Drukplek van deken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Drukplek van deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 20:53

Anouar heeft een vervelende drukplek van de deken op z'n schoft (komt zeker weten niet van het zadel want die zit daar niet eens) Vandaag wilde ik er even naar kijken, begon hij gewoon te trappen, hij heeft er dus echt wel last van.
Het is een korst en daaronder is het een beetje nat/bloederig.
Ik wissel de dekens regelmatig af, maar het wil niet echt beter worden.

Weet iemand wat ik hieraan kan doen om erger te voorkomen en kan ik er iets op smeren ofzo om het een beetje te laten genezen?

Coconut

Re: Drukplek van deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 20:55

Lijkt erop dat de deken niet goed past bij de schoft en te smal is....andere goede maat deken kan veel oplossen.

Niet aan het korstje komen, wordt vanzelf wel weer heel. Anders wordt het week en valt de korst eraf waardoor er vuil in kan komen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 20:57

Hij heeft deze dekens andere jaren ook gewoon op gehad en nog nooit problemen mee gehad.

Probleem is wel een beetje dat hij aan de voorkant behoorlijk smal is, als ik een maat groter neem krijgt hij hele erge schuurplekken op z'n schouders

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 20:58

kan je niet een Lamicel deken voor een tijdje op doen?
deze hebben een uitgesneden schoft.

ze zijn er ook van een ander merk.
zoek je waterdicht of staldeken?

een staldeken weet ik een site waar ze niet eens zo duur zijn,als je wilt zoek ik die wel voor je op.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 21:02

Hij moet waterdicht zijn, hij staat 24/7 buiten.
Ik denk dat het daar ook mee te maken heeft, hij is natuurlijk de hele dag in beweging en hij houdt z'n hoofd de hele dag naar beneden

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:04

mijn ijslander staat ook 24/7 buiten en heeft een Pagony deken. Totaal geen last van schuurplekken...

wel lastig, succes met het vinden van een oplossing!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 21:06

Op warme dagen zoals dit weekend probeer ik de dekens zoveel mogelijk af te doen zodat het wat lucht kan krijgen. Maar als het zulk weer is als vandaag is dat ook geen optie.

Zou ik er iets op smeren en zo ja, wat?

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:07

vaseline of zinkzalf (zwitsal)
mijn paardje had dit ook met de dekens ik hield het bondje van de deken goed zacht en insmeren
en deken zoveel mogelijk af
uiteindelijk genezen maar met mooie witte haren hoor..

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:08

van vaseline wordt de huid week en valt de kost eraf...

Niets erop smeren en gewoon laten helen is het allerbeste Knipoog

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:09

Als je geen goed passende deken kunt vinden die dit voorkomt dan is wellicht een borstbeschermer een idee.
Dan kan de deken daar in ieder geval niet meer drukken/schuren.
Maar het allerbeste is zoveel mogelijk de deken eraf te laten zodat het de kans krijgt goed te genezen.

Afbeelding

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:09

Sudocrem erop!(babybillen zalf)
Helpt super. En de druk weghalen. Onze pony had het ook en ik mocht er ook niet aankomen zo'n pijn.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:10

dat is juist de bedoeling dat het een beetje week wordt.
de korst gaat er niet zomaar af hoor.
als het wat zacht blijft schuurt het niet zo snel verder.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:12

Heb je de dekens wel gewaasen of iig het schoftbontje voordat je de dekens weer in gebruik nam?
Bij ons op stal heeft een paard dat ook, en dat kwam doordat het schoftbontje vuil was en is gaan shuren. De deken heeft ze vorig jaar nieuw gekocht en paardje is allang uitgegeroeid, deken past dus goed. Is echt het bontje wat irriteerde.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 21:13

Zo'n borstbeschermer vind ik geen optie, heb daarvan hele vieze open schoften gezien.

Ik wil nog proberen om er een stukje echt schapenbont tussen te doen, kijken of dat helpt.

Dekens zijn schoon

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:41

Ik heb dit ook eens gehad dat begint vaak met een soort blaar dat zie je niet echt wat zich door continu druk tot ontsteking ontwikkeld een soort abces.
Het begon toen met opwarmen was rond maart en het was tussen de 6 en 10 graden en heb de deken eraf gehaald.
Dat is nu nog wat vroeg dus idd een oplossing zoals een schapenvacht eronder leggen.
Heb je niet zolang een andere deken die meer naar voren ligt of een met een halve hals.
Zo'n borstbeschermer heb ik het jaar na de problemen gekocht en dit was nog veel erger, ik heb dat ding meteen weggegooit.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:44

als het beter is: glansspray op de wrijvingsplekken, dan glijdt de deken beter!
Voor nu, hopen dat het net zo'n weer wordt als dit weekend, kan de deken even af.
OOk hier een paard 24/7 met pagony buiten, bevalt goed.
Een deken met een halve hals is vaak de oplossing bij een hoge schoft. (bijv rhino of amaroni deken)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:47

Misschien dat de deken niet helemaal goed sluit en doordat hij 24/7 buiten staat er regen en vuil bijin kan komen. Hierdoor is het gaan schuren en kun je dus zulk soort plekken krijgen.

Mijn pony krijgt van 1 deken kale plekken, bij haar heb ik dus ook een hele tijd zo'n borstbeschermer gebruikt, mijn ervaring ermee is super

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:53

Je kan ook een extra schoftbontje aan je deken maken en dan alleen aan de binnenvoering vastmaken zodat de buitenkant nog wel waterdicht blijft Haha! . De pony die ik vroeger verzorgde, had ook vaak drukplekken op haar schoft door de deken en nadat we het extra bontje erin hadden gemaakt, had ze er geen last meer van.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 07:55

Lenneke_ schreef:
Zo'n borstbeschermer vind ik geen optie, heb daarvan hele vieze open schoften gezien.

Ik wil nog proberen om er een stukje echt schapenbont tussen te doen, kijken of dat helpt.

Dekens zijn schoon

dat schapenbondje is een goed idee ja Ja

is er al een beetje vordering in?
de wonden genezen vaak erg langzaam.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 11:25

Ik heb wel eens paarden gezien met een vrij dik stuk schuimrubber bij de schoft onder de deken (evt. met plaats van de drukplek eruit gehaald), dat waren ook paarden die snel een drukking kregen.
Volgens de eigenaren werkte dit goed...
Het is wel een vreemd gezicht, maar goed, als het even een oplossing biedt...

Wat je evt. zou kunnen doen als je een keer voor een andere deken gaat is kijken naar de Dominick sport combi:
http://www.dominick.nl/combi%202.htm

Die heeft een gladde binnenvoering en door het model ligt 'ie constant helemaal los op de schouders en de schoft, dus die kan nauwelijks voor een drukking zorgen...

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 11:52

Dat stuk schuimrubber hebben wij ook wel eens gebruikt bij een paard die daar enorm last van had.
Het ziet er inderdaad niet uit maar het werkte wel.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 16:01

Ik heb zo'n poetshandschoen van lamsvel tussen de schoft en de deken gedaan (had even geen ander bont) Hij deed eerst z'n hoofd een stukje naar beneden, vervolgens weer omhoog en toen helemaal naar beneden. Volgens mij voelde het goed zo'n zacht ding op de schoft.

Hij was alleen wel heel bang dat ik hem pijn ging doen, hij wilde al wegrennen toen ik alleen al naar de plek keek Ach gut

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:10

Ik volg dit even...
Onze shet heeft dit ook namelijk en mijn 1e optie was: deken eraf!!
Maar goed van de zomer gaat ze de sport in dus volgende winter wil ik haar laten scheren dus moet ze een deken op.
En het valt dus ook niet mee om voor een shet een goed passende deken te vinden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 16:12

Voor mijn shet heb ik een QHP deken. Ze heeft hem bijna nooit op, maar die deken past d'r wel heel goed. Misschien ook wat voor die van jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:42

Ik zou er inderdaad niet iets op gaan smeren. Het word dan wel week en de korst komt eraf, maar die korst zit er niet voor niks. En als het kan zoveel mogelijk luchten.

Kun je niet met schuimrubber iets maken in een U-vorm o.i.d. zodat er geen druk op de plek zelf komt?
Schapenbont is ook wel een goed idee ja.