Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Judje schreef:De hals van een paard is de 'warmteregelaar'. Wanneer je vlechten in de manen maakt en hier water over heen giet, blijft het water langer in de manen doordat ze gevlochten zijn.
Ik weet dat dit in de Endurance ook gebruikt wordt.

sorry even lollig Lenneke_ schreef:Neem geen ijskoud water. Het lichaam schrikt daarvan en gaat dan juist opwarmen. Net niet lauw water is beter.
De hals kleddernat maken, met een zweetmes eraf halen, weer kleddernat maken, weer zweetmes erover... Het water warmt heel snel op door de warmte van de huid, met het zweetmes veeg je het warme water er weer af. Zo koel je het beste.
Die vlechten zijn meer zodat het water niet via de manen naar beneden loopt zonder op de hals te komen.
eline_di schreef:Interessant toppic.
Wij hebben dat in de weide en in de paddock ook. Ze gaan 's avonds naar binnen dus er is geen schuilgelegenheid, maar warm is het wel inderdaad.
Ik zou ook denken water, maar is dat niet een druppel of een gloeiende plaat?sorry even lollig
oomens schreef:Hebben de paarden ergens de mogelijkheid om in de schaduw te gaan staan, bijvoorbeeld naast of onder een rij bomen?
Zo lang ze er dan zelf voor kiezen om in de zon te gaan staan, en bovendien nog volop actief blijven, dan zal het met de overlast wel meevallen.
Als ze de hele dag in de schaduw blijven staan, overdreven loom worden en dan nog blijven zweten, dan hebben ze het duidelijk wel te warm.
FriesJitse schreef:Maar bij onze shet (vandaag emmers over haar heen gegooid) dringt het niet helemaal door tot de onderste vacht maakt dit niet uit dan en wanneer moet je het precies doen dan? en hoelang helpt het?

joepiejee schreef:De shet zou ik meteen scheren, gewoon van iemand een apparaat lenen dan kost je dat ook niets. Je kunt ook een waterton op de zandplek in de schadum zetten, dan lopen ze daar wat vaker naartoe.

eline_di schreef:Interessant toppic.
Wij hebben dat in de weide en in de paddock ook. Ze gaan 's avonds naar binnen dus er is geen schuilgelegenheid, maar warm is het wel inderdaad.
Ik zou ook denken water, maar is dat niet een druppel of een gloeiende plaat?sorry even lollig
ikenindi schreef:eline_di schreef:Interessant toppic.
als je lauw tot warm water gebruikt gaat het lichaam het water laten verdampen en dat kost warmte, dus gaat er wat warmte van het lichaam weg. als je te koud water gebruikt is het natuurlijk niet goed.
waar ik mij trouwens wel over kan verbazen is dat er geen schaduw is bij jullie?
veel mensen vinden paarden die in de winter buiten staan zielig, maar die zijn minder zielig dan een paard in de felle zon zonder schaduwmogelijkheid. een paard kan beter tegen kou dan tegen hitte. is het niet verplicht dat paarden schaduw moeten kunnen vinden?
AndreaB schreef:Met nog zo'n dikke vacht en deze temperaturen zou ik hem persoonlijk denk ik wel scheren.
Zou dan wel een dun dekentje opdoen, zodat zijn huid niet ineens enorm verbrandt.
(Zelf doe ik nooit aan scheren, dus ik zou niet weten of je wellicht ook het haar wat langer kan laten staan)
heb volgens mij een topic gezien dat jij met haar reed ) zegt dat ik het juist weer beter niet kan doen (zij helpt mij met de fries
)
Leuk dat ze je helpt.