ervaringen met de Horseware Bug Buster, incl Pyrethrin

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

ervaringen met de Horseware Bug Buster, incl Pyrethrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:19

http://www.drunensruiterhuis.com/html/a ... ingen.html

Deze deken is behandeld met het reukloze Pyrethrin. Dit Pyrethrin verwart het zenuwsysteem van een insect waardoor het weg vliegt. Verder heeft de deken een hals, en buiklap waardoor het paard goed is beschermd. Een vliegendeken met vliegenspray in één dus!

Pyrethrin zit ook in endure en veerust.
Iemand deze deken als eens geprobeerd?

En kun je die deken zelf ook weer impregneren?
Anders heeft het denk ik niet veel nut meer na een tijdje Lachen

ellepel

Re: ervaringen met de Horseware Bug Buster, incl Pyrethrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:30

ohw?
dat is handig want pyrethrin kun je kopen ,dat is helemaal niet duur.
is van bayer,tuinland heeft het wel te koop Knipoog
http://www.onlinebouwmarkt.nl/winkel/vi ... PYRNJ33N31

ik gebruik het tegen de luizen op mijn planten..
je zou dus net zo goed een andere deken kunnen dompelen in een verdunde oplossing pyrethrin??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:32

Klopt
Ik vraag me ook af of er nog een huid vriendelijk stof bij zit ofzo?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:34

wel apart dat ze dan die deken daarmee behandelen?
ik vraag me af of dat na 3 weken regen er dan nog op zit...

mail ze anders en vraag hoe dat hele verhaal zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:37

Ik heb er straks al een mailtje heen gedaan Lachen

Ik weet wel dat er ook horren bestaan daarmee behandeld.
Maar ook geen ervaring mee.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:39

het is dat ik met mijn eczeemdeken geen vliegenmiddelen hoef te gebruiken,maar anders had ik absoluut mijn flesje gepakt en het verdund met water over een deken heengegoten. Knipoog

vraag ik me meteen af...als het in die deken zit...dan komt het als het regent ook op een paard...toch?
zou je dan gewoon een verdunde oplossing op je paard kunnen spuiten??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:41

als ik kijk wat er in veerust en endure zit....

maar zo doet niemand het want dat kan niet Lachen
Ik durf het ook niet hoor...maar eigenlijk wel raar

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:45

het is plantaardig en gemaakt van margrieten he.

heb dit er over gevonden:
Citaat:
De acute giftigheid voor zoogdieren, zoals de kat of de mens, valt mee. Pyrethrum wordt in het lichaam snel afgebroken. De dodelijke dosis voor de mens ligt in de buurt van de 100 gram. Pyrethrum kan wel allergische reacties, zoals huiduitslag, veroorzaken bij gevoelige mensen.

ik neem aan dat dat zo ook ongeveer geld voor dieren?

ik zou denk ik niet zo'n deken gaan kopen,beter een zonder speciaal spul er op Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:59

Dit antwoord kreeg ik zojuist binnen

De werkzame stof van de deken is in de deken verweven. De stof werd in principe enkel gebruikt in het leger omdat het niet vervliegbaar is.

Nu heeft Horseware deze stof kunne integreren in hun dekens en adverteren ze dus met de ultieme deken waarbij inspuiten niet meer nodig is! De deken hoeft dus niet onderhouden te worden met anti-vlieg spul!

We raden aan de deken niet te heet te wassen net als een waterafstotende deken. Zo blijft de kwaliteit het langst houdbaar!

Met vriendelijke groet,

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:00

beetje raar antwoord vind ik, ik kan me ook geen voortselling maken hoe ze dat dan in de deken verweven hebben?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:03

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:12

het antwoord staat zelfs al in die post Knipoog
Citaat:
Bovendien is door Rambo gegarandeerd dat de stof tot 25 WASSINGEN blijft zitten op de deken.

dus na 25 wassingen...of 25 regenbuien?

is de deken een gewone normale vliegendeken geworden denk ik

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:20

Maar bij wassingen gebruik je ook zeep toch, zou dat niet het punt zijn dan? Tong uitsteken
Weet niet of pyrethrin waterbestand is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:20

Idd, wassingen regen buien en rollen daar is het gewoon tegen bestand?

bedankt brittkitt, ga ik die bokker eens lastig vallen Tong uitsteken

edit...hoeft niet, als je weet dat het zonder zeep moet dan maar gewoon zonder zeep Lachen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:22

Maar als ik zo de prijs van de pyrethrin zie of zelfs van gewoon vliegenmiddel ben je toch met regelmatig spuiten goedkoper uit dan met die deken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:23

Gewoon vliegenmiddel helpt iig niet...misschien wel als het echt in de stof zit? Lachen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:24

Laat je de deken even weken in dat spul Vork
Maar waarom zou het dan wel werken als het in de stof zit maar niet als het op de stof zit? Dan zou het toch ook in de stof moeten trekken of zie ik dat verkeerd. Als ik mijn deken inspuit met liberate stinkt ie echt nog wel ff Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:25

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:29

Nog niet zo superveel gebruikt, maar tot nu toe niet ontevreden! Mijn pony had geen last van dazen met buitenrijden, terwijl het paard van mn stalgenootje die mee was er toch veel had zitten Nagelbijten / Gniffelen
Heb m gekocht bij Hippocare Liessel omdat hij nu dus dubbel zo sterk is door fabrieksfoutje, waardoor je dus eigenlijk maar de helft betaald Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:30

hebben ze nog meer van die foutjes te koop? Haha!

Ik heb me eigenlijk voor genomen geen spray meer te kopen...heb er al zoveel geprobeert...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:32

Haha kan me indenken, rij nu buiten met vliegenrijdeken en dat bevalt tot nu toe prima, maar wil wel buik en hoofd ook beetje beschermen (stomme beesten zitten hier al hartstikke veel Rolleyes )

En idd hebben ze nog een hele hoop met van die foute flessen Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 19:53

nou ik ga hier nog even reageren...ik hoop niet dat je de deken hebt gekocht.

vliegenmiddelen waar pyrethrin in verwerkt zit zijn heel slecht voor paarden.

ik ga even quoten en ik hoop dat je engels een beetje goed is:

Citaat:
Pyrethroid-based fly sprays
Pyrethroid insecticides are used during the warm seasons on many horses.
They are the most frequently-used insecticides world-wide and are generally considered safe by the EPA.
The labels on the insecticides suggest spraying the horse every few days, or even just once a week.
However the sprays generally are effective for a few minutes, sometimes as much as thirty minutes, so the owners spray their horses repeatedly, or saturate the skin in hopes that the flies will stay away.
The effect is the dose to the horse is significantly higher than the manufacturer has the product labeled for, and the human dose is probably much higher than planned due to the handling of the horse.
Many equine barns have overhead spray systems that put out doses of the spray every few hours or more often.
This spray goes onto the horse, into the water or feed bucket and onto the hay as well as into the respiratory system of the horse.
Horses also reach around and bite at their sides when flies land on them, increasing oral exposure.
The latest insecticide being sold to the horse owner is a super-concentrated pyrethroid to apply in a similar fashion to the dog tick product, Front LineTM.
Owners believe it is the same product due to the marketing the company does.
Some companies are selling their product as all-natural, when in fact, whether naturally derived or synthesized the pyrethrin compound is the same.
Clients believe the companies when they are told the product is all natural, therefore safe.
One study found pyrethroid residues as well as many other herbicide and pesticide residues in animal feed, adding to load already in the body (26).
Overall horses are exposed to high levels of insecticides, both through oral, respiratory and topical routes.
These sprays may be relatively safe at low concentrations, however, no one has studied the effects of the high doses on the animals and people in the barns.
Clients who have converted to non-toxic repellants report that their health is better, and that they have fewer allergies and headaches.
Pyrethroid-based fly sprays (and flea sprays) can depress thyroid function (27, 28, 29) and the thyroid can play a role in insulin resistance as discussed above.
Pyrethroids also have estrogenic activity as do many insecticides, but no progesterone activity in most studies (30, 31). Though it is less relevant to insulin resistance, pyrethroids also affect antibody production and macrophage function (32, 33).
Due to the high concentrations of pyrethrins in many horses’ environments and their ability to disrupt the hormonal system, it would be advisable to reduce the exposure as much as possible.

dus....het kan het hormonale systeem aantsaten, de schildklier kan overhoop gaan liggen en de weerstand gaat omlaag.

grappige uit dit stuk is inderdaad dat lage concentraties vliegenmiddelen veilig te gebruiken zijn,maar wij inderdaad soms de paarden veel te veel en te vaak inspuiten..en dan is het dus gevaarlijk.

deze deken is doordrenkt met dat spul en word door het paard dag in dag uit gedragen...
lijkt me niet gezond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 08:27

Ik heb de deken gelukkig niet gekocht.
Niet omdat ik bovenstaande wist, maar ik het idee had dat na 3x rollen en een onweersbui de werkzame stof wel verdwenen zou zijn en ik dan beter een gewone kon kopen.

Nu ben ik helemaal blij het niet gedaan te hebben.
Bedankt voor je info! Ja

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 08:31

ik kwam het toevallig tegen nadat ik info zocht over schildklier problemen bij paarden.

maar dit hele stuk waarschuwd dus ook voor het te veel en te vaak gebruiken van vliegenspray war pyrethin inzit..
is toch wel even iets om bij na te denken.

welke deken heb je nu gekocht dan?