Mag een gewassen, nat paard, de eczeemdeken meteen weer aan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ammy01

Mag een gewassen, nat paard, de eczeemdeken meteen weer aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 00:11

Ik ben van plan om zondag weer eens een lekkere wasbeurt te geven omdat het zo heet wordt.
Nu heeft mijn paard zomereczeem, en heeft dag en nacht zijn Boett deken aan. Elke dag doe ik de deken eventjes af om hem te borstelen en te controleren.
Hij heeft wel jeuk, maar het is goed onder controle.
Het gekke is ook dat hij met dat mooie weer minder last heeft van jeuk dat toen het zo nat en koud was.

Nu vroeg ik me af: als ie lekker nat (wel met een zweetmes afgesteken) en fris gewassen is, kan ik hem dan meteen weer zijn (droge) deken aanjurken? Of zou dat heel akelig zitten?
Ik wil hem zo snel mogelijk weer aandoen omdat hij alsie hem niet aan heeft, wel vaak jeuk krijgt.

Iemand ervaring mee?

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 08:50

ik denk wel dat het kan hoor, je moet alleen even opletten dat het niet gaat 'stinken' doordat het vochtig is, maar ik denk dat het wel goed gaat en anders even in de zon met je paard gaan lopen? Dan droogt alles mooi snel op.

En kan die écht niet even zonder deken? Want ik bedoel; hoe doe je dat dan met rijden? Dat heeft ie toch ook geen deken op? Of rij je hem ook met deken?

Rijlaarsdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:39

ja kan wel hoor, zou alleen als je de mogelijk heid hebt je paard eerst even laten rollen.
dat is lekkerder zonder deken.
met dit weer is je paard al droog voordat je de deken om hebt trouwens hihih.

Samouray

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:43

Mijn paardje loopt ook met een Boett deken op en ik wilde hem ook even wassen vandaag. Dus even een flinke wasbeurt gegeven, kwartiertje in de zon op het land gestaan (en lekker liggen rollen natuurlijk) en toen de deken weer op! Hij was echt binnen no time droog!!

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:46

ik gooi de deken ook gelijk weer om gaat prima

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:48

Hier ook, 'gewoon' op gewassen paard dat nog nat is de deken leggen.
No problem!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 18:40

Met dit weer zijn ze droog voor je deken erop kunt leggen, eventueel stap je een paar rondjes in de zon en legt dan de deken erop als je twijfelt, maar die dingen zijn zo luchtig, dat lijkt me geen kwaad kunnen.

Ammy01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 19:30

Wan schreef:
ik denk wel dat het kan hoor, je moet alleen even opletten dat het niet gaat 'stinken' doordat het vochtig is, maar ik denk dat het wel goed gaat en anders even in de zon met je paard gaan lopen? Dan droogt alles mooi snel op.

En kan die écht niet even zonder deken? Want ik bedoel; hoe doe je dat dan met rijden? Dat heeft ie toch ook geen deken op? Of rij je hem ook met deken?

Och hij kan best even zonder deken, alleen is het makkelijker als ie hem direct weer aankan. Dat vind hij zelf ook het fijnste. Hij lijkt er ook totaal geen last van te hebben met die hitte, het is bijna een tweede huid.

Met rijden doe ik hem de deken wel af, het is gewoon een feit dat een paard aan het werk een stuk minder makkelijk doelwit is voor vlieggespuis dan een paard dat staat te suffen in de bak of staat te grazen in de wei.
En om nu te gaan rijden of longeren met die hitte dat zie ik echt niet zitten

Maar inderdaad, ze zijn zo droog met dit weer, dus het leek mij ook al geen probleem. Kan ie lekker fris en fruitig even genieten van de koelte

Bedankt voor jullie reacties, hier kan ik wat mee

beau_diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 21:12

ow ik doe dat juist.
na het rijden was ik er meestal (omdat ze tijdens het rijden gestoken word), en dan gaat ze zonder jeuk het land weer op, en met eczeemdeken. die eczeemdekens zijn zo droog, en het maakt die paarden echt niets uit hoor.

wheezie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:22

Ja, ik doe mijn paards deken ook na het wassen meteen weer om. Zeker nu ze een zomervacht hebben zijn ze zo droog. Wel goed het water weghalen met een zweetmes ofzo. Dan is het meeste nat al weg.

Acilon

Re: Mag een gewassen, nat paard, de eczeemdeken meteen weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:06

als ik mijn pony was heb ik 2 opties: ofwel metteen deken weer aan ofwel hem eens lekker nat laten rollen en laten drogen onder vliegendeken...een nat paard vol zand lijkt me niet fijn...

maar vaak was ik mn exceemdeken en gooi dat nat terug op een droog paard, heerlijk verkoelend tijdens de hete uren in de wei

Ammy01

Re: Mag een gewassen, nat paard, de eczeemdeken meteen weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 10:10

Hé dat is een goeie...

Ik zat er laatst ook al over te denken om zijn frisgewassen deken weer nat op te doen, heb het toen niet gedaan. Maar later dacht ik ook waarom niet...

Ik heb hem toen het zo heet was idd eerst lekker laten rollen, het was toen hij zo snel droog dat het zand er spontaan weer afviel, en ik hoefde alleen even kort te borstelen en het was alweer klaarrrr...

Maar idd, zo heb je altijd was te kiezen, of paard nat en deken droog, of andersom

Super bedankt!