Verkleuren...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

evdpanne

Verkleuren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 22:27

Ik was gewoon even nieuwsgierig... Het paard wat naast mijn verzorgpaard staat (een lichte vos) is vroeger heel donker geweest zeg maar koffievos kleur. De laatste jaren is ze echter steeds lichter geworden (en gebleven). Dit was volgens de vorige eigenaren vanaf ze haar begonnen te scheren.

Daarna is ze verkocht en verhuist naar een andere stal, hier stond ze eerst samen met twee andere paarden waar ze steeds ruzie mee had. Daarna een hele tijd alleen omdat de andere twee weg waren. Nu staat ze sinds +/- 3 maanden bij ons op stal.

Nu ze haar wintervacht begint kwijt te raken verschijnen hier donkere haartjes onder. Op haar hoofd zit al een hele grote donkere plek (de kleur die ze vroeger had, heb ik ook op foto's gezien) en op andere plekken waar ze veel haar verliest wordt ze ook al iets donkerder. Het lijkt er nu op alsof ze aan het verkleuren is. Zou dit kunnen en zo ja enig idee hoe dit kan?

Weet trouwens niet of dit topic hier helemaal goed staat... Maar dat merk ik vanzelf denk wel Tong uitsteken.

evdpanne

Re: Verkleuren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 22:29

Owww ja vergeet weer wat te vermelden hierbij... Nu heeft ze een maatje (mijn verzorgpaard). Iemand bij mij op stal denkt dat het ook kan komen doordat ze nu lekkerder in haar vel zit. Zou dat kunnen?

_daisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:29

Als jij zegt dat het gebeurd , kan het dus ook .

Maar k zou niet weten hoe . Knipoog

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:32

Het kan jaa...
niet persé omdat ze prettiger in haar vel zit....

ze word ouder dat is de grootste reden ( een roan is ook donkerder in de zomer en bleeker in de winter, en mijn schimmeltje word met de jaren witter & witter)

heeft nix te maken met het feit dat ze haar prettiger voelt

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:43

Mijn pony is in de zomer ook veel lichter dan in de winter.
Zomer is hij meer koper vos en in de winter zit hij meer tegen rood aan.
Mijn pony is een stekkel vos.
In de zomer zie je dat heel goed.
In de winter heeft hij juist weer meer witte haren onder zijn buik en bij de zijn benen aan de binnen kant.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VCHEQQDC.jpg
Hier in zijn zomer vacht.
Hier kun je ook zien dat hij witte haren op zijn kont heeft.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-CJQE8IWD.jpg
Hier in zijn winter vacht.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:48

Die van mij is in de zomer ook donkerder dan in de winter. Zomers is ze duidelijk palomino terwijl men in de winter haar vaak als een schimmel ziet.

Ik kan het alleen niet verklaren dat ze een paar zomers lichter is geworden en nu opeens weer donker, of verkleurd ze ieder half jaar?

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 23:11

Dit is de eerste keer dat ze weer zo donker aan het worden is... Hiervoor is het paardje van haar vriendin geweest en daar bleef ze altijd gewoon licht... Bij de eigenaren daarvoor is ze in het begin zo donker geweest, maar daarna werd ze alleen lichter... Ik zal ff kijken of ik nog foto's heb voor het kleurverschil Tong uitsteken

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 23:20

Ik heb vergelijkingsmateriaal gevonden Tong uitsteken. De kwaliteit is bagger maar je ziet de kleur wel goed (moest 1 foto vergroten anders paste die niet in mijnalbum Verward

Vroeger:
Afbeelding

Nu (let niet op de viezigheid Tong uitsteken Ze kwam net uit het land):
Afbeelding

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 23:22

florence123 schreef:
ze word ouder dat is de grootste reden

Maar toen ze jonger was, was ze dus ook zo donker... Dus ik weet niet of het hier aan ligt Tong uitsteken

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 23:33

Verschil van voeding, verschil van leeftijd, verschil van huisvesting ... kunnen allemaal redenen zijn waarom paarden van kleur tint veranderen.

Mariet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:16

Tja dat is lastig. Misschien omdat je ze iedere keer geschoren werd hadden nieuwe haren geen tijd om terug te groeien. Nu ze niet meer geschoren wordt (toch?) laten de oude haren los en maken plaats voor nieuwe.. Misschien... Nagelbijten / Gniffelen Haha nee ik heb eerlijk gezegd geen idee, dit was het eerste wat bij me opkwam.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 12:38

Ik heb ook echt geen id Tong uitsteken. Het is zo raar omdat ze vroeger dus zo was toen steeds lichter werd (wat ze hier ook aangeven als ze ouder worden...) maar nu wordt ze juist weer steeds donkerder... Vraag me echt af hoe ze eruit gaat zien als de hele wintervacht er af is, het was wel een hele mooie kleur die ze vroeger had...

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 23:13

Misschien dat zonlicht ook van invloed is op haar kleur, maar het kunnen wel heel veel verschillende redenen zijn, denk niet dat je er iets achter moet zoeken Knipoog

Heel veel paarden (dieren in het algemeen) veranderen van kleur naarmate ze ouder worden...

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 19:42

Komiek is gewoon een beetje vreemd... Die verkleurd terug naar haar oude kleur... (die ik stiekem wel heel mooi vindt)

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 09:59

Dit hebben meerdere paarden wel. In de zomer worden ze vaak lichter door de zon (bijv. friezen, die worden soms erg bruin).

Is bij mensen eigenlijk hetzelfde, onze haren worden ook lichter in de zomer (tenminste, bij de meesten toch wel).

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 13:50

Maar ze wordt dus niet lichter, maar juist donkerder... Dat paarden lichter worden wist ik ook wel Knipoog. Ik vind het alleen zo gek dat ze ooit donker was, toen licht is geworden en nu na ongeveer 4 jaar weer donker aan het worden is...

o_floor_o

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:11

Mijn pony, ook een vos, is in de winter altijd lichter geweest dan in de zomer. In de zomer werd ze altijd heel donker echt zo'n beetje zoals jouw voorbeeldfoto(koffievos met lichte manen). Ze heeft vorig jaar niet op het land gestaan maar wel iedere dag wat uren buiten in de paddock toen is zij niet zo donker geworden. Zij is nog nooit geschoren, ik denk dat het bij Komiek misschien wel met het scheren te maken heeft. Ik vind het wel erg leuk, mijn pony heeft ieder seizoen een andere kleur en zelfs per jaar kan de tint verschillen.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 19:48

Die van mij heeft met het verharen grijze haren er tussen door. en als ze ahar zomervachtje weer heeft heeft ze die niet meer.. en ik kan er ook niet achter komen hoe dat kan(ze is donkerbruin)