Welke dekens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marlyy

Welke dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 14:20

sinds kort heb ik een eigen paard, maar nu vroeg ik mij af welke dekens die op moest?
we willen haar eigelijk niet scheren alleen als het echt nodig is
overdag gaat ze de wei in met goed weer dus geen harde regen enz.
welke dekens moet je op doen om de vacht te houden en hoeveel gram in de winter?

Cassidy

Re: Welke dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:25

Hoe hard wil je met je paard aan het werk? Wil je wedstrijden rijden, dressuurmatig werken? Ga je dagelijks rijden, en hoe lang?

In principe kun je je paard zonder deken houden, maar als je hard wilt werken gaat hij het erg warm krijgen. Om hem kort in de vacht te houden zou ik een 350 grams of hoger overwegen, maar die moet hij dan ook op als hij de wei in gaat. En dan kun je het beste een regendeken gebruiken, als een gewone deken per ongeluk nat wordt in de winter heb je die niet zomaar droog.
Dus als je aan dekens begint, heb je er minstens twee nodig. Desnoods werk je in laagjes en met een onderdeken.

Marlyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 14:39

oke, bedankt

ik rij nu nog geen wedstrijden omdat ze gewoon nog teveel moet leren en elke dag 1/1,5 uur dressuurmatig

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:42

Ik heb voor elk van mijn paarden een of meer van de volgende dekens:
- Fleecedeken
- Regendeken 0 grams
- 200 grams
- 400 grams
- Uitrijdeken

Marlyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 14:44

en welke doe jij dan op in de herfst en winter?
en een outdoordeken dan, dat kan toch voor op stal en in de wei?
waarvoor is een regendeken dan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:54

Een tot anderhalf uur dressuurmatig zou voor mij al een reden zijn om haar onder dek te zetten, of misschien een patroontje te scheren.

Ik heb de volgende dekens (meerdere keren want meerdere paarden)

Zweetdeken wol
Zweetdeken fleece
Nylon Zomersheet ongevoerd.
Nylon Zomersheet met wol gevoerd.
Regendeken 0 grams.
Regendeken 200 grams.
Onderdeken 150 grams.
Staldeken 150 grams
Winterdeken 350 grams

Ik combineer de onderdeken met de 350 grams deken bij temperaturen ver onder 0. Ik kan ook de 0 grams regendeken er overheen gooien als ze in de winter bijv. in de regen naar buiten gaan. Ze staan in een binnenstal die warm is.

kimCasier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:14

Pas wel op dat je paard niet staat te zweten onder te zijn/haar deken

row_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:30

Ik zit met beetje hetzelfde.
Ik ga waarschijnlijk eind de winter officieel starten.
Dus wordt komende winter nog wel goed doortrainen(1 uur intensieve training) dus wil haar ook weer onder dekens.
Ik zat zelf aan dit te denken, weet alleen nog niet bij welke tempraturen ik wat het beste kan gebruiken dus als iemand advies heeft graag, mag ook via PB.

Staat overigens op volgorde.
0 grams waterdicht
Wollen deken + 0 grams waterdicht
200 grams onderdeken + 0 grams waterdicht
200 grams onderdekens + 200 grams waterdicht.

En voor het rijden (in en uitstappen)
Fleecedeken & waterdichte uitrijdeken. Lachen

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:30

ik heb een regendeken en een 200 grams, hier stond ie onder toen we hem kochten, hij was toen helemaal geschoren, koud had ie het niet!
van de winter wil ik wel een fleece hebben (als het goed is is ie nu op de post)

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:22

Voor mijn ponybeest heb ik een ongevoerde regendeken, een waterdichte deken 300 grams, en staldeken van 200 grams, een zomerdeken en een paar zweetdekens..

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:26

Ik heb voor mijn paarden, welgeteld per paard 1 zweetdeken en een nulgrams regendeken. De regendeken gaat alleen op de dag voor wedstrijd om madam schoon te houden en de zweetdeken gaat er alleen om als ze na het werk flink gezweet heeft en het koud is ( daarmee gaat ze een uurtje op stal en daarna gewoon weer zonder naar buiten ). Vacht valt op zich mee, ze heeft wel een flinke, maar met een deken om voor een paar nachtjes ligt de vacht zodanig plat dat het er voor wedstrijd wel weer toonbaar uitziet.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:33

Ik heb de volgende dekens in mijn bezit, en gebruik ze ook allemaal. Voor een fjord, is afgelopen jaar geschoren maar ik weet niet of ik dit jaar weer doe:

2 zweet/fleece dekens
1 50 grams bucas outdoordeken
1 300 grams winterdeken
1 200 grams staldeken
1 vliegenuitrijdeken
1 eczeemdeken
2 vliegendekens

En er komt nog 1 waterdicht uitrijdeken aan!

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:44

Ik heb mijn paard altijd zonder deken want ik vind dat je erg veel moet nadenken als eigenaar over de dekens.
Ik heb een zweetdeken voor als we heel erg hard hebben gewerkt maar eerlijk gezegt gebruik ik hem nooit.
Als een paard goed in zijn vel zit en gezond is zweten ze ook niet heel erg als je ze normaal belast.
En eerlijk gezegt moet ik er niet aandenken omsteeds te moeten nadenken over een deken voor de nacht want dan is het kouder dan overdag of als er onverwacht een dag mooi weer is mezelf zorgen maken over mijn paardje die staat weg te zweten.
Ik vind het heerlijk zo.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:18

Ik zit een beetje te dubben, ben niet zo thuis in de dekens, vandaar dat ik het hier vraag

Ik heb een haflinger die recreatief gereden wordt, maar haar wintervacht zit haar behoorlijk in de weg op de winterdag.

Nu begint ze nu al met een wintervachtje aan te maken...en ik wil eigenlijk voorkomen dat ze een wolbaaltje wordt.

Wanneer zou ik moeten beginnen met een deken? Ik vind het nu nogal overdreven met de hoge temperaturen zo nu en dan, dan staat ze te zweten in de wei. Maar wanneer zou ik wel kunnen beginnen?

En met wat voor soort deken zou ik kunnen beginnen? Hoeveel grams? 0 gram of 200 ....

met andere woorden hellup Knipoog

_Sas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 20:21

Ik heb een zelfde vraag..

Sinds een maandje mijn 1e eigen pony en ook niet thuis in de dekens.
Het is een fjord, en ik rij ongeveer 5 dagen in de week een half uur tot een uur. Verder komt hij ook elke dag buiten.
Wil hem liever nog niet scheren.

Wat voor dekens moet ik aanschaffen, wanneer moet ik ermee beginnen en wat voor deken kan ik kopen die hij ook overdag buiten op kan zonder dat alles drijfnat wordt??

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 13:06

Ik zat er ook al over na te denken Knipoog

Heb 2,5 week geleden een New Forest pony gekocht. Normaal gesproken zou ik als t kan een pony gewoon lekker heel t jaar zonder deken zetten, maar ja dan schijnt hij echt een enorme dikke vacht te krijgen. Zelfs met deken al... vorige eigenaar had ook een deken erop en als nog moeten scheren, omdat hij gewoon niet droog te stappen was na 't rijden...

Dus dacht nu aan:
0 grams regen deken (deze voor als t veel regent en 't wat kouder wordt zo'n 10-15graden) Nu staat hij gewoon zonder.
150 a 200 grams outdoor deken (<10 graden)
300 grams outdoor deken (< 5 graden)
zweetdeken (heb ik al)

Heb ook nog een staldeken liggen (kreeg ik erbij), weet niet hoeveel grams die is.

Is dit een beetje een goed idee??

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:57

ik heb mijn paard met veel regen onder een 0grams fleece gevoerde regendeken staan-als het 10 graden word gaat daaronder een fleece deken-onder de 10 graden 200 gr deken op waterdicht-vriezen 300gr waterdichte deken op en vaak volgt al snel de teddyfleece deken eronder...in en uitstappen fleece deken in de winter een wollen deken.

lais

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 14:36

Ik heb 2 dressuurpaarden en een veulen (ohja mijn paarden zijn geschoren):

dit zijn mijn dekens per paard:

- een vliegendeken met fleece op de rug
- een soort van winter/regndeken: 100 grams regendeken en 300 grams onderdeken dat je er kan uitnemen als het niet erg koud is
- scapa zweetdeken
- Vantaggio zweetdeken met staart en buikflap en kan ook gebruikt worden als transportdeken
- 2 uitrijdekens van fleece
- Anky staldeken 300 grams
- Bucas winterdeken 470 grams en kan gebruikt worden tot -20°

Voor mijn veulen gebruik ik niet meteen dekens want ik wil dat hij sterk wordt de eerste levensjaren. Ik heb voor mijn veulen wel een fleece deken, maar dat gebruik ik zelden of nooit.

Zo dat waren mijn paarden dekentjes Knipoog