Scheermodel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Scheermodel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 10:54

Ik heb een vraagje. Bestaan er scheerpatronen, waardoor een haflinger met (te) veel haar wel beter zijn warmte kwijt kan, maar hij (op stal) geen deken om hoeft?

Het gaat om een haflinger van 18 jaar met een aardige berenvacht die in een binnenbox wordt gehouden. Hij heeft zo'n pak haar, dat hij het echt te warm heeft. Helemaal scheren en een deken opgooien is geen optie, omdat de eigenaar dat niet ziet zitten (pony loopt ook in het manegewerk en het is met een andere pony met deken helemaal misgegaan met dekens op en af doen, dus dat wil ze niet meer). Maar ik heb wel eens plaatjes voorbij zien komen met alleen de onderkant van de hals en de buik geschoren. Zou hij daarmee geholpen zijn?
Hij stond de afgelopen dagen echt zwetend op stal (ondanks dat hij bij de open buitendeur staat) en heeft dan ook niet echt fut meer om zijn rondjes te lopen.

Trieske_

Re: Scheermodel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:58

heb even teruggezocht en heb een plaatje gevonden met scheermodellen

Afbeelding

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:59

Haha!

Handig en informatief plaatje, maar dat mannetje erbij Nagelbijten / Gniffelen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:01

Ik denk dat optie 5 of 6 in deze situatie het meest geschikt is.
Zeker als hij in een binnenbox staat, en er in de winter geen weidegang e.d. voor de manegepaarden is.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:04

Wat een geweldig plaatje en wat een grappige vergelijking met dat mannetje met zn kleren aan Haha!.

Voor de haflinger zou ik dan 9 of 10 kiezen Lachen. Bij 5 of 6 heb je volgens mij alsnog een deken nodig.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 11:05

Heel erg bedankt, Deschels!
Nu heb ik in elk geval beeld bij de verschillende mogelijke scheerpatronen.

@ Tienus: zou hij met 5 of 6 zonder deken kunnen? Omdat zijn hele hals en borst dan 'bloot' wordt?
Toen ik het plaatje zag dacht ik zelf eigenlijk aan model 7, 8 of 9?

Alvast bedankt voor deze reacties, nog meer mensen die hier ideeën over hebben?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 11:07

Inderdaad, Apple, dat idee heb ik ook, dat hij dan alsnog een deken nodig heeft bij model 5 of 6.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:10

wat een leuk plaatje zeg Haha!
ik heb vorig jaar nummer 7 het eerst bij mn fjord geschoren die altijd buitenstaat (met toegang tot schuilstal). in de herfst heeft hij dan een ongevoerde regendeken op en met echte kou een wat dikker dekentje en dat ging heel goed dus dit jaar doe ik het weer zo Lachen

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:15

Bij sommige manege halen ze ook weleens alleen de hals eraf en de rest niet... Modieus is het niet echt verantwoord Clown maar prachtisch is het wel...
Ik zou kiezen om alle zweetgevoelige delen weg te halen, ook dus in de liezen Bloos

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:22

Als je op tijd scheert, dus bijvoorbeeld in Augustus, heeft hij nog tijd om wat meer haar aan te maken dan dat je later in het jaar scheert en het dan meteen erg koud is. Dus dan kan hij alsnog zonder deken in de winter.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:37

kun je ook aleen de onderste streep scheren zoals bij 7, dus zonder de hals? Volgens mij doen ze dat wel bij ijslanders, die dan toch zonder deken buiten kunnen blijven. Iemand hier ervaring mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:39

alles kan in principe Lachen
ik heb die nr 7 ook aangepast bij mijn fjord.

[img]http://pic20.picturetrail.com/VOL1272/4172555/inbox/t-11404.jpg[img]

en dan tussen zn voorbenen naar boven ook een smalle streep aan de onderkant van zn hals.

edit sorry hij doet het niet zal vanavond even proberen Ja

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 18:04

Plaatje van Vjelko: Afbeelding

Ik weet nog niet of ik dit jaar wel scheer... als ik wel scheer word het denk ik zoals op plaatje 9 en anders gewoon helemaal zoals op plaatje 1 Haha!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 18:08

tienus63 schreef:
Ik denk dat optie 5 of 6 in deze situatie het meest geschikt is.
Zeker als hij in een binnenbox staat, en er in de winter geen weidegang e.d. voor de manegepaarden is.

Ik ging ervan uit dat de paarden gedurende het winterseizoen in een binnenbak lopen, en verder eigenlijk helemaal niet naar buiten komen wat weidegang etc. betreft. En gestald worden in een binnenstal.
Een buitenrit maken lijkt me wel te kunnen, mits je niet stil gaat staan.

Verder sluit ik me bij Kel2004 aan.
Kel2004 schreef:
Bij sommige manege halen ze ook weleens alleen de hals eraf en de rest niet... Modieus is het niet echt verantwoord Clown maar prachtisch is het wel...
Ik zou kiezen om alle zweetgevoelige delen weg te halen, ook dus in de liezen Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 19:35

dank je wel tineke! zie nu mn fout ook Bloos Haha!
denk dat ik dit jaar die ronding wel wat kleiner maak alleen.

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 19:38

Plaatje 6, daar zou ik voor kiezen. Als de stal redelijk warm is hoeft je paard geen deken op. Buiten wel hoor!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 08:26

Erg bedankt voor het meedenken en de reacties.
Ik ga het voorleggen aan de eigenares.
In augustus of begin september scheren had inderdaad slimmer geweest, maar daar is het nu te laat voor. Hebben we met de fjord wel gedaan, omdat die nog een marathonwedstrijd voor de wagen moest lopen en anders ook problemen ging krijgen met zijn temperatuur en dus met de nakeuring na het hindernistraject. Hij heeft nu inmiddels een redelijk normale vacht voor de tijd van het jaar, daar staat de haflinger echt als een beertje naast.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 13:11

Als je in Augustus, begin September scheert, hoeft er dan geen deken op het land? (als het nog redelijk warm is natuurlijk)

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 14:46

Nou als je hem helemaal scheert zou ik hem wel een dun dekje opdoen, anders zit ie zo weer dik in de vacht!

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 14:50

Ik scheer op het ogenblik veel plaatje 6 en 8 bij paarden en pony`s die nog in de wei lopen en het toch te warm hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 14:55

ik zou voor 6 of 7 gaan, ook bij de flanken kaal zegmaar..

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 09:42

Ik ga zelf nummer 7 doen bij mijn shetje en fjord, die 24 per dag buiten staan zonder deken... kan wel toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 10:04

lijkt me wel... de regendeken heb ik vooral ook omdat ik dan gewoon kan rijden zonder een natte zwarte baggerfjord te hebben Haha!
voor mij vond ik met de vrieskou dat dekentje toch wel handig..

SassieSjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 10:13

Mijn pony ga ik scheren als plaatje 4, hij heeft dit jaar een mooie nieuwe winterdeken gekregen een mooie blauwe 370 grams...
Maar dit jaar doet het weer zo raar ik ga hem denk ik pas eind oktober scheren... dus vind ik het steeds nog zo warm koud warm koud...
das niks...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 14:10

Ha wat een handig topic en wat een handige voorbeeldplaatjes. Wij hebben een oud gelderspaard dat een erg dikke vacht heeft. Staat nu overdag nog buiten maar 's avonds binnen. Heeft het nu overdags erg warm en zelfs benauwd zodat hij echt bezweet en hijgend binnenkomt aan het einde van de dag. Ik denk dat we hem maar aan methode 6, 7, of 8 gaan onderwerpen zodat hij een beetje lucht krijgt. Iemand nog tips of ideeën om aan te denken als je dit (voor de eerste keer) bij een paard gaat doen?