gauw voldoende voor erg natte en koude dagen, of na het werken (als droogstappen niet goed meer lukt door de vacht).

Een beetje regen of kou kan een paard echt wel hebben. Maar als het extreem regent of waait en koud is, dan kan het wat teveel zijn als ze zelf geen beschutting kunnen zoeken.

Zelf heb ik een zweetdeken die ik er even opleg na het rijden op koude dagen (als hij niet even binnen kan staan om op te drogen) en een ongevoerde regendeken voor de slechte dagen als hij buiten staat.

jellybean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:41

Je kunt ook je (droge) zweetdeken onder je regendeken doen als voering, dan heb je ook al een 150 grams (???) voering?

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 21:57

ik wil haar mietscheren en ook niet dat ze geen wintervacht heeft maar eigenlijk gewoon dat ze er iets minder dik in zit
omdat ze namelijk enorm zweet in de winter zo erg dat het er gewoon adfdruipt en dat ivnd ik zielig....

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:06

Ik heb een 280 grams staldeken
Een 300 grams winterdeken
Een 220 grams winterdeken
2 regendekens
3 zweetdekens
Valt best mee toch Haha!
Als mn pony geschoren wordt dan krijgt hij ongeveer 500 gram op. Hij staat ook altijd buiten nl. In het najaar en voorjaar doe ik de 220 op (Bucas) die regelt zelf de temperatuur. Als het nog een klein beetje fris 's nachts is dan doe ik alleen een regendeken op.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:10

Mijn paard staat al zijn hele leven buiten zonder dekens. Uiteraard heeft hij ook een inloopstal en zolang ze dat hebben, is alles ok. Als je paard zonder kan, zou ik er niet aan beginnen. Eenmaal bezig met bv. winterdekens en er gaat zo'n duur ding kapot, ben je verplicht om een nieuw deken te kopen. Je kan dan niet ineens zeggen: nee paard, heb geen geld over, dus sta nu maar terug zonder deken.
Laatst bijgewerkt door Judje op 27-08-08 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderde Oneliner verwijderd.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 07:05

mijn paard heeft ook een inloopstal Knipoog maar zweet heel erg snel waardoor ik in de winter dus een probleem heb met een drijfnat paard ( echt dat de druppels zweet er gewoon afvallen Bloos! ) en dat vind ik dus zielig voor haar dat ze gewoon echt moeite heeft
om een les vol te houden in de winter. en trouwens op wedstrijd ziet het er ook niet erg charmant uit als je met een volledig kletsnat paard de ring in komt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 07:15

ninz schreef:
mijn paard heeft ook een inloopstal Knipoog maar zweet heel erg snel waardoor ik in de winter dus een probleem heb met een drijfnat paard ( echt dat de druppels zweet er gewoon afvallen Bloos! ) en dat vind ik dus zielig voor haar dat ze gewoon echt moeite heeft

Hoe doe je dat dan in de zomer? Dan zweet je paard toch ook? Is dat dan niet zielig?

Ik bedoel maar, de topics vliegen je weer om de oren, dat het zo (te) warm is om te rijden. Maar er moet volgens velen toch echt wel gereden worden met dit hete weer, of desnoods longeren, maar het paard mòet wat doen. Verward
En diezelfde mensen scheren in de winter hun paard of leggen tegen de herfst al dekens op om wintervacht te voorkomen, omdat dan opeens de warmte en het zweten zielig is?

Mijn mening is: iig met dit weer je paard lekker met rust laten wat rijden betreft en in de winter gewoon rekening houden met de wintervacht en wat minder fanatiek trainen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 08:48

Of misschien net nu wat meer conditie opbouwen.

En zorgen in de winter dat je goed en lang genoeg uitstapt. Dan een zweetdekentje op kan ook zonder dat je ook met winterdekens moet beginnen.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 09:48

JoviBan schreef:
[naam] schreef:

Hoe doe je dat dan in de zomer? Dan zweet je paard toch ook? Is dat dan niet zielig?

Ik bedoel maar, de topics vliegen je weer om de oren, dat het zo (te) warm is om te rijden. Maar er moet volgens velen toch echt wel gereden worden met dit hete weer, of desnoods longeren, maar het paard mòet wat doen. Verward
En diezelfde mensen scheren in de winter hun paard of leggen tegen de herfst al dekens op om wintervacht te voorkomen, omdat dan opeens de warmte en het zweten zielig is?

Mijn mening is: iig met dit weer je paard lekker met rust laten wat rijden betreft en in de winter gewoon rekening houden met de wintervacht en wat minder fanatiek trainen.

in de zomer vind ik het een minder probleem omdat je dan geen problemen hebt met kouvatten enz.
en minder fanatiek trainen gaat moeilijk omdat ze deze winter toch echt de winstpunten moet gaan halen Bloos en trouwens zo hard trainen we niet eens hoor! dat is het hem juist... Knipoog
terwijl ze toch in de zomer dan 5 keer per week getraind wordt ( als het te warm is doen we wat rustiger aan) en in de winter moetenn we al iets rustiger doen omdat de bodem dan vaak te nat is en dan moeten we iedere keer de binnenbak afhuren dus dan wordt ze 3 tot 4 keer per week getraind.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:31

Ik heb voor de zomer weinig dekens. Alleen een katoenen zomerdeken voor de koude nachten en als we 's avonds op de trailer moeten. Voor de winter heb ik er meer.
Een nul grams regen deken zonder hals en een met hals. Een 150 grams onderdeken, met halve hals. Een 400 grams winterdeken met hals. een uitrij deken van fleece, een uitrijregendeken, een gewone fleecedeken en een fleecedeken met hals.
(mijn paard wordt ieder jaar geschoren en staat overdag buiten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:11

ninz schreef:
in de zomer vind ik het een minder probleem omdat je dan geen problemen hebt met kouvatten enz.

Dat kouvatten is dus een misvatting.
Een paard vat geen kou zoals een mens. Een paard heeft namelijk een geweldig systeem (huid & vacht) dat het allemaal prima reguleert.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:20

In de zomer gebruik ik geen vliegendeken o.i.d.
In de winter heb ik drie verschillende dekens.
0 gram - 200 gram - 300 gram.
Ik wissel de deken niet met 's nachts of overdag.
Alleen wanneer de temperaturen veranderen en dan houden ze dus ook een bepaalde periode 1 deken op. De mijne staat 's nachts op stal en in de winter van 10.00-17.00u in de wei.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 10:05

jellybean schreef:
Je kunt ook je (droge) zweetdeken onder je regendeken doen als voering, dan heb je ook al een 150 grams (???) voering?

mijn zweetdken is een beetje heel erg te groot eigenlijk (}komt zowat tot haar knie Bloos )

Up_to_Date schreef:
In de zomer gebruik ik geen vliegendeken o.i.d.
In de winter heb ik drie verschillende dekens.
0 gram - 200 gram - 300 gram.
Ik wissel de deken niet met 's nachts of overdag.
Alleen wanneer de temperaturen veranderen en dan houden ze dus ook een bepaalde periode 1 deken op. De mijne staat 's nachts op stal en in de winter van 10.00-17.00u in de wei.

en wanneer gebruik je die?

JoviBan schreef:
[naam] schreef:

ja maar als je de ring in komt met een drijfnat paard vind ik nou ook weer niet erg charmant staan.
daarnaast staat ze buiten en als ik dan binnen ga trainen zweet ze natuurlijk veel meer.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 27-08-08 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag alles in 1 bericht of gebruik de editknop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 10:29

Drijfnat paard?
Welk niveau rij je dan wel niet?

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:44

Doet er toch niet toe of het wel of geen gezicht is of een paard drijfnat is als deze de ring binnenkomt?
Het gaat erom als jij intensief traint en je paard zweet veel hij na de training slecht kan opdrogen door zijn dikke vacht en daardoor verkouden etc kan worden, daarom is het van belang om een niet al te dikke wintervacht te hebben als je intensief traint...

Ik zou beginnen met een 150 gr deken als het kouder dan 15 graden wordt en dan 1tje tussen de 250 en 300 en als het heel erg koud is een 400 gr deken...

Een zweetdeken onder een winterdeken zou ik absoluut niet doen, ik raad je sowieso niet aan om meerdere dekens op te leggen omdat dit de ademende werking van de deken heel erg afneemt en het is heel belangrijk dat een deken adement, een paard kan het beter koud hebben dan dat hij staat te zweten onder een deken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:56

Een paard wordt niet verkouden of ziek van zweten.
Dat zou dan wel een èrrug grote fout van de natuur zijn, of niet.

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:25

wel als hij nat is en warm en je zet hem in het land!!!
als een paard in de natuur rent zal hij zichzelf vanuit nature ook goed *uitstappen* en in de natuur hebben ze meer beschutting dan in de meeste weilanden en op veel stallen tocht het ook en een paard zou vanuit nature nooit in de tocht gaan staan met een warme en natte vacht...

Waarom hou jij je paard anders kort in z'n vacht? alleen voor de mooigheid soms?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:06

maximiliaan schreef:
wel als hij nat is en warm en je zet hem in het land!!!

Nee, dat is niet juist.
Google eens op de capilaire werking van de vacht of lees deze pagina eens.

maximiliaan schreef:
als een paard in de natuur rent zal hij zichzelf vanuit nature ook goed *uitstappen* en in de natuur hebben ze meer beschutting dan in de meeste weilanden en op veel stallen tocht het ook en een paard zou vanuit nature nooit in de tocht gaan staan met een warme en natte vacht...

Uitstappen is sowieso een must. Niet alleen om de huid te laten drogen, maar ook voor de cooling down van de spieren.
Stallen waar het tocht zijn geen goede stallen. Het is sowieso not done om je paard in een tochtige stal te zetten. Dan is een open wei altijd nog beter.

maximiliaan schreef:
Waarom hou jij je paard anders kort in z'n vacht? alleen voor de mooigheid soms?

Ik niet hoor. Mijn paarden krijgen gewoon hun wintervacht.
Waarom andere mensen hun paard kort in de vacht houden, komt voort uit onwetendheid (zoals jij, ook jij denkt dat het paard anders ziek of verkouden wordt) of omdat ze een wintervacht lelijk vinden inderdaad. Ongelooflijk, maar waar.

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 07:38

Ja uitstappen is inderdaad een must maar als ik in de winter mijn paard helemaal droog wil stappen dan moet ik serieus een uur uitstappen, door een dikke wintervacht gaat dat heel erg langzaam. En aangezien ik soms wel eens 2 keer per dag rij heb ik daar totaal geen zin en tijd voor.
En als je paard niet droog is en je zet hem zonder deken in het land kan hij dus wel ziek worden!!!!!
Het is dus beter als je intensief traint om je paard kort in z'n vacht te houden omdat hij ten eerste tijdens de training beter zijn warmte kwijt kan en ten tweede hoef je geen uren uit te stappen of je paard langer op stal te laten staan met een zweetdeken zodat hij goed droog is.

Ik weet niet wat jij met je paard doet maar als je 4 keer in de week een buitenritje maakt dan is het inderdaad niet nodig om een deken op te gooien, heb de paarden wel vaker een winter zonder deken gehad omdat ik toen niet intensief reed. Maar als je 6 dagen van de week intensief traint, soms 1 keer per dag training en 1 keer per dag een buitenrit vind ik wel dat een paard een deken op moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:48

@maximiliaan: verdiep je nou eens in de werking van de vacht in plaats van vol te blijven houden dat een paard ziek kan worden van bezweet in de wei lopen. Ik heb je in mijn vorige post nog een link gegeven, maar die heb je blijkbaar over 't hoofd gezien?
De vacht hoeft nièt droog te zijn na het rijden. De huid wel, maar dat duurt geen úren.

Heb je ooit gezien dat een kudde paarden in de winter door de wei lopen te rennen en te dollen? En hoe ze na zo'n speel-/ en renkwartiertje zeiknat zijn van het zweet? Ik wel, dikwijls. En heb je ooit zo'n paard vervolgens ziek zien neervallen? Ik niet.
Het zou echt een grote fout van de natuur zijn als een paard na het zweten ziek wordt. Als een kudde paarden flink op de vlucht moet en ze daarna bezweet op een veilige plek zijn aangekomen, zouden ze ziek worden?? Echt niet.

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:54

Ik heb vaak genoeg gezien dat mijn paard verkouden word of iig snottebellen krijgt toen ik hem zonder deken reed en ja ik stapte hem goed uit en nee onze stal tocht niet..

En in de natuur hebben ze meer beschutting dan in menig weiland, het weiland hier bied alleen aan 1 kant een rij bomen meer niet..

En het gaat niet alleen om de vacht die nat is maar ook om de spieren die een goede cooling down moeten hebben en na een training moet een paard afgekoeld en wel op stal komen vind ik, de spier moeten ook afgekoeld zijn, en dit gaat gewoon veeel beter als je niet een dikke vacht hebt.

Leg jij mij nou eens uit waarom ik m'n paard geen deken op moet doen tijdens de winter, hij wordt 6 dagen in de week gereden, soms 2 keer per dag zoals ik al aangaf, staat straks ook op de trailer, we hebben wel is waar geen stal die tocht en een weiland welke niet veel beschutting biedt. En hij is overgevoelig op z'n luchtwegen.
Waarom zou ik hem zonder deken laten rond lopen, terwijl hij met deken beter in z'n vacht zit en sneller droog en afgekoeld is?

Edit: dan ga ik nu je link lezen en oh ja er komt ook nog eens bij dat hij tijdens de training z'n warmte vele malen beter kwijt kan als hij een dunnere vacht heeft

Ik heb de link even snel doorgelezen maar er staat niks over de spieren van een paard die wel een snelle koeling nodig hebben, er staat inderdaad dat het heel lang duurt en dat dat ook het beste voor het paard is om de warmte langzaam kwijt te raken maar dit telt niet voor de spieren, hoe kijk je hier tegenaan dan?
En de paarden in het wild die rennen en doen, gebruiken hun spieren op een andere manier dan dat wij met training doen wat eigenlijk "onnatuurlijk" is. Dus moeten wij een paard dat in training staat toch ook anders behandelen dan een paard dat op een natuurlijke wijze behandelt wordt?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 27-08-08 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag alles in 1 bericht of gebruik de editknop.