Deken, boer maakt probleem.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pradaatje

Deken, boer maakt probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 17:42

Hoi bokkers, Doei!

Ik en nog een meisje van stal, zijn het een beetje zat dat na een half uur rijden de paarden al door en door nat zijn. Nu zijn we te laat voor een winterdeken, dus wouden we het voor volgend jaar doen. Maar de boer ( staleigenaar ) die is heel erg natuur, zeg maar, de paarden vinden hun weg wel. En daar hoeven wij ze niet bij de helpen. Ik ben het daar ook wel mee eens, maar niet als Prada zeik en zeiknat op stal staat. Dan word ze gewoon echt een keer ziek, en ze blijft nog zolang nat ook. Hij zeurt ook al als ik een fleecedeken met hals omheb. Omdat ze daar gewoon soms nog op de tocht staan. Die doe ik dan na een aantal uren af, maar hij maakt daar al zo'n probleem over, laat staan over een winterdeken.

Dus hoe moet ik dit aanpakken? Ik wil hoe dan ook volgend jaar een winterdeken op, want zo kan het gewoon niet.

Alvast bedankt Doei!

bromfiets

Re: Deken, boer maakt probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:43

Is het jouw paard of van de boer?

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 17:44

Mijne. Daarom heeft die er eigenlijk ook helemaal niks over te zeggen. Maar ik word zo gek van het gezeur.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:45

Hey er is precies zo'n zelfde topic...zal ff de link opzoeken.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:46

Noujah zoals ik begrijp zijn het niet jou paarden, dus heb je er eigelijk weinig over te zeggen. Je kunt het natuurlijk vriendelijk vragen aan de boer en goede argumenten geven, wie weet wil hij wel mee werken. Maar ik zou zeker niet zonder toestemming er zomaar dekens op gooien, daar zal hij niet blij van worden.
Overigens helpt alleen een winterdeken niet echt hoor, die haren groeien toch wel. Dus zou je ze haast moeten scheren en dat lijkt me niet zo handig in jullie geval.
Overigens stel dat ze een deken op krijgt, wie gaat daar dan op letten? Ben jij er elke dag om te kijke of de deken nog wel recht ligt, er geen schuurplekken zijn en het niet te warm/koud is?
Want ik vind niet dat je die boer dan met dat 'probleem' kunt opzadelen.

edit: zag dat het wel jou paard is, dan word het een ander verhaal.
Laatst bijgewerkt door Tempus_Fugit op 29-10-07 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:46

Citaat:
Mijne. Daarom heeft die er eigenlijk ook helemaal niks over te zeggen. Maar ik word zo gek van het gezeur.

Nou dan heeft die er toch niks over te zeggen? Jouw paard toch? Prima dat die een mning heeft en die mag die best uiten maar wil niet zeggen dat jij mee moet gaan in zijn mening. Zou dit dan ook gewoon tegen hem zeggen en lekker mijn eigen ding doen. Het is wel je eigen paard en jouw verantwoordelijkheid dus als jij die deken opdoet i.v.m. gezondheid prima toch?
Laatst bijgewerkt door SONY op 29-10-07 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:47

miesie22

Ik zou lekker doen wat je zelf het liefst wilt want het is JOU paard niet die van hem!

juval

hoezo ben je te laat voor een winterdeken?

jammer dat die boer zo vervelend doet, maar ik zou toch het welzijn van mn paardje voorop stellen. dus of droog op stal zetten, of met deken! succes ermee!

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 17:48

Het is idd mijn paard. Bedankt voor de link Anjakos, zal het is doornemen Lachen

@ Juval, omdat ze al een behoorlijk dikke vacht heeft. Heel dik dus.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:49

Nou inderdaad, Ik zou zeggen als het hem niet bevalt, dan moet hij maar gewoon de andere kant opkijken.
En wat betreft dat natuurlijk.. zeg gewoon:
In de natuur gaat er ook geen ruiter op zitten die het paard nat rijdt en vervolgens nat ergens stil laat staan!

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:49

@ ThaGirl: bromfiets vroeg of het haar paard was en dat was zo. dus dan vind ik dat ze er gewoon het recht op heeft!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:51

ligt eraan welke afspraken ze heeft gemaakt met de staleigenaar

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:52

Misschien ben je nu wel telaat met een deken omdat ze toch al zo dik in de vacht zitten maar wat een zeurkous zeg, ik zou me dr gewoon niks van aantrekken. Het is JOU paard en JOU keuze. Ik sta ook bij een boer die goed kan zeuren, zo vind hij dat ik de paarden in de zomermaanden niet hoef bij te voeren (qua hooi.. en brok eigenlijk ook niet maar heb m daar nu het nut van uitgelegt) maarja, ze staan wel een aantal uur op stal 'szomers (speciale reden) dus ik wil dat ze dan gewoon iets te doen hebben. Zo vind hij ook dat die kleinste niet hoeft te werken en hij snapt al helemaal niet waarom wij een shet hebben... nu ziet ie dat we er een hoop lol mee maken en zeurt ie wat minder.. maar de shet word een dezer dagen geschoren, dan zal hij wel weer beginnen. Maar het is MIJN paard, MIJN verantwoordelijkheid en dus ook MIJN keuze wat ik met dat beest doe... (tot bepaalde grenzen natuurlijk) maar als jij dus echt vind dat je paardje een veel te dikke vacht heeft, kun je gaan zien of je hem bijv. kunt scheren nog?
Ik doe het bij onze shet om de reden dat hij veel te veel jeuk heeft met al dat haar, zn kont en schouders heeft ie zelf al "geschoren" (lees: geschuurd).... Denk er alleen wel om dat scheren niet altijd de beste oplossing is. Met een dekentje kom je ook de winter nog wel door hoor.. en zorg dat ze niet teveel op de tocht staan voor zover dat gaat!
Succes ermee

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 17:52

Hoebedoel je dat Dorienkee?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:53

Als hij zich daarmee bemoeid en jij geen deken op je eigen paard mag doen zou ik lekker een andere stal zoeken

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:53

daantjuhhh schreef:
Nou inderdaad, Ik zou zeggen als het hem niet bevalt, dan moet hij maar gewoon de andere kant opkijken.
En wat betreft dat natuurlijk.. zeg gewoon:
In de natuur gaat er ook geen ruiter op zitten die het paard nat rijdt en vervolgens nat ergens stil laat staan!

precies!! Dat wou ik nou ook zeggen dus bij deze Clown

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:55

Gabberfreak schreef:
@ ThaGirl: bromfiets vroeg of het haar paard was en dat was zo. dus dan vind ik dat ze er gewoon het recht op heeft!

lees m'n edit even. De reacties stonden er nog niet toen ik m'n verhaal schreef, en uit TS haar verhaal begreep ik eerst dat het niet haar paard was.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:57

bij mij op stal widlen ze eerst ook tegen me zeurern,maar heb gewoon tegen ze gezegd dat:

-ik het superfijn vind dat mijn pony aaaaaltijd schoon is onder zijn deken en ik dus nooit vieze modderhanden krijg Clown

-dat ik het superfijn vind dat mijn pony het lekker warm heeft onder zijn deken want stel je voor dat hij bevriest...

-dat ik het superfijn vind dat hij een deken op heeft zodat hij altijd droog is als ik wil gaan rijden en het heeft net geregend, zadel op een droge rug is wel zo fijn toch? Haha!

-dat ik het nog veel fijner vind dat hij dan warm staat als hij gezweet heeft.

- en dat het zo ontzettend leuk staat zo'n deken op Bloos

en dat het verdorie toch mijn dier is???
ik ga toch ook niet elke dag tegen hun zeuren dat ze die arme beesten een deken op moeten gooien?

werkt wel hoor!! Tong uitsteken

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:59

De boer heeft wel gelijk, de paarden redden zich echt wel. Wij zetten onze paarden zelfs nat op de wei en ze worden echt niet ziek. Dat het een beetje tocht in de stal is alleen maar goed. Als de lucht stilstaat drogen ze te langzaam op en worden ze juist ziek!

Je kan je paard beter even in de paddock zetten, met een beetje mazzel gaat ie nog rollen ook en zit een deel van het zweet in het zand.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:02

maar dat weet ze wel..

ze wil graag een deken opdoen zonder een eeuwig zeurende boer er bij Knipoog
bij ons staan er 2 onder deken, de rest loopt zonder, worden gereden en gaat ook altijd goed.

maar ja ik vind het gewoon fijner.
en dan wil ik geen gezeur hebben Knipoog

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 18:05

Dat weet ik idd Ja
Maar ze word intensief gereden, dus na een half uur staat ze zeiknat, dan heeft ze ook veel energie verbruikt, dus is ze ook al bekaf.. Dr energie word steeds minder duurende de winter.
Haha leuke Ellepel! is uit proberen Tong uitsteken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:11

ik maak er meestal een grapje van en inmiddels zijn ze zelf zo ver dat ze het geen probleem meer vinden. Haha!

de staleigenaar zegt nog wel es tegen mij:" je pony is zo verstopt onder die deken...zonder is ie veel mooier"
tja daar heeft ie natuurlijk wel gelijk in Tong uitsteken

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:14

Hahahaha, prachtig die boeren altijd.
Niks van aantrekken hoor, over het algemeen trekken ze toch wel bij Ja. Als jij wilt dat jouw pony een deken op krijgt doe je dat gewoon.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:45

jouw pony, dus jij beslist. ik zie het probleem niet?? Knipoog

en sommige paarden hebben nou eenmaal een deken nodig, zoals die van mij, die gewoon gene haar aanmaakt ook al heeft ie het koud.
ik kan me jou goed voorstellen; zou ook niet blij zijn met een natte blubberknol iedere dag. Tong uitsteken