zelf vliegenspray maken..hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Re: zelf vliegenspray maken..hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:20

dettol helpt helemaal niet tegen dazen!!!
althans, bij tornado toch niet,
200ml azijn,100ml citroensap,50ml water,mengen en voila, anti daas Haha! ,
dettol helpt wel tegen vliegen, maar dettol is eigentlijk in anti-infectie midden, helpt wontjes sneller genezen

Freedom1
Berichten: 1954
Geregistreerd: 05-01-06

Re: zelf vliegenspray maken..hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:32

ik deed dat vroeger ook altijd op haar detol. maar omduur werkte dat ver niet meer. nu kopen we gewoon een natuurlijk spraymiddel van 5 litter ik dacht dat het alex daasspray was. je kan daar wel een hele lange tijd mee verder. stink heel erg maar helpt heel goed
ook hebben we dat ooit geprobeerd met citronella, en daar is reageerd ze op met hele grote bobbels. want als je dat in water doet blijft dat gewoon op het water staan, dit vermengt zich niet (want das olie op water).
ik zou eens moeten lezen wat er op die pul staat van natuurlijke producten, ga het jullie nog weten te zeggen! munt helpt ook zeker?

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Re: zelf vliegenspray maken..hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:48

ik doe het zo, en het werkt Ja

1 heel flesje, citronella olie
knoflook gesneden stukjes erin
en azijn Lachen

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: zelf vliegenspray maken..hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:52

Uhmz... dettol is echt niet goed.... dettol in combinatie met een zuur , azijn dus.... wordt bijtend als de pest, laat t eens een jaartje in je fles staan en je hebt kans dat je fles is "doorgebrand"... lekker mixje dus om op je paard te sprayen he Vork !

Ilsje_

Berichten: 4112
Geregistreerd: 23-01-06

Re: zelf vliegenspray maken..hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:56

dettol is ook voor wondjes, ik spuit het al 2 jaar op mijn paard nog nooit iets gebeurt, ik weet niet of je ooit op de verpakking hebt gekeken maar er staat:

[i] dettol heeft een snelle en aanhoudende bacteriedodende werking ten op zichte van een groot aantal pathongene microorganismen, gisten en schimmels. dettol behoud de werkzaamheid in aanwezigheid van organisch matriaal, .....(allemaal niet nodig)..... de orale giftigheid is heel gering dettol moet met water of alchohol worden gemengt,

... Allemaal meng dingen,

staat ook een deel chirurgie bij dusi,k denk dat het wel voor mensen is ofniet, en mijn paarden hebben er gene last van!

en ik denk dat het heel verschillend bij paarden is wat werkt Knipoog

ik doe:
azijn, water, citroen sap, soms een bietje mugge spul van ons,

[edit] ziet vorige reactie, ik heb mijn fles ook van vorig jaar laten staan Tong uitsteken zat gewoon nogsteeds in de fles Knipoog

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: zelf vliegenspray maken..hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:58

lees: dettol in combinatie met zuur/azijn.

Sharon1991

Berichten: 42
Geregistreerd: 18-07-06
Woonplaats: Moordrecht

Re: zelf vliegenspray maken..hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:59

een paar druppels cintroenolie met een paar druppels kruidnagel olie toevoegen aan gekookt water .. in een flesje doen en sprayen maar ...

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: zelf vliegenspray maken..hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:59

Trouwens, wie heeft hier het recept neergezet met de ingredienten:

citroenolie
pepermuntolie
tea tree olie
azijn

?? Ik zou graag de verhoudingen /het recept weer vinden, zoekfunctie doet het niet.

( edit : recept al gevonden )
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 19-07-06 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilsje_

Berichten: 4112
Geregistreerd: 23-01-06

Re: zelf vliegenspray maken..hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:05

jeps, heb het geprobeert, ik denk, o toch ff proberen, het bijt niet ik heb het op mijn arm gesmeerd niet afgedaan, dettol dan en ongeveer evenveel azijn, bijt niet hoor, maar ik laat het wel ff zitten voor het geval dat.

Freedom1
Berichten: 1954
Geregistreerd: 05-01-06

Re: zelf vliegenspray maken..hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:02

Hannanas schreef:
lees: dettol in combinatie met zuur/azijn.


hewel ik heb da nu es geprobeert op mijn been en het valt mee tot je begint te zweten, dan neem je het op.

ga es zien wat het bij het paard doet. als ze bobbels heeft zal ik het wel direct merken
(ik blijf bij men product maar es uitproberen kan geen kwaad)

MoOtJuHh

Berichten: 962
Geregistreerd: 18-11-05
Woonplaats: 020

Re: zelf vliegenspray maken..hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 17:22

TornadoLover schreef:
dettol helpt helemaal niet tegen dazen!!!
althans, bij tornado toch niet,
200ml azijn,100ml citroensap,50ml water,mengen en voila, anti daas Haha! ,
dettol helpt wel tegen vliegen, maar dettol is eigentlijk in anti-infectie midden, helpt wontjes sneller genezen


Heej,

Helpt jouw middel ook tegen vliegen?
Ik ga het maar even testen

TnkX voor je recept

dlientjuh

Berichten: 12395
Geregistreerd: 01-07-06

Re: zelf vliegenspray maken..hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 17:26

Recept voor antivlieg:

Deze antivlieg verjaagt allerlei steekbeesten bij jou en je pony en door de kruidnagelen word een steekwondje (als die irritante beesten nog bij je in de buurt durven komen) ook nog eens ontsmet en verdoofd.


Nodig?

 Kruidnagelen
 Natuurazijn zonder kleurstoffen
 Water
 Pannetje met deksel
 Zeef
 Spuitbus (bijvoorbeeld een lege antiklit bus of een plantenspuit)
 Tea tree:paar druppels
 Dettol: klein scheutje


Hoe maak je het?

1. Je laat een flinke hand kruidnagelen een half uur in ¾ l. water koken, met de deksel op de pan.
2. Je laat dit goed afkoelen.
3. Je zeeft de kruidnagelen uit het water.
4. Je vermengt ¼ l. van de azijn met het aftreksel van de kruidnagelen.
5. Je stopt het goedje in een spuitbus.


deze heb ik een jaartje terug gevonden , maar ik heb het nog nooit zelf gemaakt ofzo Haha!

Kimmetjeee
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-04-06

Re: zelf vliegenspray maken..hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 17:38

ik heb dettol,water,natuurazijn,citroensap en klaar! de dazen komen kijken maar gaan er niet op zitten Vork

anjo4ever

Berichten: 194
Geregistreerd: 01-09-05

Re: zelf vliegenspray maken..hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 16:29

hallo
ik heb wel azijn en sterke thee enzo, maar ik heb geen citronella!! ik heb wel een anti muggen roller voor mensen. dat is ook een hele sterke vloeistof. kan ik dat er niet gewoon door heen gooien?? dan doe ik gewoon wat meer druppels dat het lekker sterk ruikt? zal dat ook een optie kunnen zijn??

groetjes Nelleke

RRteam

Berichten: 3019
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: zwolle

Re: zelf vliegenspray maken..hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 20:15

Ik haal altijd gewoon een spuit pus in de paarden winkel
en verdun het dan 4 keer met azijn dan heb je 4 felssen voor prijs van 1

_xsharon
Berichten: 268
Geregistreerd: 08-11-05
Woonplaats: bunschoten

Re: zelf vliegenspray maken..hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 20:14

heej allemaal,
ik heb wel azijn en sterke thee maar ik heb geen citronella...
ik heb wel anti muggen bodyspray voor mensen,en daar zit 150ml in waarvan ong. 15ml uit is, kan ik gewoon een halve liter sterke thee en een halve liter azijn en dan deze 135ml ong bij elkaar gooien.. of zou dat te sterk zijn..??
gr sharon

anjo4ever

Berichten: 194
Geregistreerd: 01-09-05

Re: zelf vliegenspray maken..hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:11

he sharon dat kan wel hoor!! zoeiets het ik het ook gedaan
xx my

44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Re: zelf vliegenspray maken..hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 09:04

Hoi!

Citronella gebruiken lijkt me toch niet zo slim, aangezien dit ook al niet meer in de vliegnsprays zit die je in de winkel kan krijgen!

Bron: de Hoefslag.

Producten met citronella, waaronder insectenwerende sprays, mogen per 1 september 2006 niet meer verkocht worden. De Europese Unie heeft dit al jaren geleden vastgelegd in de Biocidal Products Directive, een richtlijn voor biociden. Het verbod berust op procedurele gronden, niet op inhoudelijke. Citronella staat op een lijst waarvoor de industrie geen dossier met gegevens heeft ingediend. Het verbod is er dus niet zozeer omdat de stof gevaarlijk zou zijn, maar omdat niemand heeft aangetoond dat het niet zo is. Alleen als aantoonbaar problemen ontstaan door het wegvallen ervan, is het mogelijk als EU-lidstaat een ‘essential use’-toepassing aan te vragen, maar als andere landen dat niet doen, is het vrij kansloos. Naar schatting negentig procent van de vliegensprays bevat citronellaolie, die al meer dan vijftig jaar wordt gebruikt als insectenwering. Zelf vliegenspray maken – met vaak veel hogere concentraties citronellaolie dan commerciële sprays – blijft toegestaan.

Groetjes Myrthe

XxSultanxX

Berichten: 4623
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: friesland

Re: zelf vliegenspray maken..hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 09:10

ik volg ff

pascale

Berichten: 1602
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: hengelo

Re: zelf vliegenspray maken..hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 09:20

ik koop altijd gewoon vliegenspray bij de divoza oid.
werkt t beste(heb die bruine van sectolin??ruikt ontzetten vies,teerachtig??
maar helpt heel goed!!
ik snap echt wel dat mensen met meerdere paarden dit een te duur geintje vinden,kosten ook een belachelijke 19 euro..
maar wat ik dan vaak doe is de spray op een spons spuiten en dan op het paard wrijven,heb nu nog steeds de bus van vorig jaar!!
deze gebruik ik tevens alleen als het echt erg is met de vliegen en als ik ga rijden,mijn paard heeft in de wei etc een eczeemdeken om,ze heeft geen eczeem maar ze is wel helemaal ingepakt dan.brengt haar zelf ook de rust,anders gaat ze allemaal rondjes draven etc-gevolg-zweten-gevolg-nog meer steekbeestjes!
tevens een redelijk alternatief een flesje van het kruidvat waren voorheen 1.89!!maar die waren geloof ik al duurder geworden vorig jaar!
dit helpt ook en die meng ik dan soms ook nog welk ietsje met water! Bloos Knipoog

Rachel_x

Berichten: 3128
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Arnhem

Re: zelf vliegenspray maken..hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 09:23

Ik heb het vorig jaar zo gemaakt:

3/4 liter azijn
1/4 flesje citronella
de rest aanvullen met water
eventueel nog met sterke thee..

Volgens mij werkt het best goed Lachen

Rachel_x

Berichten: 3128
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Arnhem

Re: zelf vliegenspray maken..hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 09:24

pascale schreef:
ik koop altijd gewoon vliegenspray bij de divoza oid.
werkt t beste(heb die bruine van sectolin??ruikt ontzetten vies,teerachtig??
maar helpt heel goed!!
ik snap echt wel dat mensen met meerdere paarden dit een te duur geintje vinden,kosten ook een belachelijke 19 euro..
maar wat ik dan vaak doe is de spray op een spons spuiten en dan op het paard wrijven,heb nu nog steeds de bus van vorig jaar!!
deze gebruik ik tevens alleen als het echt erg is met de vliegen en als ik ga rijden,mijn paard heeft in de wei etc een eczeemdeken om,ze heeft geen eczeem maar ze is wel helemaal ingepakt dan.brengt haar zelf ook de rust,anders gaat ze allemaal rondjes draven etc-gevolg-zweten-gevolg-nog meer steekbeestjes!
tevens een redelijk alternatief een flesje van het kruidvat waren voorheen 1.89!!maar die waren geloof ik al duurder geworden vorig jaar!
dit helpt ook en die meng ik dan soms ook nog welk ietsje met water! Bloos Knipoog



Is dat echt vliegenspray? Dan ga ik daar maar eens voor kijken!

Charlottte

Berichten: 2653
Geregistreerd: 24-12-07
Woonplaats: Simpelveld

Re: zelf vliegenspray maken..hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 09:28

Wat heb je nodig?

Kruidnagelen
Natuurazijn zonder kleurstoffen
Water
Pannetje met deksel
Zeef
Spuitbus (bijvoorbeeld een lege& antiklit bus of een plantenspuit)
Tea tree, 5druppels (lemongrass kan ook)


Hoe maak je het?

1. Je laat een flinke hand kruidnagelen een half uur in ¾ l. water koken, met
de deksel op de pan. 2. Je laat dit goed afkoelen.
3. Je zeeft de kruidnagelen uit het water.
4. Je vermengt ¼ l. van de azijn met het aftreksel van de kruidnagelen.
5. Je stopt het goedje in een spuitbus.

werkt best goed datspul!:)

pascale

Berichten: 1602
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: hengelo

Re: zelf vliegenspray maken..hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 09:30

Rachel_x schreef:
pascale schreef:
ik koop altijd gewoon vliegenspray bij de divoza oid.
werkt t beste(heb die bruine van sectolin??ruikt ontzetten vies,teerachtig??
maar helpt heel goed!!
ik snap echt wel dat mensen met meerdere paarden dit een te duur geintje vinden,kosten ook een belachelijke 19 euro..
maar wat ik dan vaak doe is de spray op een spons spuiten en dan op het paard wrijven,heb nu nog steeds de bus van vorig jaar!!
deze gebruik ik tevens alleen als het echt erg is met de vliegen en als ik ga rijden,mijn paard heeft in de wei etc een eczeemdeken om,ze heeft geen eczeem maar ze is wel helemaal ingepakt dan.brengt haar zelf ook de rust,anders gaat ze allemaal rondjes draven etc-gevolg-zweten-gevolg-nog meer steekbeestjes!
tevens een redelijk alternatief een flesje van het kruidvat waren voorheen 1.89!!maar die waren geloof ik al duurder geworden vorig jaar!
dit helpt ook en die meng ik dan soms ook nog welk ietsje met water! Bloos Knipoog



Is dat echt vliegenspray? Dan ga ik daar maar eens voor kijken!


ja is echt vliegenspray meen dat er 250 ml inzit,zit een hele sterke citronellalucht aan haha,die vind ik ook wel helpen!meerdere op stal bij ons gebruken hem ook,haha straks heel bokt naar de kruidvat!
is best snel op hoor,kan geloof ik haast niet aangeleverd worden dan is het alweer op,tenminste hier wel!
succes!!

Charlottte

Berichten: 2653
Geregistreerd: 24-12-07
Woonplaats: Simpelveld

Re: zelf vliegenspray maken..hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 09:31

ik kan jullie overigens aanraden geen olie producten op je paard te smeren omdat olie heel erg gaat branden in de zon!