Pony ernstig ziek nu een vervelende jeuk!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

animals

Pony ernstig ziek nu een vervelende jeuk!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 14:10

Nou misschien een raar onderwerp, maar weet het niet anders te formuleren.

Even het voorstukje zodat jullie weten waar ik het over heb.

Zoals de meeste van bokt weten is dat mijn pony vorig jaar begin februari in het paardenkliniek in Utrecht heeft gestaan. Daar is na langdurige opname van 1,5 maand een onbekende ziekte gevonden.
Hij heeft vernauwing aan de luchtpijp en 2 verschillende ziektes (Ziektes hebben beide een moeilijke naam, waarvan de oorzaak nog steeds niet duidelijk is hoe een paard of pony dit heeft kunnen krijgen) aan de longen waaronder ook nog eens bronchitis erbij heeft.

Rond eind maart vorig jaar mocht hij eindelijk mee na huis hij heeft de 1 na de andere onderzoek gehad. Waarvan ze eerst dachten dat de ziekte via de hersenen is ontstaan dat hij daar iets zou missen, maar dat was het geval niet.
Hij was de eerste pony die deze nieuwe ingreep onderging hij heeft nu een soort inhaler waar verschillende pufjes in gaan en dat hij moet ademen. Dit moet 3 x per dag zijn hele leven lang.

Nu een jaar verder

We zijn nu een jaar verder en hij heeft ontzettend goed zijn best gedaan... nu begint het lente te worden en ik merk nu al dat hij het moeilijk heeft.
Hij heeft het rond de 16 graden al goed benauwd waardoor het hier nog veel warmer word. De pufjes helpen op een gegeven m moment niet veel meer waardoor hij ontzettend benauwd word, maar ook weer niet zo erg dat hij na adem hapt.

Het erge is nog ik zie dat hij het zo nu en dan moeilijk heeft zijn ademhaling is sneller en de andere keer normaal.
Het kan een reactie zijn op het weer omdat het beestje hier niet goed tegen kan koud, warm enz. Nu heeft hij momenten dat hij het ontzettend benauwd heeft, maar het rare is hij is er niet ziek van.

Hij rent en hij bokt, hij zal en moet als ik harder ga lopen of ik ga ergens anders heen dan moet en zal hij bij mij zijn hij huppelt en doet hij is gewoon vrolijk, hij eet normaal, alles eigenlijk.
En toch zit ik ermee als het warmer word dat het beestje het dan niet aankan.
Maar hij blijft vrolijk... zelf heb ik zo nu en dan een gevoel dat hij me iets duidelijk probeert te maken.. maar kan er niet goed achterkomen wat... ik merk wel dat hij telkens bij me wil zijn en als ik wegga dat hij me echt net zo lang aankijkt totdat hij me niet meer ziet.

Ik weet dat het waarschijnlijk dit jaar voor mijn pony heel moeilijk word en dat hij de warme dagen echt niet aankan, maar toch vrolijk zal zijn.
Ik zal hem nooit te nimmer laten lijden. Ook al is hij zo vrolijk.
De dierenartsen staan er verstelt van dat hij nog een jaar ouder is geworden terwijl hij nu nog maar net 3 jaar is.
Zelf ben ik me wel op de moeilijk tijd aan het voorbereiden als hij het niet meer aankan dat hij dan een spuitje krijgt.

Heeft iemand dit ooit meegemaakt dat je pony gewoon vrolijk blijft terwijl je weet dat hij niet echt in orde is.

HIER DE VRAAG

Hij krijgt nu de 1 na de andere kleine ziekte of verkoudheid. Vanwege zijn weerstand hij heeft nog nooit wezen schuren.
Nu sinds al mugjes er weer zijn heeft hij ontzettend last ervan hij is nu zo allergies ervan dat hij begint te schuren.

iemand enkele tips wat ik nu het beste kan doen... want hij mag niet zomaar het 1 na het ander i.v.m zijn ziekte... en ik wil niet hebben dat hij helemaal kapot schuurt omdat het beestje zo jeuk krijgt door die rot vliegjes en mugjes en nu komt die allergie boven water.

Over aan het strand dus bij het water zetten ken ik, maar dat is helaas niet mogelijk terwijl we wel strand in de buurt hebben.

animals

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 12:51

Niemand?

Tinky12

Re: Pony ernstig ziek nu een vervelende jeuk!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 13:02

Goh....das even pittig wat jij met je pony moet doormaken...
Ik ben natuurlijk geen deskundige,maar als ik het zo lees is zijn immuunsysteem niet helemaal optimaal.Ben bang dat hij nu last gaat krijgen van zomer eczeem.Huid is niet helemaal topfit...mugjes gaan steken en spuiten daarbij een soort anti stollingsmiddel in de huid....dit gaat weer wat jeuken en zo kun je een vicieuze cirkel krijgen.
Aan de kust staat vaak wat meer wind en dit is slecht weer voor vliegende mormeltjes .
Er zijn verschillende middelen op de markt om dit te voorkomen, onderdrukken of (met een beetje mazzel)niet naar buiten te laten treden.
Kijk even op het centraal topic over zomer eczeem
viewtopic.php?f=3&t=513314&hilit=
hier kun je veel dingen lezen. Als je meer wilt weten over Ökazon kun je mij altijd een pb-tje sturen(dat gebruik ik nl voor mijn pony)

Groetjes,Tinky

animals

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 13:07

Het nadeel is ik mag niet meer zomaar spullen voor mijn pony gebruiken.. Omdat dat riskant voor hem is.
Zelf heb ik al eens op die link gekeken maarikweet niet wat het beste is...

Zelf heb ik weleens gehoord dat je met azijn en water ook wegkan jagen maar of het zo is dan is nog de vraag.

Ik weet dat dit een pittig verhaal is daarom denk ik dat dit zijn laatste jaar is want ik wil hem niet laten lijden en krijgt het 1 na de andere ziekte... dat komt door zijn weerstand en ziektes.

Hij heeft hier dan wel medicijnen voor, maar op den duur is het beest het ook zat.,. terwijl hij nu nog gewoon uit als een gewoon paard wat gezond is.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 13:19

Blijft moeilijk...een deken lijkt mij geen optie voor hem...omdat hij het al zo snel warm heeft.Voor elk paard is het altijd weer afwachten of een middel wel of niet helpt.
Je kunt bij de DA even informeren voor sweet-itch,dat is een homeopatisch middel wat je op de huid smeert.Mijn pony heeft dat in het 1e jaar dat ik hem had goed geholpen.Het is zacht voor de huid en deze hersteld wonderbaarlijk snel.(Mijn pony had hele stukken huid die van zijn staartwortel afvielen).
De Ökazon is ook homeopatisch en bestaat uit verschillende delen,je zou voor de moskitozon en de Lazosan kunnen kiezen,dat zijn 2 componenten uit de gehele kuur.
Moskitozon is insectenwerend en eventueel ook te gebruiken op tuig en dat soort dingen.
Lazosan is verzorgend voor de huid en dat voel je aan je handen als je het insmeert.
Beide zijn dus uitwendig,want spullen die ingenomen moeten worden lijken mij in jou geval niet verstandig.

Nog even over de azijn...zou ik niet doen,azijn is vrij scherp ook als je het verdunt.
Groetjes,Tinky

animals

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 13:23

Nee ik doe het ook niet maar dat hoorde ik maar of het waar is geeen enkel idee.
Zelf heeft hij nog een lichte vorm, hij heeft geen staartecxeem, maar omdat hij die allergie heeft prikt en jeukt dat bij dat beestje.
De DA is paar dagen geleden nog geweest en sinds hij medicijnen heeft gekregen is hij daar ook mee begonnen en het was geen reactie op de medicatie.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 13:26

Ik heb je even aan mijn msn toegevoegt...ben nog maar eventjes.
Moet zo weg

Groetjes,Tinky

Dowski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 13:31

de geur van azijn jaagt de mugjes weg, echter dit zul je iedere dag op moeten spuiten, want het effect is er niet lang. En inderdaad azijn is heel scherp, dus niet prettig voor je pony.
ik zou inderdaad wat bovenstaande persoon heeft genoemd even nazoeken, dat ga ik nl ook doen. (mijn paard heeft al jaren ernstig last van zomereczeem, wat minder was toen hij aan zee stond)
Maar een garantie kunnen ze nooit geven. Tot nog toe heeft mijn paard nergens op gereageerd zoals bijv teatree-olie wat bij andere paarden dan weer wel voor wonderen zorgt. Ik ben dus nog steeds zoekende en ik denk dat je het beste (in overleg met je da of kliniek) uit moet proberen.
die van mij heeft momenteel een soort van boett-deken op, maar dat helpt niet tegen de jeuk, het voorkomt alleen dat hij zich openschuurt.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 13:33

Ik ga nu naar stal en als ik het niet vergeet zal ik even de ingrediënten van de Sweet-itch voor je opschrijven.Ik heb nl nog een beetje staan,we gebruiken het ook op kleine wondjes,jeukende staarten en als de hond weer last heeft van zijn vlooien-allergie.
Het is zeer huidvriendelijk,dus misschien dat dat wel wat is voor je....als ik de ingrediënten heb kun je dat even overleggen met je DA.

Ik spreek je later!!

Groetjes,Tinky

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:04

Hmmm...was dus niet sweet-itch....maar itch-cure ...wordt gek van al die namen
Maar goed....dit is dus verkrijgbaar bij de DA (puur natuur)

Itch-cure
Samenstelling:St.Janskruidolie,lavendelolie,plantago-extract,Calendula-olie,algen-extract en water.

Groetjes,Tinky