wie herkent dit met die mugjes(dondervliegjes)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiddes

wie herkent dit met die mugjes(dondervliegjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 23:55

Het valt me elke jaar op rond deze tijd wanneer de mugjes weer in de lucht vliegen(dondervliegjes van die kleine) als ik een bosrit aan het maken ben,hij erg met het hoofd gaat schudden,briesen,teugels uit hande trekken omdat hij jeuk aan de neus heeft,hij is dan erg druk en niet meer ontspannen te rijden...wie herkent dit

valt dit ook onder pollen allergie,hooikoorts omdat het dus alleen om die mugjes gaat....hoor het graag Knipoog

anouska4ever

Re: wie herkent dit met die mugjes(dondervliegjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:48

Ik rijd in Limburg wel eens op een paard als ik daar op vakantie ben en die heeft daar ook heel veel last van, je kan er gewoon anti-vliegenspray of azijn ofzo op doen of iets anders tegen vliegen

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:56

Nu nog niet maar straks doe ik met rijden een vliegennetje om het hoofdstel.
Dit scheelt enorm!

Ze heeft er al wel last van. Zodra ik even ga halthouden, komen die verdomde beestjes al!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:57

bij ons komen ze nu ook de stal binnen. Ik denk dat ze op het licht afkomen ofzo. Ze zijn heel vervelend, de paarden worden er ook helemaal gek van. Ik doe de staldeur maar dicht en spuit flink met vliegenspray.

Crum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:59

gewoon bij de welkoop vliegenspray voor koeien kopen, werkt bij mij altijd het beste! Knipoog

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:01

Ik wou ze vannacht buiten laten, maar ze werden zo gestoord gister avond, zelfs veulen van 3 maand was zeiknat van het zweet.

Echt miljoenen hier! (vlak bij het bos). Van de week was er niks maar gister ineens heel veel..
ik zet ze nu rond 5 uur binnen, en kijk het aan hoe het rond 9 uur is, de andere 2 (Staan 24/7 pension) bij ons buiten rustig zijn, mogen die van ons snachts ook na buiten

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:09

Crum schreef:
gewoon bij de welkoop vliegenspray voor koeien kopen, werkt bij mij altijd het beste! Knipoog

jah die heb ik ook gehaald Knipoog veerust, topspul! Haha!
hier sinds een paar dagen maar we hebben ook een hoop slootjes in de buurt. echt heeeel veel, en ook een heleboel muggen. niet normaal zo groot als die zijn.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:38

Ik herken dit zeker ja, heel vervelend, maar kijk maar eens naar jezelf, je hebt er zelf ook last van en je ergert je er ook kapot aan dus logisch dat je paard dat ook doet.

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 18:32

heb vandaag met een net relief gereden van de paardendrogist zo'n netje voor de neus nou dat werkt perfect,hij was vewle rustiger met het hoofd,en heb hem ook goed ingesprayd..

Liekedepieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 22:20

hallo, ik denk dat ieder paard er wel last van heeft, en ik zou zeggen dit weekend is het lekker weer ga maar eens zonder deo oid met korte mouwen of in een hempje op het paard zitten, lekker aantrekkelijk voor mugjes:P ik rij een heet paardje daarom spuit ik altijd een hoop vliegenspray op. je kan ook zo;n ding over de oren doen maar veel meer dan dat kan geloof ik niet (er bestaal wel een of ander poeder dat je door het voer moet doen dat gebruiken ze ook bij zomerexceem maar dat is ontzettend duur en of het echt werkt...?)
ik hoop dat je er wat aan hebt
Liefs Lieke

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 22:32

Het is inderdaad vreselijk met die vliegjes. De paarden staan met vliegendeken + hals + buikflap en nog lopen ze ongeveer van 18.00-22.00 uur rondjes in de wei. Ze worden er helemaal gek van en ik ook als ik er ben.

Ik heb zelf het idee dat vliegenspray juist helemaal niet bij die beesten helpt.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 22:42

ik heb er ook last van, kon mijn paard eindelijk stilstaan...kom die rot beesten eraan..staat ie dus weer te draaien, ik geef hem groot gelijk hoor daar niet van...miss toch dat veerust eens proberen dan

Levant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 22:47

Mijn paard heeft er ook erg veel last van. Ik heb zelfs een rake klap van hem gekregen, omdat hij zo geirriteerd was van de mugjes. Normaal doet hij zoiets nooit. Hij staat nu alweer dag en nacht met vliegendeken op.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 22:48

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 06:03

bij ons zitten nog niet veel vliegen,paarden staan op open land zonder slootjes in de buurt dus dat scheelt.
maar de mijne reageerd wel op zwermen vliegjes tijdens het rijden,maar dat is logisch want ik vind het zelf ook irritant Haha!

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:23

Hier ook eentje die er gek van wordt.
Het begint tegen 17u op de wei.. gaat ie heen en weer rennen voor de uitgang. Zodanig dat ie goed bezweet raakt.
Gisteren een ritje gemaakt rond 16u, waren net op weg en begon ie al. Gaan draven, dribbelen, briezen, hoofd omhoog en weer op de borst.. Heb hem paar x stil gezet en laten luisteren, maarja, ergernis blijft. Zijn we maar bos door gaan draven op mijn tempo.
Zaterdagmorgen rond 9 uur, wilde ie ook gelijk weer naar binnen, waren ze er ook!

Zijn dit niet de 'zomerexceem' vliegjes/mugjes? Je paard geeft dan eigenlijk al aan dat ie er niet tegen kan. Zou het te simpel gedacht zijn, dat als je m laat staan, dat ie dan de allergie ontwikkeld? (exceem)

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:26

Daar ben ik ook benieuwd naar Branca. Als je je paard in de mugjes laat staan, ontwikkelt hij dan zomerexceem of heeft dit er niets mee te maken en is het meer erfelijk bepaald ofzo? Wie weet hier het antwoord op? BIj mij, ik woon aan het bos, is het ook vreselijk. De mugjes zijn hier s'morgens tot 10.00 uur en vanaf 16.00 uur s'middags maar vandaag waren ze er de hele dag! Mijn paarden werden er gek van . Ik heb een haflinger die er goed tegen kan maar mijn gevoelige kwpn'er wordt er gestoord van, terwijl ze al met een rambo deken opstaat. Ze gaan rondjes lopen en zichzelf in het zweet rennen totdat ik ze binnenhaal. Gewoon een ramp dat ze, nu het lang licht is, al zo vroeg naar binnen moeten! Ik baal hier ontzettend van!

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 19:15

Kitty1..ja, herkenbaar!
Je zou zeggen dat ie zichzelf ook wil beschermen door naar binnen te willen. Hij heeft ook een buitenstal..
Normaal gaat een paard s'morgens normaal naar buiten. Nu ie dus de zaterdag zo gek ging doen.. is dat echt niet voor niks.
Ik heb ook bossen tegenover me en stuk verderop. Is een natuurgebied met veel stilstaand water grrr

Als er nu genoeg blauwtong zou zijn, zou dat de veeteelt enz aantasten, dan reageert de overheid meestal wel. Nu betreft het paarden, die in grotengetale exceem krijgen..iets verschrikkelijks!.. maarja, is natuurlijk niet belangrijk, puur hobby en deels zakelijk. Koe

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 14:32

mijne wordt er ook helemaal helemaal gek van, aan het touw echt ze staat ze te trappelen, draaien en zwaaien met der staart en met rijden schud der hoofd soms alle kanten op en gooit ze hem in eens omhoog of omlaag of staat in eens stil en doet der hoofd tussen der benen om te krabben (resultaat je dondert er bijna van voren overheen).. voor mij vervelend maar voor haar ook zo zielig je merkt gwoon dat ze er helemaal geiriteert door raken

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 14:42

het zijn inderdaad dezelfde vliegjes waar eczeempaarden last van hebben en hier hebben de paarden er ook behoorlijk last van.
Ze lopen rondjes door de wei, staan te trappen en te stampen, te zwaaien met hun hoofd en rollen heel wat af in het zand.
Ook mijn KWPN-merrie zonder eczeem.
Heb haar niet constant met deken op lopen, maar wel regelmatig en inderdaad einde van de middag of begin van de avond, afhankelijk van het weer, krijgt ze een deken op. Bij het vochtige weer zoasl vandaag komen ze zodra het droog is en het niet te hard waait.

's avonds hebben we ook van die joekelse grote muggen...
Wordt een vervelend steekbeesten jaar ben ik bang... Hopen dat er komende winter weer een lange strenge vorstperiode komt zodat die beesten en hun eitjes/larven kapotvriezen.