Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Citaat:indianlady: belachelijk jouw reactie. Krijg eerst je feiten op een rijtje voordat je dit soort domme onzinnige reacties plaatst! Mijn paard staat uren na te zweten, als ik een half uurtje rij sochtends, na 20 min.(lees jong paard en dus vooral basis) uitgestapt te zijn, een uur onder het solarium, onder een zweetdeken en dan om s'middags 16.00 uur nog nat te zijn. Wat denk je dan zelf, dat 2 uurtjes omgemak van het scheren opweegt tegen een uiteindelijk ziek paard vanwege het zweten???????????????????????????? Normaals krijg je feiten eerst op een rij voordat je zo dom reageert! Ik weet niet hoe jij leeft, maar ik kan niet de hele dag op stal rondhangen, heb ook nog een gezin, dus............ en voor jouw info vorig jaar was het niet nodig, had een dun velletje en hoefde hij ook nog niet te werken!
IndianLady schreef:Oensan, je hoeft me niet gelijk zo aan te vallen. Iedereen denkt niet hetzelfde. Als jij je paard wilt scheren moet jij dat weten. Ik vind het zielig dat het beessie gesedeerd moet worden daarvoor, maar das mijn mening. Als het zo voor jou werkt, dan is dat toch prima. Ik hang niet de hele dag op stal, heb ook een leven daarnaast, maar ik gooi een zweetdeken op en een paar uur later haal ik hem er weer af. Dit werkt voor mij uitstekend. Ik ben blij dat het scheren goed is gegaan.
. De paar uurtjes even rottig voelen zijn zo over maar die wintervacht daar zitten we de hele winter mee. Heb ook niet de tijd om veel met dekens te wisselen naast mijn drukke baan en leven. Daarnaast staat hij anders te zweten in zijn stal ook als we niet gewerkt hebben. Ben niet blij met het verdoven begrijp me niet verkeerd, had er behoorlijk buikpijn van maar achteraf ben ik blij dat we dit zo hebben kunnen doen, alles i.o.m. DA.Citaat:Moeilijk om uit te leggen, het is meer een gevoel. Ik vind niet dat je je paard moet sederen omdat het jou beter uitkomt met een geschoren paard. Blijkbaar wordt het paard panisch als je een scheerapparaat op zn huid houdt.
Dat is hetzelfde als je je paard voor een situatie zet waar het angstig van is. Je kan je paard niet dwingen en op deze manier dwing je hem om rustig te blijven zodat jij kan scheren.
Je dwingt mensen toch ook niet dingen op waar ze bang voor zijn.
Citaat:hoera! mijn paard heeft gelukig door de sedering zijn vertrouwen terug gekregen
Oreo schreef:Indian Lady: Ik weet niet welke verdoving jullie gebruiken of welke je anders hebt meegemaakt maar normaal is er van dwang geen sprake hoor. Het is niet zoals dat je hem helemaal vastbind ofzo, ze worden gewoon suf, een soort narcose. Ze kunnen ook gewoon bewegen enzo dus ze maken het hele gebeuren enkel maar "half" mee. het is een soort "roesje". Ik vind dit dus niet zielig. I.m.o is het veel zieliger om je paard een hele winter lang zeiknat weg te moeten zetten. En als zedan na uren eindelijk droog zijn zitten ze nog onder die vieze plakkerige zweetresten want wassen is vaak geen optie met dat weer.
Citaat:Mijn vorige pony was bang voor de hoefsmid ze heeft de hoefsmid die we toen hadden heel wat blauw plekken bezorgt. De hoefsmid was een beetje ongeduldig en werd opbegeven moment boos en gestresst. Het heeft uiteindelijk niets geholpen om haar te "dwingen" je kan beter rustig laten wennen tot ze t zelf niet meer eng vinden dat je paard gaan sederen.
Ik las dat nog iemand dit heeft mee gemaakt met de hoefsmid en dan staat er
Quote:
hoera! mijn paard heeft gelukig door de sedering zijn vertrouwen terug gekregen
Hoera? Hoera ik heb mn paard gedwongen om te laten wennen aan de hoefsmid nja, laten wennen dat nog niet eens.
Bij mijn pony heeft het ook heel erg lang geduurd voordat ze weer naar de hoefsmid durfde maar wij hebben haar op de (vind ik zelf) betere manier laten wennen door rustig te blijven kalm te blijven niet te gaan slaan niet boos te worden en het steeds weer blijven proberen. Zo went je paard op een goede manier aan scheren, beslaan of bekappen. Een scheerapparaat is voor een paard niet iets natuurlijks net als een zadel bij een veulen. Je gaat een veulen toch ook niet sederen als je voor het eerst een zadel op zn rug legt en hij niet "rustig" blijft?