Idee? Muilkorf voor land voor dikke pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lisaschokker

Idee? Muilkorf voor land voor dikke pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 20:12

Hallo

Ik heb een Fjord en die is nu eigenlijk al veel te dik. Over ongeveer een maandje gaan ze weer op het land en ben bang dat ze dan helemaal veel te dik wordt ...
Ze staat er dan normaal de hele dag en vaak ook nacht buiten (dat staan alle paarden en zelf heb ik geen tijd om haar naar binnen en buiten te brengen).

Denken jullie dat het misschien geen idee is om zo'n muilkorf voor paarden te kopen dat ze gewoon wat minder gras binnen krijgt? Ik ga eerst proberen te regelen of ze op een apart stukje mag maar als dat niet lukt was dit mijn plan...

http://www.piafferuitersport.nl/prodImages/1038/hi.jpg
Masker met uitsparingen waarmee uw paard gewoon kan grazen maar waardoor aanzienlijk minder gras gegeten kan worden.
Gemaakt van zacht materiaal en hindert het paard niet, het paard kan normaal drinken en ademen.

=XxX= Lisa

Ik heb trouwens geen idee of het hier goed staat...

Miryamk

Re: Idee? Muilkorf voor land voor dikke pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:14

Bij paard natuurlijk verkopen ze die graaskorven ook, het lijkt mij op het eerste gezicht wel een goede oplossing. Kan je paard iig lekker de hele dag buiten lopen!

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:17

Ik heb er geen ervaring mee, maar k vind het er toch niet zo leuk uitzien. Al dat gras en er dan niet bijkunnen, moet toch vreselijk zijn. Net als wij in een weiland vol met snoep gaan staan en maar 1 tje kunnen eten ofzo. Misschien eerst eens testen hoe je paard hierop reageerd? Of een andere stal zoeken, met beperkte weidegang en de rest in een paddock? Je kan misschien ook iets regelen met iemand van stal, dat die jouw paard binnen kan zetten.

Het lijk me ook niet zo veilig om ze met een halster buiten te laten.

Maar zoals ik al gezegd heb, eerst kijken hoe je paard erop reageerd, reageerd hij goed zou ik het doen, anders voor een andere oplossing zoeken.

lisaschokker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 20:20

Eowyn3003 schreef:
Ik heb er geen ervaring mee, maar k vind het er toch niet zo leuk uitzien. Al dat gras en er dan niet bijkunnen, moet toch vreselijk zijn. Net als wij in een weiland vol met snoep gaan staan en maar 1 tje kunnen eten ofzo. Misschien eerst eens testen hoe je paard hierop reageerd? Of een andere stal zoeken, met beperkte weidegang en de rest in een paddock? Je kan misschien ook iets regelen met iemand van stal, dat die jouw paard binnen kan zetten.

Het is wel voor d'r eigen bestwil veel te dik is ook niet gezond toch Knipoog
En er hoeft trouwens geen halster aan vast (staat in advertentie piaffe.nl)

=XxX=

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:29

Ik had me vergist het is niet bij paard natuurlijk te bestellen maar bij natuurlijk ruiterschap.nl Haha!
Lijkt ook zo op elkaar allemaal!

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:35

Het is natuurlijk altijd minder prettig voor je paard met dan zonder zo´n ding, maar wat er niet bij komt hoeft er ook niet af, en een dieet zou nog veel vervelender zijn voor je paard. En ik zou het begrijpen als het zoeken van een andere stal een beetje een grote stap is.. Ik zou het gewoon eens uitproberen en kijken hoe je paardje erop reageerd Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:38

Krijgt je pony ook krachtvoer ofzo? Misschien kan je daar in minderen.
Ik zou je pony lekker laten grazen, en zo'n masker: Mij lijkt het niks. Die paarden kunnen dan niet meer met elkaar krauwen.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 09:02

Voer je hem nu nog krachtvoer ed bij? Dan zou ik daar maar snel mee minderen of zelfs stoppen. Ik weet niet hoeveel beweging hij krijgt, maar iets meer bewegen is ook geen overbodige luxe.

Je kan het proberen met die muilkorf, maar het lijkt me niet fijn voor je pony.

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 09:30

Een vroegere stalgenoot van mij heeft er hele goede ervaringen mee.
Fjorden e.d. hebben nou inderdaad eenmaal sneller de neiging om dikker te worden. Denk beter zo'n masker dan bijv. een hoefbevangen paard.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 09:35

Een vriendin van mij heeft een merrie die na een koliekoperatie altijd overgevoelig zal blijven voor koliek, ze mag niet teveel ruwvoer tegelijk binnen krijgen. Deze merrie loopt al zeker twee jaar met een graasmasker op en dat bevalt heel goed. Ze blijft er ook mooi slank bij en geen ernstige koliek meer gehad. Ze kunnen wel gewoon eten ermee, ze moeten alleen meer moeite doen voor wat ze binnen krijgen. Ook krauwen met andere paarden gaat gewoon door.

Als je de mogelijkheid hebt, dan is het ook nog een idee om strookbegrazing toe te passen. Dat doe ik met mijn chronisch hoefbevangen pony en daar blijft hij gezond bij. Ik heb natuurlijk wel de mazzel dat ik zelf een stuk land huur waar ik eigen baas over ben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 09:58

Ik heb ook zo'n masker overwogen voor mijn te dikke shet, maar het is een onwijze kroel en ik vind het sneu als ze niet meer kan kroelen. Daarom staat ze nu in een afgezette korte wei met haar vriendje. Ik zou als ik jou was idd proberen te regelen dat ze apart komt te staan. Dan kun je iedere week de paaltjes wat opschuiven zodat ze wel wat kan grazen maar niet teveel.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 09:59

Als je moet kiezen tussen vrijheid mét muilkorf of teveel eten en te dik worden of alleen maar op stal zónder muilkorf, is dat eerste toch een beter idee imo.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 10:07

Dniesjj117 schreef:
Als je moet kiezen tussen vrijheid mét muilkorf of teveel eten en te dik worden of alleen maar op stal zónder muilkorf, is dat eerste toch een beter idee imo.

Inderdaad Lachen

Maar als het anders zou kunnen, bijv. apart stukje weide ofzo dan zou dat heel mooi zijn natuurlijk Knipoog

Nagelbijten / Gniffelen Als mijn dikkerd (ijslander) van het zomer weer halve dagen naar de wei, mag mag ik ook wel uitkijken.. Poe! Heb het net een beetje onder controle Clown Het vliegt er bij haar, jammer genoeg, zo weer aan.. Niet dat ze er ziek van word hoor.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 12:57

dat vind ik zeilig. net als een kind een bak snoep voor houden en niet laten eten... kan je hem niet wat meer laten bewegen??

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 13:25

Zaina, hij kan wel eten, maar met wat meer moeite Knipoog

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 14:03

hihi verkeerd gelezen.. maar oke dan zou het kunnen ja als ie echt te vet is

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 14:21

Eowyn3003 schreef:

Maar zoals ik al gezegd heb, eerst kijken hoe je paard erop reageerd, reageerd hij goed zou ik het doen, anders voor een andere oplossing zoeken.

een vriendin van mij heeft een luchtzuiger en probeerde ook deze muilkorf. Werkte perfect, ze kon gewoon eten en drinken (in stal) helaas na ruim 10 minuten was hij al kapot, ze schuurde hem een paar keer eraf en de laatste keer knapte het halster.

Zaina; Helaas heeft meer beweging voor je paard er weinig mee te maken. Ook al krijgt hij beweging, zodra hij op het land staat komt er toch weer gras in. Ik heb zelf ook een fjord en ik zit nog een beetje te dubben over een muilkorf. Vorig jaar jaar had hij alleen zomers weidegang en werd hij ook tonnetje rond. Ik sta nu op een andere stal met ook 's winters weidegang, dus er is al weinig gras en hij is en blijft op gewicht.
Het is beter voor je paard om een muilkorf om te doen dan dat hij bevangen of erger wordt.
Ik zou de muilkorf kopen als ik jou was.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 14:28

Eerlijk gezegt vind ik het helemaal niets, misschien kunnen de paarden zo wel eten, maar hoe aangenaam is het voor hen? Ik zou dit iig ook niet willen Nagelbijten / Gniffelen Probeer eventueel een ander stuk land te vinden met weinig gras, waar ook maatjes zitten, of probeer iets te regelen om je paard om de twee uur bv er een uur/half uurtjes even uit te halen. en in stal te zetten.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 14:42

Ik zou gewoon een stukje van het weiland afzetten.
Of desnoods 3/4 van de dag in een paddock, kaal stuk land met wat hooi of kuilgras. En een paar uur in het gras. Misschien wat meer en intensiever laten bewegen.

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 16:35

Ik denk dat het zeker een oplossing is voor te dikke pony's, of pony's die om wat voor reden dan ook niet te veel binnen mogen krijgen.
Ze kunnen gewoon lekker in de wei bij hun vriendjes, maar toch krijgen ze wat minder binnen.

Bella88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 16:38

mariska1989 schreef:
Ik zou gewoon een stukje van het weiland afzetten.
Of desnoods 3/4 van de dag in een paddock, kaal stuk land met wat hooi of kuilgras. En een paar uur in het gras. Misschien wat meer en intensiever laten bewegen.

Ben ik het ook mee eens, en als dat niet lukt lijkt die muilkorf me inderdaad geen slecht plan!

crownjumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 08:15

Wij hebben ook zo'n korf gehad voor onze shetlander.
Het is echt hartstikke goed,bij ons werd de shet te dik.
En elke keer als hij dan wat wil eten krijgt hij wel wat binnen maar niet zo veel. Vork

Mensen zeggen wel dat het zielig is,maar ik vind het nog zieliger als een paard/pony zich helemaal kapot eet terwijl de baasjes niks doen.
Het is dus echt aan te raden!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 09:16

Ik zou delen van het land afzetten en steeds een beetje meer gras erbij zetten.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 10:53

Het ligt aan de situatie denk ik.
Peroonlijk zou ik geen paard een muilkorf geven als hij met anderen staat.
Hij kan zich dan minder goed verdedigen tegen de rest, kan niet kroelen met vriendjes dus het sociale contact wordt minder.

Als hij alleen staat zou het kunnen maar dan nog kan hij zichzelf niet krabben etc.

Als je nou een stuk afzet of het weiland eerst maait, schapen op zet oid???

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 10:54

weet iemand toevallig of je deze muilkorf ook bij de divosa kan kopen?