vuurwerk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kreef

vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 19:50

Er zal vast wel eens eerder over vuurwerk gesproken zijn, maar ik ben pas sinds de zomer onder de paarden, en nu vraag ik mij af, wat moet je doen als het oud en nieuw is[ja vuurwerk afsteken,en je zelf een stuk in de kraag drinken]
maar moet je nog wat aan de paarden doen om ze rustig tehouden, die van mij staat weliswaar achteraf op een weiland, maar er staat geen stal op, hij heeft nog nooit in een stal gestaan, blijft een paard er buiten nog een beetje rustig onder, of kun je net als bij een hond , aan het paard tabletten geven om rustig te blijven.

Axel_Clauw

Re: vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 19:52

Mijn vorige paard (tinker) heeft vuurwerk eigelijk nooit eng gevonden.
Ik heb geen idee wat je het beste kan doen.

Met oud en nieuw ben ik niet bij mijn paard, hij staat dan op stal met nog veel meer paarden, maar alle jaren is het goed gegaan maar in die buurt word er ook niet zoveel afgestoken aangezien iedereen daar aardig veel koeien,paarden en schapen heeeft staan.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 19:55

Die twee Tinkers van mij staan buiten op de wei,ook met oud en nieuw.
Geen stal,maar open weiland.
Mijn ervaring is dat de paarden even wat heen en weer lopen,maar omdat het vuurwerk de wei mooi verlicht lijkt het op onweer.
Vorig jaar hebben ze het ook gered,en het jaar daarvoor ook,enz. enz.
Op de wei kunnen ze tenminste 'vluchten' als ze de drang voelen,in een stal kunnen ze geen kant op,en raken in paniek.
Wees maar blij dat ze buiten staan,dan zijn ze vaak rustiger dan in een stal.

Up_to_Date

Ik denk dat je weinig keus hebt dan hem gewoon in zijn weiland te laten.
Zonder stal. Je kunt hem moeilijk 1 nachtje bij je in bed hebben Knipoog
Als het mogelijk is, zou ik hem rond 10uur wat hooi geven zodat ie wat te doen heeft.

8nnemiek

Heel verschillend per paard.
Die van mij blijft gewoon buiten, zonder gel om em rustig te houden. Hij vind het namelijk geweldig, en gaat echt bij het hek kijken naar het vuurwerk.
Maar er zijn ook paarden die helemaal in paniek raken, en binnen moeten staan met het licht en de radio aan.
Ik zou de avond vantevoren eens even gaan kijken, meestal zie en hoor je dan ook al veel knallen, dan kun je even kijken hoe hij erop reageert.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 13-12-07 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

kayunta

Hoi,
Als ze achteraf staan valt het meestal wel mee. Weet je hoe de weidegenootjes reageren? Als die rustig blijven loopt het wel los. Overigens ga ik zelf wel altijd rond kwart voor naar de paarden en geef ze een beste bak met wortels. Zijn ze lekker druk. Zeker als je niet weet hoe je paard is zou ik het 1e jaar wel zorgen dat ik er was. Als ze er niets om geven kun je volgend jaar evt gewoon achter de borrel blijven.... Vingers aflikken
Je zou evt op voorhand wat bach rescue druppels kunnen geven of evt een tube calmer of zo (zie de paardendrogist)
Succes en veel plezier met je 1e paarden oud en nieuw...

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 19:56

Up_to_Date schreef:
Ik denk dat je weinig keus hebt dan hem gewoon in zijn weiland te laten.
Zonder stal. Je kunt hem moeilijk 1 nachtje bij je in bed hebben Knipoog
Als het mogelijk is, zou ik hem rond 10uur wat hooi geven zodat ie wat te doen heeft.

om 10uur mag ik niet meer autorijden[grapje] dat is wel een goed idee

JSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 19:58

oordoppen??? Haha! tja.. de jaren hier voor heeft ie ook overleeft en ik denk dat het gewoon goed gaat hoor.

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 20:02

kayunta schreef:
Hoi,
Als ze achteraf staan valt het meestal wel mee. Weet je hoe de weidegenootjes reageren? Als die rustig blijven loopt het wel los. Overigens ga ik zelf wel altijd rond kwart voor naar de paarden en geef ze een beste bak met wortels. Zijn ze lekker druk. Zeker als je niet weet hoe je paard is zou ik het 1e jaar wel zorgen dat ik er was. Als ze er niets om geven kun je volgend jaar evt gewoon achter de borrel blijven.... Vingers aflikken
Je zou evt op voorhand wat bach rescue druppels kunnen geven of evt een tube calmer of zo (zie de paardendrogist)
Succes en veel plezier met je 1e paarden oud en nieuw...

Hij staat helaas tijdelijk alleen, en voor ik hem kocht stond hij vlak naast een snelweg

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 20:03

JSK schreef:
oordoppen??? Haha! tja.. de jaren hier voor heeft ie ook overleeft en ik denk dat het gewoon goed gaat hoor.

hij isnog maar 1,5 jaar oud

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 20:06

het eerste oud en nieuw dat ik Bonita had, was ze volslagen in paniek door het vuurwerk. Ze stond namelijk op stal en zag geen andere paarden. Het jaar erna stond Bonita ook op stal, maar kon andere paarden zien.. Er was niks aan de hand. Sinds dit jaar staat ze 24/7 op de wei en daar blijft ze ook met oud en nieuw. Ik heb vroeger thuis op de boerderij altijd rond een uur of 22.00 de paarden in de schuilstal nog wat hooi gegeven, daarna de schuilstal dicht en de paarden op de wei. Ze schrokken zich namelijk helemaal de blubber als ze in de stal stonden met vuurwerk en wilden met zijn 2-en tegelijk er weer uit. Deurtje dicht, paarden op de wei dus.. ze stonden met zijn 2en in een hoekje van de wei al het moois te aanschouwen Haha! Dit betrof een arabierenkruising en een welsh kruising Lachen Bloedpaardjes dus Haha!

Edit: kan je niet tijdelijk een ander paardje erbij op de wei zetten?

sarangel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 21:09

bij ons staan de paarden 's nachts op stal en tijdens oud en nieuw doet de eigenaar van stal de lichten allemaal aan en een muziekje op, pluk hooi erbij en ze overleven het echt wel Ja

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 21:15

De eerste keer was ik ook erg onzeker. Mijn haf stond toen met twee andere ponys op een stuk weiland met een open schuilstal.
We hebben de wei opengegooid zodat ze konden rennen en we zijn de avond er voor zelf in de wei wat vuurwerk gaan aansteken -wel de buurtbewoners even verwittigd! Nagelbijten / Gniffelen Zo konden ze er alvast even aan wennen en zagen wij hun reacties. De avond zelf heeft een buurman een oogje in het zeil gehouden; hij had mijn nummer mocht er iets zijn.
Jaar na jaar hetzelfde gedaan en altijd goed weggekomen. De paarden zijn er meestal niet gek op, maar met gezelschap van andere paarden en wat ruimte om zich heen loopt het meestal wel los. Knipoog

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 21:47

Afgelopen Oud & Nieuw stonden mijn tinkies bij die van Tinkerloos. De kalmerende uitstraling van Femke en Jinty deed het hem toen Haha!

Vasthi heb ik de jaren ervoor op stal gehad met 2 andere paarden. De boer en de eigenaar van een van de paarden zijn ze toen voor 12 uur nog een berg hooi gaan brengen en merkten weinig aan ze toen het ging knallen.

Vreten doet vergeten Clown

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 21:49

Ach, zolang ik niet stijf overeind in bed zit door die klote jagers die vlak voor mijn slaapkamer op hazen en fazanten schieten.
Dan zullen mijn paardjes zich ook een keer in hun slaap omdraaien en verder gaan snurken.
Heb vroeger mijn Arabiertjes wel eens lopen pesten met rotjes.
En het Tinkertje wat er tussen liep stond al heel snel te snuiven aan het ontplofte rotje. Terwijl al zijn Arabieren maten achterin de bak zaten.

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 22:13

Die van mij gaan een paar daagjes logeren Haha!
Heb geen idee wat ze doen en ga het ook niet afwachten.
Staan een klein beetje van de weg af, in een land dat helemaal omringt is door water.
Ik zie het niet zitten om midden in de nacht een van die knollen uit het water te gaan vissen.
Zo'n gedoe allemaal.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 22:16

Dit jaar heb ik ze niet thuis maar vroeger zette ik ze dus wel op stal. En om 10 voor 12 ging ik dan pas voeren.
Het zijn buitenstallen dus ze kunnen wel alles zien, maar die van mij gaan anders uit hun dak op het land. Voornamelijk met dank aan mijn overbuurman die ieder jaar een triljard klapper laat afgaan Hamer

Mijn oude stalgenoot had een draver (reed ook echt koersen enzo) en die kreeg met oud en nieuw ping pong balletjes in haar oren. Daar had hij dan een soort kabeltje aan vast gemaakt zodat hij ze er later weer uit kon halen. Moest ik altijd erg om lachen Haha!

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 22:38

Mijn paarden laat ik gewoon buiten, op stal raakt hij helemaal in paniek.
Vorig jaar hebben we vlak naast het weiland carbit geschoten. Ziggy stond op 2 meter afstand te kijken. Hij vond het niet eng, maar wel erg saai. Dus hij ging maar zijn schuilstal in om te eten.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 22:59

Wij wonen vrij afgelegen, dus echt heel kortbij komt het vuurwerk niet gelukkig.
Ik sta wel standaard om 1 minuut na 12 buiten bij de paarden, ook al zijn ze heel rustig.
Mijn tinker vind het niet eng, maar ik heb er nu een veulen bij staan waarvan ik niet weet hoe hij gaat reageren.
Ik laat ze gewoon op de paddock, met de stal open, net zoals altijd. En ik ga ervan uit dat het ook dit jaar wel losloopt. Al zou ik nooit weggaan met oud&nieuw (helaas voor hubbie Nagelbijten / Gniffelen ).

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:10

Onze tinkers kunnen in en uit de stallen lopen zo de buitenbak in.Ik zie dit al jaren aan.Het stel staat binnen en zo gauw het vuurwerk begint, komen ze naar buiten met het hooi nog in de mond.En ze gaan rustig naar staan kijken naar het vuurwerk.Ik heb zelf het idee dat ze het prachtig vinden.Zelfs lizzy die toch wat onrustig was voor vreemde dingen stond op haar gemakkie te kijken.Het stoort ze helemaal niet.We laten trouwens de paarden nooit alleen met oud en nieuw.Als voorzorg.En een flinke plak hooi.

xlaurax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:45

Ik ben dit jaar nog aan het nadenken wat te doen.
Mijn kudde van drie heb ik voorheen gewoon in het weiland laten lopen.
Ze jutten elkaar helemaal op, ze blijven rennen en dat terwijl het vuurwerk een heel eind verderop is.
Ik ga dan een paar keer in de avond en nacht kijken, ze zijn dan ook drijf nat van het zweet.
Overdag is er niets aan de hand, maar zodra het donker wordt raken ze in paniek.

Ik ben nu in dubio of ik ze niet een week voor oud en nieuw op de manege in pension zet.
Het zijn echte buitenpaarden, ik heb thuis gewoon een schuilstal met paddock en weiland.
Op de manege kunnen ze s' avonds op stal en overdag in de wei.
Als ik ze een week van te voren laat wennen aan s'avonds op stal, dan kan ik ze
met oud en nieuw ook op stal zetten.

Ze zijn echt niet gewend om op stal te staan, dus misschien dat ze daardoor ook weer gestrest worden.
Wat zouden jullie doen?

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:50

Wij wonen zowat in het dorp en mijn stal is achter huis , ik doe ieder jaar de radio aan ( laat ze er wel eerst aan wennen ) en geef o kwart voor twaalf veel hooi , ik ga niet steeds naar binnen om te kijken want daar worden ze helemaal kriebelig van, wij houden ze o pdeze manier vrij rustig.
Ook plakken we de ramen af en doen het licht aan in de stal.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 14:25

TI -> SV

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 14:34

Ik loop op het moment veel met de paarden,
want bij ons zijn ze al druk bezig met vuurwerk.
In het begin waren ze wat onrustig ,
maar ze worden er nu niet echt meer anders van.
Al vast een voorproefje voor het echte werk begint.

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:24

Die van ons gaan gewoon zoals nu 's nachts naar binnen en krijgen om 23u nog flink wat hooi zodat ze bezig zijn als het vuurwerk wordt afgestoken.

Gelukkig ligt de boerderij net buiten een dorp en zal er niet veel vuurwerk zijn. Als ze nu eens een vuurwerk afsteken reageert ze er niet op. Dus denk dat ze wel rustig is als het echt afgestoken wordt Knipoog