eikels eten - kan dat kwaad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iranda

eikels eten - kan dat kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 21:23

Hoi allemaal,

Nu het weer kouder en donkerder wordt (en het ook nog eens flink waait Tong uitsteken) beginnen de eikels weer te vallen. (En in de bak nog wat sneller omdat er takken van de bomen af zijn gezaagd...)
Onze dames lusten ze maar al te graag. Na het rijden gaan ze in plaats van te rollen/grazen aan de eikels en ook in hun eigen wei staan ze geregeld het zand om te wroeten op zoek naar het lekkers. Ik heb weleens eerder info gezocht over eikels en vond wisselende berichten. Dus nu mijn vraag aan jullie: kan het kwaad?

Marigold

Re: eikels eten - kan dat kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 22:36

voor zover ik weet kan een beetje geen kwaad, maar te veel kan koliek veroorzaken.
mijn fjord bijvoorbeeld, zocht vorig najaar toen ik haar nog had elke dag weer het hele land af op zoek naar nieuwe eikels, en ik heb er nooit last mee gehad.
verzorgshetjes van vroeger aten ook eikels, werd nooit moeilijk over gedaan, en nooit iets mee aan de hand geweest.

vorig najaar dook er wel een aparte en dodelijke ziekte op,
waarvan de oorzaak nog steeds onduidelijk is, en sommigen dachten dat het eventueel iets met eikels te maken kon hebben.
waarschijnlijker is dat het met sporendeeltjes te maken heeft,
maar toch is het wellicht interesant om het topic eens te bekijken,
hier de link:

viewtopic.php?f=3&t=679192&start=0&st=0&sk=t&sd=a&hilit=atypische

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:30

eikels eten kan zeker wel kwaad.
er zit blauwzuur in wat zeer schadelijk is voor paarden, hoe het precies zit weet ik niet maar heb wel eens gehoord dat ze er verlammings verschijnselen van kunnen krijgen, ik ben er iig wel heel voorzichtig mee.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:42

Eikels eten kan kwaad, als ze groen zijn. Naar mijn weten kunnen bruine eikels geen kwaad. Maar je paard kan er behoorlijkj ziek van worden!! Let er dus mee op!

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:45

Probeer de zoekfunctie hier op bokt maar en dan op eikels
Zijn vorig jaar aardig wat topics over geweest!

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:49

ik heb een tijd geleden een reportage gezien op tv. Hierin kwam naar voren dat eikels opzich niet schadelijk zijn, maar als ze in grote hoeveelheden worden aangeboden (of gevonden) kan een paard de voorkeur geven voor eikels boven gras. Dus dan willen ze alleen nog eikels eten. Als deze op zijn, gingen die paarden niet over op gras en verhongerde (de reportage was al een paar jaar oud, bizar om te zien dat die beestjes in het wild zich uithongerde voor een paar stomme eikels)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 17:04

Let op, de eikels vallen dit jaar, net als vorig jaar, extreem vroeg van de bomen en dat betekent dat ze nog niet rijp zijn (dus groen). Deze groene eikels bevatten een zeer hoog gehalte aan blauwzuur en kan verlamming bij je paard veroorzaken. Er werd vorige maand al voor gewaarschuwd in de vakbladen voor melkveebedrijven, want ook koeien kunnen hier last van hebben.

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:59

vind het wel een lastig, de hele wei ligt vol met eikels.kan ze er moeilijk eerst uit halen, heb er dan een hele dag taak aan.Maar het lijkt me dat als ze niet gezond zijn dat een paard ze ook niet gaat eten? Weet van die groene eileks dat ze inderdaad niet gezond zijn.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:09

nobility schreef:
vind het wel een lastig, de hele wei ligt vol met eikels.kan ze er moeilijk eerst uit halen, heb er dan een hele dag taak aan.Maar het lijkt me dat als ze niet gezond zijn dat een paard ze ook niet gaat eten? Weet van die groene eileks dat ze inderdaad niet gezond zijn.

Naar mijn weten eten paarden ze wel op hoor! Als ik jou was zou ik wel de moeite nemen om de eikels uit de wei te halen!

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:16

Heb je enig idee in wat voor wei ze staan?!Het gaat niet om de moeite, maar dan ben je de hele dag bezig met die rottige eikels eruit te halen en de volgende dag liggen ze er weer.De paarden eten ze inderdaad,en zitten ook aan de bomen te plukken zodat de eikels eruit vallen daarom ben ik ook bezorgd.Heb nu meerdere reacties gelezen en de meningen zijn nogal verdeeld.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:18

voor schapen zijn ze zéér dodelijk!
Lijkt me voor een paard dus ook niet echt goed.
Ik zou ze gewoon weghalen (aanharken) en weggooien

_Femkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:25

Ik heb er een tijdje geleden, met eikels, ook wat gehad..
Gentle at dólgraag eikels en vond ze ook super lekker! een vriendin ging ze ook steeds halen, omdat Gentle ze zo lekker vond.. Ik wist niet goed wat ik moest denken, dus ben ik gaan zoeken op internet.
En na héél veel zoeken kwam ik eindelijk iets tegen.
Er stond dat een paar eikels geen kwaad konden, maar een hele hoop wel!
Ze beginnen eerst stijf te worden en kunnen moeilijker lopen. Daarna sterven ze ervan..
Ik had het dus meteen uitgeprint en het haar laten lezen en zijn toen 's middags en 's avonds met Gentle gaan wandelen, want ze liep al wat stijver en moeilijker. We hebben haar nooit meer eikels gegeven en veel met haar gelopen en na een aantal dagen liep ze weer goed en niet meer zo stijf.
Heb het er ook ooit overgehad met iemand die zelf een hele hoop shetjes heeft waar ze mee doet keuren, die vertelde ook hetzelfde verhaal (en iedereen van de keuring ook!)

Vooral oppassen, want paarden vinden eikels heerlijk!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:36

een paar eikels die die dag zijn gevallen kan volgens mij niet zoveel kwaad zoals ik eerder al poste,
maar veel wel ja.
dus als je ze in een land vol eikels hebt staan...
ze eten ze echt wel op, goed of niet goed!

kan je (nobility) de stukken rond de eikebomen niet afzetten, zoiets?

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:54

nobility schreef:
Heb je enig idee in wat voor wei ze staan?!Het gaat niet om de moeite, maar dan ben je de hele dag bezig met die rottige eikels eruit te halen en de volgende dag liggen ze er weer.De paarden eten ze inderdaad,en zitten ook aan de bomen te plukken zodat de eikels eruit vallen daarom ben ik ook bezorgd.Heb nu meerdere reacties gelezen en de meningen zijn nogal verdeeld.

Dan neem je een paar varkens die vinden ze ook lekker

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:40

Alleen de groene zijn giftig. De bruine zijn ook niet gezond in grote hoeveelheden, maar zoveel eten ze er echt niet.

Macy loopt ook regelmatig eikels te snoepen, alleen de bruine, de groene laat ze liggen

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 21:07

bij mijn fjord in de wei liggen vrij veel eikels. die eet er regelmatig ook van. volgens mij zoekt ze ze wel kieskeurig uit.