Koudbloed winterdeken, scheren of niks?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyxx

Koudbloed winterdeken, scheren of niks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 13:43

Hoi trotse IJsjes eigenaren (of andere paardjes die een dikke wintervacht krijgen en buiten staan) Haha!

Sinds 5 weken heb ik een super IJslander. Zij is gewend om in de winter dag en nacht buiten te staan met een schuilstal. Nu ze bij mij staat gaat ze in de winter de hele dag lekker op de wei en dan 's nachts op stal (aangezien we geen schuilstal hebben). Het paardje is net zadelmak en ik wil van de winter door blijven rijden (ze is 6 jaar).

De afgelopen 2 weken met dit ... weer heeft ze al een onwijze vacht aangemaakt (schattig Lovers ). Nu vraag ik mij af hoe jullie dat altijd doen met jullie bolletjes wol? En wat ik dus het beste met mijn kanjer kan doen..

Doen jullie bijtijds een deken op zodat ze niet zo dik in hun vacht komen en dus ook niet zo gaan zweten met rijden? Of zweten jullie paarden niet met rijden, omdat je bv rustiger aan doet? Of scheren jullie je IJsjes? Laten jullie de wintervacht in volle glorie komen? Of...
Laatst bijgewerkt door Berdien op 25-09-07 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel op verzoek aangepast.

Ganti

Re: IJslander winterdeken, scheren of niks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:52

Ik zou gewoon even kijken met rijden. Als ze het te warm krijgt dan zou ik dr scheren (tenminste zo doen wij het), en anders gewoon niks. Je merkt het wel als ze het te warm krijgt.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:56

http://img178.imageshack.us/img178/4491/afb006xv5.jpg

Zo ziet Odinn er nu uit (geschoren). De hals en buik kaal. Als we hem niet scheren, dan druipt hij al terwijl hij op de paddock staat van het zweet... Niet normaal. Geschoren is hij een stuk blijer. Die van ons staan altijd buiten en dat gaat met dit modelletje prima...
Laatst bijgewerkt door Sim0ne op 25-09-07 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:57

Die van mij heeft inderdaad ook al een dikke vacht. Vooral als het zo warm is als afgelopen week dan heeft hij daar last van. Dan is hij met rijden sloom en zweet hij snel. Als we een lange warmere periode hebben in de herfst dan scheer ik zijn borst en een deel van zijn hals (onderkant). Dat doe ik ook als het in het voorjaar warm is en hij nog veel haar heeft. Die van mij staat altijd buiten, dus helemaal scheren zie ik niet zitten. Ik ken ook mensen die nog een streep scheren over de lengte van het lichaam, halverwege de buik (snap je het nog? Tong uitsteken ). Verder krijgt hij een (ongevoerde) regendeken op als het echt heel erg rotweer is, koud en guur. Hij staat in een weiland zonder beschutting of schuilstal en dan is een deken wel lekker.

Berdien

Re: Koudbloed winterdeken, scheren of niks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:17

GP -> VMR

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 14:22

Bedankt! Ben namelijk ook benieuwd hoe andere eigenaren het doen die een koudbloed hebben met een dikke wintervacht, zoals fjorden, tinkers ed

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 21:50

Bedankt voor de berichten!

Nog even een vraagje Haha! Jullie scheren dus je paard als hij een te dikke vacht krijgt. Doen jullie niet in de herfst (en winter) een deken op om te voorkomen dat de vacht erg dik wordt? Doordat de dagen korter worden, wordt er ook wintervacht aangemaakt. Maar als ze het niet koud krijgen, scheelt dat toch wel wat in het aanmaken. Toch..

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 21:52

Bij mijn Tinker laat ik hem altijd een beertje worden..
Ik rij dan altijd buiten en soms het bos, maar als hij dan bezweet is na een wat zwaardere rit zet ik hem of even op stal om op te drogen, of met zweetdeken op de wei voor een aantal uur..

Ik scheer verder niet, en zet ze ook niet onder deken!
Ook kan je natuurlijk bv alleen de hals scheren?

Het is maar net wat je er zelf mee doet..
Ben je een fanatieke ruiter in de bak met ook nog lessen erbij, tja dan is het toch denk
wel lekkerdere om gewoon te scheren en onder deken te zetten!

Succes met je keuze! Lachen

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 21:59

Ik rij een fjord die 's winters ook lekker dik in zijn vacht zit. Overdag staat ie buiten en ''s nachts op stal. Als het heel koud is rij ik hem tegen de avond nooit heel intensief zodat hij niet klam de nacht in gaat. Overdag is het extra lang droogstappen geblazen en de zweetdeken even op. Dat gaat prima.
Ik rij alleen recreatief, als je wedstrijden rijdt en dus veel en regelmatig goed moet trainen is dit misschien niet de ideale oplossing.

Noemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:07

Wij reden gewoon en na het rijden ging er een zweetdeken op voor een paar uurtjes, soms op stal en soms op de wei, verder niets geschoren en de paarden stonden 24/7 buiten met schuilstal. Ik ga Pandra deze winter niet meer verder rijden, dus heb er ook nog geen haast bij. De paarden waar ik het net over had stonden bij iemand aan huis dus haalden na een paar uurtjes gewoon de deken weer af, maar Pandra staat niet aan huis, dus ik moet zelf ook nog even kijken hoe ik dat ga doen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:34

Wij hebben naast Odinn dus ook nog een Fjord en een shet en die scheren we op dezelfde manier. De fjord heeft het minste vacht, dan de shet en dan Odinn (al loopt de shet op dit moment nog voor op Odinn)

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:37

Ik rij een Fell. En die doen we nooit een deken op en we scheren haar ook niet. Als ze heeft gezweet gewoon heel goed uitstappen en desnoods even op stal zetten.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:48

Ik heb een Fjord en die gaat gewoon helemaal kaal Haha! Maar het is uiteraard persoonlijk, in jouw geval zou modelletjes streep aan te raden zijn!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:53

Ik laat mijn haflinger gewoon zo staan, geen deken niet scheren. Toen ik een tinker heb gehad had ik een deken op gelegt, en ze is nog nooit zo verkouden geweest.

N00tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 17:27

Ik heb ervaring met vacht laten groeien en met scheren+deken, beide 24/7 buiten. Ik heb mijn IJs geschoren omdat ze haar looplust door de warmte van haar vacht kwijtraakte. Tot nu toe lijkt ze haar looplust te behouden ondanks dat ze al een flinke vacht heeft. In dat geval ga ik niet scheren, omdat ik het het prettigst vind om ze niet te scheren.

Aan beide zitten voor en nadelen.
Van een dikke vacht vind ik het nadeel dat ze veel en snel zweten (en in mijn geval looplust kwijtraakte). Voordelen zijn dat het er leuk uit ziet (lekker wollig), ze zelf hun temperatuur kunnen regelen en dat het lekker makkelijk is.
Nadelen van het scheren zijn het gekloot met dekens. Het in de gaten houden van het weer en de temperatuur. Ook moet dan met instappen de nierdeken op die dan als ze warm is weer af kan, zweetdeken op na het rijden, anders koelen ze weer te snel af etc. Ook werd mijn merrie er wat stijver van omdat ze toch kou op haar spieren kreeg voor/na het werk.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 18:14

Mijn IJslander staat 's winters ook 's nachts op stal. Overdag staan ze lekker in de buitenbak. Ik reed haar toen altijd na school, stapte goed uit, en zette haar lekker op stal met een pluk hooi en meusli. Alleen na les in de trailer gooide ik er een deken op, op stal is het warm genoeg om zelf op te drogen. Ik hield er dus altijd rekening mee dat ze na het rijden op stal kon. Als het zonnetje lekker schijnt buiten (maar wel koud) zet ik haar net zo makkelijk weer buiten. Is ze ook zo weer droog Lachen

Dit jaar denk ik erover een stukje eruit te scheren omdat ze nu erg veel last van de warmte lijkt te hebben. Meer dan andere jaren. Vaak had Thok het op stal te warm, ondanks dat er altijd een deur open staat. Dus dit jaar scheer ik er een stukje uit als ze op stal gaat Lachen Zo veel/weinig dat ze zonder deken naar buiten kan, maar binnen het niet te warm krijgt Lachen

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 19:38

Mijn fjord is sinds maandag ook helemaal kaal.

Hij staat overdag de hele dag buiten (behalve bij héél slecht weer) en 's nachts lekker binnen.

Vorige jaren hebben we hem in een jachtmodel geschoren, maar dit jaar dus helemaal kaal.

Hij staat dan wel heel zwaar in het werk.

Als hij niet zo zwaar in eht werk stond, zou ik hem ook niet geschoren hebben..

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 19:51

Ik weet het nog ( fjorden eigenaar )

IK twijfel... ik vind dat gedoe met dekens maar helemaal niets..

En ik heb er een die s'nachts het voor elkaar krijgt, om uit haar deken te komen...

Dan kom ik s'morgens, en ligt de deken in der stal, en heeft ze hem niet meer om...

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 20:53

Mijn fjord gaat zaterdag helemaal kaal en dan onder de dekens. Ze heeft nu al een hele flinke vacht en heeft het echt heet met rijden. Dus het mag er allemaal af. (Ze staat overdag buiten en 's nachts op stal met buitenluik.)

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:56

Ik wil mijn pony deze winter ook scheren omdat hij gewoon een heel erg dikke vacht krijgt. Ik denk dat ik 'm gewoon helemaal scheer.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:54

hallo,

ik zit ook met dit probleem.
ik heb een kruising fjord die ook een hele dikke vacht krijgt in de winter.
ik wil de winter wel gewoon kunnen blijven rijden en lessen.
vorig jaar heeft ze hele erge bronchitis gehad dus was is dat nu het slimste om te doen?
ik wil dus niet dat ze weer kou vat.
ze blijft nu tot ongeveer november, als het weer t toelaat, in de wei, en gaat daarna op een buitenstal.

wat kan ik t best doen?
deken op? had ik vorig jaar ook al net nadat ze bronchitis had gehad, op een gegeven moment werd ze zo ziek dat zelfs de deken nog veelste warm was en ze zich kapot zweette.
scheren met deken op?
of is het jachtmodel handig? moet ze dan wel of geen deken erbij op?

alvast bedankt

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 22:37

Ik doe het niet : mijn fjord staat 24/7 buiten (uiteraard met mooie dichte warme schuilstal) en nadelen zijn : de paarden krijgen een soort stekvacht van het scheren,je kan niet hebben dat de dekens eraf liggen want dan zijn ze meestal bij kou weer gelijk verkouden.. dan maar een zweetdekentje langer op totdat hij droog is ...!

jodoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:03

Ey,

Ik heb een tuiger die ook een behoorlijk wintervacht krijgt omdat hij overdag buiten staat en `s nachts in een stal met een half open deur. ik scheer hem niet maar rijdt hem wel intensief. Het is een kwestie van wat meer wijd in het uit stappen steken en even met een fleece-/wollendeken op stal zetten. Ik heb er nog nooit (16 jaar) problemen mee gehad.
Ook mijn shetje, die intensief aan de lange teugel loopt, scheer ik niet meer stap ik langer uit. Die krijgt zelfs geen dekentje op! Ik stap met haar tot ze droog is (gaat wel wat meer tijd in zitten, maar ik ben een grote voorstander van een natuurlijke wintervacht!)

groetjes Niki

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 18:36

Hoi, bedankt voor je berichtje. Maar hoe lang stap je dan ongeveer? Laatst duurde het namelijk 1,5 uur voordat mijn IJsje droog was... (het was toen wel een redelijk warme vochtige dag).

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:42

ik heb een welshje, die heeft nou al een beetje dikke vacht ( staat altijd dag en nacht op het land ) met soms in wei met schuil stal waar ze nooit in staan en soms zonder .. ik rijd meestal 2 uur, beetje springen beetje dresuur ,, ze zweet (bijna) nooit. alleen als het heet is..Tong uitsteken ( longeren zweet ze wel ) maar da droogt snel op.. dus laat het zo!