Hoe verkoelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blizzie

Hoe verkoelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 15:22

Mijn 3 verzorgpaarden staan praktisch heel de dag in de wei (van 10.00 tot 20.00 )soms word er 1 uitgehaald om mee te rijden maar daar is de rest nog de jong voor
Maar ook al staan ze in de wei ze zweten wel (achter de oren op schouderbladen etc) wel niet zo super erg maar hoe kan ik zorgen dat ze het wat koeler hebben

Mogelijk tot afspoelen met een tuinslang is hier niet kan alleen met emmers (is geen goed stromend water) en het lijkt mij dat als ze dan weer opdrogen ze het ook gewoon weer warm krijgen
Ik vind het vooral zielig voor onze 1-jarige shet want die verhaard niet echt super en heeft nog een aardig dik vachtje alhoewel het wel minder word met iedere dag poetsen.

Weet iemand misschien wat ik voor ze kan betekenen

p.s. het liefst gewoon dingen die geen geld kosten of bijna niks kosten want ik zal het zelf moeten betalen want de eigenaar boeit het niet echt veel

Lenneke_

Re: Hoe verkoelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:36

Ik ging Anouar altijd op het heetst van de dag afspuiten. Omdat je geen stromend water hebt zou ik gewoon met een emmer en een spons doen. Vooral de hals, het hoofd en de binnenkant van de achterbenen, daar zitten de aders dicht onder de huid en is de huid dun waardoor ze het best afkoelen.

Er zijn ook wel speciale dekens, maar die zijn duur.

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 15:46

dus er tussen 12 en 3 ff de wei uithalen en ff lekker af laten koel door een emmertje met spons dat moet lukken!! bedankt

Nog meer tips?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:06

De hals van een paard is de 'warmteregelaar'. Wanneer je vlechten in de manen maakt en hier water over heen giet, blijft het water langer in de manen doordat ze gevlochten zijn.
Ik weet dat dit in de Endurance ook gebruikt wordt.

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 16:08

Judje schreef:
De hals van een paard is de 'warmteregelaar'. Wanneer je vlechten in de manen maakt en hier water over heen giet, blijft het water langer in de manen doordat ze gevlochten zijn.
Ik weet dat dit in de Endurance ook gebruikt wordt.

dus zeg maar eerst vlechten en daarna de vlechten in water dompelen zeg maar?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:15

zorgen dat je shet zijn haren goed kwijt kan. desnoods door lijnzaadolie ofzo. dat hij zijn vacht kwijt kan is t belangrijkste denk ik...

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:15

Interessant toppic.

Wij hebben dat in de weide en in de paddock ook. Ze gaan 's avonds naar binnen dus er is geen schuilgelegenheid, maar warm is het wel inderdaad.

Ik zou ook denken water, maar is dat niet een druppel of een gloeiende plaat? Tong uitsteken sorry even lollig

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:27

Neem geen ijskoud water. Het lichaam schrikt daarvan en gaat dan juist opwarmen. Net niet lauw water is beter.
De hals kleddernat maken, met een zweetmes eraf halen, weer kleddernat maken, weer zweetmes erover... Het water warmt heel snel op door de warmte van de huid, met het zweetmes veeg je het warme water er weer af. Zo koel je het beste.

Die vlechten zijn meer zodat het water niet via de manen naar beneden loopt zonder op de hals te komen.

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 16:30

Lenneke_ schreef:
Neem geen ijskoud water. Het lichaam schrikt daarvan en gaat dan juist opwarmen. Net niet lauw water is beter.
De hals kleddernat maken, met een zweetmes eraf halen, weer kleddernat maken, weer zweetmes erover... Het water warmt heel snel op door de warmte van de huid, met het zweetmes veeg je het warme water er weer af. Zo koel je het beste.

Die vlechten zijn meer zodat het water niet via de manen naar beneden loopt zonder op de hals te komen.

Maar bij onze shet (vandaag emmers over haar heen gegooid) dringt het niet helemaal door tot de onderste vacht maakt dit niet uit dan en wanneer moet je het precies doen dan? en hoelang helpt het?

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 16:33

eline_di schreef:
Interessant toppic.

Wij hebben dat in de weide en in de paddock ook. Ze gaan 's avonds naar binnen dus er is geen schuilgelegenheid, maar warm is het wel inderdaad.

Ik zou ook denken water, maar is dat niet een druppel of een gloeiende plaat? Tong uitsteken sorry even lollig

die van ons gaan 's avonds ook naar binnen dus ook zonder schuilgelegenheid alleen staan er bomen die dus wel schaduw geven gelukkig maar zelf blijven ze gewoon lekker in het zonnetje staan hoor

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:33

Hebben de paarden ergens de mogelijkheid om in de schaduw te gaan staan, bijvoorbeeld naast of onder een rij bomen?

Zo lang ze er dan zelf voor kiezen om in de zon te gaan staan, en bovendien nog volop actief blijven, dan zal het met de overlast wel meevallen.

Als ze de hele dag in de schaduw blijven staan, overdreven loom worden en dan nog blijven zweten, dan hebben ze het duidelijk wel te warm.

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 16:35

oomens schreef:
Hebben de paarden ergens de mogelijkheid om in de schaduw te gaan staan, bijvoorbeeld naast of onder een rij bomen?

Zo lang ze er dan zelf voor kiezen om in de zon te gaan staan, en bovendien nog volop actief blijven, dan zal het met de overlast wel meevallen.

Als ze de hele dag in de schaduw blijven staan, overdreven loom worden en dan nog blijven zweten, dan hebben ze het duidelijk wel te warm.

Ja er is schaduw van bomen maar niet altijd even op de warmste tijden (tussen 12 en 3) is er wel shaduw heb ik net gemerkt maar ze staan er inderdaad niet in ze blijven wel volop grazen en gaan niet persee in de schaduw staan wel gaan ze er af en toe heen om een te rollen(is een zandplekje waar de schaduw is) denk dat dit ook wel verkoelend is voor ze dan?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:40

Mijn shet is vorig jaar oververhit geraakt. Ze stond lekker in de volle zon (terwijl ze genoeg schaduw hebben), ineens ging ze plat op d'r zij liggen met d'r ogen dicht en bewoog ze helemaal niet meer. In paniek begon ik aan d'r te sjorren en te duwen, maar er gebeurde niets, ik schrok me helemaal kapot. Na een aantal schoppen kwam ze overeind en stond ze helemaal verward om zich heen te kijken. Ik heb d'r meegenomen naar de schaduw en flink water over d'r heen gegooid. Uiteindelijk dronk ze ook nog wat en was ze weer helemaal de oude. Ze moest daarna verplicht in de schaduw blijven van mij.

FriesJitse schreef:
Maar bij onze shet (vandaag emmers over haar heen gegooid) dringt het niet helemaal door tot de onderste vacht maakt dit niet uit dan en wanneer moet je het precies doen dan? en hoelang helpt het?

Als het niet op de huid komt gebeurd er ook niets. Even flink met je handen over de hals wrijven als je hem nat maakt, dan komt het wel op de huid.

Echt lang helpt het niet, maar het is beter dan niets. Vegelijk het met jezelf onder de douche gaat staan om af te koelen.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:43

Achteraf dan niet gelijk je pony weer vol in de zon zetten (toch?)
Anders wordt het water dat nog op je pony zit hartstikke heet en heeft het volgens mij nog geen zin.

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 16:44

Dat helpt inderdaad maar eventjes
Dan zal ik het wel gewoon een paar keer per dag doen gewoon even helemaal nat maken overal
Deed ik net ook ging ze gelijk rollen en was ze weer helemaal smerig maarja als zij er blij mee is Haha!
Dat wrijven deed ik inderdaad maar het hielp nog niet ze zit ook best wel dik in haar vacht
Aan de ton met water te zien drinken ze wel gewoon maarja ik kan jammer genoeg niet zien wie hoeveel drinkt
Maar ik ben bang als ze nu al zweten hoe het gaat als het nog warmer word deze zomer...overdags in stal laten staan en 's avonds buiten zetten is ook geen optie vind ik want de stal is dan ook bloedje warm al zijn het buitenstallen

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:47

Met een spons en water, en de shet scheren ? Doen we hier ook altijd (de shet scheren word toevallig morgen gedaan) En wij hebben hier wel goed stroomend water, ze zweten hier ook, ook even afgespoeld.

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:48

De shet zou ik meteen scheren, gewoon van iemand een apparaat lenen dan kost je dat ook niets. Je kunt ook een waterton op de zandplek in de schadum zetten, dan lopen ze daar wat vaker naartoe.

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 16:50

joepiejee schreef:
De shet zou ik meteen scheren, gewoon van iemand een apparaat lenen dan kost je dat ook niets. Je kunt ook een waterton op de zandplek in de schadum zetten, dan lopen ze daar wat vaker naartoe.

Ga ik ook is doen dan
Alleen drinken ze ook vaak uit te sloot waaraan het landje grenst dus of het veel helpt om de water ton te verplaatsen weet ik niet maar we kunnen het altijd proberen

De shet is nu net 1 jaar (eergister jarig) is dat dan wel verstandig ik hoorde namelijk van andere mensen dat ik haar juist niet moest scheren(en uiteraard moet ik dit ook even met de eigenaar overleggen)

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 17:07

Niemand die kan helpen met of ik de shet nu wel of niet kan scheren?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:08

eline_di schreef:
Interessant toppic.

als je lauw tot warm water gebruikt gaat het lichaam het water laten verdampen en dat kost warmte, dus gaat er wat warmte van het lichaam weg. als je te koud water gebruikt is het natuurlijk niet goed.

waar ik mij trouwens wel over kan verbazen is dat er geen schaduw is bij jullie?
veel mensen vinden paarden die in de winter buiten staan zielig, maar die zijn minder zielig dan een paard in de felle zon zonder schaduwmogelijkheid. een paard kan beter tegen kou dan tegen hitte. is het niet verplicht dat paarden schaduw moeten kunnen vinden?

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:13

Met nog zo'n dikke vacht en deze temperaturen zou ik hem persoonlijk denk ik wel scheren.
Zou dan wel een dun dekentje opdoen, zodat zijn huid niet ineens enorm verbrandt.

(Zelf doe ik nooit aan scheren, dus ik zou niet weten of je wellicht ook het haar wat langer kan laten staan)

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 17:23

ikenindi schreef:
eline_di schreef:
Interessant toppic.

als je lauw tot warm water gebruikt gaat het lichaam het water laten verdampen en dat kost warmte, dus gaat er wat warmte van het lichaam weg. als je te koud water gebruikt is het natuurlijk niet goed.

waar ik mij trouwens wel over kan verbazen is dat er geen schaduw is bij jullie?
veel mensen vinden paarden die in de winter buiten staan zielig, maar die zijn minder zielig dan een paard in de felle zon zonder schaduwmogelijkheid. een paard kan beter tegen kou dan tegen hitte. is het niet verplicht dat paarden schaduw moeten kunnen vinden?

Ik weet niet of het voor mij bedoelt was ...
Maar bij ons is er wel schaduw er staan allemaal boompjes in de wei die schaduw bieden
Ikzelf zie ze er wel regelmatig tussen staan maar ik weet niet of dit is voor het gras of echt voor schaduw
Ik ga ook nog aan de eigenaar vragen of hij een schuilstal neer kan zette of dat er in ieder geval een plekje met een dakje komt voor schaduw en er staan ook allemaal bomen om het land heen

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 17:25

AndreaB schreef:
Met nog zo'n dikke vacht en deze temperaturen zou ik hem persoonlijk denk ik wel scheren.
Zou dan wel een dun dekentje opdoen, zodat zijn huid niet ineens enorm verbrandt.

(Zelf doe ik nooit aan scheren, dus ik zou niet weten of je wellicht ook het haar wat langer kan laten staan)

Dat weet ik juist ook niet of ze gewoon met deze vacht kan blijven staan
Misschien heb ik ieder een beetje overdreven want hij is niet meer zo heel erg dik maar wel veel dikker dan bij onze fries en kruising welsh(is wel normaal uiteraard)
Maar Cindy (volgens mij ken jij die ook wel van Vayo Knipoog heb volgens mij een topic gezien dat jij met haar reed ) zegt dat ik het juist weer beter niet kan doen (zij helpt mij met de fries Knipoog )

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 18:14

haha ja Cindy ken ik wel hoor Haha! Leuk dat ze je helpt.
Ze heeft leuke dingen met Vaat bereikt!

Ik weet niet hoe dik de vacht van je pony is, maar ik denk dat als hij toch last heeft van zijn dikke vacht ik hem wel een handje zou helpen door te scheren.
Misschien kan je ook alleen een deel scheren? Of kan je een scheermachine vinden die bijvoorbeeld toch nog 1 a 2 cm vacht laat staan.

Dat hij nu zo staat ze zweten (terwijl hij stilstaat) lijkt me namelijk ook niet echt goed voor je pony.

emmaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:16

als er een geul is zal ik daar naar toe gaan. als er een geul is Tong uitsteken